Rátz László Vándorgyűlés, 2006

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
19. modul A kör és részei.
Advertisements

HÁROMSZÖGEK NEVEZETES VONALAI ÉS KÖREI
A geometriai inverzió Gema Barnabás.
Készítette: Nagy Mihály tanár Perecsen, 2006.
KELETKEZÉSE HÁROMSZÖG OLDALAI HÁROMSZÖGEK TÍPUSAI OLDALAIK SZERINT
Síkmértani szerkesztések
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Rajz alapfogalmak rajzeszközök, szerkesztések
2005. november 11..
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Morley-tétel bizonyítás
talp-1 This chapter is about the orthic triangle of the isosceles triamgle. This type of triangle is very interesting in itself. Now we will examine.
Szerkessz háromszöget, ha adott három oldala!
Vektormező szinguláris pontjainak indexe
A szemléltetés fontossága a geometria tanításában
Programozási alapismeretek 10. előadás
Háromszögek hasonlósága
Térelemek Kőszegi Irén KÁROLYI MIHÁLY FŐVÁROSI GYAKORLÓ KÉTTANNYELVŰ KÖZGAZDASÁGISZAKKÖZÉPISKOLA
Látókör.
A hasonlóság alkalmazása
Hegyesszögek szögfüggvényei
SzTE JGYTFK Matematika Tanszék
Így használom a számítógépet a matematika tanulásában
Műszaki ábrázolás alapjai
A háromszög nevezetes vonalai, pontjai
Szakaszfelező merőleges
Háromszögek szerkesztése 4.
Háromszögek szerkesztése 3.
A háromszögek nevezetes vonalai
PTE PMMK Matematika Tanszék dr. Klincsik Mihály Matematika III. előadások MINB083, MILB083 Gépész és Villamosmérnök szak BSc képzés 2007/2008. őszi félév.
Matematika III. előadások MINB083, MILB083
SzTE JGYTFK Matematika Tanszék
Dinamikus geometriai szoftverek az oktatásban
Szabály ötszög tízszög szerkesztése
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
szakmérnök hallgatók számára
Koordináta-geometria
Háromszög nevezetes vonalai, körei
16. Modul Egybevágóságok.
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Sims-1 A Simson-egyenes.
Ptol-1 Ptolemy Claudius, the great Greek mathematician lived and worked in the 2 nd century B.C. An important theorem about inscribed quadrilaterals.
Torr-1 Pierre Fermat, the great French mathematician (and lawyer) asked the following problem from Torricelli, the physician living in Firense: Find.
A háromszög Torricelli-pontja
Sims-1 This chapter is about Simson line. The question arises in connection with orthic triangles: from which points should we draw perpendicular lines.
1. feladat Egy 16 m oldalú szabályos háromszög alakú füves rét kerületén valamely csúcsból kiindulva méterenként elültettünk egy répát. Aztán kikötöttük.
1. feladat Az ábrán egy épülő ház tetőszerkezetét látjuk. A „mester” szerint ez akkor lesz a legstabilabb, ha a „ferde” CD nyeregtetőt annak F felezőpontjában,
2005. október feladat (házi feladat) Pontban 3 órakor az óra mutatói éppen merő- legesek egymásra. Mikor lesznek legközelebb merőlegesek egymásra.
A modern fizika matematikája a középiskolában
Matekhét az Istvánban Görbék titkai.
A háromszögekhez kapcsolódó nevezetes tételek
Geometriai transzformációk
NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ Panoráma sorozat
Fogaskerekek fogazása.
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Sub-VI és grafikonok 1 Mingesz Róbert V
Az inverzió Adott egy O középpontú, r sugarú kör, ez az inverzió alapköre Az O pont az inverzió pólusa Az r2 érték az inverzió hatványa Az O ponthoz.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24..
Mikroökonómia gyakorlat
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
HÁROMSZÖGEK EGYBEVÁGÓSÁGI TÉTELEI.
GRÁFOK Definíció: Gráfnak nevezzük véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok pont és azokat összekötő szintén véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
előadások, konzultációk
SzTE JGYTFK Matematika Tanszék
Egy GeoGebra verseny terve
A háromszög nevezetes vonalai
Készítette: Horváth Zoltán
ELEMI GEOMETRIAI ISMERETEK
Előadás másolata:

Rátz László Vándorgyűlés, 2006 Az előadás anyaga letölthető innen: http://matek.fazekas.hu/portal/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/mozgasban/ Rátz László Vándorgyűlés, 2006 Hraskó András: Mozgásban „ ... Van, aki kerüli a számítógépeket, mások viszont hozzánőnek kedvenc játékszerükhöz. Jómagam elektronikus posta küldésére és szövegszerkesz- tésre használom őket rendszeresen, mint a legtöbbünk, és valamivel ritkáb- ban kísérletezésre vagy arra, hogy a weben keresztül információt szerezzek. ... Vajon a számítógépek ily módon történő felhasználása csak játék, vagy leg- följebb kényelmi dolog? Nem hiszem, és úgy gondolom, minden új felhaszná- lási mód változást hoz a matematikai tudományban. Ha elkezdünk a Maple, Mathematica, Matlab programokkal vagy valamilyen saját programunkkal kísérletezni ez azonnal nyilvánvalóvá válik. Ezek a programok megfigyelé- sek egész sorát teszik lehetővé, amelyek elképzelhetetlenek voltak a számí- tógépek korszaka előtt, és amelyek új adatokkal és új jelenségekkel bővítik tudásunkat.” Lovász László: Egységes tudomány-e a matematika, Természet Világa, Matematika különszám, 129. évf. 44-49. http://www.termeszetvilaga.hu/kulonsz/k983/lovasz.html Lásd még http://www.mindentudas.hu/lovasz/index.html

Beke Manó Emlékdíjat kaptunk

Rátz László Vándorgyűlés, 2006 Az előadás anyaga letölthető innen: http://matek.fazekas.hu/portal/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/mozgasban/ Rátz László Vándorgyűlés, 2006 Hraskó András: Mozgásban „ ... Van, aki kerüli a számítógépeket, mások viszont hozzánőnek kedvenc játékszerükhöz. Jómagam elektronikus posta küldésére és szövegszerkesz- tésre használom őket rendszeresen, mint a legtöbbünk, és valamivel ritkáb- ban kísérletezésre vagy arra, hogy a weben keresztül információt szerezzek. ... Vajon a számítógépek ily módon történő felhasználása csak játék, vagy leg- följebb kényelmi dolog? Nem hiszem, és úgy gondolom, minden új felhaszná- lási mód változást hoz a matematikai tudományban. Ha elkezdünk a Maple, Mathematica, Matlab programokkal vagy valamilyen saját programunkkal kísérletezni ez azonnal nyilvánvalóvá válik. Ezek a programok megfigyelé- sek egész sorát teszik lehetővé, amelyek elképzelhetetlenek voltak a számí- tógépek korszaka előtt, és amelyek új adatokkal és új jelenségekkel bővítik tudásunkat.” Lovász László: Egységes tudomány-e a matematika, Természet Világa, Matematika különszám, 129. évf. 44-49. http://www.termeszetvilaga.hu/kulonsz/k983/lovasz.html Lásd még http://www.mindentudas.hu/lovasz/index.html

Parabola egyszeregy 1. Feladat: Adott az F és a T pont, valamint a d egyenes úgy, hogy T illeszkedik d-re. Szerkesztendő kör, amely átmegy F-en és T-ben érinti d-t. Körzővel és vonalzóval? Szoftverrel? Papírhajtogatással? 1. A kör T-ben érinti d-t, így középpontja a T-ben d-re állított merőlegesen van; 2. A kör F-en és D-n is átmegy, így középpontja illeszkedik FT felezőmerőlegesére. F P d T

Egy feladat hajtogatásra Egy papírlapot hajtsunk be az egyik csúcsán (A) átmenő egyenes körül úgy, hogy az egyik ezzel szomszédos csúcs (B) a szemköztes (CD) oldalra kerüljön. Tegyünk megfigyelést, elemezzük az ábrát! Alapötlet: Matematika határok nélkül 1991-92/9. fel. Lásd http://berzsenyi.tvnet.hu/%7Ekulcsar/91-92VER.htm alapszerkesztés folytatása Játsszunk még az Euklidesszel!

Gyalogúton vagy autóúton? Gyalog vagy autóval? Gyalogút: földcsík, amelyen gyalog járunk. Az országút nemcsak abban különbözik a gyalogúttól, hogy gépkocsival utazunk rajta, hanem hogy csak egy vonal, amely két pontot köt össze. Az országútnak önmagában nincs értelme; értelme csak a két pontnak van, amelyet összeköt. A gyalogút a tér dicsérete. Minden szakaszának önmagában is értelme van, és megállásra biztat bennünket. Az országút a tér diadalmas lefokozása. Manapság a tér, az országútnak köszönhetően, már csak akadálya az emberi mozgásnak, időveszteség. A gyalogutak előbb tűntek el az ember lelkéből, mint a tájból... Az országutak világában a szép táj annyi, mint a szépség szigete, melyet egy hosszú vonal a szépség egy másik szigetével köt össze. A gyalogutak világában a szépség folyamatos és minduntalan változó; minden lépésnél megszólít bennünket: - Állj meg! Milan Kundera: Halhatatlanság Gyalogúton vagy autóúton?

A szorzótábla „Folytonos szorzótábla”: z = xy grafikonja. Próbáljuk meg elképzelni a felületet! x = constans y = constans z = constans x = y vagy x = -y egyenes egyenes hiperbola v. egyenespár parabola Plot3D[x y , {x, -1, 1}, {y, -1, 1}, {AspectRatio  1}] ContourPlot[x y , {x, -1, 1}, {y, -1, 1}, {AspectRatio  1}] Lásd még a Mathematica programmal készített xy.nb filet! Lásd Pozsgai Bence alkotását!

http://matek.fazekas.hu/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/kardioid Egy szív titkai Sz.1. feladat: Adott egy kör (e) és rajta egy pont (A). Tükrözzük az adott (A) pontot a kör (e) minden érintőjére. Mego1 Sz.2. feladat: Adott egy kör (e) és rajta egy pont (A). Rajzoljuk meg az összes olyan kört, amelynek középpont- ja az adott körön (e-n) van és átmegy az adott ponton (A-n). Mego2 Sz.3. feladat: Rajzoljuk meg adott kör (f) adott pontjából (B) Induló fénysugarak útját a körvonalon való első visszaverődés után. Mi fénylik fel a sugarak révén? Mego3 Sz.4. feladat: Egy kör (k) alakú kerék csúszás nélkül gördül egy ugyanakkora sugarú rögzített kör (e) körül. Rajzoljuk meg a mozgó kör kerülete valamely pontjának pályáját! Mego4 http://matek.fazekas.hu/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/kardioid Sz.5. feladat: Rajzoljuk meg a komplex egységkör képét a e  2e – e 2 transzformációnál! Mego5

Egy szív titkai (megoldások I.) http://matek.fazekas.hu/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/kardioid Egy szív titkai (megoldások I.) Sz.2. Sz.1. Sz.4. Sz.5. e  2e – e 2 P’ T’ Ötlet: P-n át olyan kört akarunk szerkeszteni, amely A-n is átmegy, középpontja pedig e-n van; a középpont AP felezőmerőlegesének e-vel való metszéspontja lesz. O = 0, T = e Def.: Adott az O közepű, A-n átmenő e kör. Azon P pontok mértani helyét, amelyekre AP felezőmerőlegese érinti e-t kardioidnak nevezzük. Ha AP felezőmerőlegese metszi e-t, akkor P a kardioid belső pontja. Q – T = T’ – Q = e P’ – Q = e2 = Q - P

Egy szív titkai (megoldások II.) http://matek.fazekas.hu/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/kardioid Egy szív titkai (megoldások II.) Sz.4. Sz.3. A B-ből induló fénysugár BO-val bezárt szöge a/2. A kardioid P-beli érintője? Írjunk f-be két harmadakkora kört! Mivel BO = OT’, így OBT’Đ= BT’OĐ = a /2 A BOT’ háromszög O-nál fekvő külső szöge a. A k kör mozgása két összetevőre bontható: Haladó mozgás: sebessége v1 (minden pontban egyenlő) Q körüli forgó mozgás: sebessége v2 (minden pontban érintő irányú) Nincs csúszás, azaz T sebessége zérus, azaz |v1| = |v2|. Szimmetria TP felezőmerőlegesére! A P-beli sebesség a felezőmerőlegessel párhuzamos. A P-beli érintő a PT’ egyenes. A visszaverődő fénysugár, T’P, annak a kardioidnak az érintője P-ben, amelynek centruma O, szinguláris pontja A.

Duplázás mod 36 Klikkelés: összeköti minden számot a kétszeresével 10 9 8 11 7 12 6 13 5 14 4 15 3 16 2 17 1 18 19 35 20 34 21 33 22 32 23 31 24 30 25 26 28 29 27 Klikkelés: összeköti minden számot a kétszeresével További feladatok a témában (vesegörbe!): http://matek.fazekas.hu/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/kardioid

Morley tétele Bármely háromszögben a szögharmadolók met- széspontjai egy szabályos háromszög csúcsai Morley a háromszög mindhárom oldalegye- nesét érintő kardioidok rendszerét vizsgálta. Mi vezette Morleyt ehhez a tételhez? Ha egy pontból két érintőt rajzolunk egy tetszőleges körhöz, akkor a kör középpontja rajta lesz az egyenesek (valamelyik) szögfelezőjén. Morley I.: a kardioidhoz bármely külső pontból három érintő húz- ható és azok szögharmadolóira illeszkedik a kardioid centruma. Vannak olyan kardioidok, amelyeket a háromszög valamelyik oldalegyenese kétszeresen érint. Az ilyen kardioidok centruma a szögharmadolók metszéspontja.

Morley tétele Bármely háromszögben a szögharmadolók met- széspontjai egy szabályos háromszög csúcsai Morley II.: A háromszöget érintő kardioidok centrumának mértani helye néhány egyenes uniója. Morley ötlete: adott háromszög esetén vizsgáljunk egy távoli centrumú kardioidot! Ez szükségképpen „nagy” a háromszöghöz képest. Mintha egy pontból húznánk három érintőt egy kardioid-hoz. A „végtelen távoli” kardioid centruma a háromszög oldalegyenesirányainak valamelyik szögharmadolóján van. Lásd a Cabri animációt! Morley III.: A háromszöget érintő kardioidok centrumának mértani helye olyan egye- nesek uniója amelyek közül a nem párhuzamosak 120°–os szöget zárnak be egymással. Morley IV: Ha egy kardioid a háromszög valamely oldalát kétszeresen érinti, akkor a kardioid centruma két egyenesen is rajta van. Ez volt a gondolatmenet. A bizonyítás már egy sokkal egyszerűbb dolog. Frank Morley Részletesen lásd: http://matek.fazekas.hu/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/kardioid

Az állítás, mint a kutatás eredménye René Thom a modern fizika és matematika tudósa egyszer így fogalmazott: „One can always find imbeciles to prove theorems”. Magyarul: „Könnyű találni olyan ostobát, aki bebizonyítja a tételeket”. Lásd S. H. Lui: An Interview with Vladimir Arnold, Notices of the AMS, 44. kötet, 4. szám, 432-438. vége Kutatási feladatok K1.: Adott egy háromszög. Mi azon pontok mértani helye a síkban, amelyek- nek a háromszög oldalegyeneseire vonatkozó tükörképei egy egyenesen vannak? Mego1 Árki Tamás gyakorlatán didaktikai javaslatokat is hallhatunk. K2. Adott az A és a B pont, továbbá a q arány. Keressük meg azon C pontok mértani helyét a síkban, amelyekre BC/AC = q. Mego2a Mego2b Mego2c K3.: Adott egy ellipszis alakú billiárdasztal. Egy golyó gurul az asztalon, a fal- hoz érve mandínerrel megy tovább. Vizsgáljuk a golyó pályáját! Mego3a Mego3b Makro3 Mego3c

Eulertől Poncelet-ig Euler tétele: x + x + x = 0 x + x = y x + y = z Mintha a vektorok geometriáját látnánk, csak itt vannak olyan x vektorok, amelyekre nx = 0. Ha a húrérintő n-gon záródik, akkor bárhonnan indulva záródik? Mi a formula? Ha a háromszög nem záródik, akkor mi van? Hogyan nem záródik? vége

Poncelet tétele és a harmadrendű görbe x y z A harmadrendű görbe a komplex projektív síkon topológiailag tórusz.

A harmadrendű görbe és a tórusz 2 (r(x); r’(x)) 1 (sinx; cosx)

Ajánlott cikkek, linkek Árki Tamás és Hraskó András: Kísérletező geometria (készülőben) http://matek.fazekas.hu/portal/tanitasianyagok/Arki_Tamas/kisgeo/ Hraskó András: Egy szív titkai, http://matek.fazekas.hu/tanitasianyagok/Hrasko_Andras/kardioid Árki Tamás: Dinamikus geometria és tengelyes tükrözés http://www.sulinet.hu/tart/fcikk/Kcn/0/12532/1 Árki Tamás: Problémamegoldás a dinamikus geometria eszközeivel http://www.sulinet.hu/tart/fcikk/Kcn/0/11723/1 Árki Tamás: Problémamegoldás dinamikus geometriai módszerekkel Matematika Tanári Kincsestár, E 3.2 – 2003. november, Raabe Xah Lee weboldala görbékkel, felületekkel, animációkkal: http://xahlee.org/PageTwo_dir/more.html Matematikai szoftverek linkgyűjtemény: http://matek.fazekas.hu/portal/linkek/szoftverek.htm Árki Tamás Cabri tanfolyama itt a Vándorgyűlésen: csütörtök és péntek 10-1130. LINK

Segítség a dolgozathoz Csikós Balázs által ajánlott cikkek a számítógépes geometriaoktatás módszertanáról: Walter Whiteley: Teaching To See Like a Mathematician http://www.math.yorku.ca/Who/Faculty/Whiteley/Teaching_to_see.pdf Peter Pereira: Dynamic Geometry: Dilemmas of Teaching http://www.ntnu.no/labil/techedu/Peter%20Pereira%20-%20Paper.pdf Keith Jones geometria tanítással, tanulással kapcsolatos cikkei http://www.soton.ac.uk/~dkj/geompub.html