A szuper-tárlat hét részre tagozódik, kezdjük el hát a gyönyörködést A szuper-tárlat hét részre tagozódik, kezdjük el hát a gyönyörködést ! A festészet tudománya E rész az illúziókeltő ábrázolás kialakulását, a távlattan, az optika, a geometria, az arányok alkalmazását és változását mutatja be a kiállított képeken.
Botticelli: Szent Ágoston
Caporali: Angyali üdvözlet
Carpaccio: Mária és Erzsébet találkozása
Bellini: Angyali Üdvözlet
Perugino: Jézus születése
Lorenzo Costa: Vénusz
Pesellio: Két epizód Griselda történetéből („Dekameron”)
Emberarcok, angyalarcok E részben a reneszánsz egyéniségkultuszának legnyilvánvalóbb „tárgyi bizonyítékait", valamint néhány olyan Botticellitől, illetve műhelyétől, valamint Raffaellótól származó képet láthatunk, melyek bizonyítják: a természethűségre való törekvés együtt élt az eszményi szépség utáni vággyal .
Botticelli: Mária gyermekével és egy angyallal
Raffaello: Esterhazy Madonna
Bellini: Cornaro Katalin, ciprusi királynő
Perugino: Francesco delle Opere képmása A kezek a németalföldi Hans Memling hatását tükrözik
Francesco de Cossa: Férfi képmása Kezében gyűrűt tart; a képet valószínűleg eljegyzési ajándéknak szánták..
Girolamo Di Giovanni Da Camerino: Gyermekképmás
Raffaello: Áldást osztó Krisztus
Reneszánsz, határok nélkül E korszakban nyitott volt a határ a gótikus múlt felé, eleven a kapcsolat nem csak itáliai városok és festőműhelyek, hanem az itáliai és az Alpokon túli irányzatok között is.
Crivelli: Trónoló Madonna gyermekével
Mantagna: A három királyok imádása
Pannonio: Thália A gótikus nőalak antikizáló elemekkel díszített reneszánsz trónuson ül, gyümölcsökkel és virágokkal körbevéve. A komédia múzsája itt a növényültetés istennőjévé válik.
Crivelli: Szent György
Veneto: Flóra A rajz düreri keménységet tükröz, de a kép Luca Granach által készített portrékra is emlékeztet. A festmény modellje Lucrezia Borgia volt, aki golyóálló üveg mögött várja a látogatókat..
Érett reneszánsz A tárlat "koronája" Leonardo da Vinci „Hölgy hermelinnel” című alkotása. A Krakkói Nemzeti Múzeumhoz tartozó Czartoryski Múzeum e képének megszerzése volt a legnehezebb feladat. (Szerintem nem túl ízléses indoklású) diplomáciai közbenjárásra is szükség volt a kép kikölcsönzéséhez.. (az alkotást tizenkét kommandós kísérte Krakkóból Budapestre)
Leonardo 1489-1490 körül festette híres képét (őt is golyóálló üveg védi), melynek kapcsán több érdekességre is felfigyelhetünk: a mű készülésének idején új technikának számított az olajjal való festés, de ugyanígy újdonság volt a modell szemközti beállítása. A megfestett hölgy Ludovico Sforza szeretőjeként jegyzett kamaszlány, Cecilia Gallerani tekintetében a frissen birtokba vett nőiesség sejtelmes mosolya bujkál.
Raffaello: Kettős portré (..aki szembe néz velünk: a festő..)
Palma Vecchio: La Bella
Tiziano: a festészet diadala E szekcióban az érett reneszánsz vezető velencei mestereinek, Giorgionének és Tizianónak a művei láthatóak. A velencei mester legendás kolorizmusa évszázadokra meghatározóan befolyásolta az európai festészet fejlődését. Újításai - a laza ecsetjárás, az inkább tónusokra, mint árnyékolásra építő modellálás - világossá tették: az összegző, egyes részleteket kiemelő, másokat elhagyó festői módszer inkább van összhangban látásunk természetével, mint a minden részletet egyenletes gonddal kidolgozó, aprólékos ábrázolás.
Giorgione: Ifjú képmása
Tiziano: A kesztyűs férfi A képet, mely a későbbi barokk kori portréfestészet mintájául szolgált, könnyed elegancia jellemzi.
Tiziano: Mária Magdolna
Tiziano: Trevisan dózse Egy idős, beteg, hatalma tudatában lévő férfi portréja.
Tiziano: Krisztus és Ciréniai Simon
Velence és hátországa Azt a korszakot mutatja be, amikor Velence politikai hatalma hanyatlani kezdett, ám a művészetben nagyhatalommá vált. Többek közt ekkor alkotott Tintoretto és Paolo Veronese, az érett reneszánsz utolsó képviselője, akinek képei olyan látványosságok, amelyek magasztos derűvel és letisztult harmóniával hirdetik a szépség diadalát.
Tintoretto: Szent András és Szent Jeromos
Veronese: Venus és Adonis A rokokót megelőlegező játékossággal és nyílt erotikával ábrázolja a mítosz szereplőit.
Buonarotti után: Léda a hattyúval, 1530
Dosso Dossi: Az ölelés
Brescia: Tullia d'Aragona, Salome-ként A kép latin felirata: „Aki a táncért kapta meg János szent fejét”
Melzi: Szent Anna Máriánál
Boltraffino: Mária gyermekével
Bordon: Venus és Amor
A reneszánsz válsága és a manierizmus Az ebben látható képek azt mutatják, hogy a humanizmus optimista világképének megrendülése új világot termett. Az itt kiállított képek arról tanúskodnak, hogy a XVI. század folyamán a világias szellem és transzcendens gondolkodás között az egyensúly - az utóbbiak javára - megbomlott.
Botticelli: Mária gyermekével és két angyallal
Baccafumi: Penelopé
Arcimboldi következő alkotása: „A kertész” játékosan allegorizáló mű, melyet ha egyik irányból nézünk, akkor egy csendélet, ha a másikból, akkor pedig egy groteszk arcot ad ki. Íme …
A kiállítás egy valódi mesebirodalom, melynek színei és fényei az impresszionistákkal vetekednek…
Epilógus a mából: E remekművek zöme a tavaly februárban nálunk vendégeskedő Medici család mecenatúrája és nagyvonalú megrendelései nélkül létre se jöhetett volna...