XIII. Logisztikai Szolgáltatási Konferencia Logisztikai klaszter létrehozása a versenyképesség növelése érdekében Noszvaj, május Előadó: Karmazin György ügyvezető BI-KA Betéti Társaság, 5000 Szolnok, Muskátli u. 2/b
1. A BI-KA Bt. rövid bemutatása: •1991-ben alakult családi vállalkozás •A cég központja Szolnokon található és magyar magánszemélyek tulajdonában van •A BI-KA Bt ben felvásárolta a 3 Kiss-Trans Kft-t, amely nemzetközi árufuvarozással foglalkozik •2003 óta sikeresen alkalmazzuk az ISO 9001:2000 minőségirányítási rendszert •A MSZSZ minősített regisztrációjával bíró rendes tagja •A vállalkozás a szolnoki régió piacvezető szállítmányozó cégévé vált
2. Kiemelt szolgáltatásaink •Belföldi és nemzetközi szállítmányozás •Belföldi disztribúció, expressz szállítmányozás •Túlméretes, konténeres és ADR-es áruk szállítmányozása •Teljeskörű vámügyintézés (Intrastat/Extrastat) •Komplett raktári és vámraktári szolgáltatások •Logisztikai szaktanácsadás
3. Logisztikai szaktanácsadás •Piacon való közös megjelenés és fellépés (pl: marketingakciók) •Kedvező szállítmánybiztosítási ajánlatok kidolgozása és megkötése •Árukár esetén kárügyintézéssel kapcsolatos szakmai támogatás •Szállítási, raktározási igények felmérése, tanácsadás az optimális szállítóeszköz és raktárlogisztikai megoldás megválasztására •Komplex logisztikai költségoptimalizáló javaslatok kidolgozása •Fuvar- és vámokmányokkal, vámügyintézéssel és adminisztrációval kapcsolatos tanácsadás •Javaslat a vállalat logisztikai igényeinek megfelelő informatikai háttér kialakítására és annak karbantartására
4. Munkatársi létszám
5. Árbevétel változás
6. A térségről és a térségben működő vállalkozásokról általában •A rendszerváltás előtt jól működő nagyvállalatok átalakultak, többségük a piacvesztés hatására bezárta kapuit •Azon cégek, amelyek nem zártak be, azokat nyugati cégek a privatizáció során felvásárolták, és ők sajnos hozták magukkal saját szállítmányozóikat is •Budapest közelsége miatt inkább a Budapest környéki kisvárosokat választják a befektetők és nem jönnek el Szolnokig •A multinacionális cégek elkerülik a régiót, amit főként a közlekedési infrastruktúra hiánya okoz (pl. 4-es főút elmaradt fejlesztése) •Virtuális logisztikai központ, talán 10 év csend után megvalósul az alap infrastruktúra beruházás
Megállapítható: •Az utóbbi időben nem fejlődött kellő mértékben az ipari park és a logisztikai központ •Hiába a központi akarat a logisztikai központ kialakítására, ha nincs áru alap és ebből kifolyólag nincs üzlet, nem fog rövid időn belül megvalósulni és hatékonyan működni a logisztikai központ Megoldás: •A térségben meglévő szabad raktárkapacitásokat megpróbáljuk hasznosítani. •Olyan cégek keresése, amelyek áru áramlási iránya keresztezi Szolnokot és megfelelő árualapot biztosíthat szolgáltatásainknak 7. A térségben fejlődni vágyó logisztikai szolgáltató alternatívái
8. Map Merchant Hungária Kft bemutatása •Szolnoki telephelyű, finn multinacionális vállalat magyarországi leányvállalata, papírkereskedelemmel foglalkozó cég, a hazai piac 20%-át fedik le termékeikkel •6600 nm-es modern raktárbázis, modern anyagmozgató gépekkel, speciális állványrendszerrel, szabad raktárkapacitással •Szabad humánerőforrás (raktár, raktári vezetők) •Folyamatos költségcsökkentési igény (Ft/kg, Ft/nm)
9. XL-Trans 01 Kft rövid bemutatása •Fő tevékenysége: belföldi árufuvarozás •22 db dobozos, hátemelőfalas korszerű járműpark •Legnagyobb megbízója a Map Merchant Kft •Kiemelkedően magas elvárás a kiszolgáltatási idővel kapcsolatban •Folyamatos költség növekedés (pl:gázolaj ár) •Folyamatos fuvardíj csökkentési igény a legnagyobb megbízó részéről (Ft/papír kg) •Kevés „idegen” áru fuvarozása
10. Logisztikai klaszter tagjainak törekvései •Map Merchant Kft-szabad raktárkapacitás hasznosításával a raktár gazdaságosabb és hatékonyabb üzemeltetése, szerződött fuvarozójánál egyre kedvezőbb fuvardíj elérése, a papír vevőhöz szállításának fajlagos költsége minél kedvezőbb legyen. •XL-Trans 01 Kft – a legnagyobb megbízó megtartása, a megnövekedett költségek ellensúlyozása, a szabad kapacitások kihasználásával optimális futással és egyre több idegen áru fuvarozásával a papír fajlagos fuvarköltségének csökkentése. •BI-KA Bt.- a belföldi disztribúciós tevékenység elindítása, a meglévő és új szerződéses állomány teljes körű kiszolgálása, a cég komplex szolgáltatásának ajánlása partnereinek.
11. Billerbeck Budapest project, mint első lépés
12. A Billerbeck project rövid leírása •Üres futás terhére a késztermékek beszállítása a szolnoki raktárba •Optimális túrajáratok szervezése, országos terítéssel •A papír kiszállítással együtt bonyolított vegyes szállítások kidolgozása •A kiszolgáltatási idők maximális figyelembe vétele •Éves logisztikai költség csökkentése (project ár)
13. A belföldi disztribúció megrendelői 1.Billerbeck Budapest Kft. 2.Béres Gyógyszergyár Zrt. 3.Dometic Zrt. 4.Malagrow Kft. 5.Techno-Cenzor Kft. 6.Textilker Kft. 7.Chemoprint Kft. 8.Olimpia Plast Srl.
14. Az együttműködést jellemzi •A logisztikai szolgáltató saját irodát működtet a Map Merchant Kft raktárában (2-3 fő) •A három cég életében kialakult a közös együttműködésre az igény, partnerség •A raktár és a jármű kapacitás közel 100 %-ban kihasznált •A megbízóink éves logisztikai költségei folyamatosan csökkennek. •A fuvarozó XL Trans 01 Kft refakciát nyújt a „vivő árut” biztosító Map Merchant Kft-nek az idegen áruk fuvarozásából adódó bevétele után
15. Idegen áruk fuvarozásából származó árbevétel
16. Összefoglalás, értékelés Összességében elmondható, hogy mindhárom cég megtalálta a logisztikai klaszterből adódó előnyöket és felismerték, hogy az idegen áru minél nagyobb volumenű kezelése és szállítása a tagok közös érdeke.
A Map Merchant Kft raktárkapacitása teljesen ki van használva, évi millió Ft árbevételt realizál ebből a tevékenységből. A papír kg-ra eső fuvarozási költsége a fuvarozó refakciájának jóváírása miatt csökken. A refakcia táblázat úgy van szerkesztve, hogy nagyobb forgalom után egyre nagyobb összeg íródik jóvá.
Az XL-Trans 01 Kft az idegen áru fuvarozása során jelentős, folyamatosan növekvő árbevételt ér el. Több lábon áll. Nem kell folyamatos ártárgyalással a papír fajlagos fuvardíját módosítania (csökkentenie). Ezáltal a papírtermékek fuvardíj-bevétele pontosan tervezhetővé vált számára. A refakcia %-os értéke az idegen áruk megrendelésének növekedésével csökken.
A BI-KA Bt. az együttműködés során árbevétel növekedést és jelentős eredmény növekedést ért (ér) el. Ezt úgy tette meg, hogy ehhez nem kellett eszköz és infrastrukturális beruházást tennie. Kitartó és alapos szakmai munkával és a meglévő szabad kapacitások összefogásával megtette az első lépést a működő Szolnoki Logisztikai Központ megvalósítása felé.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!