NAGYGÉPES ESEMÉNYEK I-IX. hó KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, október 27. Háy György balesetvizsgáló
2 MAGYAR VONATKOZÁSÚ NAGYGÉPES BALESETEK – 2010.
3 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK 2005 – I-III. n.év
4 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK I-III. n.év
5 NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK JELLEGE I-III. n.év
6 NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK - LÉGIÜZEMELTETÉS részletesebb bontása I-III. n.év
7 EMBERÉLETET KÖVETELŐ NAGYGÉPES BALESETEK világszerte évenként – Év Halálos balesetek száma Éves esetszám Tízéves mozgó átlag © Aviation Safety Network
8 VILÁG NAGYGÉPES BALESETEI I-III. n.év Áldozatok száma Balesetek száma
9 Nevezetesebb külföldi nagygépes események I-III. negyedévben
10 ETHIOPIAN B áldozat Bejrut, Libanon Éjjel (02:35) + Zivataros időjárás = „Fekete-lyuk” hatás?
11 LENGYEL LÉGIERŐ Tu áldozat Szmolenszk, Oroszország Alkalmatlan időjárás (VIS = m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés
12 LENGYEL LÉGIERŐ Tu áldozat Elnöki gép + Politikailag frekventált Szmolenszk, Oroszország
13 LENGYEL LÉGIERŐ Tu áldozat Szmolenszk, Oroszország Alkalmatlan időjárás (VIS = 400 m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés 100 m
14 LENGYEL LÉGIERŐ Tu áldozat Szmolenszk, Oroszország Ismert időjárási problémák – Kitérőről szóló (elnöki) döntés halogatása – - Bizonytalan döntési rend – Precedens (Tbiliszi) – Korábbi VIP balesetek.
15 AFRIQIYAH A áldozat Tripoli, Líbia
16 AFRIQIYAH A áldozat Hajnalban + Felkelő nappal szembe + Nem precíziós Tripoli, Líbia
17 AIR INDIA EXPRESS B áldozat Mangalore, India
18 AIR INDIA EXPRESS B áldozat Mangalore, India Álmos kapitány – F/O: „Startoljunk át!” – Pálya közepe – T/R – GA - Túlfutás
19 AIRBLUE A áldozat Iszlámábád, Pakisztán Alacsony felhőzet + Átkörözés + Radar figyelmeztetés
20 AIRBLUE A áldozat Iszlámábád
21 HENAN AIR EMBRAER áldozat Yichun, Kína Gyakorlatlan kapitány – F/O: „Startoljun át!” – Pálya közepe – T/R – GA - Túlfutás
22 HENAN AIR EMBRAER áldozat Yichun, Kína Gyenge PIC (papírok + 2 hónap ) – Köd( 200 fő „papír problémás” kínai pilóta.
23 FILAIR L áldozat Kongó, Afrika Krokodil kiszabadul a csomagból – Pánik!!! – Súlypont előre vándorlása
24 UPS B747 2 áldozat Dubai, UAE Csomagtér TŰZ– Visszaszállás – Füst a kabinban – Magas bejövetel (4000’)
25 UPS B747 2 áldozat Dubai, UAE Csomagtér TŰZ– Visszaszállás – Füst a kabinban – Magas bejövetel (4000’) 4000 láb
26 Korábbi külföldi nagygépes események kivizsgálása
27 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán (Rio Párizs) zivatarok között repülve ACARS hibaüzeneteket küldött (sebesség) majd „hassal” a vízbe csapódott
28 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán Eredménytelen tengeri kutatás nyarán Tengeralattjáró hang- felvételek értékelése alapján „vaklárma”
29 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán Eredménytelen tengeri kutatás nyarán Tengeráramlat elsodrásának mérése bójákkal (2 hét)
30 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán Francia javaslatok a hasonló esetek kivizsgálásának elősegítésére: Tenger felett közlekedő gépek baleseti hang- és adatrögzítőinek helyzetjelző hangsugárzói működési idejét növeljék 90 napra! Lássák el a gépeket további helyzetjelző hangsugárzó készülékkel! Közforgalmi gépek rendszeresen továbbítsák a földre legfontosabb repülési adataikat (földrajzi helyzet, sebesség, magasság stb.) Vizsgálják meg automatikusan kivethető hang- és adatrögzítők alkalmazását a közforgalmi gépeken. (Legyen azokon ELT helyzet-adó!) A baleset helyszínére érkező kutató- mentőszolgálat azonnal bocsásson vízre elsodródást regisztráló bójákat!
31 XL AIR AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, Berepülés közben átesés - Pilóta hiba.
32 AOA XL AIR AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, CAS Alt. Heading
33 XL AIR AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, Rögtönzött berepülés (nem berepülő személyzet) láb helyett 4000 láb magasan. - Befagyott állásszög adó nem aktiválta „Alpha floor”-t
34 XL AIR + AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, Vezérsík helyzete Vezérsík helyzete Gázkarok helyzete Gázkarok helyzete Kormányok helyzete Kormányok helyzete Sebesség Magasság Hajtómű műszerek Vario
35 XL AIR + AIR NEW ZEALAND A320 7 áldozat Perpignan, Berepülés közben átesés - Pilóta hiba.
36 CONTINENTAL (COLGAN AIR) Q áldozat Buffalo, Megközelítés közben átesés - Sorozatos pilóta hibák. Fáradtság+Képzés+CRM
37 CONTINENTAL CONNECTION Q400 Buffalo, Sebesség Magasság Vario Kormányok helyzete Kormányok helyzete Gázkarok helyzete Gázkarok helyzete Fékszárny helyzete Fékszárny helyzete Futómű helyzete Futómű helyzete
38 CONTINENTAL CONNECTION Q400 Buffalo, ( V I D E Ó )
39 Újabb „kihívások”: - Pilóták rep.technikai hiányosságai - Lézer vakítás (Repülőgép, Torony)
40 HALÁLOS NAGYGÉPES BALESETEK ELSŐDLEGES OKA (CAA: CAP-776)
41 SZEMÉLYHIBÁS LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESETEK ARÁNYÁNAK IDŐ SZERINTI VÁLTOZÁSA (South California Safety Institute Inc.) Fő kiváltó ok a személyzet hibája Közrejátszott a személyzet hibája Közrejátszott a személyzet hibája
42 PILÓTAMUNKA SZÍNVONALÁT FENYEGETŐ VESZÉLYEK: Automatizált pilótafülkében egyre kevesebb a szükség és az alkalom a gép manuális vezetésére. Az egyre bonyolultabb repülőgépek pontos működését, viselkedését egy rendkívüli helyzetben nehéz áttekinteni és könnyű félreérteni. A hatékonyság érdekében a légitársaságok igyekeznek a pilóták munka- idejét maximálisan kihasználni, ami fáradtságot, kimerültséget okozhat. Patinás légitársaságok rövidebb járataikat (saját nevük alatt) kiszervezik olcsóbban (lazább szabályokkal) dolgozó kisebb légitársaságoknak Az új pilóták gyakorlati kiképzése egyre nagyobb mértékben támaszko- dik a szimulátorokra: olcsó + biztonságos – DE nem teljesen élethű
43 USA TÖRVÉNYHOZÁS repülésbiztonsági lépései: (Buffalo balesetet követően). Új tudományosan megalapozott munka- és pihenőidő jogszabály pilóták számára (Little Rock American Airlines MD80) Pilóták oktatásának és vizsgáztatásának szigorúbb hatósági felügyelete. Problé- más pilóták továbbképzésre kötelezése Pilóták munkájának objektív ellenőrzése (FOQA) a ráhordó légitársaságoknál is. Központi (elektronikus) adatbázis a piló- ták „előéletéről” légitársaságok számára. Légitársasági első-tisztek felvételi köve- telménye: ATP: 1500 rep.óra (250 helyett ) Jegy vásárláskor tájékoztatni kell a jára- tot valóban üzemeltető légitársaságról.
MAGYARORSZÁGI REPÜLŐGÉPEK ELLENI (JELENTETT) LÉZERTÁMADÁSOK 44
45 LÉZER TÁMADÁSOKKAL KAPCSOLATOS FEJLEMÉNYEK: Magyarországon Ferihegy közelében és Szegeden is történt sikeres felderítés és elfogás lézer támadások ügyében. Az ECCAIRS adatbázis szerint Európában megduplázódott a támadások száma között. Németországban 82 támadást regisztráltak idén az I-III. negyedévben. Köztük egy mentőhelikoptert 5 alkalommal Berlin Schönefeld környékén. A német mentőszolgálat a lézerek forgalmazásának korlátozását kérte. Ausztráliában 2008 óta engedélyhez kötött az 1mW-nál nagyobb teljesítményű lézerek vásárlása birtoklása. Egyes tagállamokban egyenesen tiltott fegyvernek minősül. Törvényi korlátozás van már erősebb lézerek forgalmazására: USA, UK, Hollandia, Kanada, Svédország stb.
EURÓPAI REPÜLŐGÉP LÉZER-TÁMADÁSOK I – III. negyedév (ECCAIRS) 46
LÉZEREK HATÁSA A PILÓTÁKRA TÁVOLSÁGTÓL ÉS TELJESÍTMÉNYTŐL FÜGGŐEN 47
48 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !