Korai nyelvtanulás: Nemzetközi és hazai trendek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
A beiskolázási életkor hatása az iskolai teljesítményre Magyarországon Hámori Szilvia, MTA KTI 1.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Humánkineziológia szak
A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
A tételek eljuttatása az iskolákba
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
szakmérnök hallgatók számára
Összehasonlító pedagógia
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Vásárhelyi Pál kereskedelmi Szakközépiskola
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Tájékoztató 10. osztályosoknak
Az országos mérések megújult rendszere
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Kétszintű érettségi.
DARUS a gyermekekért.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Kétszintű érettségi 2018 május
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Előadás másolata:

Korai nyelvtanulás: Nemzetközi és hazai trendek Nikolov Marianne Pécsi Tudományegyetem Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék nikolov@nostromo.pte.hu Budapest, 2008. március 17.

Vázlat Korai nyelvtanulás: érvek és ellenérvek Célok és alapelvek Kutatások eredményei Nemzetközi Hazai

Érvek a korai nyelvtanulás mellett Idegtudomány: Kritikus periódus hipotézis Korai stimuláció hasznos (pl. sport, zene) Kognitív: Metanyelv, kontroll fejlődik (kétnyelvűség) Kedvezően hat az anyanyelvre Affektív: Kisgyermek nyitott, érdeklődő, nem szorong Más nyelvek és kultúrák iránt is nyitottabb lesz (anyanyelv + két másik nyelv) Saját nyelvét, kultúráját jobban értékeli Oktatásszervezés: Több év = több tanulás Iskolai tantervi terhelés: van rá idő

Érvek ellene: feltételek hiánya Kedvezőtlen attitűdök általában a nyelvtanulás, a célnyelv és az azt beszélők iránt Folytonosság hiánya Programok nem épülnek egymásra (óvoda, alsó tagozat, felső tagozat, középiskola) Célok, tantervi tartalmak, tananyagok, osztálytermi eljárások nem megfelelőek Fizikai körülmények Órarend, gyakoriság Tanár: nyelvhasználata (folyékonyság, szókincs, kiejtés és intonáció) nem anyanyelvihez közeli, módszertana nem az életkornak megfelelő, motiválatlan

Korai nyelvtanulás célja Kedvező attitűdök kialakítása Motiváció, fenntartása Nyelvi fejlesztés – hallott szöveg értése és beszéd kontextusban, olvasás, írás Önbizalom, énkép fejlesztése Stratégiák kialakulása, metanyelv Életkori sajátosságoknak megfelelő, autentikus nyelvi és kulturális (tan)anyagokkal ismerkedés

Alapelvek Nyelvtanár - meghatározó Nyelvtanítás minősége Nyelvi modell Motiváció kulcsa Módszertani felkészültség Szerepei Nyelvtanítás minősége Kisgyerekek lassan fejlődnek! Célnyelvi kontextusban kétnyelvű programokban anyanyelvi szint elérése: 5-7 év Európában mi a helyzet?

Óraszámok nyelvtanulásra (első idegen nyelv Key data… 2005, 74. o) Minden országban egyre korábban kötelező Dánia: 6 év 510 óra Finnország és Svédország: 6 vagy 9 év 456 - 480 óra Ausztria: 9 év 630 óra osztályokban Magyarország: 9 év min. 984 nyelvórán vesznek részt a középiskolát végzettek csoportokban Gimnázium: 1363, szki: 1240 tanóra az átlag (Vágó, 2007)

Korai programokban látható trendek: Európa (Edelenbos et al., 2006) Óriási változatosság Heti 1 óra Nyelvi tudatosság – „kóstoló” Bemerítéses programok – tantárgyak célnyelven Összességében előnyök túlsúlya Helyi nyelvek Fejlődési szintek – változó tempó Motiváció és nyelvérzék meghatározó

Folyt. Panelek – szabályhasználat Visszajelzés és hibajavítás szerepe Olvasás és írás szerepe Stratégiák fejlesztése Történetek Nyelvi játék Szociokulturális háttér szerepe „Jó gyakorlat” Spanyol kutatások: későbbi kezdők jobbak Tanárokról adat: hiányzik

Új könyv: The TeMoLaYoLe Book Nikolov, M., Mihaljević Djigunović, J., Mattheoudakis, M., Lundberg, G., & Flanagan, T. (Eds.). (2007). Teaching modern languages to young learners: Teachers, curricula and materials. Strasbourg: Council of Europe. 6 fejezet: tanárképzés, tanterv, 4 fejezet: iskolai tanterv, tananyag, projektek. Magyar fordítás elkészült.

Összegzés Korai programok világszerte népszerűek Elsősorban az angol nyelv terjedése Üzleti vállalkozások Eredmények nehezen mérhetőek - idő Feltételek összetettek Kihívás: tanárképzés

Hazai kutatási eredmények Anyanyelv és célnyelv – komplex összefüggés – képességek szerinti besorolás Angol és német helyett: angol vagy német Heti óraszám Nyelvtanulással töltött évek száma A nyelvtanítás minősége Folytonosság - probléma 9. évfolyamos diákok 2/3-a alapszintről vagy újrakezdi a nyelvet (Vágó, 2007) nyelvi előkészítő évfolyam: általános iskolai nyelvtanulás intézményes kritikája

A nyelvi készségek és a nyelv tanulásával töltött évek számának korrelációja (Józsa és Nikolov, 2005) Készség évf. 6. 10. Angol Német Angol Német Olvasás ,24 ,29 ,23 ,23 Írás ,21 ,19 ,22 ,19 Hallás ,23 ,22 ,25 ,25 Készségek átlag ,25 ,27 ,26 ,25

A nyelvi készségek fejlettségének korrelációi (Józsa és Nikolov, 2005) Készségek Évfolyam 6. 10. Angol Német Angol Német Nyelvi osztályzat ,61 ,58 ,56 ,49 Heti óraszám ,42 ,39 ,43 ,42 Nyelvtanulás évek ,29 ,28 ,26 ,25 Iskolán kívüli nyelv ,09 ,00ns ,22 ,22 Szülők iskolázottsága ,54 ,47 ,54 ,45

A nyelvi készségek fejlettségét meghatározó néhány háttérváltozó hatása, regresszióanalízis, rβ% (Józsa és Nikolov, 2005) Háttér változók Évfolyam 6. 10. Angol Német Angol Német Szülők iskolázottsága 25 18 24 17 Heti óraszám 13 10 14 13 Nyelvtanulás évek 3 3 4 4 Iskolán kívüli nyelv ns ns 2 2 Megmagy. variancia (%) 41 31 44 36

Trendek Két idegen nyelv = angol és/vagy német Nyelvtudás szintje: angolból rendre szignifikánsan jobb Motiváció és nyelvérzék: angolból rendre szignifikánsan kedvezőbb Szignifikáns különbségek iskolatípus, településtípus és nyelvi csoportok között Heti óraszám és évek száma: gyenge kapcsolat Osztálytermi folyamatok: grammatizáló-fordító, drillező eljárások jellemzőek Meghatározó: a szocio-kulturális háttér Jók egyre jobbak lesznek, gyengék leszakadnak – képesség szerinti csoportok

Az angolul és németül tanulók megoszlása (%) az idegen nyelv tanulásával kapcsolatos terveik alapján (Józsa és Nikolov, 2005) Milyen tervei vannak a nyelvvel? Évfolyam 6. 10. Angol Német Angol Német Abbahagyni, amilyen hamar lehet 10 16 10 18 Érettségit tenni belőle 18 25 19 26 Középfokú nyelvvizsga 34 34 47 42 Felsőfokú nyelvvizsga 28 17 19 10 Főiskolai diplomát szerezni belőle 4 4 2 2 Egyetemi diplomát szerezni belőle 6 4 2 2 Összesen 100 100 99 100

Regresszió analízis hatodikosok nyelvi teljesítményével mint függő változóval (Kiss & Nikolov, 2005) Független változók Beta T sig. R partial r rxBeta x100 Angol jegy .292 5.838 .000 .591 .323 17.3 Nyelvérzék .373 8.271 .000 .581 .435 21.7 Angol nyelvórák* .268 6.886 .000 .317 .373 8.5 Motivációs index .168 3.411 .001 .470 .195 7.9 Nem -.093 -2.296 .022 .103 -.133 .9 Angol kedveltsége .087 2.083 .038 .286 .121 2.5 R square ·100 58.8 * Iskolai és magán:minimum = 100; maximum = 1085; Mean = 343, STD = 131

Nyolcadikosok összehasonlító vizsgálata (Djigunovic, Nikolov & Ottó, 2006) Horvát diákok minden készségben jobbak (szignifikáns különbség: hallott és olvasott szöveg értése) Magyar diákok csoportjai közötti különbségek: 53.41, horvátok:32.46 Csoportokon belüli különbségek hasonlóak Magyarok: szorosabb összefüggés az évek száma és teljesítmény között (p<0.01) Heti átlagos óraszám: Mo. 3.53; Ho. 2.94 Csoportok átlagos létszáma: Mo. 14; Ho. 22

Osztálytermi eljárások gyakorisága és kedveltsége (Nikolov, 2003) Leggyakoribbak 6 és 8. évf (1-5 skálán) Nyelvtani gyakorlás Fordítás Kérdés-válasz Hangos felolvasás Dolgozat Gyakoriság és kedveltség: minél gyakoribb, annál kevésbé kedvelt és fordítva

Mi történik az alsós nyelvórákon? Hogyan jellemezhetőek a korai programok osztálytermi folyamatai és tartalma? Milyen pedagógiai és nyelvelsajátítási alapelvek, meggyőződések, elméletek tükröződnek a tanárok megfigyelt gyakorlatában és megfogalmazott véleményében? 60 alsós angol óra Megfigyelés és interjú a tanárokkal (Nikolov, 2008)

Nyelvhasználat: jó gyakorlat 1. sz. példa: 1. osztályos óra Fiú (spontán megszólalása labdás feladat közben): Nekünk is lesz kosárlabda palánkunk. Tanár: Okay, then you can play basketball at home. Now, it’s your turn to throw the ball. 2. sz. példa: 2. osztályos óra Tanár (bevásárlásos szerepjátékot vezet be): Hello, can I help you? Lány (jelentkezik): Can I have you? Tanár: Me? I’m not for sale. Lány: Igen, én most téged veszlek meg. Tanár: Okay, let’s do it again. Can I help you?

Nyelvhasználat: Munkaszervezés a. T: Mondjuk el a 12 hónapot also in English. (4. osztály) b. T: Tick it, ha helyes! (4. osztály) c. T: És most még egy kis ismétlés. Mi van a teremben? (3. osztály) d. T: Close your book, and open your exercise book. Your exercise book. Your exercise book. Everything is closed, only your exercise books. Csak a füzet van nyitva gyerekek, csak a füzet. Cover your writing. Take a pencil. Cover your writing. Memóriajáték következik frissítőül. Öt darab szót fogok mondani, írást kérem letakarni mindenhol, ceruza letéve. És ezt az öt szót kérem szépen emlékezetből helyesen leírni. I will tell only once. Csak egyszer fogom elmondani: photo, pet, hamster, favourite, car. (3. osztály)

Nyelvtan T: Hogy mondjuk azt, hogy az ő lány neve? D1: His. T: Nem, ha fiú, akkor his. D2: Her. T: OK. Hogy mondjuk, hogy az én könyvem? D: My book. T: Te könyved? (3. osztály) T: Ma a megszámlálható és a megszámlálha-tatlanokat fogjuk folytatni. Ha azt mondom, hogy there is some rice in the jar, az megszámlálható vagy megszámlálhatatlan? (4. osztály)

Kultúra 12. példa: Kulturális ismeretek tanítása 3. osztályban T: What colour is Welsh flag, Barbi? D1: Yellow. T: Yes, it is yellow. Egyész mondatban válaszolj. Mondd még egyszer. What colour is the Welsh flag? D1: It is yellow. T: Very good. And what colour is the dragon, Matyi? D2: It is red. T: Yes, it is red. Where is Wales? (senki sem válaszol) T: Ugye már beszéltünk róla, hogy Anglia nem mi Szandra? D3: Great Britain. T: Yes, what is the capital of Wales, Roland. D4: Cardiff. T: OK. Cardiff. Ugye már meséltem nektek Szent Györgyről, aki fought dragons. Emlékeztek?

Összegzés A korai nyelvtanítás kiváló lehetőség lehet minden gyerek számára – óriási különbségek Kulcsa: a jól képzett, motivált nyelvtanár Ma: nincs tanterv, a sokszínűségre nehéz építeni Tanárok motivációja, felkészültsége ritkán megfelelő (célgyermeknyelvi, módszertani) Tanárok elvágyódnak – megterhelő a feladat

Hivatkozások Edelenbos, P., Johnstone, R., & Kubanek, A. (2007). Languages for the children in Europe: Published research, good practice and main principles. http://ec.europa.eu/education/policies/lang/doc/youngsum_en.pdf http://ec.europa.eu/education/policies/lang/key/studies_en.html Key data on teaching languages at school in Europe (2005): Eurydice – European Commission, Brussels. Józsa Krisztián és Nikolov Marianne (2005). Az angol és német nyelvi készségek fejlettségét befolyásoló tényezők. Magyar Pedagógia, 105(3), 307-337. Kiss, Cs., & Nikolov, M. (2005). Preparing, piloting and validating an instrument to measure young learners’ aptitude. Language Learning, 55(1), 99-150. Mihaljevic Djigunovic, J., Nikolov, M., & Ottó, I. (2006). Horvát és magyar nyelvtanulók angol nyelvtudása nyolcadik osztályban. Magyar Pedagógia, 106(3), 171-186. Nikolov Marianne (2003): Angolul és németül tanuló diákok nyelvtanulási attitűdje és motivációja. Iskolakultúra, 13, 8, 61-73. Nikolov, M. (2008). „Az általános iskola, az módszertan!” Alsó tagozatos angolórák empirikus vizsgálata. Modern Nyelvoktatás, X, 1-2, 3-19. Vágó Irén (2007). Nyelvtanulási utak Magyarországon. In I. Vágó, (Szerk), Fókuszban a nyelvtanulás (137-174.o.). Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.