RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok 2008. április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
Tíz éves a Filozófiai Kert
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Bemutató Ballon Repülés Székesfehérvár 2013 Jun.8.
„A városi közlekedés alternatívái”
Kecskés Gábor Berzence  Az idei esztendő legfontosabb eseménye a burgonyatermesztésben is a Nyugat Európát sújtó heves esőzések hatásaként.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Sárközi Szilárd
2006. február 17. Valószínűségszámítás és statisztika II. Telefonos feladat Egy kalapban van két korong, az egyiknek mindkét oldala piros, a másiknak.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
1. szabály: A játéktér Alapfokú játékvezetői tanfolyam 2013/14.
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
RIVER INFORMATION SERVICES
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS SIÓFOK október 24. Orosz Dalma főosztályvezető KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY megalakulása és tevékenysége (Azért dolgozunk,
MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
CSÓNAKBORULÁS - FULLADÁS TISZAFÜREDEN április 25.
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
HAJÓZÁSI ADATRÖGZÍTŐ - Voyage Data Recorder KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Kiss László balesetvizsgáló.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KITŰZŐ JELEK ELSODRÁSA, ELSODRÓDÁSA
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
Hajóút kitűzés a KDV-KÖVIZIG területén
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata
Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6.
5. Kutatás Panama-csatorna, Szuezi-csatorna, Gibraltári-szoros
Budapest turisztikai marketingje
Készítette: Werner Gábor
megújuló hatósági felügyelete
Kerekasztal tézisek A víz- és időjárás trendek hatása a jövő mezőgazdaságára Jolánkai Márton – Tarnawa Ákos – Pósa Barnabás – Fekete Ágnes – Török Gábor.
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Együtt a családdal, együtt a nemzettel! augusztus 16. Kormányszóvivői tájékoztató.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
A „HULLÁM” termes személyhajó ütközése két szállodahajóval
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
1 Hajóról, csónakból vízbe esett, eltűnt személyek 2015-ben KBSZ, SZAKMAI NAP Budapest, május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető Hajózási.
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
Előadás másolata:

RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló

2 MOZART - CSÁRDÁS Az esemény bejelentése a KBSZ felé szeptember 20-án 16:05-kor történt az illetékes rendőrhatóság részéről. A Vizsgálóbizottság a helyszínre 16:30-kor érkezett. A vizsgálat két helyszínen folyt, - a Nemzetközi hajóállomáson - a Mozart ms. ott tartózkodott, míg a Csárdás ms. a Szent István parki Hélia kikötőben állt. A Vizsgálat kb. 18:00-ig tartott. A vizsgálóbizottság három főből állt. A baleset időpontja szeptember :20. A vízijárművek típusai: mindkét hajó személyhajó, a Mozart kabinos a Csárdás termes személyhajó.

3 A hajók lajstromszámai: –Mozart: A –Csárdás: A hajók üzemképességi okmányának érvényessége: –Mozart: január 21. –Csárdás: szept. 28. Időjárás az esemény bekövetkezésekor: Vízállás: 148 cm Látási viszonyok:Jók, napos idő Szélerősség:Gyenge északi szél Hőmérséklet:20 C o

4 A Mozart ms. a Margit híd budai ágának völgymeneti áthajózása után a 10 csatornán rádiókapcsolatba lépett a Csárdás ms. hajóvezetőjével aki a Margit sziget pesti ágán hajózott völgymenetben. Megegyeztek, hogy a Csárdás ms. előre engedi a Mozart- ot. Az Erzsébet hídhoz érve azonban a Csárdás ms. mégis utolérte a fordítási manőverhez készülődő Mozart-ot és a fordulás során a két hajó összeért illetve összeütközött, a szívóhatásnak köszönhetően valamint annak, hogy a két hajó túlzottan közel került egymáshoz. A hajóvezető elmondása szerint a fordulás megkezdésekor a két hajó közötti oldaltávolság kb. 5-6 m volt. A Mozart ms. sérülései igen csekélyek voltak, míg a Csárdás ms. komolyabb mértékben sérült meg. A hajó bal oldalán középtájtól hátrébb kb. 1/3- részétől a végéig a korlátok a melegítő konyha komolyabb mértékben sérült.

5 A hajó azonnali javítást igényelt.

6

7

8

9 A vizsgálat alkalmával mindkét hajó vezetőjét meghallgattuk és azt a következtetést vontuk le, hogy a Csárdás ms. hajóvezetője a rádión a 10-es csatornán megbeszéltek ellenére utolérte a Mozart ms-t és a két hajó túlzottan közel került egymáshoz és a baleset emiatt következett be. A Mozart ms. hajóvezetője nem is látta a Csárdást és amikor az ütközés bekövetkezett akkor is csak egy egész kis koccanást észlelt. A Csárdás ms. hajóvezetője pedig azt gondolta, hogy a Mozart és a part között sikerül elhajóznia. A baleset bekövetkezte után a Csárdás ms. hajóvezetője az utasokat azonnal a Hélia kikötőhöz szállította, az utasok ott kiszálltak. Személyi sérülés nem történt egyik hajón sem.

10 AZ ESEMÉNY ELEMZÉSE A nyári turista szezonban a bel- és külföldi hajók megnövekedett száma, valamint a hajós dolgozók feladatainak sokfélesége miatt, munka és figyelmi koncentrációjuk csökken (a szezon vége felé ez még érzékelhetőbb), és vélhetően emiatt fordul elő, hogy egyszerű manővereket is elhibáznak a hajók vezetői. Mindenképpen szót érdemel a rádióforgalom ellenőrzésének szükségszerűsége az összes olyan csatornán, amin a hajósok forgalmaznak egymással. Esetünkben ez a 10- es csatorna volt, amit az esemény időpontjában még nem rögzítettek. Így annak utólagos ellenőrzésére nem volt lehetőség. Azt, hogy a két hajó egymással mit beszélt, csak a hajók vezetőinek elmondásából tudtuk meg

11 A hajók által forgalmazott rádió beszélgetések figyelése és rögzítése külső megfigyelőpontról. Hosszabb távon javasolt a hajókra a figyelő rendszerrel párhuzamosan beépíteni egy un. adatrögzítő rendszert, ami a legfontosabb adatokat egy ideig eltárolja. (motorfordulatszám, kormányhelyzet, hajósebesség) A baleset oka: Biztonsági ajánlások: A Csárdás ms. hajóvezetője feltehetően nem jól mérte fel a Mozart ms. fordulási manőveréhez szükséges feltételeket, távolságokat. ( a szükséges távolság a két hajó között, a hajó sebessége, a lehetséges szívóhatás, a kiforduló hajófar). Ami végül is elérte a Csárdás ms. bal oldalát.

12 A hosszabb m-es hajók részére fordítóhely kijelölése lenne szükséges, mert a nyári szezonban mikor 4-esetenként 5 hajó áll egymás mellett a személyhajózási pontonokon aminek szélessége a ponton és a bejáróhíd méreteivel eléri a métert, ami a pesti viszonylag keskeny Duna szakasz negyede, ötöde és itt ennyivel csökken a nagy hajók fordulására biztosítható folyamszakasz szélessége.

13

14

15 Még néhány kép az eseménnyel összefüggésben.

16

17 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !