Barokk Zrínyi Miklós és a barokk
Mikor? Hol? A barokk időtartama 1570 és 1750 közé tehető. jelentése: rendhagyó következtetés, nyakatekert okoskodás (olasz barocco szóból) Kezdete a manierizmus (1530-1600), mely fogalom az olasz maniera szóból ered, jelentése kézzel csinált. Kialakulásának első időszakában még együtt él a reneszánsszal, majd a barokkal. Kiindulási helye Spanyolország, innen Portugáliába, Itáliába, majd egész Európába eljutott. Későbbi ágai: copf, rokokó
A barokk a reneszánszt követő nagy korszak, egész kultúrájának, művészetének és irodalmának legfőbb stílusa, tehát korstílus. Jellemzői: - bonyolult minták - gazdag díszítés - monumentalitás A barokkot követő korstílus a klasszicizmus.
Társadalmi háttér A reneszánsz időszakában a megerősödött polgárság rést üt ugyan a feudalizmus rendszerén, de még nem válik a társadalom uralkodó osztályává. A XVI. századtól Európában új folyamat figyelhető meg, ismét a feudális rendszerek hatalma lesz a vezető, abszolút monarchiák jönnek létre.
Megindul a katolikus egyház megújulása, hívek visszaszerzésére, ezt nevezzük ellenreformációnak. - Ennek megindítója a jezsuita rend lesz, amelyet 1540-ben Loyolai Szt. Ignác alapított. Ők a református módszereket alkalmazzák, az ellenreformáció terjesztésére.
A barokk előzménye: a MANIERIZMUS, átmenet a reneszánszból a barokkba -modorosság, mesterkéltség jellemzi A barokk késői változata (XVIII. sz. vége): a ROKOKÓ (francia 'rocaille' = kagyló) "miniatűr barokk" könnyedebb, játékosabb formák rendkívül finom, aprólékos megmunkálás különösen a szobabelsők kialakításában, használati tárgyakon figyelhető meg festményeken, versekben gyakori az intimebb, erotikusabb téma
szenvedélyes mozgású, izgatott taglejtésű, végletes érzelmeket hordozó alakokat ábrázol tobzódik a színekben, formákban allegorikusság a különböző művészeti területek egymásba olvasztása propagandisztikus KÉPZŐMŰVÉSZET
ÉPÍTÉSZET díszítő és szépítő elemek gyakori különválása látványosságra való törekvés görbe vonalak és körök alkalmazása (ugyanakkor megtörése is) belső dekoráció (kagylódísz)
ZENE szenvedélyesség, érzelemtelítettség nagy számú énekes vagy hangszer alkalmazása tömeghatásra való törekvés az opera, a kantáta és az oratórium keletkezése a hangszeres zene műformái: concerto, szvit, fúga
Irodalom A művekre a hosszúság, a körmondatos bonyolult szerkesztés a jellemző. A témáiban visszatér az Isten elvárásainak megfelelően élő ember figurája.
Ezekre a művekre a képszerű megfogalmazások bonyolult használata a jellemző, gyakran alkalmaz metaforákat. Gyakran alkalmaz: - erős érzelmi tartalmú kifejezéseket, -ellentéteket. Hangvételére a fennkölt, pátosz a jellemző.
Barokk irodalmi műfajok Epika: Eposz, ez a műfaj nagyon megfelel a barokk stílusához, mert hosszú terjedelmű, könnyen bonyolítható a történet, és valamilyen különleges embert mutat be. Dráma: A fő műfajai a komédia, a pásztorjáték és a hitvitázó drámák.
Fő témái: Az idő, azaz az élet mulandósága a földi ill. a túlvilági élet összehasonlítása az életet az álmok tükrében mutatja be az élet szeretete, a pompa szeretet szembeállítása az elragadtatott halálvággyal.
A kor alkotói Cervantes - Don Quiote Calderon - Élet álom, Lope de Vega – drámái Tasso - A megszabadított Jeruzsálem Milton - Az elveszett paradicsom Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem
Magyar barokk
Periódusai: a/ a barokk kezdetei (kb.1600—1640 között); b/ a hősi barokk (kb. 1640—1690); c/ a kiteljesedés,a "misztikus barokk" (1690—1740); d/ a késő barokk: a rokokó (1740—1770).
a magyar barokk irodalom első nagy képviselője Pázmány Péter. a legnagyobbja Zrínyi Miklós a legolvasottabb szerzője a korban Gyöngyösi István. a népies barokkban, pl. a kuruc kor verseiben stíluskeveredés jön létre. (Mikes Kelemen)
Műfajok Epika: a prédikáció és a vitairat, ájtatossági irodalom, memoárok. Líra: az anyanyelvű katolikus egyházi énekek jelennek meg gyűjteményeik az énekeskönyvek — kéziratos vagy nyomtatott könyvekben. Dráma: hitvitázó drámák
Pázmány, az író, a vallástérítő Írói tehetségét, írásművészetét a hittérítés szolgálatába állította. Művei: - Prédikációk - Felelet Magyari Istvánnak - Öt szép levél Alvinci Péterhez - Keresztény imádságoskönyv (az első magyar katolikus imakönyv) - Az isteni igazságra vezérlő kalauz (Kalauz) (A kor legjelentősebb teológiai összefoglalója) - Kempis Tamás: Krisztus követése (fordítás) (A kor legjelentősebb aszketikus műve)
Zrínyi Miklós (1620–1664) Zrínyi Miklós (1620–1664)
Művei Prózai művei: Tábori kis tracta: katonai kézikönyv egyetlen elkészült fejezete. Vitéz hadnagy: Katonai elmélkedések laza gyűjteménye;középpontjában az ideális hadvezér tulajdonságainak megrajzolásával. Mátyás király életéről való elmélkedése: Mátyást az ideális uralkodónak tartja Ne bántsd a magyart! Az török áfium ellen való orvosság
Verses művei: 1651-ben Bécsben jelent meg az Adriai tengernek syrenaia c. kötetben. Tudatos kötetkompozíció: tartalmazza első feleségéhez írt szerelmes verseit, az ún. idilliumokat, epigrammákat, a Feszületre című ódát, a Szigeti veszedelmet, s a kötetet a Peroratio (=záróbeszéd) zárja.
Szigeti veszedelem 1645–46 tele A megírás körülményeiről a 9. ének első négy versszakában számol be, hivatkozva arra, hogy a műalkotáshoz szükséges nyugalmat állandóan megzavarja a kanizsai török.
A valóság és az írói szabadság Történelem A Bécs felé vezető hadjárat része – egy közjáték – a szigetvári ostrom csupán. Szulejmán halála megtöri ill. gyengíti a törökök hatalmát; bár folytatódnak a török harcok, a birodalom nem nyeri már vissza régi fényét. A belső vár is kigyulladt (a szárazság miatt). Zrínyi halála a kitörés miatt. Eposz A kereszténység és pogányság élet-halál harca, ahol a tét Magyarország és Európa megmaradása. Ez a mozzanat segíti Zrínyit, hogy a tárgy megfeleljen az eposzi konvencióknak (nagy formátumú tárgy). Zrínyi kezétől hal meg Szulejmán. A pokol tüzeként jelenik meg, a túlvilági erők bekapcsolásával. Nem végezhet vele emberi kéz, egy távoli golyó teríti le.
A mű jellemzői Műfaj: eposz A téma: dédapjának, a szigetvári hősnek 1566-os várvédelmét dolgozta fel. A mű célja: példamutatás Történelmi háttér: az ország több részre szakadt, a magyar főurak nem törődtek a nemzet sorsával, a török veszély egyre komolyabb lett.
Mitől barokk eposz? Segélykérés, invokáció nem a Múzsához szól, hanem Szűz Máriához Zrínyi Miklóst, Szigetvár kapitányát a költő a barokk eszmének megfelelően, mint Isten katonáját mutatja be, aki tudatosan vállalja a harcot. (Athleta Christi)
Monumentális képek, pl.: a hadsereg bemutatásában Alá- és fölérendeltség ellenére érvényesülő harmónia A cselekmény bonyolult és mozgalmas Tapasztalatain alapuló barokk realizmus, naturalizmus, pl.: halálnemek
Leírásokban megjelenő túldíszítettség /pl Leírásokban megjelenő túldíszítettség /pl.: Zrínyi ruhájának bemutatása / Az eposzban keresztény világkép jelenik meg Az eposz monumentális képei, hasonlatai, jelzői, barokkosan gazdag, színes nyelvhasználata (fegyveres erdők, oroszlánok, sasok, hihetetlen erők mozognak)
Érzelmek nagy erejű ábrázolása: barátság, szerelem hűség, hit, hősiesség Tükörsorsok Csodás elemek állandó jelenléte (látomások, túlvilági jelenetek) Költői túlzások, Zrínyi öli meg Szulimánt Zrínyi Miklós nemcsak hazájáért, hanem a kereszténységért is küzd Zrínyi és seregének mennybemenetele tipikusan barokk motívum
Halála Véletlen?!