InterMap Térinformatikai Tanácsadó Iroda 1037 Budapest, Viharhegyi út 19/c. Tel.: 06-1-212-2070, 06-1-214-0352, Fax: 06-1-214-0352 Honlap: www.intermap.hu,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Advertisements

Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
Önkormányzati informatika ASP alapokon
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Projektzárás „Komplex szervezetfejlesztési projekt megvalósítása Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalánál” ÁROP-1.A.2/B
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
ROP önkormányzati alkalmazás-szolgáltató (ASP) központok -
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Törökbálint város környezeti GIS alkalmazásainak megvalósítása
Települési Testületi adat Tár - TTT 2008 – Törökbálinti Önkormányzat Papíralapú munkafolyamatok kiváltása Testületi munka teljes körű támogatása Naprakész.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Sásdi Többcélú Kistérségi Társulás SÁSD, június 28.
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
ASP – önkormányzati alkalmazások Európai Uniós forrásból
Veszprém Megyei Államigazgatási Kollégium Ügyviteli-, informatikai és szervezetfejlesztési munkacsoport évi tevékenységének bemutatása Beitl.
Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) = Európa Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) 4.4 intézkedés: Egészségügyi információ- technológiai.
IKTA FORUM Budapest november 28. Fehér Éva Projektvezető I. rész 1 IKTA-2000 Négyrétegű Regionális Információs Rendszer tervezése és fejlesztése.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A járási rendszer megújítása
Magyar Controlling Egyesület Szombathely, október Keringer Zsolt MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata ASP alapú közigazgatás lehetőségei.
Távmunka a területfejlesztésben
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Szántó Tamás elnökhelyettes PMISZK
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program ( )
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
Levéltárak kapcsolódása az elektronikus levéltárhoz A levéltári technológiai központok, a központi e-levéltári és e-irattári szolgáltatások Dr. Kenyeres.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
E-számlázáshoz és e- dokumentumkezeléshez kapcsolódó pályázat a Támpont – Mester Kft. segítségével.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Szélessávú tervek és akciók
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
2014. június 12. Lackó Péter Clarity
TÁMOP /1 Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért Hartal Katalin Marcali Kistérségi Többcélú Társulás.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
A Nemzeti Fejlesztési Terv
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Hajdúnánás, december 19. Az önkormányzatra és az intézményrendszerre vonatkozó intézményi modell Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt Önkormányzatok tájékoztatása Szerződésrendszer Csatlakozási segédletek BM információs nap Dr.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt
Integrált gazdálkodásirányítási informatikai rendszer fejlesztése és funkcióbővítése Stratégiai eszközrendszerek fejlesztése, működési hatékonyság javítása.
Önkormányzati ASP Központ felállítása projekt
A kistelepülési könyvtári ellátáshoz kapcsolódó támogatások hatékony felhasználása Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárság Kulturális.
Szeged M. J. Város Polgármesteri Hivatal Nyílt forráskódú megoldások a közigazgatásban Szabad Szoftver Konferencia Szeged, Szegfű László szegfu.laszlo.
Az Államreform Operatív Program évi akcióterve.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
TÁJÉKOZTATÓ AZ ÖNKORMÁNYZATI ASP ORSZÁGOS KITERJESZTÉSE KAPCSÁN A CSATLAKOZTATÁSI KONSTRUKCIÓRÓL SZEPTEMBER 15. ELŐADÓ: DR. SZEPESI GÁBOR OPERATÍV.
Az önkormányzati ASP rendszer jegyzői szemmel Dr. Vincze Ferenc címzetes főjegyző Hajdúszoboszló Város Önkormányzata Pajna Sándor vezérigazgató eKÖZIG.
A járási rendszer megújítása
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
ELMŰ Hálózati Kft. ÉMÁSZ Hálózati Kft.
Előadás másolata:

InterMap Térinformatikai Tanácsadó Iroda 1037 Budapest, Viharhegyi út 19/c. Tel.: , , Fax: Honlap: viaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform Operatív Program „Polgármesteri Hivatalok Szervezetfejlesztése” Körjegyzőségi Hivatal szervezetfejlesztése Hangácson” című ÁROP 1.A.2/A kódszámú pályázat keretében 2009 HANGÁCS KÖZSÉG KÖRJEGYZŐSÉGI HIVATALÁNAK SZERVEZETFEJLESZTÉSE Projektmenedzsment alapismeretek

Kistérségek és az elektronikus önkormányzat

Tartalom Együttműködési lehetőségek Alapproblémák Megoldások Feltételek Megvalósítások Követelmények és kockázatok

A települések informatikai együttműködése Célterületek: • Hivatalok és intézmények munkájának korszerűsítése • Telekommunikációs költségek optimalizálása • Integrált biztonsági megoldások • Meglévő erőforrások felhasználásának javítása • Költségek csökkentése

A települések informatikai együttműködése A megvalósítás modelljei: • Gesztor önkormányzati együttműködési modell egy település vállalja fel az IKT fejlesztést és üzemeltetést • Kistérségi (funkcionális) társulásos modell a többcélú kistérségi társulás vállalja fel az IKT fejlesztés és üzemeltetést A megvalósítás konstrukciói: • hosting • ASP • outsourcing

Az ASP A kistérségi együttműködés feltételei: • Többcélú kistérségi társulás megalakulása közös informatikai rendszer létrehozása • Kormánytámogatás szabályozás, támogatási programok, pályázatok • ASP cégek sajátos alkalmazás-protfólió, rendszerfejlesztés

Általános programterv időhorizontfeladatcsoport Többcélú kistérségi társulások megalakulása ASP-cégek portfóliójának kialakítása Integrált önkormányzati rendszerek minta modelljeinek kialakítása Teljes e-önkormányzati lefedettség

Területpolitikai alapproblémák NUTS besorolás 1. szintOrszág (1) 2. szintTervezési-statisztikai régiók (7) 3. szintMegyék + főváros (19+1) 4. szintStatisztikai kistérségek (168) 5. szintTelepülések (3135) Hátrányos helyzetű kistérségek (42) Üzletileg elmaradott települések (1500)

Szakigazgatási alapproblémák a)Informatikai állapot eltérő színvonala önkormányzatonként b)Szigetszerű rendszerek elterjedtsége c)Közszolgáltatások telekommunikációs támogatottsága alacsony d)Finanszírozási nehézségek e)Erőforrások hiányai f)Pályázatokon való részvétel g)Szabályozás, ajánlások, szabványok hiányossága h)Informatikai stratégia, projektmenedzsment alacsony színvonala

Informatikai alapproblémák Ügyviteli folyamatokRendszert alkalmazók száma Rendszert alkalmazók aránya (5000 fő felett) 1.Önkormányzati adó- nyilvántartás % 2.TÁKISZ könyvelési eljárás63293 % 3.CD jogtár59989 % 4.Irodai alkalmazás55883 % 5.Bérszámfejtés47771 % 6.Vagyonkataszter46869 % 7.Pénzügyi nyilvántartás41561 % Forrás: HRK

Informatikai alapproblémák Ügyviteli folyamatokRendszert alkalmazók száma Rendszert alkalmazók aránya (5000 fő felett) 8.Vírusellenőrzés38858 % 9.Szociális segélyezés37355 % 10.Iktatás34551 % 11.Testületi ülések támogatása25438 % 12.Tárgyi eszköznyilvántartás25938 % 13.Elektronikus levelezés24637 % 14.Népszámlálási adatok karbantartása % Forrás: HRK

Informatikai alapproblémák Ügyviteli folyamatokRendszert alkalmazók száma Rendszert alkalmazók aránya (5000 fő felett) 15.Gyámügyek22033 % 16.Okmányirodai alkalmazás20330 % 17.Önkormányzati rendeletek tára16424 % 18.Humánpolitikai ügyek15423 % 19.Egyéb támogatások nyilvántartása % 20.Vállalkozási ügyek % 21.Tűzfal védelem11617 % Forrás: HRK

Informatikai alapproblémák Ügyviteli folyamatokRendszert alkalmazók száma Rendszert alkalmazók aránya (5000 fő felett) 22.Igazgatási ügyek nyilvántartása 9113 % 23.Lakásfenntartási nyilvántartás8412 % 24.Térinformatika8012 % 25.Elektronikus dokumentumkezelés 609 % 26.Épülettervezés416 % 27.Oktatási és művelődési ügyek386 % 28.Létesítménygazdálkodás325 % Forrás: HRK

Informatikai alapproblémák Ügyviteli folyamatokRendszert alkalmazók száma Rendszert alkalmazók aránya (5000 fő felett) 29.Településüzemeltetési feladatok 345 % 30.Mezőgazdasági ügyek274 % 31.Idegenforgalom nyilvántartás223 % 32.Munkafolyamat-irányítás193 % Forrás: HRK Fókuszban : back office rendszerek, elektronikus ügyvitel Kisebb igény : front office megoldások (honlap, portál), e-ügyintézés

Informatikai alapproblémák Szigetszerű megoldások: a)Információs rendszer b)Operációs rendszer c)Adatbázis-kezelő rendszer d)Hálózat e)Biztonság Kormányzati szakmai támogatások : a)Egységes alkalmazások b)Egységes adattartalom (nem egységes struktúra!) c)Beszámolás, jelentési kötelezettség d)Kész szoftverek e)Internet

Társulásos megoldások a) Kistérségi szintű adatszolgáltatás és tervezés b) Közös követelmény- és rendszerspecifikáció c) Informatikai biztonság és hibalehárítás d) Eredményesebb pályázat e) Közös e-önkormányzat rendszer •Gazdaságosság a beszerzésben •Gazdaságosság az üzemeltetésben •Pontos információ csere és adatszolgáltatás f) Közös architektúra és infrastruktúra •Egy közös alkalmazás – egy szerver •Egy közös alkalmazás – egy törzs-adatállomámy •Kevesebb erőforrás-igény

Társulásos megoldások g) Kistérségi szintű adatszolgáltatás és tervezés h) Közös követelmény- és rendszerspecifikáció i) Informatikai biztonság és hibalehárítás j) Eredményesebb pályázat k) Közös e-önkormányzat rendszer •Gazdaságosság a beszerzésben •Gazdaságosság az üzemeltetésben •Pontos információ csere és adatszolgáltatás

Eddigi projektmegoldások Zalaszám: Organ’P (IHM, MeH, BM Zalaegerszeg MJV) •Oracle, AIX OP •Költségvetés tervezése, előirányzat kezelése •Kötelezettségvállalás •Teljes pénzügyi nyilvántartás •Tárgyieszköz-gazdálkodás •Intézmény-finanszírozás •Főkönyv, beszámolók HBMÖ IK: (Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Informatikai Központ) •Települési adminisztráció •WorkFlow 3.2 •HelpDesk 2.1. •Önkormányzati portál •Jogosultsági rendszer

Szállító-oldali megoldások Egyedi és részleges portfóliók Területi, szakmai lefedettség hiányzik Partnerség hiánya (multi, hazai) Nagyobb városok számára kifejlesztett megoldások alkalmazása kistérségi együttműködések számára Magyar Közigazgatásfejlesztési Rt. •Polisz 2000

Társulásos megoldások: indokok Kormányoldal •Többcélú kistérségi társulások ösztönzőrendszere Önkormányzati oldal •Költséghatékonyság, osztott erőforrás-felhasználás •Szakmai centralizáció (területi és hivatali) •Oktatás, képzés, új eljárásrendek kialakítása •Felhasználó támogatás •Adatbiztonság, egységes adatstruktúrák •Adatbázisok hozzáférése, adatvagyon felhasználás Szállítói oldal •Piacépítés és –alakítás •Rendszer- és alkalmazás-szolgáltatás integráció •Centralizált beruházások

Társulásos megoldások: fejlesztés Gesztor önkormányzat •Egy informatikai rendszer kialakítása, amely alkalmas közös használatra •Kapcsolódási lehetőség más önkormányzatok számára •Üzemeltetés a bevezetés első ütemeiben Kistérségi társulás •Kistérségi informatikai szolgáltató központ •Társulás-szintű fejlesztés és üzemeltetés (egyidejű, közös) Alkalmazás-szolgáltatás (ASP) Közös fejlesztés, független felhasználás •Nincs hosszú távú együttműködés a települések között

Társulásos megoldások: üzemeltetés Önkormányzati tulajdon 1. Önkormányzati üzemeltetés 1.1. Gesztor önkormányzat 1.2. Kistérségi informatikai központ 2. Hosting 2.1. Szerverek a külső szolgáltatónál 2.2. rendszerfelügyelet az önkormányzatnál Nem önkormányzati tulajdon (szolgáltatói vagy vegyes) 3. ASP 4. Outsourcing (ITO)

Társulásos megoldások: üzemeltetés gesztor önkormányzat Központi alkalmazások fejlesztése Gesztor önkormányzat feladata, figyelembe véve a csatlakozott önkormányzatok igényeit Központi szerverek bővítése Gesztor önkormányzat végzi, ha a csatlakozott felhasználók és a tárolt adatok növekedése szükségessé teszi. Helyi hálózat és lokális számítógépek üzemeltetése Az önkormányzatok felelőssége, de külön szerződés alapján a gesztor önkormányzat is elláthatja Helyi hálózat és lokális számítógépek tulajdonjoga A rendszerhez csatlakozott önkormányzatok tulajdona. Helyi hálózat és lokális számítógépek bővítése, cseréje A rendszerhez csatlakozott önkormányzatok felelőssége. Felhasználók helyi támogatása A rendszerhez csatlakozott önkormányzatok felelőssége Oktatás, HelpDesk A gesztor önkormányzat feladata Forrás: HRK

Társulásos megoldások: üzemeltetés kistérségi informatikai központ Központi alkalmazások fejlesztése A központ végzi a fejlesztéseket, a társult önkormányzatok igényeinek figyelembe vételével. Központi szerverek bővítése A központ végzi, ha a csatlakozott felhasználók és a tárolt adatok növekedése szükségessé teszi. Helyi hálózat és lokális számítógépek üzemeltetése Megállapodás szerint lehet a központ felelőssége, de a társult önkormányzatok egyedi felelőssége is. Helyi hálózat és lokális számítógépek tulajdonjoga Megállapodás szerint lehet a kistérségi társulás, illetve az önkormányzatok tulajdona. Helyi hálózat és lokális számítógépek bővítése, cseréje A megállapodás szerinti tulajdonos felelőssége. Felhasználók helyi támogatása A központ vagy a helyi önkormányzat informatikusa végzi. Oktatás, HelpDesk A központ végzi Forrás: HRK

Társulásos megoldások: üzemeltetés hosting Központi alkalmazások fejlesztése Az önkormányzat felelőssége Központi szerverek bővítése Az önkormányzat felelőssége Helyi hálózat és lokális számítógépek üzemeltetése Az önkormányzat felelőssége Helyi hálózat és lokális számítógépek tulajdonjoga Az önkormányzat tulajdona. Helyi hálózat és lokális számítógépek bővítése, cseréje Az önkormányzat felelőssége Felhasználók helyi támogatása Az önkormányzat felelőssége Oktatás, HelpDesk Az önkormányzat felelőssége Forrás: HRK

Társulásos megoldások: üzemeltetés ASP Központi alkalmazások fejlesztése A szolgáltató feladata az önkormányzatok igényeinek figyelembe vételével. Központi szerverek bővítése A szolgáltató feladata. Helyi hálózat és lokális számítógépek üzemeltetése Az önkormányzat felelőssége. Helyi hálózat és lokális számítógépek tulajdonjoga Az önkormányzat tulajdona. Helyi hálózat és lokális számítógépek bővítése, cseréje Az önkormányzat felelőssége. Felhasználók helyi támogatása Az önkormányzat felelőssége. Oktatás, HelpDesk A szolgáltató feladata. Forrás: HRK

Társulásos megoldások: üzemeltetés outsourcing Központi alkalmazások fejlesztése A szolgáltató feladata az önkormányzatok igényeinek figyelembe vételével. Központi szerverek bővítése A szolgáltató szerződés szerinti feladata. Helyi hálózat és lokális számítógépek üzemeltetése A szolgáltató felelőssége. Helyi hálózat és lokális számítógépek tulajdonjoga A szolgáltatói szerződés szerint. Helyi hálózat és lokális számítógépek bővítése, cseréje Az önkormányzat felelőssége. Felhasználók helyi támogatása A szolgáltató szerződés szerinti feladata Oktatás, HelpDesk A szolgáltató szerződés szerinti feladata Forrás: HRK

Társulásos megoldások: feltételek Szervezeti feltételek •Önkormányzatok, települések között •Önkormányzatok, települések és a szolgáltatók között Technikai feltételek •Önkormányzatnál •Önkormányzatoknál (kistérség) •Szolgáltatók és felhasználók között Pénzügyi feltételek •Önkormányzatnál •Önkormányzatoknál (kistérség) •Szolgáltatók és felhasználók között

Szervezeti feltételek gesztor önkormányzat Gesztor önkormányzat nyújt helyi támogatást az önkormányzatoknak Rendelkeznie kell felkészült szakemberekkel Magas fokú kvalifikáció szükséges Gesztor önkormányzat nem nyújt helyi támogatást az önkormányzatoknak Az önkormányzatoknak kell rendelkezniük szakemberekkel Magas fokú kvalifikáció nem szükséges

Szervezeti feltételek kistérségi informatikai központ Működéshez szükséges informatikai feltételek és erőforrások Csak a központi rendszerek támogatása, vagy A teljes felhasználói igények kiszolgálása a többi önkormányzatnál is

Szervezeti feltételek hosting Önkormányzati szinten szükséges informatikai személyzet Helyi felhasználó-támogatás Alkalmazás-támogatás és –üzemeltetés Központi szerver menedzselés

Szervezeti feltételek ASP Szolgáltató Csak az általa nyújtott alkalmazásokra nyújt támogatást Önkormányzat Helyi felhasználó-támogatás

Szervezeti feltételek outsourcing Szolgáltató teljes körű támogatás nyújt Önkormányzat outsourcing szolgáltatás ellenőrzése

Technikai feltételek gesztor önkormányzat Gesztor önkormányzat Távoli felhasználók kiszolgálására alkalmas rendszerek Felhasználók elkülönítése, de párhuzamos feldolgozás Újabb felhasználók csatlakozási lehetőségeinek feltételei Felhasználók egyedi igényeinek ellátása Könnyen bővíthető központi rendszer Csatlakozó önkormányzatok Szélessávú internet-hozzáférés Bérelt vonal

Technikai feltételek kistérségi informatikai központ Kistérségi informatikai központ Távoli felhasználók kiszolgálására alkalmas rendszerek Felhasználók elkülönítése, de párhuzamos feldolgozás Újabb felhasználók csatlakozási lehetőségeinek feltételei Felhasználók egyedi igényeinek ellátása Könnyen bővíthető központi rendszer Csatlakozó önkormányzatok Szélessávú internet-hozzáférés Bérelt vonal

Technikai feltételek hosting Szolgáltató A szerver és az alkalmazások távoli menedzselése és adminisztrálása Csatlakozó önkormányzatok Szélessávú internet-hozzáférés Bérelt vonal

Technikai feltételek ASP Csatlakozó önkormányzatok Szélessávú internet-hozzáférés Bérelt vonal ASP-alkalmazások elérésére alkalmas helyi hálózat és infrastruktúra

Technikai feltételek outsourcing Nem kell külön megfogalmazni az önkormányzatok felé

Pénzügyi feltételek Beruházási és üzemeltetési költségek megosztásának módjai Szerződés szerinti fix díj Lakosság-arányos költségmegosztás Költségvetés-arányos költségmegosztás Felhasznált modulok és funkciók szerinti megosztás Felhasználó-arányos költségmegosztás

Megvalósítás gesztor önkormányzat • Informatikai és szakigazgatási tudás egy önkormányzatnál összpontosul • Meglévő rendszer kiterjesztése idő- és erőforrás-takarékos megoldás • Tisztázott a tulajdonjog • Egységesen megvalósított rendszer • A rendszer mintaként szolgál • A rendszerhez kapcsolódhat más felhasználó (település, kistérség) • Szállítói kapcsolat nagy kockázatú • Kapcsolódó önkormányzatok érdekérvényesítése alacsony mértékű • Fejlesztés, üzemeltetés kockázatai a gesztor önkormányzatnál • A rendszer nem kerül bevezetésre valamennyi önkormányzatnál • Többletköltségeket a gesztor önkormányzat viseli • Felhasználók nagyságrendje nem éri el a költséghatékonysághoz szükséges szintet

Megvalósítás kistérségi informatikai központ • Csatlakozó önkormányzatok igényeinek teljes körű ellátása • A rendszer mintaként szolgál • A rendszerhez kapcsolódhat más felhasználó (település, kistérség) • Csatlakozó önkormányzatok közötti konszenzus nehezen alakítható ki • Önkormányzatok érdekellentéte veszélyezteti a központ kihasználását • Felhasználók nagyságrendje nem éri el a költséghatékonysághoz szükséges szintet

Megvalósítás hosting • Önkormányzati erőforrást nem köt le a rendszerfejlesztés és –üzemeltetés • Szállítótól való függés mértéke alacsony • Nagy üzembiztonság • Hosszú távon is költséghatékony • A fejlesztés költsége és felelőssége az önkormányzatnál jelentkezik • A fejlesztéssel kapcsolatos kockázatok az önkormányzatnál jelentkeznek

Megvalósítás ASP • Költségkímélő • Önkormányzati erőforrást nem köt le a rendszerfejlesztés és –üzemeltetés • Befektetés szintje alacsony • A rendszerhez kapcsolódhat más felhasználó (település, kistérség) • Felhasználók nagyságrendje elérheti a költséghatékonysághoz szükséges szintet • A költséghatékonysághoz megfelelő számú felhasználó szükséges • Önkormányzatok kiszolgáltatottak az ASP-szolgáltató felé • ASP-szolgáltató lassan reagál a felhasználók igényeinek változásaira

Megvalósítás outsourcing • Önkormányzati erőforrást nem köt le a rendszerfejlesztés és –üzemeltetés • A szolgáltató felelőssége számon kérhető • A fejlesztésért és az üzemeltetésért a szolgáltató felelős • A finanszírozási megoldás más önkormányzati programhoz is megfelelő • Hosszú távon kevésbé költséghatékony • Jogi szabályozás nehézkes • Önkormányzati költségvetés változása kihat a szolgáltatóra • Az elvárt szolgáltatások tartalma és minősége nem kiegyensúlyozott

Rendszerkövetelmények • Humánerőforrás • Stratégiai tervezés, programmenedzsment • Személyzet • Biztonság és jogosultság • Bővítés, csatlakozási lehetőségek • Szakigazgatási feladatok ellátása • Költséghatékonyság • Modell értékű • Integrálható • Felhasználó-barát • HelpDesk, oktatás • Hosszú távú fejlesztés feltétele • Jogszabálykövetés • Hibaelhárítás, -javítás

Rendszerkövetelmények • Pályáztatás, közbeszerzés, • Műszaki terv, megvalósíthatósági tanulmány • Üzemeltetés-felügyelet • Tesztelés

Kockázatok • Stratégia, programterv hiánya • Projektmenedzsment hiány • Saját erő hiánya • Szolgáltatók igényei, befolyása • Szolgáltató-független igények • Döntéshozók támogatása • Információcsere, dokumentáció • Minőségirányítás • Hibalehárítás, -javítás határidejének betartása • Finanszírozás, bevételek