TANÉVKEZDŐ TANÁCSKOZÁS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MATEMATIKA 2009-2010
TARTALOMJEGYZÉK A szaktanácsadók feladatai Az elmúlt tanévről néhány gondolat A kapcsolattartásról Versenyek 2009-2010 Szakmai programok - szakmai kitekintő Aktuális kérdések
A SZAKTANÁCSADÓK FELADATA Információgyűjtés és információ közvetítés szakmai ismereteit, információit megosztja a szakterületén dolgozó kollégákkal gyűjti, feldolgozza és rendszeresen közvetíti a nevelési-oktatási intézmények számára szakterületének információit, eredményeit Szervezés a tanév elején tanév előkészítő tanácskozásokat tart és szervez szakmai műhelyeket hoz létre, segíti működésüket szakmai fórumokat szervez a megyei pedagógusai számára szervezi, összehangolja, gondozza a tanulmányi és tehetséggondozó versenyeket Szakmai kapcsolattartás szakmai kapcsolatot alakít ki a megyében, a régióban, az országban kapcsolatot tart az általa gondozott szakterület pedagógusaival, adatbázist működtet (a kollégák elérhetősége, speciális ismereteik stb.)
Az elmúlt tanévről néhány gondolat Tanév eleji tanácskozás 3 helyszínen Két szakmai műhelyfoglalkozás: Nem szakrendszerű oktatás Kompetenciamérés - mérőlap készítés VT verseny, dolgozatok javítása Szakmai programok: Rácz László vándorgyűlés Nemzeti Tankönyvkiadó tanévnyitója
49. Rácz László Vándorgyűlés I. Veszprém 2009. július 7-10. Csahóczi Erzsébet - Szeredi Éva: Kimeneti követelmények a nyolcadik osztály végén Babai László- Radnai Gyula: Faragó Andor (1877-1944?) Csordás Mihály- Csordás Péter: Egy 20 éves verseny tanulságai. Típushibák az általános iskolai tanulók gondolkodásában. Számadó László: Tévedések víg játéka
49. Rácz László Vándorgyűlés II. Dobos Sándor: A kisebb-nagyobb az egyik legkorábban tanított reláció Gál Péter: Logikai játékok, főleg fábók -előadás és bemutató Katz Sándor, Kubatov Antal, Pintér Sándor: Tehetséggondozás az Erdős Iskolában Nagy-Baló András: Egy kísérlet eredménye, a Bolyai Csapatverseny Husztáné Gyursánszki Erzsébet: Nem szakrendszerű oktatás és/vagy tehetséggondozás
A kapcsolattartás www.zalai-oktatas.hu - naprakész, a változásokat itt kell nyomon követni Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete Cím: 8900 Zalaegerszeg, Béke-ligeti u. 1. Postacím: 8901 Zalaegerszeg, Pf. 40. Telefon: 92/501-240 Fax: 92/501-239 E-mail: zmpi@zmpi.hu
A kapcsolattartás II. Zalai Tanügyi Információk - aki teheti, olvassa, publikálhat is Versenyekért felelős: Eberhardtné Panácz Ágnes panacz@zmpi.hu 92/501-243 Szaktanácsadó: Dr. Puposné Szálteleki Éva pszevi@vivamail.hu 30/500-8173
MEGHÍRDETETT VERSENYEK 2009-2010. évi versenyek Bolyai csapatverseny XXI. Bátaszéki Matematikaverseny Varga Tamás verseny Zrínyi Ilona matematikaverseny Kenguru Nemzetközi Matematikaverseny Kalmár László Matematikaverseny Csokonai Alapműveleti verseny
VERSENYEK - Bolyai csapatverseny Bolyai Matematika Csapatverseny (3- 8. évfolyam) Országos szervező: Veres Péter Gimnázium és Nagy-Baló András Megyei szervező: Eötvös József Általános Iskola 8900 Zalaegerszeg, Köztársaság út 68. (92/314-160, Grófné Györkös Valéria) vali1956@mail.datanet.hu Jelentkezési határidő: 2009. szeptember 18. Nevezési díj: 800 Ft/fő (4 fős csapat) Megyei forduló: 2009. október 16. (péntek) 14.30 Helye: Zalaegerszeg, Kertvárosi Általános Iskola Eötvös József Székhelyiskola ill. Bolyai Általános Iskola, Nagykanizsa Országos forduló: 2009. november 21. (szombat) Helye: Veres Péter Gimnázium (1039 Budapest, Csobánka tér 7.), illetve a Bárczi Géza Általános Iskola (1039 Budapest, Bárczi Géza u. 2.).
VERSENYEK- XXI. Bátaszéki Matematikaverseny Országos szervező: Kanizsai Dorottya Általános Iskola és Zeneiskola, Bátaszék Tolna Megyei Matematikai Tehetséggondozó Alapítvány Jelentkezési határidő: 2009. szeptember 14 . Nevezési díj: 1300 Ft/tanuló Iskolai forduló: 2009. október 19. (hétfő) 14-16 óra Megyei forduló: 2010. január 11. (hétfő) 14-16 óra Helye: a saját iskolában Országos forduló: 2010. március 26. (péntek) 9-11 óra Helye: Kanizsai Dorottya Általános Iskola és Zeneiskola, Bátaszék, Budai u. 11. A versenyen zsebszámológépet nem használhatnak a tanulók.
VERSENYEK - Varga Tamás verseny Varga Tamás matematikaverseny (7- 8. évfolyam) Országos szervező: Hétvezér Általános Iskola, Székesfehérvár Megyei szervező: Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete Jelentkezési határidő: 2009. október 12. Nevezési díj: 5000 Ft/iskola Iskolai forduló: 2009. november 17. (kedd) 14-16 óra Megyei forduló: 2010. január 12. (kedd) 14-16 óra Helye: Pedagógiai Intézet Által kiírt helyszín. A dolgozatok megtekintésére és véleményezésére tavalyihoz hasonlóan lehetőség van 2010. január 21-én és 22-én a Pedagógiai Intézetben. Országos forduló: 2010. április 20. (kedd) 14-16 óra Helye: Zalaegerszeg
VERSENYEK - Zrínyi Ilona Matematikaverseny Zrínyi Ilona és Gordiusz matematikaverseny (3-12. évfolyam) Országos szervező: MATEGYE Alapítvány Megyei szervező: Belvárosi Angol-Magyar Kéttannyelvű Általános Iskola Dózsa György Tagiskola, Zalaegerszeg (Pajor László) Jelentkezési határidő: 2009. november 30. Nevezési díj: 1000 Ft/fő Megyei forduló: 2010. február 19. 14 óra Országos döntő. 2010. április 1-3. Székesfehérvár
VERSENYEK - Kenguru Matematikaverseny Kenguru nemzetközi matematikaverseny (2-12. évfolyam) Országos szervező: Zalai Matematikai Tehetségekért Alapítvány Jelentkezési határidő: 2009. november 6. Nevezési díj: 500 Ft/fő Iskolai forduló: 2010. március 18. (csütörtök) 10 óra Tudnivalók a fordulóval kapcsolatban: A megoldásra fordítható idő: 2.évfolyamon 16 feladat, 45 perc 3-4. évfolyamon 24 feladat, 60 perc 5-8. évfolyamon 30 feladat, 75 perc.
VERSENYEK - Kalmár Matematikaverseny Kalmár László matematikaverseny (3- 8. évfolyam) (még nem kaptunk versenykiírást) Országos szervező: TIT Teleki László Ismeretterjesztő Egyesület (Budapest) Megyei szervező: Zalai Matematikából Tehetséges Gyermekekért Alapítvány Jelentkezési határidő: 2010. március Nevezési díj: 200 Ft/fő (tavalyi adat) A nevezésben létszámkorlátozás nincs. Megyei forduló: 2010. március 20. (valószínű) Helye: a megyében több helyszínen Országos forduló: 2010. június Helye: alsó tagozatosoknak Nyíregyháza, felső tagozatosoknak Vác
VERSENYEK Csokonai Alapműveleti Verseny A Csány - Szendrey ÁMK - Keszthely által meghirdetett alapműveleti verseny Első fordulója 2010. március 8. Az első fordulót a tanulók a saját iskolájukban írják, és az iskola weblapjáról lesz elérhető a feladatsor. Megyei forduló 2010. április 26. 1345 Helye: Csány-Szendrey ÁMK - Keszthely
Szakmai programajánló Varga Tamás Módszertani Napok Konferencia ELTE TTK 2009. november 6-7. péntek-szombat 1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1.c (Déli épület) Jelentkezési határidő: 2009. október 1.
Szakmai műhelyfoglalkozások November hónap - Keszthely, Nagykanizsa Március hónap- Zalaegerszeg Tervezett témák: Átmenet problémája Tankönyvkiadókkal tervezett programok: Fórum tankönyvszerzőkkel
ERDŐS PÁL Tehetséggondozó Iskola „A folyton utazgató Erdős az internet kapcsolatépítő szerepét játszotta a matematika világában annak feltalálása előtt.” Igazgató: Dr. Pintér Ferenc - BLG- Nagykanizsa Tanárai: Lányi Vera - Pécs; Dr. Csorba Ferenc - Győr; Dobos Sándor - Fazekas, Bp.; Erdős Gábor - BLG, Nk; Dr. Kacz Sándor - Bonyhád; Keszegh István - Komárom (Szlovákia); Dr. Kiss Géza - ELTE Bp.; Kubatov Antal - Kaposvár
Aktuális kérdések Tankönyvi helyzetkép - felmérés Nem szakrendszerű oktatás TÁMOP 3.1.4 Egyéb ötlet, javaslat, verseny
Bolyai csapatverseny népszerűsítése A következő diákon található képek, adatok és feladatok Nagy-Baló Andrásnak a Rácz László Vándorgyűlésen (2009) tartott prezentációjából valók. (Szerző Tassy Gergely). A teljes anyag elérhető a www.bolyaiverseny.hu weboldalról. Az anyag felhasználása a verseny népszerűsítése érdekében történik.
Bolyai csapatverseny területenkénti megoszlás
A verseny eszmeisége
Feladattípusok a versenyen I. Feleletválasztós, 5 lehetséges válaszból akárhány lehet helyes II. Részletes kidolgozást igénylő III. Szóbeli bemutatás 15 perces felkészülés után IV. Helyben kapott 2 percen belül megválaszolandó„ villámkérdések”
Néhány példa: Felületes vagy alapos? 1. Mely számok számjegyeinek összege legalább 9 az alábbiak közül? (A) 2006 (B) 2007 (C)2008(D) 2009 (E) 2010
Valóság és elmélet összekapcsolása 2. Szélrózsát-követők és az Iránytű-imádók közös pilisszántói túrájukon egy elágazáshoz érkeztek. Az irányjelző két ellentétes irányba mutató tábláján az egyik irányban „Ziribár 6 km”, a másik irányban Fényszületése 4 500 m” állt. A Szélrózsát-követők Ziribár felé, az Iránytű-imádók Fényszületése felé folytatták útjukat. Mekkora lehetett közöttük a távolság, miután mindkét csoport megérkezett a táblán jelölt célhoz? (A) 0 m (B) 4 506 m (C) 10 km (D) 10 500 m (E) 14 km
Teszek-veszek 3. Orsi három dobozt használ összes pénzének biztonságba helyezéséhez. Az egyikben 100, a másikban 200, a harmadikban 300 forint van. Hány forintja lehet Orsinak összesen? (A) 300 (B) 400 (C) 500 (D) 600 (E) 700
Minden lehetőségre gondoltam? 4. A derékszögű koordináta-rendszerben adott egy 16 egység területű ABCD téglalap, amelynek minden csúcsa rácspont. Mely számpár tartozhat a téglalap csúcspontjaihoz, ha az a koordináta-tengelyek mindegyikére nézve szimmetrikus? (A) (- 4; - 2) (B) (1; 4) (C) (- 2; - 2) (D) (- 4; 1) (E) (2; - 2)
EREDMÉNYES TANÉVET KÍVÁNOK MINDENKINEK