modernitás Reneszánsz paradigma Szekuláris

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
New York - „Neue Galerie” A képtár, mely Manhattan szigetén egy 1914-ben épült neoklasszicista városi villában található, a XX. századi német és osztrák.
Advertisements

Szabó Annamária temerini népdalokkal.
Avantgard Európában 1945 előtt
MÉHES LÁSZLÓ ÉLETKÉPEK.
KORTÁRS MŰVÉSZET Gruber Ágnes Kövesy Krisztina Varga Csilla
Gustave Courbet: A mindenre elszánt/kiábrándult ember
A Fortepan fotómúzeum képeiből mazsoláztam.
Courbet: Kőtörők
Piet Mondrian: Vörös fa
ESZTÉTIKAI VISZONYOK – Az esztétikai tárgy
NOSZTALGIA BUDAPESTIEKNEK
Szépművészeti Múzeum 1928 Gellért szálloda.
Baljós képek a művészet történetében (önkényes válogatás és kijelölés)
Vizsgaanyag A POP UTÁN.
Művészettörténet Az impresszionizmus
Animáció: Dr. Surányi István Képváltás: kézi vezérléssel
T.
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Modernizmus és várostervezés
Az angolszász vonulat – és más alkotók és feladatok
Klimt: A csók
Max Ernst: A szürrealizmus és a festészet
Hugo Ball a Cabaret Voltaire-ben. Zürich, 1916.
A Fortepan fotómúzeum képeiből mazsoláztam.
HISTORIZMUS, EKLEKTIKA – XIX. sz. 2. felének építészete
Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia.
A 19. század második fele. Historizmus, akadémizmus, impresszionizmus
A SZÁZADFORDULÓ (POSZTIMPRESSZIONIZMUS, SZECESSZIÓ, SZIMBOLIZMUS)
Magyar művészet 1945 előtt.
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Magyar művészet 1948-tól A kommunista diktatúra Rákosi szakasza (48-tól 56-ig) a művészet feladatának a kommunista ideológia közvetítését tartotta, a kultúrpolitika.
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Bevezetés. Eszmetörténet, művelődéstörténet, kultúrtörténet
T.
A SZÜRREALIZMUS.
A dadaizmus.
Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században
Szigorlati képanyag válogatás 100 kép tavasza
James Ensor: Intrikusok, 1911.
Művészetterápia vizsga anyaga. II. évfolyam őszi szemeszter
Szigorlati képanyag a kiegészítő képzésben résztvevők számára. II
DADA DADA DADA.
A kubizmus.
Posztimpresszionizmus
Jean Baptiste Perrin ( )
Paul Adrien Maurice Dirac ( )
az önálló brit bomba ( ) a szovjet bomba ( )
Arnold Johannes Wilhelm Sommerfeld ( ) –tudatosítja és felhasználja, hogy a h mechanikai hatás dimenziójú (1911) Millikan –a fényelektromos hatás.
Németország és Kelet-Közép-Európa
Posztimpresszionizmus
Ami a tananyagból kimaradt… - Válogatás a Ludwig Múzeum gyűjteményéből - - A diasor a rajz és vizuális kultúra valamint a művészettörténet érettségire.
Magyar Nemzeti Galéria
Erdőművelés Tanszék Selmecbánya – Sopron
Szobrászat.
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
Absztrakt expresszionizmus II. Minimalizmus, Pop Art
Kövér családok.
A modern titkosszolgálatok kialakulása
A posztimpresszionizmus
Magyarországi művészet
Klasszikus avangárd Feladatok.
VÁLASZTHATÓ FELADATOK
Előadás másolata:

modernitás Reneszánsz paradigma Szekuláris Carlo Crivelli (1430-1495) Angyali üdvözlet szent Emigdiusszal (ascoli pöspöke 300 k) 1486 oil on canvas modernitás Reneszánsz paradigma Szekuláris 2. Racionális- perspektívikus ábrázolás 3. Humanizált/individuális 4. Stílus/tematikai kanonizáció (profán)

Impresszionizmus Intellektuális realizmus-szemléleti realizmus Claude Monet: Impresszió, a felkelő nap (1872); (imresszió = benyomás) 1874 (Nadar műtermében kiállítás)/ 1886 Impresszionizmus Szinyei Merse Pál (1845-1920) Paál László (1846-1879) Mednyánszky László (1852-1919) Nagybányai művésztelep (1896-1902) Claude Monet (1840-1926) Roueni katedrális / szürkületben, délben 1894

Posztimpresszionizmus Op’art Pointilizmus Felosztás, optikai törvények Színek optikai variációi (ritmus képletek) Vasarely, Victor (1908-1997) Fractál (önazonos alakzat) mandala (kör/kozmosz jelkép buddhizmus) 1992 Georges Seurat (1859-1891) Vasárnap délután a Grande Jatte szigetén 1884/85

Posztimpresszionizmus Expresszív irány Expresszionizmus Posztimpresszionizmus Vincent van Gogh (1853-1890) Road with Cypress and Star (1890; Oil on canvas) Franz Marc (1880-1916) Kampfende Formen 1914,

Konstruktivista irány Kubizmus Konstruktivista irány Posztimpresszionizmus Georges Braque (1882-1963) Houses at L'Estaque 1908 Oil on canvas Paul Cezanne (1839-1906) Mont-Sainte Victoire 1891

Posztimpresszionizmus Szintetizmus (1888) / szimbolikus, dekoratív irány Posztimpresszionizmus Fauve Paul Gauguin (1848-1903) Jákob harca az angyallal 1891 Henri Matisse (1869-1954) Vörös szalon 1908

Konstruktivista irány Klasszikus avantgarde (1905-1945) / modern Pablo Picasso (1881-1973) Avignon-i kisasszonyok 1907 Konstruktivista irány Kubizmus Archaikus kultúrák Geometrikus formák Visszafogott kolorit Vonal hangsúlyos Síkba szerkesztett analitikus/szimultán/szintetikus

Konstruktivista irány Vlagyimir Tatlin (1885-1953) III. Internacionale terve Konstruktivista irány Piet Mondrian (1872-1944) Tableau II. 1921/25 A B A+B konstruktivizmus Bauhaus (1919-1933) VHUTEMASZ (1920-1932) De Stijl (1917-1928) /neoplaszticitás/ Ludwig Mies Van Der Rohe (1886-1969) Farnsworth House, Plano, Illinois 1950              .

Konstruktivista irány Kazimir Malevics (1878-1935) Szuprematista kompozíció: Fehér fehéren (1918) konstruktivizmus Szuprematizmus Produktivizmus Alekszander Rodcsenko (1891-1956) Cukorka csomagolás terv 1924 (szöveg:Vlagyimir Majakovszkij)

Organikus építészet Le Corbusier (1887-1965) Alvar Aalto (1898-1976) Saynatsalo Town Hall 1949-1952 Organikus építészet Le Corbusier (1887-1965) Modulor (Vitruvius, Leonardo da Vinci, Leon Battista Alberti) Unité d’Habitation 1947-1952 Les 5 Points d'une architecture nouvelle (1926) Az épület lábakra állítása, hogy az ne vegyen el területet a természettől A pillérvázzal biztosítható a tartószerkezettől független szabad alaprajzi alakítás A teherviseléstől mentesült homlokzat szabad alakítása Szalagablakok, melyek növelik a bevilágítás mértékét és nyitnak a külső tér felé Tetőkert kialakítására lehetőséget adó lapostető

Fauve (1905-1908) Expresszív irány Nyolcak Czóbel Béla (1883-1976) André Derain (1880–1954) Port de Peche, Collioure 1905 Nyolcak Czóbel Béla (1883-1976) Kernstok Károly (1873- 1940) Tihanyi Lajos (1885- 1938) Márffy Ödön (1878-1959 ) Orbán Dezső (1887-1984) Pór Bertalan (1880-1964) Czigány Dezső (1883-1937) Berény Róbert (1887- 1953)

Expresszionizmus Expresszív irány Die Brücke (1908-1910) /harcos, politikus, nyers/ Karl Schmidt Rottluff (1884-1976) Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) Der Blaue Reiter (1911-1912) /lírai, meditatív, arisztokratikus) Vasszilij Kandinszkij (1866-1944) Paul Klee (1879-1940) Franz Marc (1880-1916) Neue Sachlichkeit (1920-1933) Otto Dix (1891-1969) Georg Grosz (1893-1959) Ernst Barlach (1870-1938) A bosszú 1914

DADA Expresszív irány Zürich (1916–1920) Berlin (1918–1921) Marcel Duchamp (1887-1968) Fontaine, 1917 (ready made) Raoul Hausmann (1886-1971) ABCD 1923-1924 montage Expresszív irány Kurt Schwitters (1887-1948) Mz 299 1921 collage DADA Zürich (1916–1920) Berlin (1918–1921) Köln (1919–1922 Hannoveri Merz (1919–1932) Franciaországi dadaisták (1919- 1922) Amerikai dadaisták (1915-)

futurizmus Expresszív irány Olasz futurizmus (1910-1924) Umberto Boccioni (1882-1916) Egyedi formák a folytonos térben1913 Expresszív irány futurizmus Olasz futurizmus (1910-1924) Orosz futurizmus (1914- 1922)

Szürrealizmus (1917-1969) Expresszív irány Paul Klee (1879-1940) Ad Parnassum 1932 Expresszív irány Szürrealizmus (1917-1969) Paul Klee (1879-1940) Salvador Dali (1904-1989) Joan Miro (1893-1983) Vajda Lajos (1908-1941)

Aleksandr Dejneka (1899-1969) A világűr meghódítása Josef Thorak (1889 -1952) Kameradschaft 1937 Gips Diktatúrák művészete Nemzet szocialista diktatúra (1933-1945) 1937 Berlin Kommunista diktatúra (1917-1991) 1934 SZKP 17. kongresszusa A művészet propaganda optimizmus monoton ismétlés montázs elv méret kultusz vertikális szimmetria telített élénk kolorit

(tudományos, technikai) Neoavantgarde (1945-1980) modern- posztmodern (1968) Program Expanzió Stílus purizmus Konceptualitás Technikai sokszorosítás/személytelenség Szerkezet központúság Internacionális, ahistórikus Vizuális grammatikai képletek Intermediális irány Konstruktív irányok (tudományos, technikai) Expresszív irányok

Expresszív irányok Action painting (dripping, kalligráfia,space stílus) Informel Art Brut Antoni Tapiés (1923- ) Les trois noirs 1969 Lithograph Mark Rothko (1903-1970) Orange and Yellow, 1956 Jean Dubuffet (1901 – 1985) Két vasutas háza Jackson Pollock (1912-1956) Hans Hartung (1904-1989) P 40 Acryl auf Karton, 1981

(tudományos, technikai) Jan J Schoonhoven (1914- 1994) R69-26  1969 Op’art Francios Morellet (1926- ) Victor Vasarely (1908-1997) Konstruktív irányok (tudományos, technikai) Francios Morellet (1926- ) Három kétértelmű raszter 1970 strukturalizmus

(tudományos, technikai) Nicolas Schöffer (1912-1992) Chronos 10B 1980 / Kinetika Yves Klein (1928-1962 venus blue 1962 Fajó János (1937- )/ Colour field Sárga vonal 1999 olaj, fa Konstruktív irányok (tudományos, technikai) Sol LeWitt (1928-2007 ) 1974 Ellsworth Kelly (1923- ) Shape canvas/ hard edge Yellow with Red Triangle, 1973 Joseph Kosuth (1945- ) Egy és három szék 1965 /koncept, antiesztétika Kinetika (1955- ) Hard edge (1960-1970) Shape canvas ( 1960- ) Colour field ( 1955- ) Monokróm (1955- ) Minimal art (1960- ) Koncept art (1967- ) Frank Stella ( 1936- ) “Severinda” 1995 mixed media on Fiberglas,

(tudományos, technikai) Christo (1935- ) Islands surrounded in Miami Florida, 1983 Tot Endre ( 1937- ) 1996 Konstruktív irányok (tudományos, technikai) Gilbert ( 1943- ) & Georges (1942- ) ‘death hope life fear’ (1984) Mario Merz (1925- 2003) Untitled 1964-1979 Mixed Media Straw, neon tube, cable, transformer Land art (1967- ) Arte povera (1969- ) Body art (1960-) Mail art (1962- ) Fluxus ( 1960-) Akció ( 1950- ) immateriális Happening, performans Ben Vautier (1935- ) Parfois je me sens le plus fort 1984 serigráfia Allan Kaprow (1927- 2006) Udvar: (1962) Az akció egy elhagyott szálloda közepén zajlott. Az időpont nem volt pontosan kitűzve, így szájról szájra szállt, hogy mikor lesz az előadás. Volt egy fura hegy-szerűség középen, ennek a tetejére mászott fel Kaprow egy döglött csirkével a nyakában, fenn felolvasott egy kiáltványt a happeningről, majd becsomagolta magát fekete kátránypapírral. Mauer Dóra ( 1937- ) Egyszer elmentünk (fotóakció) 1972 Spontán akciók a kápolnában, amelyről Maurer Dóra "Egyszer elmentünk"címmel fotósorozatot készít. Résztvevők: Erdély, Miklós, Gáyor Tibor, Jovánovics György, Maurer Dóra, Szentjóby Tamás. Szenjóby Tamás

(tudományos, technikai) George Segal (1924-200) GLBT Monument. (Christopher Park, NYC) 1992 evironment Bronze with white patina Edward Kienholtz (1927-1994 ) The Illegal Operation, 1962 assemblage Roy Lichtenstein (1923– 1997 ) Hopeless 1964 Chuck Close ( 1940- ) Maggie 1994 Konstruktív irányok (tudományos, technikai) Andy Warhol (1928-1987) Mao Ce- tung 1975 screenprints Robert Rauschenberg (1925 – 2008) Untitled, 1955. Combine painting Pop art ( 1962- ) Pop ikon Sík / tér Mixed média Sokszorosítás hiperrealizmus

Transzavantgarde ( 1980- Achille Bonito Oliva) Poszmodern (1968 – Charles Jenks) Georg Baselitz ( 1938- ) Pillow 1987 Heftiege malerei Neue wilde Magánmitológiák Pattern painting Spurensischerung El Kazovszkij (1948-2008) Sivatagi homokozó III. olaj, vászon 1988 Brend Zimmer ( 1954- ) Gran Sasso 1983 acrylic on canvas Christian Boltanski (1944-) Jewisn school of grosse hamburger strasse 1939 , 1994 Keith Hering (1958 - 1990) Untitle 1985

Jean Michel Basquiat (1960- 1988) Untitled (1981) Ef Zámbó István ( 1950- ) Tiszta szerelem unikummal1999