NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2010. I-IX. hó KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, 2010. október 27. Háy György balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements


Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
LÉZERTÁMADÁSOK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
2010. Augusztus 16. és Augusztus 17. hajnala.
Minőség elejétől a végéig Abranet ™. ABRANET  •ABRANET TM egy új típusú porelszívásos csiszolóanyag.
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Makrogazdasági és részvénypiaci kilátások
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Egy vonzóbb város: Biharkeresztes
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, OKTÓBER 25. JANOVICS FERENC BALESETVIZSGÁLÓ EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 JANUÁR-SZEPTEMBER.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Híres magyar nők.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
7. Házi feladat megoldása
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
20).7-es szint Rákóczi 2. sz. barlang előtt
40).6-os szint X. feltörésnél az omlás ideiglenes biztosítása
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Továbbtanulás 2013/2014..
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
Geodézia BSC 1 Gyors ismertető
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Előadás másolata:

NAGYGÉPES ESEMÉNYEK I-IX. hó KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, október 27. Háy György balesetvizsgáló

2 MAGYAR VONATKOZÁSÚ NAGYGÉPES BALESETEK – 2010.

3 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK 2005 – I-III. n.év

4 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK I-III. n.év

5 NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK JELLEGE I-III. n.év

6 NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK - LÉGIÜZEMELTETÉS részletesebb bontása I-III. n.év

7 EMBERÉLETET KÖVETELŐ NAGYGÉPES BALESETEK világszerte évenként – Év Halálos balesetek száma Éves esetszám Tízéves mozgó átlag © Aviation Safety Network

8 VILÁG NAGYGÉPES BALESETEI I-III. n.év Áldozatok száma Balesetek száma

9 Nevezetesebb külföldi nagygépes események I-III. negyedévben

10 ETHIOPIAN B áldozat Bejrut, Libanon Éjjel (02:35) + Zivataros időjárás = „Fekete-lyuk” hatás?

11 LENGYEL LÉGIERŐ Tu áldozat Szmolenszk, Oroszország Alkalmatlan időjárás (VIS = m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés

12 LENGYEL LÉGIERŐ Tu áldozat Elnöki gép + Politikailag frekventált Szmolenszk, Oroszország

13 LENGYEL LÉGIERŐ Tu áldozat Szmolenszk, Oroszország Alkalmatlan időjárás (VIS = 400 m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés 100 m

14 LENGYEL LÉGIERŐ Tu áldozat Szmolenszk, Oroszország Ismert időjárási problémák – Kitérőről szóló (elnöki) döntés halogatása – - Bizonytalan döntési rend – Precedens (Tbiliszi) – Korábbi VIP balesetek.

15 AFRIQIYAH A áldozat Tripoli, Líbia

16 AFRIQIYAH A áldozat Hajnalban + Felkelő nappal szembe + Nem precíziós Tripoli, Líbia

17 AIR INDIA EXPRESS B áldozat Mangalore, India

18 AIR INDIA EXPRESS B áldozat Mangalore, India Álmos kapitány – F/O: „Startoljunk át!” – Pálya közepe – T/R – GA - Túlfutás    

19 AIRBLUE A áldozat Iszlámábád, Pakisztán Alacsony felhőzet + Átkörözés + Radar figyelmeztetés

20 AIRBLUE A áldozat Iszlámábád

21 HENAN AIR EMBRAER áldozat Yichun, Kína Gyakorlatlan kapitány – F/O: „Startoljun át!” – Pálya közepe – T/R – GA - Túlfutás

22 HENAN AIR EMBRAER áldozat Yichun, Kína Gyenge PIC (papírok + 2 hónap ) – Köd( 200 fő „papír problémás” kínai pilóta.

23 FILAIR L áldozat Kongó, Afrika Krokodil kiszabadul a csomagból – Pánik!!! – Súlypont előre vándorlása

24 UPS B747 2 áldozat Dubai, UAE Csomagtér TŰZ– Visszaszállás – Füst a kabinban – Magas bejövetel (4000’)

25 UPS B747 2 áldozat Dubai, UAE Csomagtér TŰZ– Visszaszállás – Füst a kabinban – Magas bejövetel (4000’) 4000 láb    

26 Korábbi külföldi nagygépes események kivizsgálása

27 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán (Rio  Párizs) zivatarok között repülve ACARS hibaüzeneteket küldött (sebesség) majd „hassal” a vízbe csapódott

28 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán Eredménytelen tengeri kutatás nyarán Tengeralattjáró hang- felvételek értékelése alapján „vaklárma”

29 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán Eredménytelen tengeri kutatás nyarán Tengeráramlat elsodrásának mérése bójákkal (2 hét)

30 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán Francia javaslatok a hasonló esetek kivizsgálásának elősegítésére: Tenger felett közlekedő gépek baleseti hang- és adatrögzítőinek helyzetjelző hangsugárzói működési idejét növeljék 90 napra! Lássák el a gépeket további helyzetjelző hangsugárzó készülékkel! Közforgalmi gépek rendszeresen továbbítsák a földre legfontosabb repülési adataikat (földrajzi helyzet, sebesség, magasság stb.) Vizsgálják meg automatikusan kivethető hang- és adatrögzítők alkalmazását a közforgalmi gépeken. (Legyen azokon ELT helyzet-adó!) A baleset helyszínére érkező kutató- mentőszolgálat azonnal bocsásson vízre elsodródást regisztráló bójákat!

31 XL AIR  AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, Berepülés közben átesés - Pilóta hiba.

32 AOA XL AIR  AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, CAS Alt. Heading

33 XL AIR  AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, Rögtönzött berepülés (nem berepülő személyzet) láb helyett 4000 láb magasan. - Befagyott állásszög adó nem aktiválta „Alpha floor”-t

34 XL AIR + AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, Vezérsík helyzete Vezérsík helyzete Gázkarok helyzete Gázkarok helyzete Kormányok helyzete Kormányok helyzete Sebesség Magasság Hajtómű műszerek Vario

35 XL AIR + AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, Berepülés közben átesés - Pilóta hiba.

36 CONTINENTAL (COLGAN AIR) Q áldozat Buffalo, Megközelítés közben átesés - Sorozatos pilóta hibák. Fáradtság+Képzés+CRM

37 CONTINENTAL CONNECTION Q400 Buffalo, Sebesség Magasság Vario Kormányok helyzete Kormányok helyzete Gázkarok helyzete Gázkarok helyzete Fékszárny helyzete Fékszárny helyzete Futómű helyzete Futómű helyzete

38 CONTINENTAL CONNECTION Q400 Buffalo, ( V I D E Ó )

39 Újabb „kihívások”: - Pilóták rep.technikai hiányosságai - Lézer vakítás (Repülőgép, Torony)

40 HALÁLOS NAGYGÉPES BALESETEK ELSŐDLEGES OKA (CAA: CAP-776)

41 SZEMÉLYHIBÁS LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESETEK ARÁNYÁNAK IDŐ SZERINTI VÁLTOZÁSA (South California Safety Institute Inc.) Fő kiváltó ok a személyzet hibája Közrejátszott a személyzet hibája Közrejátszott a személyzet hibája

42 PILÓTAMUNKA SZÍNVONALÁT FENYEGETŐ VESZÉLYEK: Automatizált pilótafülkében egyre kevesebb a szükség és az alkalom a gép manuális vezetésére. Az egyre bonyolultabb repülőgépek pontos működését, viselkedését egy rendkívüli helyzetben nehéz áttekinteni és könnyű félreérteni. A hatékonyság érdekében a légitársaságok igyekeznek a pilóták munka- idejét maximálisan kihasználni, ami fáradtságot, kimerültséget okozhat. Patinás légitársaságok rövidebb járataikat (saját nevük alatt) kiszervezik olcsóbban (lazább szabályokkal) dolgozó kisebb légitársaságoknak Az új pilóták gyakorlati kiképzése egyre nagyobb mértékben támaszko- dik a szimulátorokra: olcsó + biztonságos – DE nem teljesen élethű

43 USA TÖRVÉNYHOZÁS repülésbiztonsági lépései: (Buffalo balesetet követően). Új tudományosan megalapozott munka- és pihenőidő jogszabály pilóták számára (Little Rock American Airlines MD80) Pilóták oktatásának és vizsgáztatásának szigorúbb hatósági felügyelete. Problé- más pilóták továbbképzésre kötelezése Pilóták munkájának objektív ellenőrzése (FOQA) a ráhordó légitársaságoknál is. Központi (elektronikus) adatbázis a piló- ták „előéletéről” légitársaságok számára. Légitársasági első-tisztek felvételi köve- telménye: ATP: 1500 rep.óra (250 helyett ) Jegy vásárláskor tájékoztatni kell a jára- tot valóban üzemeltető légitársaságról.

MAGYARORSZÁGI REPÜLŐGÉPEK ELLENI (JELENTETT) LÉZERTÁMADÁSOK 44

45 LÉZER TÁMADÁSOKKAL KAPCSOLATOS FEJLEMÉNYEK: Magyarországon Ferihegy közelében és Szegeden is történt sikeres felderítés és elfogás lézer támadások ügyében. Az ECCAIRS adatbázis szerint Európában megduplázódott a támadások száma között. Németországban 82 támadást regisztráltak idén az I-III. negyedévben. Köztük egy mentőhelikoptert 5 alkalommal Berlin Schönefeld környékén. A német mentőszolgálat a lézerek forgalmazásának korlátozását kérte. Ausztráliában 2008 óta engedélyhez kötött az 1mW-nál nagyobb teljesítményű lézerek vásárlása birtoklása. Egyes tagállamokban egyenesen tiltott fegyvernek minősül. Törvényi korlátozás van már erősebb lézerek forgalmazására: USA, UK, Hollandia, Kanada, Svédország stb.

EURÓPAI REPÜLŐGÉP LÉZER-TÁMADÁSOK I – III. negyedév (ECCAIRS) 46

LÉZEREK HATÁSA A PILÓTÁKRA TÁVOLSÁGTÓL ÉS TELJESÍTMÉNYTŐL FÜGGŐEN 47

48 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !