KPSZTI MÁRCIUS 18. FARKASNÉ EGYED ZSUZSANNA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Advertisements

Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
Muziek - The Shadows MEGHÍVÓ Normafa és környéke. „Mi lesz veled Normafa” Szombat Foto:Telek
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Globalizáció és oktatás
Hivatkozás könyvfejezetre
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
Tájékoztató a 2014/15-ös tanévi tankönyvrendelésről Budapest, április 7. Emberi Erőforrások Minisztériuma.
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
A fejlesztés hatása a szervezetre
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK Tudnivalók ILCV441 Előadó: Kovács Zita 2013/2014. I. félév.
Konfliktusfelismerés, -kezelés
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
A multikulturális jelenségek narratívái XVI
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
Követelmények Multimédia A tantárgy általános célja, célkitűzése A számítógépen alapuló multimédia-alkalmazások elméleti alapjainak megismertetése.
Az iskolai csoportok sajátosságai
Az IKT-metria mérőeszköz
Bevezetés a pszichológiába
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSTÖRTÉNET.
A SZAKDOLGOZAT.
NEVELÉSELMÉLET.
Új évszázad - Új módszerek1. 2 Támogató: ESZA A projekt megvalósításának kezdete: A projekt befejezésének időpontja:
KÖRNYEZETTECHNIKA.
Hatalom interdiszciplináris megközelítésben
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Czémán Mátyás (Piarista Általános.
Korai tehetségnevelés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Hogyan éltek a gyerekek a XIX. századi Angliában? Internet a nyelvórán Kóbor Annamária.
A védekezés mértéke, STI és a kondomhasználat népszerűsége Magyarországon Dr. Gy. Mészáros Contraceptive practice In Europe: Differences in avaibility.
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
1 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT A projekt eredményeinek bevezetéséért felelős csoport bemutatkozása.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
VII. Szervezeti kultúra
Együtt? Egymásért. Hagyományok és kihívások III. szakmai nap az Egyetemi Könyvtárban Budapest, március 05.Készítette: Pór Dorottya, osztályvezető.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Mindennapos testnevelés a somogyjádi integrációban
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
Általános iskola első osztály
Az Apáczai Kiadó 7-8. évfolyamos matematika tankönyveinek bemutatása
Az óvodai tevékenységterv
Vörösmarty Mihály Általános Iskola osztályai
Gyermek - pszichoszomatika
Nagyné Horváth Emília.
A szakirodalom gyűjtése Bibliográfiai adatok pontos rögzítése
A komprehenzív iskola Dr. Schiffer Csilla. Komprehenzív iskola ‘40-’7 Anglia állami iskola Középiskola Felvesz bármely tanulót a lakóhelyéhez közeli iskolába,
A természet, mely körülvesz és kiszolgál bennünket, melyben élünk, és amit védeni, az utókornak megőrizni kötelességünk. A programsorozatra szeretettel.
Az osztályfőnöki szerep története és jelenlegi tartalma Szekszárdi Júlia 2008.
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Nyomdaipari Gépek Szerkezettana
VÍZ- ÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS
Európa regionális társadalomföldrajza I. Bottlik Zsolt, Szabó Pál
A konfliktusok és a szociális kompetencia fejlettségének/fejlesztésének összefüggései Podráczky Judit (ELTE TÓK)
Biztosítási matematika és kockázatelemzés I. Egészségbiztosítási szakirány Előadó és gyakorlatvezető: Vályi Sándor Fogadóóra: kedd 14-15, 208/4. szoba.
Óvodai szakmai programok, továbbképzések bemutatása 2013/2014 Készítette: Grolyóné Szabó Éva szeptember 11. KPSZTI, Óvodavezetői Értekezlet.
DARUS a gyermekekért.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Európai Uniós Alapismeretek
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

KPSZTI. 2014.MÁRCIUS 18. FARKASNÉ EGYED ZSUZSANNA KONFLIKTUSKEZELÉS KPSZTI. 2014.MÁRCIUS 18. FARKASNÉ EGYED ZSUZSANNA

Konfliktusfelismerés, -kezelés Irodalom Thomas Gordon: T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése. Budapest, 1989, Gondolat Kiadó. www.ekfped.extra.hu Szekszárdi Júlia: Utak és módok. Pedagógiai kézikönyv a konfliktuskezelésről. 1995, IFA–Magyar ENCORE. Hunyady Györgyné – Szekszárdi Júlia: Konfliktusok az iskolában. Esetelemző gyakorlatok. 1998, BTF.

Irodalom (folytatás) Szekszárdi Júlia: Útvesztők bennünk, köztünk, körülöttünk. Tankönyv a 6. évfolyam számára, 1998, Calibra–Műszaki Kiadó. Horváth-Szabó Katalin (1997): Az iskolai konfliktusokról. In Mészáros A. (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 209. o. A bemutató megtalálható: http://www.ektf.hu/~kellermagdolna

A konfliktus A konfliktus (<lat. confligere ‘fegyveres harc’) olyan ütközés, amely mögött ellentétes igények, szándékok, vágyak, törekvések, érdekek, szükségletek, nézetek, vélemények, értékek szembenállása húzódik meg Harcra, összeütközésre akkor kerül sor, amikor a felek viselkedése akadályozza egyikük vagy másikuk igényeinek érvényesítését, vagy értékrendjük különböző.

Mikor alakul ki konfliktus? A konfliktusban álló felek egymástól kölcsönösen függő kapcsolatban állnak. Az egyik cselekedete befolyásolja a másik helyzetét és fordítva. A felek úgy vélik, hogy egymást kölcsönösen kizáró célokat szeretnének megvalósítani. Konfliktushelyzet akkor alakul ki, ha a két fél szándéka különbözőnek látszik.

MI A KONFLIKTUS? EMBEREK NÉZETKÜLÖNBSÉGE: amit befolyásolja a konfliktusban részt vevő szubjektum személyisége, mentálhigiénés állapota A konfliktusok azonban lehetnek fejlődést elősegítő jelenségek, a játék és az élet nélkülözhetetlen velejárói

A konfliktusok gyakorisága Mitől függ? Milyen a szervezet (pedagógus, gyermek) légköre, értékrendje, szellemisége, klímája, kohéziója Milyen csoporttagok empátiás, kommunikációs, kapcsolatteremtő képességei és toleranciája Túl gyakori vagy túl ritka?

Elkerülhető? azonosíthatóak az olyan konfliktusok, amelyek elkerülhetőek és ajánlatos is elkerülni őket (megfélemlítésből, frusztrációból, diszkriminációból adódó feszültségek, agressziók, túlérzékenységből, személyeskedésből, adódó ellentétek, visszafojtott feszültségből, lappangó indulatból fakadó robbanások). Ugyanakkor vannak kívánatos konfliktusok, mint a saját vélemény vállalásából, érdekérvényesítésből vagy az igazságért való kiállásból adódó konfliktusok.

Az interperszonális kapcsolatokban fennálló szimmetrikus kölcsönös függés formái és a konfliktus együttműködés és a versengés A konfliktusok szempontjából mindkettő igen nagy jelentőségű. A versengés: konfliktust előidéző tényező Az együttműködés a konfliktusok megoldását segíti elő. A személyközi kapcsolatokban a versengés ölthet tisztességes és tisztességtelen formát. A tisztességes versenyhelyzet a szociális összehasonlítás egyik eszköze, általa kiválasztható a legjobb teljesítmény.

A konstruktív konfliktus A konstruktív konfliktus (tisztességes verseny) a változást segíti elő, energiákat szabadít fel, és serkenti a kísérletezést, a cselekvési alternatívák jobb kiválasztását. Tisztességtelen versenyhelyzet (destruktív konfliktus) akkor alakul ki, amikor a verseny egyenlőtlen felek között zajlik amikor alacsony az egyetértés a követendő szabályokat illetően Kölcsönös bizalom hiánya

Konfliktuskezelési paradigmák a pedagógiai tevékenységben A pedagógiai tevékenység résztvevői nap mint nap konfliktusok szereplői. A pedagógus és a gyermek (tanuló) ellentétes oldalon álló felek önmagát beteljesítő jóslatként fölösleges konfliktusokat generálhat a pedagógiai tevékenységben

Típusok fontos, hogy a konfliktust a pedagógiai folyamat szerves, kívánatos, hasznosítható részének tekintsük: konstruktív konfliktusszemlélet A megoldás típusai: alapvetően győzelemre törekvő, alapvetően ráhagyó és kompromisszumkereső szemlélet szerint (Gordon)

A konfliktusok kezelése – szerepet játszik: Személyiségdimenziók Az önérvényesítő személy Az önalávető személy Az eredményorientáltság A kapcsolatorientáltság

Konfliktusmegoldó stratégiák és módszerek Győztes/vesztes stratégia Alkalmazkodó konfliktus megoldási stratégia Elkerülő konfliktus megoldási stratégia Kompromisszumkereső konfliktus megoldási stratégia Problémamegoldó – győztes/győztes – stratégia

Problémamegoldó – győztes/győztes – stratégia olyan megoldásra törekednek, amelyben mindkét fél érdekei, szükségletei, meggyőződései érvényesülnek. E stratégia alkalmazásához kulcsfontosságú a konfliktusmegoldás szándéka. A problémamegoldó stratégia együttműködést feltételez.

A problémamegoldás: folyamat a probléma meghatározása; azoknak a személyeknek a meghatározása, akik a konfliktusban érintettek a megvalósítható és hatékony megoldások összegyűjtése, mérlegelése; a legjobb megoldás kiválasztása; a kiválasztott stratégia melletti elköteleződés; a megoldás kivitelezése; ellenőrzés.

A konstruktív problémakezelés a következő képességek kialakítását igényli stabil személyiség, identitástudat, pozitív énkép, döntésképesség mások, a „másság” elfogadása, empátia, kongruencia (Rogers!) eredményes verbális és nonverbális kommunikáció egészséges önérvényesítés, a másik fél szükségleteit mérlegelni képes asszertivitás kooperativitás, szabályok alkotása, működtetése, „fair” magatartás kompromisszumkészség, kreativitás, igény a konszenzusra

Asszertivitás Minden helyzetet, amelybe kerülünk, értékelnünk kell, hogy a megfelelő viselkedést kialakíthassuk. A helyzet értékelése hat az érzéseinkre, fiziológiai állapotunkra, és ezek továbbhatnak a viselkedésünkre. ijesztő, veszélyes  kudarcot fogunk vallani  feszültség keletkezik  önvédelem pozitívnak  siker, érdekes események  szervezetünk ellazult nyitottan reagálunk az eseményekre.

Konfliktuskezelési módszerek Minimális hatékonyságú módszerek Távolról szemlélés („nem lehet beleszólni”); beletörődés; ráhagyja a másik félre; kényszerítés; halogatás; meggyőzés; megvásárlás; koalíciók alkotása. Közepes hatékonyságú módszerek Szétválasztás, redukció; átadás a felettesnek vagy más részben érintettnek; másokkal próbálja megvalósíttatni elképzelését; nyílt verseny alkalmazása; segítségkérés. Leghatékonyabb módszerek A konfliktushelyzet tisztázása; önelemzés; a munkacsoport átszervezése; a közös cél megtalálása.

Konfliktusok a mai magyar oktatási intézményekben Az iskola (óvoda)alapkapcsolatának számító tanár-diák, óvó- gyermek viszony gyökeres átalakulása A pedagógus pozíciójából eredő tekintélye nem működött a régi formában A plurális demokrácia pedagógiai mássága A nevelőtestületeken belüli nézeteltérések, összecsapások

Fegyelem, fegyelmezés Kutatások szerint a nevelők egyik leggyakoribb problémája a tanítás során. Jelentős időveszteség a tanulás, tanítás rovására. Óvók szerint nincs szabályrendszer, követelményszint, A pedagógusok zöme úgy érzi, hogy az eltelt évek során a helyzet romlik, s ez világszintű tendenciának tűnik. Növekvő tudományos érdeklődés.

Mit is értünk fegyelem alatt? Jelenthet kívülről az egyénre kényszerített fegyelmet, vagy belső szükségletek vezérelte önfegyelmet. A Pedagógiai Lexikon szerint Hagyományos értelemben a engedelmeskedés, az utasítás- és normakövetés szinonímája. Az egyéntől megköveteli, hogy önmagát valamilyen előírásnak vesse alá.(…) Ugyanakkor más felfogásban: az erőösszpontosítás képessége; a személy vagy csoport olyan állapota, amelyben képes megfelelő időben és kellő intenzitással mozgósítani erőit valamely szükségesnek ítélt feladat végrehajtására.

Mi tarozik a pedagógus hatáskörébe? viselkedészavarok, figyelemzavarok fegyelmezési problémák A fegyelem eszköz és cél is egyben. zavaró viselkedés minimalizálása A nevelést, együttélést elősegítő egyszerű szabályok betartása

A konfliktus mentes légkör kialakításának és fenntartásának lehetőségei A z elfogadó közösség hatása Az óvó személyiségéből, készségeiből, a nevelési módszerek gazdagságából eredő hatások A gyermek egyéni jellemzői, körülményei

A hatás színtere Óvoda Csoport Egyén (gyermek) gyermek Egyértelmű (a pedagógusokkal közösen létrehozott) szabályok A megfelelő viselkedés elsajátítását segítő szokás szabályrendszer, programok Óvó- gyermek kommunikációs helyzete Tevékenység szervezés Szabályok alkotása Ellenőrzés Pozitív visszajelzés A csoport együttműködésének erősítése Egyéni szükségleteken alapuló motiválás Kedvező viselkedés megerősítése (dicséret) Egyéni segítségnyújtás felnőtt Alkalmazási feltétel Munkaköri leírás elkötelezettség Vezetői ellenőrzés

Metakommunikáció A kommunikációs helyzet irányítása Hangerő Szemkontaktus Barátságos vagy domináns testbeszéd Territoriális jelzések

A legsikeresebben az a óvó fegyelmez, aki alig fegyelmez. AZ ÓVÓ FELADATA A SZERETETRE épülő tekintély Az elvárások megfogalmazása, a szabályalkotás A napi munka hatékony szervezése A nem kívánatos viselkedés megelőzése visszajelzésekkel A megfelelő csoportban való viselkedést vezérlő szabályok. A napi tevékenység hatékony szervezése A nem kívánatos viselkedések megelőzése motiváló visszajelzésekkel A vezetői hatalom kezelése Egyenlőtlen viszony, fölé- alárendeltség Dominanciaharc. A legsikeresebben az a óvó fegyelmez, aki alig fegyelmez.

Köszönöm a figyelmet!