Operations Management

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Logisztika alapvetések.

Készítették: Kerényi Éva Mogyorósi Mária Péterffy Réka
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Néhány kategória, mely a köz- és vállalat gazdaságtan alapja Vörös József MTA, november 21.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A piac Szakiskola.
Árpolitika a turizmusban
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
A projektmenedzsment fogalma
Elektromos mennyiségek mérése
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Minőségmenedzsment 1. előadás
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Minőségmenedzsment 2. előadás
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Benchmarking.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A marketing piac tartalma
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
szakmérnök hallgatók számára
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Termelésmenedzsment Production Management
Szervezeti viselkedés Bevezetés
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Funkciói, feladatai és területei
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
1 Költségvetés tervezés 6. előadás. 2 Tartalom A tervezési renaissance Az éves operatív terv Mitől függ az éves operatív terv hatékonysága?
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
Készletgazdálkodás és logisztika
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
Beszerzések hatékonyság növelése
Operatív menedzsment és versenyképesség
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Operations Management Bachelor

OM definiálása McDonald’s: olyan hamburger zsömlére váltás, melyet nem igényel pirítást Próbatesztek során kiderült, a fogyasztók jobban szeretik az új ízt és állagot Hogy nem kell pirítani a zsömlét, csökkentette a költségeket, nem igényelte az eszközöket, továbbá lerövidítette az előkészítési időt

OM definiálása Kmart határozottan dominálta az amerikai kiskereskedelmi rendszert a 80-as években $26 milliárd/év forgalmával, mialatt a Wal-Mart-nak ekkor „csak” 16-ja volt 91-re Wal-Mart megelőzte a Kmart-ot

WAL-MART vs Kmart 2000-re Wal-Mart forgalma 188 milliárd lett, Kmart-nak csak 36 Kmart marketing kampányt indított Jaclyn Smith-szel (Charlie’s Angel) Ezalatt Wal-Mart újraszervezte „termelési” folyamatát

OM definiálása Sleep Inns, hogy minimalizálja személyzetét, az éjjeli szekrények kizárólag a falon lóghatnak, így nem kell a lábakat körbe porszívózni Ruhásszekrénynek nincs ajtaja, a zuhanytálca kerek, hogy ne legyenek sarkok Egy fejlett biztonsági rendszer feljegyzi, a takarítónő mikor lép be és ki a szobából, és figyelemmel lehet követni munkáját

Sleeps Inn Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy a vendégek saját bank kártyájukkal léphetnek be a szobába 20 percet igényel egy szoba takarítása az ipariági 30 átlaggal szemben, és a 92 szobát 11 teljes munkaidő ekvivalens dolgozó tartja rendben

OM definiálása Operations menedzsment inputok hasznos outputokká történő transzformálásával foglalkozik, vagyis miként növeljük egy entitás értékét OM tárgya a termékeny erőforrásokkal történő gazdálkodás

OM definiálása OM magában foglalja egy olyan rendszer megtervezését és működtetését, mely az erőforrások eredményes hasznosítását látja el termék és szolgáltatás előállítása érdekében. A legfontosabb erőforrások: nyersanyagok, élőmunka, eszközök, berendezések, épületek

OM definíció Minden embernek eredményesen kell közreműködnie a társadalmi folyamatokban, értéket hozzáadva az inputokhoz, és minőségi outputot kell termelnie attól függetlenül, hogy ezen output éppen információ, egy jelentés, szolgáltatás, termék, vagy éppen valamilyen személyes teljesítmény

OM definiálása OM a termékek és szolgáltatásokhoz közvetlenül felhasznált erőforrásokkal történő gazdálkodást jelenti Termékeket és szolgáltatásokat létrehozó folyamatok irányítása

Inputok típusai Transzformáló inputok: épületek, berendezések, termelési eszközök, tudás, munkaerő Transzformálandó inputok: nyersanyagok, alkatrészek, szerelvények, kellékek, fogyasztók A termelési funkció nagyon gyakran nem teljesíti küldetését, mert a transzformációs folyamatokat nem tudja az elvárt időre teljesíteni

Transzformáció A transzformációs rendszer az egész rendszer azon része, mely értéket tesz az inputokhoz. Egy entitáshoz különböző módon lehet értéket hozzá tenni, például: Átalakítással: fizikai, érzéki, pszichológiai Szállítással Készletezéssel Csere (kereskedelem)

erőforrás (elsődleges) transzformáció output korház beteg Orvos, nővér rendszer Input (elsődleges) erőforrás (elsődleges) transzformáció output korház beteg Orvos, nővér Gyógyí-tás Gyógyult beteg Étterem Éhes vendég anyagok, szakács ételkészítés elégedett vendég autógyár Acél, alkatrész Munkás, eszköz Össze-szerelés autó Légiköz-lekedés utasok Repülő, személy-zet szállítás megérkezés

Outputok Tényleges termék: bármilyen fizikai entitás, mely értéktermelő transzformáció eredménye Tiszta szolgáltatás: az értéktermelő transzformációs folyamat eredménye nem fizikai entitás Szolgáltatás: a fogyasztó számára értéket adó hasznosságok összessége, akár megfogható, akár nem

Termékek és szolgáltatások Megfogható Minimális érintkezés a fogyasztóval Fogyasztó minimális részvétele a leszállítási folyamatban Halasztott fogyasztás Eszközigényes termelés Minőség könnyen ellenőrihető Nem megfogható Intenzív kapcsolat a fogyasztókkal Fogyasztók intenzív részvétele a leszállítási folyamatban Azonnali fogyasztás Munkaerő intenzív termelés Minőséget nehéz mérni

Fizikai output és az információ Eladás után az eladó már birtokolja a terméket Újabb példány termelést igényel Egy output egy helyen keletkekzik Csökkenő hozadék elve Elhasználódik Az eladó eladás után is birtokos, újra eladhatja Újabb példány előállítása lényegileg költség és korlát nélkül Output több helyen is keletkezhet egyidejűleg Növekvő hozadék elve Nem használódik el

Az élménygazdaság commodities customization goods services commoditization experience

Az élménygazdaság A termelő csak néhány centet kap egy csészényi kávéért Őrlés és csomagolás után a termelő 5 és 25 cent között kap csészénként Gyorsétkezdében, étteremben 1$ egy csésze kávéért Öt csillagos hotelben, vagy egy gurmé kávézóban az ár 2 és 5 $ között!

Miért kell OM 1. a versenytér megáltozott – JAPAN 2. az új technológiák hatással vannak az üzletviteli politikára 3. FORTUNE 500 4. a vezetőknek ismerniük kell üzletágukat 5. az OM koncepció más funkcionális területeken is használható 6. Karrier

JAPAN: 1. a termék és szolgáltatás minőségének javítása 2. a termelékenység növelése 3. költségek csökkentése az 1-2 lépésekben 4. az előbbiekre alapozva a piaci részesedés növelése 5. lépj be pénzpiacokra és finanszírozzad az új terméket/szolgáltatást

Témakörök 1. termelékenység 2. minőség 3. versenyképesség 4. fogyasztói megelégedettség

Néhány definíció Termelékenység: erőforrások hatékony felhasználásának mérőrendszere Minőség: a termék/szolgáltatás azon képessége, hogy konzisztens módon kielégítse vagy felülmúlja a fogyasztók elvárásait

OM definíciók Versenyképesség: egy szervezet mennyire hatékonyan használja erőforrásait versenytársaihoz képest, akik hasonló, vagy azonos terméket állítanak elő Fogyasztói megelégedettség: érték

Témakörök Operations strategy: kritikus termelési feladatok meghatározása, hogy segítsük a vállalat küldetésének megvalósítását Terméktervezés: a termék és szolgáltatás kiválasztása és megtervezése, melyet a szervezet ügyfeleinek ajánl Folyamattervezés: a fizikai transzformációs folyamat aspektusainak meghatározása Kapacitás tervezés: annak meghatározása, hogy a termelő berendezések mikor és milyen volumenben álljanak rendelkezésre

Témakörök Létesítmények telepítése: a termelő berendezéseket, elosztókat, irányító központokat hova telepítsük Termelési eszközök elrendezése: az anyagáramlás útjának és eszközök elhelyezésének kigondolása az üzemen belül, hogy a termelési folyamat eredményes és hatékony legyen Termelés tervezés: a munkaerőből, anyagokból szükséges mennyiség meghatározása éven belül havi, heti, vagy napi bontásban Készletgazdálkodás: annak meghatározása, hogy nyersanyagból, félkésztermékből, késztermékből mennyit kell tárolni

Témakörök Karcsúsított termelés: TTR, JIT, TQM Project management: miként kell a projekt-tevékenységeket irányítani és ellenőrizni, hogy az előre kitűzött célok megvalósuljanak Supply chain management: a termelési hálózat koordinálása Minőségbiztosítás: minőség standardok meghatározása és alkalmazása

Trendek Globális piacok – ellátási láncok OM növekvő szerepe TQM FLEXIBILITÁS Időre alapozott verseny Alkalmazottak növekvő szerepe – EMPOWERMENT/felhatalmazás

A 2000-es évek főbb problémái A kölcsönösen összefüggő, de független szervezetek közötti kapcsolatok koordinálása A globális beszállítási, termelési és elosztási hálózatok működésének optimalizálása A termékek és szolgáltatások előállításának intenzív kooprodukciója Ügyfél érintkezési pontok menedzselése

Vision statement A szervezet értékrendjének és céljainak kifejezésére használják (ASPIRÁCIÓ) Küldetésnyilatkozat: a szervezet létének értelmét fejezi ki Milyen iparágban vagyunk, hol tartsunk néhány év múlva Kik a fogyasztóink Mi az alaphitünk Melyek az alapvető teljesítmény célok

ELCOTEQ ELCOTEQ’S MISSZIÓJA, HOGY FOLYAMATOSAN JAVÍTSA A TELJES ÉRTÉKLÁNC TELJESÍTMÉNYÉT ÉS VERSENYKÉPESSÉGÉT AMIBEN RÉSZT VESZ, A BESZÁLLÍTÓKAT ÉS A FOGYASZTÓKAT BEVONVA AZ ÉRTÉKELÉSBE, HOGY NÖVELJE AZ ÉRTÉKET MINDEN SZEREPLŐ SZÁMÁRA, AKI AZ ÉRTÉKLÁNC RÉSZESE

CIA vision and mission Víziónk, hogy az USA Hírszerző Szolgálati Közösségének legfontosabb építőköve legyünk, mely a világ legjobbja, és alkalmazottainak kiválóságáról, valamint kiváló munkájáról ismert Missziónk, hogy támogassunk az Elnököt, a Nemzetbiztonsági Hivatalt, és mindazokat, akik végzik és végrehajtják az USA nemzetbiztonsági politikáját: - pontos, bizonyítékra alapozott, átfogó és időben végrehajtott külföldi hírszerző tevékenységgel, és - az Elnök utasításai szerinti kémelhárítási, további speciális, és más, nemzetbiztonsághoz és külföldi hírszerzéshez köthető tevékenységgel

MILYEN SZEKTOR? ÚJ BELÉPŐK FENYEGETÉSE A BESZÁLLÍ-TÓK ALKUERE-JE A VEVŐK ALKUEREJE LÉTEZŐ VERSENYTÁRSAK KÖZÖTTI RIVALIZÁLÁS HELYETTESÍTŐ TERMÉKEK VESZÉLYE

IPARÁGAK PROFITABILITÁSA, USA, 1992-2006, ROIC ÉRTÉKPAPÍROK: 41% ÜDÍTŐ ITALOK: 38 CSOMAGOLT SOFTWARE: 38 GYÓGYSZERIPAR: 32 KOZMETIKUM: 29 REKLÁM: 27 TÖMÉNYSZESZ: 26

IPARÁGAK PROFITABILITÁSA, USA, 1992-2006, ROIC KÖNYVKIADÁS: 13% PÉKSÉGEK: 13 ÜDÍTŐITAL PALACKOZÁS:12 HOTEL: 10 KATALÓGUS ÁRUHÁZAK: 6 LÉGI KÖZLEKEDÉS: 6

A STRATÉGIÁNAK VÁLASZT KELL ADNI ARRA, HOGY KIK A FOGYASZTÓINK, MI A PIACUNK MI AZ ÉRTÉKJAVASLAT, AMI MEGKÜLÖNBÖZTET BENNÜNKET MELY KULCSFOLYAMATOK ADNAK VERSENYELŐNYT MEG VAN-E A MUNKAERŐ KÉPESSÉGE EHHEZ TECHNOLÓGIAI ÉS SZERVEZETI FELTÉTELEK

Kulcs kompetenciák Az a kollektív tudás és tapasztalat, melyet egy szervezet birtokol, és amely megkülönbözteti versenytársaitól E kulcskompetenciák az építőkövei a szervezet üzleti fortélyainak és folyamatainak, melyeket kulcs képességeknek nevezünk

Piacanalízis A piac szegmentálása: fogyasztói csoportok azonosítása, akik elegendő közös és megkülönböztető jeggyel rendelkeznek ahhoz, hogy érdemes legyen terméket kifejleszteni számukra A jegyeket meghatározó tényezők: Iparági Demográfiai Pszichológiai

Igények értékelése Mindegyik szegmens igényének azonosítása, és annak megfigyelése, hogy a versenytársak mennyire szolgálják a szegmens igényeit. Az eredmény a FOGYASZTÓI HASZNOSSÁG CSOMAG

A piaci igények csoportosítása Termék/szolgáltatás: a termék jegyei – ár, minőség, testreszabás A leszállítási rendszer: a leszállítási folyamat jegyei Mennyiség: a kereslet jegyei – előre jelezhetőség, szezonalitás Egyéb: eladás utáni szolgáltatások, megbízható számlázás, stb

A környezet elemzése Gazdasági trendek Társadalmi változások Politikai állapotok A beszállítók és fogyasztók ereje

A verseny és a versenytársak Megkülönböztető kompetenciák: Munkaerő Létesítmények Piaci és pénzügyi ismeretek Műszaki, technikai ismeretek

Versenyprioritások Költség Minőség: termékteljesítmény, megbízhatóság, konzisztencia Idő: gyorsaság, időbeni leszállítás, fejlesztés gyorsasága Flexibilitás: testre szabás, volumen flexibilitás

MARKETING Fogyasztói igények interpretálása Fogyasztók elvárásainak alakítása Ár Kereslet befolyásolása

Vállalatfinanszírozás Tőke költségvetés Beruházási projektek analízise Alapok biztosítása

A DISZKONTÁLT CASH FLOW CSAPDA A SEMMITTEVÉSBŐL FELTÉTELEZETT CASH FLOW A SEMMITTEVÉSBŐL VALÓSZÍNŰSÍTHETŐ CASH FLOW

OM Olyan funkció, mely képessé teszi a szervezetet arra, hogy megvalósítsa céljait az erőforrások hatékony beszerzése és hasznosítása révén Folyamatok irányítása és kontrol alatt tartása, melyek az inputokat végtermékké és szolgáltatássá transzformálják

A BELSŐ ÉRTÉKLÁNC Support processes Külső fogyasztók Külső beszállítók Új termék v. Szolgáltatás kifejlesztésének folyamata Fogyasztói kapcsolatok folyamata Beszállítói Kapcsolatok Folyamata Megrendelés teljesítésének folyamata

Internal Value-Chain Linkages Showing Work and Information Flows External suppliers External customers Support processes Supplier relationship process Order fulfillment process New service/ product development process Customer relationship process The first slide establishes the continuum. Figure 1.3

Üzleti stratégia A szervezet kulcs kompetenciáinak és képességeinek hasznosítása abból a célból, hogy létrehozzunk és fenntartsunk olyan egyedi pozíciót, mely biztosítja a fenntartható versenyelőnyt

Üzleti stratégia A sikeres vállalkozások kitapinthatóan olyanok, melyek folyamatos elhatározottságot mutatnak az alábbi verseny pozíció eléréséért:

Üzleti stratégia Versenytársakhoz mérten legyünk a legkisebb költséggel termelők. Amennyiben a termék minősége elfogadható, ilyenkor olyan versenyár alkalmazható, mellyel a piaci részesedés növelhető

Üzleti stratégia Kiválóság fenntartása, mellyel megkülönböztetjük magunkat a versenytársaktól, és ezt a fogyasztók értékelik is pl.: rövid leszállítási idő, magas minőség, testre szabás, megbízhatóság, stb.

Areas of organizational focus Innovation – Sony Customization – National bycicle Flexibility – Casio Performance – a Lexus SUV Quality – a bottle Gere cab. Sav. Wine from „Kopar dűlő” Reliability of the product/service – Mazda Reliabilty of delivery – UPS Response – offering very short lead time After sale service – life time warranty Price – having the lowest price

Funkcionális stratégiák környezet fogyasztók Kulcs képességek és kompetenciák Vision/mission versenytársak Üzleti stratégia Verseny prioritások Funkcionális stratégiák

Competitive Priorities Corporate strategy environmental scanning core competencies core processes global strategies Market analysis segmentation needs analysis Competitive priorities cost quality time flexibility Functional area strategies finance • operations marketing • others Capabilities current needed planned New Service/ Product Design design analysis development full launch Figure 2.1

Üzleti stratégia - változatok Piaci elsőség: termékek elérhetősége a versenytársak előtt Másodiknak lenni: a sikeres termékek gyors imitálása Költség minimalizálás, vagy késői piacra lépés: megvárjuk míg a termék standarddá válik és az kereslet magas Piaci szegmentálás: niche piacok specifikus igénnyel

Operations strategy Olyan termelési rendszer létrehozása, mely az üzleti stratégia megvalósítását szolgálja

A TERMELÉSI RENDSZER Környezet: versenytársak, törvények, gazdaság, beszállítók Inputok: Tőke Anyagok Berendezések Élőmunka Tudás Transz-formáció Átalakítás Szállítás Készletezés Csere Output Szolgál-tatások pénz

A termelési rendszer jegyei A terméktervezés típusa: egyedi, vagy standard A termelési folyamat típusa: termék vagy folyamat specifikus Készletezési politika: megrendelésre vagy készletre termelés A fogyasztó részvétele a termelési folyamatban

Product-Process Matrix for Processes (1) (2) (3) (4) (5) One of a kind Low volume, Multiple Few major High volume products, made low products products, high to customer standardization moderate higher standardization, order volume volume commodity products Process Characteristics (1) Complex and highly customized process, unique sequence of tasks (2) Jumbled flows, complex work with many exceptions (3) Disconnected line flows, moderately complex work (4) Connected line, routine work (5) Continuous flows, highly repetitive work Less Complexity, Less Divergence, More Line Flows Less Customization and Higher Volume Product Design Continuous process Project Line Batch Job First the framework for the analysis of process alternatives is established. Figure 3.6

Different Dimensions of Customer Contact in Service Processes High Contact Dimension Low Contact Present Physical presence Absent People What is processed Possessions Active, visible Contact intensity Passive, out of sight Personal Personal attention Impersonal Face to face Method of delivery Regular mail Figure 3.2

Customer-Contact Model for Processes Front office Hybrid office Back office (1) (2) (3) High interaction with Some interaction with Low interaction with customers, highly customers, standard customers, standardized customized service services with some options services Process Characteristics (1) Jumbled flows, complex work with many exceptions (2) Flexible flows with some dominant paths, moderate job complexity with some exceptions (3) Line flows, routine work easily understood by employees Less Complexity, Less Divergence, More Line Flows Less Customer Contact and Customization Service Package First the framework for the analysis of process alternatives is established. Figure 3.3