EU-s pályázatírási alapismeretek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
2008. december 08. A KEOP szennyvízelvezetési és –tisztítási konstrukciójának pályáztatási tapasztalatai, és a es akcióterv bemutatása Balla.
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
Európai Uniós foglalkoztatási ismeretek és forrásteremtés
TÁMOP /10/1 TÁMOP /10/1/KMR Pénzügyi követelmények.
Pénzügyi előadás pályázói információs napra TÁMOP /1.
Az ötlettől a megvalósult projektig - praktikák, gyakorlati tudnivalók
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
Bevezetés, akciótervek, pályázatok, végrehajtás, intézményrendszer Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Baranya Megyei Önkormányzat
ESZA Nonprofit Kft. Nagy Balázs– uniós programigazgató.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
ÁROP-EKOP Monitoring Bizottság ülése június 6.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A projekttől a pályázatig
A projekttervezés alapjai A „jó projekt” ismérvei
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A KIKSz SZEREPE AZ EU TÁMOGATÁSSAL MEGVALÓSULÓ KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI PROGRAMOK MEGVALÓSÍTÁSÁBAN Egyházy Zoltán igazgatói szaktanácsadó Közlekedésfejlesztési.
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
EU-s pályázatok írása és módszertana
Pályáztatás, projektmenedzselés az EU operatív programjaiban, gyakorlati tapasztalatok, problémák és megoldások -HEFOP ESZA Kht -
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Heves megyei civil szervezetek komplex szervezetfejlesztése Heves megyei civil szervezetek komplex szervezetfejlesztése - Pályázati kiírás civil szervezetek.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
A AS PROGRAMOZÁSI CIKLUS FEJLESZTÉSPOLITIKAI INTÉZMÉNY- RENDSZERE.
TÁMOP „A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban”
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
A SZÉCHENYI PROGRAMIRODA KONCEPCIÓJA A TÁMOGATÁSI SZOLGÁLTATÁSOKRÓL.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
Barcsák Marianna KPSZTI
Előadás másolata:

EU-s pályázatírási alapismeretek Az Ölelő Kéz Alapítvány által, az NCA támogatásával szervezett pályázatíró tanfolyam Előadó: Tóth István, igazgató Bács Kiskun megyei Civil Szolgáltató Központ Kecskemét, 2010. január 26.

Intézményrendszer A Kormány dönt a Nemzeti Fejlesztési Terv (ÚMFT) és az operatív programok tartalmára vonatkozóan az Európai Bizottság számára benyújtandó javaslatokról és jóváhagyja az akcióterveket és azok módosításait

Intézményrendszer A Fejlesztéspolitikai Irányító Testület véleményezi az akcióterveket, a pályázatok tartalmát és a pályázatok mechanizmusát A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) feladata az NFT és az OP-k tervezésének, programozásának és megvalósításának koordinációja , valamint az operatív programok megvalósításával kapcsolatos irányító hatósági feladatok ellátása, a pályázati kiírások jóváhagyása

Intézményrendszer Az érintett miniszter feladata az akcióterv szakmai kidolgozásában való részvétel, a Kormány szakpolitikájának érvényesítése, javaslatot tesz az akcióterv tartalmára, valamint módosítására

Intézményrendszer A közreműködő szervezet (KSZ) az akcióterv alapján a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség koordinációja és felügyelete mellett és a minisztériummal egyeztetve elkészíti a pályázati kiírás tervezetét, egyeztetések után a jóváhagyásokat, engedélyeket begyűjti, majd meghirdeti, fogadja és kezeli a pályázatokat

A TÁMOP és TIOP KSZ-e ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (ESZA Nonprofit Kft.) Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága Strukturális Alapok Programiroda (csak TIOP)

Monitoring Bizottság (MB) Az operatív programok végrehajtásának nyomon követése Az Akciótervek megtárgyalása Az éves jelentések elfogadása Legfeljebb 35 tagja lehet köztük civil szervezetek delegáltjai

Civil partnerség a tervezésben Társadalmi egyeztetések Tervezési dokumentumok az NFU honlapján Társadalmi egyeztetés az alapdokumentumoknál és a kiírások megjelentetése előtt (csak elektronikusan, válasz a beérkező észrevételekre)

Civil partnerség a tervezésben Civil delegálás A Pályázat Előkészítő Munkacsoportba (PEMCS) A Monitoring Bizottságokba

Az OP-ék végrehajtásának intézményrendszere (2007-2013) Ellenőrző Hat. (+ell-ő szerv-ek) Önkormányzati és területfejlesztési miniszter Igazoló Hatóság ÁROP, EKOP Monitoring Bizottság TÁMOP és TIOP Monitoring Bizottságok KÖZOP Monitoring Bizottság KEOP Monitoring Bizottság Monitoring Bizottságok (7 db ROP) GOP Monitoring Bizottság Monitoring Bizottság Monitoring Bizottság NFÜ - Koordinációs IH Főosztály (VOP) Gazdaság-fejlesztési Programok IH (GOP) Közlekedési Programok IH (KÖZOP) Közigazgatási Reform Programok IH (ÁROP, EKOP) Humán Erőforrás Programok IH (TÁMOP, TIOP) Környezet-védelmi Programok IH (KEOP) Regionális Fejlesztési Programok IH (7 db. ROP) Közreműködő szervezet Közreműködő szervezet Közreműködő szervezet Közreműködő szervezet Közreműködő szervezet Közreműködő szervezetek Kedvezmé-nyezettek Kedvezmé-nyezettek Kedvezmé-nyezettek Kedvezmé-nyezettek Kedvezmé-nyezettek Kedvezmé-nyezettek

A pályázati rendszer

Projekt-kiválasztási eljárások nagyprojekt; kiemelt projekt; kétfordulós pályázat; egyfordulós pályázat.

Nagyprojekt Azok a projektek, melyeknek összes költsége a környezetvédelem esetében meghaladja a 25 millió eurót, minden más területen pedig az 50 millió eurót nagy projekteknek minősülnek. (pl. úthálózat fejlesztés, metró, szennyvíz, stb) A nagyprojekteket az operatív program vagy az akcióterv tartalmazza.

Kiemelt projekt A Kormány által egyedileg, pályáztatás nélkül jóváhagyott projekt, amelyet az akcióterv nevesítve tartalmaz. Projektgazda költségvetési szerv, 100%-os állami tulajdonban lévő szervezet (pl. regionális munkaügyi központok), önkormányzat, önkormányzati társulás vagy önkormányzati intézmény, egyház.

Pályázatos projektek Kétfordulós pályázat előzetes projekt javaslat  bírálat bírálat után a pályázat teljes kidolgozása Egyfordulós pályázat - kizárólag részletes projekt javaslat kerül benyújtásra Itt már lehetnek a civil szervezetek is a kedvezményezettek

Alapfogalmak program – projekt – pályázat A programban meghatározott átfogó, nagyszabású, szektoriális vagy földrajzi cél érdekében több, azonos célt szolgáló, de a cél elérését különböző módon megvalósító projektek sorozata (projekttömeg)

Mit nevezünk projektnek valamilyen változást szolgáló konkrét cél/ eredmény érdekében történő tevékenységek időben, térben, szervezetrendszerben, költségeiben meghatározott sorozata pontosan meghatározott célok (eredmények) elérése megadott időre (kezdési és befejezési időpont adott) adott költségkeret mellett egyszeri tevékenység összetettség, komplexitás saját (átmeneti) szervezeti háttér

Pályázat A projekt finanszírozásához szükséges támogatások megszerzése érdekében készített meghatározott rend szerint készült támogatási igény dokumentációja

Minden nyúlra lövünk? Stratégiába illeszkedő fejlesztési elképzelések Projekt Forrásszerzési lehetőség

Projekttervezés, felkészülés a pályázatírásra

A jó projekt = jó pályázat ismérvei RELEVÁNS valós igényre alapul cél-orientált a kiírásnak megfelel MEGVALÓSÍTHATÓ jól átgondolt, következetes eredményei mérhetők reális költségvetés világos munkamegosztás előzetesen felmért kockázatok FENNTARTHATÓ a célcsoport számára nyújtott előnyök a fejlesztés után is biztosíthatók

Relevancia Követelmények : a projekt pontosan meghatározott célcsoport részletes problémaelemzéssel feltárt valós, igényének kielégítést célozza, illetve problémájukra nyújt megoldást, illeszkedik a program prioritásaihoz és célkitűzéseihez, megfelel a pályázati kiírásban megfogalmazott elvárásoknak.

Relevancia Hiba: Ha nem mutatható ki érdemi kapcsolat a projekt cél és a pályázati kiírásban megfogalmazott célok között Ha a projekt csak a támogatási források eléérhetősége miatt került kidolgozásra nem a célcsoport igényeit szolgálja

Megvalósíthatóság Követelmények A célok reálisak, a tevékenységek pontosan megtervezettek, és ütemezettek, a tevékenységekből logikusan következik a projekt várt eredménye, az eredmény mérhető, a kockázatok előzetesen felmérésre kerültek, azok a projekt megvalósítását nem akadályozzák, illetve megalapozottak a pályázatban bemutatott kockázatkezelési technikák a költségvetés reális.

Megvalósíthatóság Hiba Gyenge helyzetelemzés, nincs mögötte probléma- és célelemzés, nem világos a projekt indokoltsága Nem teljes körű a várható kockázatok feltárása, vagy a feltárt kockázatokra nincs logikus kezelési mód megállapítva Ponttalan és nem alátámasztott a költségvetés, A tevékenységek ütemezése logikátlan, a feladatok nem következnek a projekt célból, a feladatok egymásra épülése és ütemezése nem követhető, nem konzisztens, Pontatlan a dokumentáció, nem támasztja alá a projekt tervezett megvalósítását A korábbi tapasztalatok hiányoznak, vagy nem kerültek hasznosításra

Fenntarthatóság Követelmények: a kedvezményezettek, a célcsoport számára nyújtott előnyök, megvalósult eredmények a projekt befejezését követő elvárt időtávon is biztosíthatók

Fenntarthatóság Hiba A projekt kedvezményezettekre gyakorolt hatása nem felmérhető, nem igazolható A projekt kedvezményezettekre gyakorolt hatása csak rövid távon igazolható A projekt fenntarthatósága nem biztosított

Projektciklus menedzsment (PCM) Programozás Azonosítás (problémák) Kidolgozás Finanszírozás Megvalósítás Értékelés

PCM A PCM a program vagy projekt minden szintjén használható, a logikai keretmátrixon alapul A PCM segít megtalálni - az igazi problémát - a problémák közötti kapcsolatot - a legjobb megoldást - a megoldások közötti kapcsolatot az érintetteket - akikkel problémák lehetnek - akik segíthetnek

Pályázati dokumentáció részei Pályázati felhívás Pályázati útmutató Pályázati adatlap Részletes költségvetés specifikáció Projekt adatlap kitöltési útmutató Esélyegyenlőségi útmutató Fenntartható fejlődés útmutató Támogatási szerződés és útmutatója

Pályázati felhívás Rövid, 5-6 oldal A pályázat célja, rendelkezésre álló forrás A pályázók köre A pályázat tartalma Pénzügyi támogatás (a támogatás formája, mértéke, összege) Kiválasztási kritériumok Adminisztratív információk (a benyújtás módja, ideje)

Pályázati útmutató Részletes (40-100 oldal) kifejtése a pályázati felhívásnak. Megtudható belőle minden fontos információ pl. a pályázati kiírás hátteréről, alapvető céljairól, részcélokról.

Pályázati adatlap A projekt összegző adatai: A projekt címe (max. 250 karakter) A projekt megvalósulásának helyszíne A projekt megvalósításának kezdete – vége A projekt elszámolható költségei - az igényelt támogatás összege (ezer Ft) - a támogatás mértéke (%) A pályázó adatai: neve, címe, számai (TEÁOR!), gazdálkodási adatok

Pályázati adatlap – a projekt rövid(!) összefoglalása Az összefoglalás során ki kell térnünk mi az a probléma, és kit érint, amin javítani szeretnénk Mit tervezünk megvalósítani és kivel Mi lesz az eredmény és a hatása a projektünknek Figyelem! Ez max 250 leütés általában.

A pályázó bemutatása – jelenlegi helyzet (adatlap szerint, 4000 karakter) Ismertesse a szervezet történetét. (Mutassa be az alapítás és egyéb jogi státuszban bekövetkezett változásokat, dátummal együtt). HF Mutassa be a szervezet szolgáltatásait/tevékenységi körét és ezek piaci helyzetét. HF Ismertesse főbb szervezeti céljait és fejlődési lehetőségeit! Kérjük, amennyiben lehetséges, számszerűen adja meg céljait. HF

A pályázó bemutatása – jelenlegi helyzet (magyarázat) Az alapítás, az azóta bekövetkezett változások pontos dátummal, misszió célszerű bemutatni a stratégia terv főbb elemeit: a fejlesztési lehetőségeket és a kijelölt irányokat, a terv eddigi megvalósulásának eredményeit, illeszkedését jelen pályázati célhoz Referenciákat (pl. együttműködési megállapodás)

A pályázó bemutatása A szervezet alapítói (tulajdonos/alapító/felügyeleti szerv) a szervezet felépítése, a pályázatért felelős szervezeti egység/személy helyzete, függetlensége a szervezeten belül a pályázat miként járul hozzá a szervezet leírt céljaihoz, fejlődési lehetőségeihez az elmúlt öt évben állami támogatásból megvalósított projekteket a projekt megvalósításának időpontjában milyen egyéb jelentős projektet valósít meg milyen humán erőforrást tud a projekt végrehajtásához rendelkezésre bocsátani milyen, nem az elnyert támogatásból megvásárolt tárgyi vagy immateriális eszköz (pl.licencek, szoftverek), ingatlan, vagy egyéb nem emberi erőforrás szükséges a projekt tevékenységei közül melyiket végzi saját kivitelezésben és mely tevékenységekbe von be külső szállítót vagy egyéb együttműködő partner szervezetet

A PROJEKT RÉSZLETES BEMUTATÁSA Kérjük, fejtse ki a projekt indokoltságát (szükségletelemzés, eredmények megadása) A projekt hosszú távú és közvetlen céljai A projekt célcsoportját a projektben részvevők adatai a fejlesztés részletes szakmai tartalmát a projekt tevékenységek szerinti ütemezése

A projekt költségvetése A PÁLYÁZAT SIKERÉNEK EGYIK KULCSA Legyen: részletes, tételes, reális! A költségvetés elemei: Előkészítés költségei Emberi erőforrás Dologi kiadások Szolgáltatások vásárlása Működési költségek

Számszerűsíthető eredmények INDIKÁTOROK!!!!! A pályázati kiírásban meghatározzák a kötelezően teljesítendő indikátorokat, ezen túl csak mértékkel vállaljunk Példa: Indikátor Output Eredmény Hatás Képzés Résztvevők száma Sikeresen elvégzettetek száma A megszerzett tudást hasznosítók száma

Tájékoztatási követelmények A projektek nyilvánosságának biztosítása szükséges, mert: EU rendelet rögzíti A transzparencia (átláthatóság) érdekében A nyilvánosság egyben a projekt kommunikációja is

A kommunikáció szintjei Projektszervezeten belüli kommunikáció Az intézményrendszer felé történő Külső szervezetek felé irányuló (arculati kézikönyv)

Fenntarthatóság Fontos, hogy be tudjuk mutatni, a program a támogatás után is életképes lesz és tovább folytatódik. Három féle fenntarthatóságról beszélhetünk: Szakmai Pénzügyi Intézményi

Esélyegyenlőség érvényesülése Kötelező és fontos eleme a pályázatnak Férfiak és nők közötti különbségek csökkentése Fogyatékossággal élők Kisebbségek

A 6 FŐ ESÉLYEGYENLŐSÉGI TERÜLET Családbarát munkahelyi körülmények megteremtése, erősítése Nemek (férfiak és nők) közti esélykülönbségek csökkentése Az akadálymentesítés előrehaladása Fogyatékossággal élők életminőségének és munkapiaci esélyeinek javítása Cigányok/romák életminőségének és munkapiaci esélyeinek javítása Más hátrányos helyzetű csoportok munkapiaci és társadalmi esélyeinek javítása

Környezeti fenntarthatóság Nem elég, hogy a projektünk nem rombolja a környezet, be kell mutatni a projekt környezeti fenntarthatóságát: milyen lépéseket teszünk a környezet tudatos védelme, a környezetszennyezés elhárítása érdekében.

Nyilatkozatok Több oldalnyi nyilatkozat, de ügyelni kell a kitöltésénél, ne legyen automatikus!

KÖSZÖNÖM A KITARTÓ FIGYELMET Tóth István civilcenter@t-online.hu Az előadás anyaga letölthető és szabadon felhasználható a www.civil-kozpont.hu honlapról