Katona Vanda ELTE BGGYK MSZT konferencia november 13.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Digitális hősök Emblematikus mesefigurák a gyerekek hétköznapi életében Kassay Réka BBTE, Kolozsvár.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Az első házasság felbomlása
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
A Barátság.
Család.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Feltűnt nekem, milyen zavarba ejtő tud lenni ez a kérdés: „Mit jelent: szeretni?”.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Tanulmány a bizalomról Nyolc európai országban és az USA-ban október-november.
Civil szervezetek a munka világában
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Néha úgy érzed, hogy az árral szemben úszol?
Munkaerőpiac, gyerekszegénység Darvas Ágnes ELTE TáTK, GYERE Gyerekesély Egyesület.
Párválasztásról alkotott vélemények főiskolás hallgatók körében Konzulens tanár: Szabó Sándorné Dr. Főiskolai Docens Készítette: Cselényi Nikolett Andragógia,
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
Szociális tanulás formái
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Dr. Pálhegyi Ferenc alapján
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
FONTOS FOGALMAK AZ INTERJÚZÁS ÉS A KÉRDŐÍVEZÉS MÓDSZEREIHEZ A politikai szocializáció kutatás (1990) példáján Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe.
Közösségi portálok használata
A sütemény.
A család szerepe, jellemzői
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Családom eredetéről. Kislányom azt kérdezte anyukájától: „Egyáltalán – hogyan kezdődött az élet ezen a Földön?" Anyukája így felelt: „Isten megteremtette.
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia április FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA.
„ …mindig többek lehetünk, mint amik vagyunk,
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
1956-osok életút jellegzetességei a Kádár- korszakban Szerző: Makai Vivien Konzulens: Dr. Valuch Tibor Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Szociológia.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Társadalmi állapotrajzok konferencia
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Konfliktus és társadalmi innováció a Magyar Szociológiai Társaság konferenciája Budapest, november 5–7. Vallásosság és politikai érdeklődés Csákó.
„Párkapcsolatok” Tisztelgés Cseh-Szombathy László emlékének
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
EGY MÉRÉS NEM MÉRÉS? NEMZETI ÉS TELEPÜLÉSI SZINTŰ IFJÚSÁGI STRATÉGIÁK KUTATÁSI SZÜKSÉGLETEI Kádár-Csoboth Péter Nemzetközi trendek, új kihívások.
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Az én szüleim és a te szüleid
Nevelés és nevelői attitűdök
Dudás Zoltán Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály
A research project funded by the Framework 7 Research programme of the European Union A gyermekvédelmi gondoskodásban élők továbbtanulását, felsőoktatásban.
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Család szerepe a szocializációban
Példa egy ppt prezentációhoz
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
A szexuális abúzus és a lelki elakadások kapcsolatának vizsgálata
Családom eredetéről.
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

Katona Vanda ELTE BGGYK MSZT konferencia 2011. november 13. Testi fogyatékossággal élő emberek a gyermek és a felnőtt lét határain – avagy permanens posztadoleszcencia? Katona Vanda ELTE BGGYK MSZT konferencia 2011. november 13.

A kutatás tárgya, kutatási probléma Testi fogyatékossággal élő emberek társadalmi integrációjának problémája Társadalmi szerep egyéni identitás szocializációs ágensek család, mint elsődleges színtér Társadalmi felnőttség Társadalmi integráció Társadalmi szerep (Braun, Yeargin-Allsopp, Lollar 2006; Castel 1993; Goffman 1981; Janus 2009; Parsons 1951; Somlai 1997)

A kutatás tárgya, kutatási probléma a testi fogyatékossággal élő embereknek milyen szerepváltozatai vannak a társadalmi integrációval összefüggésben, illetve milyen szülői stratégiák vezetnek az adott szerepekhez Szociális modell, mint keret (Barnes, Mercer 2010; Shakespeare 1998; Thomas 2002) Szülői stratégia Társadalmi szerep

A kutatás módszere felderítő vizsgálat induktív stratégia a probléma mélyrétegei inkább naturalisztikus paradigma ►kvalitatív vizsgálat INTERJÚZÁS

Félig strukturált szociológiai interjú Az interjú típusa Félig strukturált szociológiai interjú Vannak behatárolt témák, amelyek a beszélgetés során kifejtésre kerülnek, azonban ezeknek a sorrendje nem kötött, és nem feltétlenül konkrét kérdésből jutok információhoz Az interjú kerete: a fogyatékos személy életútja, a felnőttség dimenziói

Célcsoport és mintavétel Gyermekkoruk óta testi (mozgásszervi) fogyatékossággal élő 30-50 év közötti személyek Szülő (vagy más családtag), akit ő nevezett meg Mintavétel Szakértői mintavétel Hólabda módszer ►14 interjú

A társadalmi felnőttség kritériumai (Vaskovics László) jogilag felnőtt saját lakásukban önálló háztartást vezetnek anyagilag függetlenek szülői beleszólás nélkül hozzák meg fontos döntéseiket saját magukat képesek felnőttként elfogadni (Vaskovics 2000)

Hipotézisek 1. Posztadoleszcens szerep A felnőtt lét kritériumai nem teljesülnek maradéktalanul Alhipotézisek Permanens posztadoleszcencia Fogyatékos társadalmi szerep → marginális posztadoleszcens szerep Gyermek és felnőtt lét határain való lebegés

Hipotézisek 2. Szülői stratégiák Elrejtés stratégiája Fogyatékossággal élő személy elrejtése→ posztadoleszcens szerep Fogyatékosság leplezése→ dacos szerep Realitások talaján álló, fogyatékosságot nem középpontba állító, szabad teret adó stratégia→ öntudatosult felnőtt szerep

Lehetséges párhuzamok Posztadoleszcens szerep (marginális) Fogyatékos társadalmi szerep Döntések Képtelen egyedül meghozni Anyagi nehézség→önállótlanság Önállótlanság→ anyagi nehézség Párkapcsolat /családi élet Későn házasodik (anyagi ok), vagy túl korán → anyagi nehézség, vagy kényszer-szingli Gyerek-szerep a családban Későn házasodik, vagy túl korán→a házastárs egy új kapaszkodó, vagy kényszer-szingli Szülői háztól való leválás Későn→ anyagi ok Későn→anyagi ok, és többszörös függés Munkahelyi stabilitás Gyakori munkanélküliség, sodródás

Lehetséges párhuzamok Függő helyzet Bizonytalanság Gyermeki és felnőtt lét határain való lebegés

I. Posztadoleszcens szerep - eredmények 1. Döntések Az alanyok többségénél függő helyzet, kimutatható a párhuzam „Lehet, hogy nem lenne jó, hogyha egyedül döntenék. Sőt… Hát szerintem az alaphelyzetemből kapcsolatban. Szerintem ez életem végéig kicsit mindig, ahogy járok… És inkább kétszer megrágom a dolgokat, vagy hagyok másokra döntést, mert az nem biztos, hogy jó, amit én kiterveltem.” (Zs., 43 éves nő)

I. Posztadoleszcens szerep eredmények 2. Családi élet/párkapcsolat A párhuzam itt is kimutatható (későn házasodás, kényszer-szingli helyzet, házastárstól való függés, kiszolgálás) „nem vót párkapcsolata, csak járt híbe-hóba Juhász Jankó hozzá, de az, az semmi se vót. Csak eljött, meg hazament.” (E. édesanyja) „Tehát ha nem vagyunk itthon, akkor magának elkészít dolgokat, megmelegít, megebédel vagy valami, de egyenlőre nincs önálló életvitele. Tehát gyakorlatilag annyi, hogy tényleg tudja, hogy el kell járni dolgozni, de háztartásban, vagy itthoni munkában ő nem.” (L. édesanyja)

I. Posztadoleszcens szerep eredmények 3. Szülői leválás A teljes leválás sok esetben nem történt meg, és nem is nagyon van rá esély „Nagyon harcolt azért, hogy ő is megpróbáljon önállóan élni. Aztán amikor a család összefogásával végül is sikerült egy úgymond önálló lakást venni, amiről azt gondoltuk, hogy ő neki ott jó lesz, amikorra ez kialakult, akkor mindig kereste a kifogásokat, hogy most… Igaz, hogy liftes a lakás, de miért nem föld szintes, miért nincs ez, miért nincs az, és akkor végül is elodázódott ez a dolog.” (Z. édesanyja)

I. Posztadoleszcens szerep eredmények 4. Munka világa/anyagi önállóság A többségnek nincs stabil munkahelye, vagy kiszolgáltatott helyzetben van „Úgyhogy most aztán már tényleg sokszor zavarban vagyok, hogy amikor kérdezik, hogy mit gyártunk ott. Igazából nem tudom elmondani, ilyen csomagolás, ilyen mappafűzés, mit tudom én, úgy látszik, ami éppen akad. Igazából nem is tudom, hogy mi lesz a sorsa őszintén.” (L., 38 éves férfi)

Összehasonlító táblázat az alanyok felnőttségi dimenziói szerint C D E F G Döntés +/- - + Pár-kapcsolat/családi élet Szülői leválás Munka

I. Posztadoleszcens szerep eredmények Alhipotézisek A vizsgált alanyoknál 30 éven túlmenően megjelent a posztadoleszcens szerep, egy kivételével még mindig jelen van, tehát nagyrészt permanens A párhuzam kimutatható volt a marginális helyzetű posztadoleszcensekkel Gyermeki és felnőtt lét határain való lebegés jellemző a vizsgált dimenziókban

II. Szülői stratégiák eredmények Tudatos irányítás által létrehozott védőburok→ társadalmi felnőttség minimum 3 dimenzióban nem teljesül „Hát anyám volt mindig az, aki… ő volt a harciasabb és következetesebb. A gyereknevelést, a szülő, vagy az anya irányította leginkább mondta mindig ezt a továbbtanulást is, általános iskolától kezdve, és ő járta ki a dolgok jelentős részét. Tehát, ha hobbi miatt menni kellett, hogy nem szeretnél menni oda? Akkor leginkább vele, ő intézte a dolgokat. Ő mondta azt, hogy menjünk, és csináljad.” (Z., 31 éves férfi)

II. Szülői stratégiák eredmények 2. Kevésbé tudatos, spontán védelem→ társadalmi felnőttség 1-2 dimenzióban nem teljesül „K: És a szülők esetleg beleszóltak az iskolaválasztásba? V: Szülőim? Nem, sajnos nem. Azért is hoztam rossz döntést, hogy abbahagytam az iskolát, mert nem nagyon szóltak bele.” (I., 38 éves férfi)

II. Szülői stratégiák eredmények 3. Védőburokban tartás és fogyatékosság rejtegetése→ bár teljesülnek a kritériumok, ez nem régen következett be „Hát odahaza egyetlen egy dolog volt, hogy mire felnőtt lettem, a családomban annyira kihatott ez a dolog, hogy már utálattá vált az, hogy mozgássérült vagyok én, és egyszerűen utáltak érte. És ez rám olyan hatással volt, hogy teljesen tönkretették az önbizalmamat. Mikor felnőtté váltam, az önbizalmam még nulla volt, vagy már szerintem a nullánál is rosszabb helyen tartott. Nem volt egyáltalán önbizalmam, nem bíztam magamban, nem hittem, hogy mire vagyok képes, mire nem. És utána mikor onnan elkerültem, akkor kezdődött az, hogy végre…” (M., 41 éves nő)

Szülői stratégiák által eredményezett szerepek SZÜLŐI STRATÉGIA SZEREP Tudatos irányítás, védőburok Posztadoleszcens szerep több dimenzióban Kevésbé tudatos, spontán hozzáállás Posztadoleszcens szerep kevesebb dimenzióban Fogyatékosság, és fogyatékossággal élő személy elrejtése Posztadoleszcens szerep + dacos szerep Vezetési stílusok → fogyatékos társadalmi szerep? (Lewin, Lippit, White 1975)

Fogyatékosság társadalmi szerepére ható tényezők Sz. isk. végz. Gyermekkor tel. típ. Szülői str. Jelen tel. típ. F. isk. végz. Fogy. társ. szerep F. súlyosság Életkor F. típus, keletkezés Nem

Felhasznált irodalom Barnes, Colin; Mercer, Geof (2010): Exploring Disability. Second Edition. Polity Press, Cambridge, UK Braun, Kim Van Naarden; Yeargin Allsopp; Lollar, Donald (2006): A multi-dimensional approach to the transition of children with developmental disabilities into young adulthood: The acquisition of adult social roles. Disability and rehabilitation 28 (15) 915-928. Castel, Robert (1993): A nélkülözéstől a kivetettségig – a „kiilleszkedés” pokoljárása. Esély 1993/3, 3-23. Goffman, Erwing (1981): A hétköznapi élet szociálpszichológiája. Gondolat Könyvkiadó, Budapest Janus, L. Alexander (2009): Disability and the transition to adulthood. Social Forces 88 (1) 99-120. Lewin, K.; Lipitt, R.; White, R. K. (1975): Agresszív viselkedési sémák kísérletileg kialakított társas légkörben. In: Csoportdinamika. KJK. Budapest, 189-191. Parsons, Talcott (1951): The Social System. The Free Press, Glencoe, Illinois Shakespeare, Tom (1998): The Disability Reader. Social Science Perspectives. Continuum Somlai Péter (1997): Szocializáció. Corvina, Egyetemi Könyvtár Sorozat, Budapest Thomas, Carol (2002): Disability Theory: Key Ideas, Issues and Thinkers. In: Barnes, Colin; Oliver, Mike; Barton, Len (szerk.): Disability Studies Today. Polity Press, Cambridge, UK Vaskovics László (2000): A posztadoleszcencia szociológiai elmélete, Szociológiai Szemle 2000/4. 3-20.

Köszönöm a figyelmet! vandakatona87@gmail.com