Reklámok a gyermeksávban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
MEGÉRKEZETT A LEGNAGYOBB VIDEÓHIRDETÉSI FELÜLET A MAMMUTMAILRE! ÚJ HIRDETÉSI FORMA ÚJ.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Magyar Reklámpiac 2008 Reklám-média konferencia április 9. Mihálszki Zsuzsa.
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
K ONTROLLÁLATLAN VÁGYAK, KISZÁMÍTHATATLAN HISZÉKENYSÉG, KIALAKULATLAN ÉRZÉSVILÁG Avagy a reklámok hatásai a kisiskolásokra Készítette: Tóth Ivett Anna.
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
?. Forrás: gemius/Ipsos Audience – szeptember.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Business Day 2009 Hogy látják a kutatók a jövőt? 2009.október 2. Mihálszki Zsuzsa TNS Media Intelligence.
KUCSERA GÁBOR Szponzori kiajánlása 2006
KLENEN, Werle Rita Topten Egy nemzetközi projekt az energiahatékony termékekért KLENEN Mátraháza március 8. – 9. Werle Rita Topten International.
Híradók a közvéleményben június 16. Az adatok forrása : június 6-9. között készült 1000 fős telefonos kutatás.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
A Nemzeti Iskolagyümölcs-Program megvalósításának tapasztalatai a KLIK Debreceni Tankerületében Pappné Gyulai Katalin tankerületi igazgató Dr. Pakurár.
Humánkineziológia szak
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
Az egészséges táplálkozás lehetőségeiről
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
A tételek eljuttatása az iskolákba
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
A területi árszínvonal különbségei, különös tekintettel a városi és falusi árszínvonalak számíthatóságára Dusek Tamás Széchenyi István Egyetem, Győr Gödöllő,
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben” IX. Országos Konferencia Budapest, február 23–24. Mit esznek a Szigetlakók, és mit gondolnak.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
2011. szeptember FIATALOK, REKLÁM, FOGYASZTÁS ESETTANULMÁNY Dr. Babocsay Ádám Millward Brown Hungary Kft. Kvalitatív kutatási igazgató.
A Médiatanács klasszifikációs ajánlásának alkalmazásával kapcsolatos eredmények és tapasztalatok dr. Futó Gábor Médiafelügyeleti munkatárs NMHH Médiafelügyeleti.
Mire kell figyelni a reklámokban a gyermekek védelmében?
Az új klasszifikációs ajánlás Szilády Szilvia Tudományos munkatárs Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Műsorfigyelő és elemző főosztály szeptember.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Szülői vélemények gyermekeik tévénézési szokásairól
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
szakmérnök hallgatók számára
Új hirdetési megoldások a televíziós piacon
A évi demográfiai adatok értékelése
A háború és a modern fegyveres erő
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az egészségtelen táplálkozás és a túlsúly
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Témakör: Az elhízás veszélyei Az elhízás veszélyeiCím: Iskolám tanulóinak táplálkozási szokásai „ Egyél, hogy élj, de ne azért élj hogy egyél” (Ceaciliws.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, január 28.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
– Letölthető változat –
Előadás másolata:

Reklámok a gyermeksávban Szilády Szilvia - Fabiányi Gábor 2013. szeptember 27.

Gyerekek a marketingtevékenység célkeresztjében Gazdasági vonatkozások Saját vásárlóerő (zsebpénz) Szüleik bevásárlásaira gyakorolt befolyás A jövő piaca Gyermekvédelmi szempontok Fogékonyság Intenzívebb, emocionálisabb reakciók

Elméleti kitekintés Erling Bjurström (1994): 6-8 év: különbségtétel reklám és műsor között 8-10 év: a reklám céljának alapvető értelmezése 12 év fölött: komplexebb értelmezés Melissa Müller: A 4-6 évesek 38, a 7-10 évesek 20 százaléka az elválasztó főcím ellenére sem képes a differenciálásra Sas István: „A hatodikosok tizenkét százaléka hisz a hirdetőknek, a tizenhat évesek közül már csak négy százalék dől be nekik.” Amerikai Pszichológiai Társaság: „A gyermekeket megcélzó reklám tisztességtelen, mert visszaél ezzel az életkori kognitív korlátozottsággal.”

Az elhízás és az élelmiszerreklámok Járványszerű terjedés: Európai Unió, 2006: minden harmadik gyermek túlsúlyos. Világszinten: kb. 180 millió kiskorú érintett. Prognózis: 2030-ra megduplázódik ez a szám. Magyarország: a leggyakoribb krónikus, nem fertőző betegség (felnőttek 62 százaléka) Gyerekek: az elmúlt évtizedben megháromszorozódott az arány. Fő ok: az édességek, a cukrozott üdítőitalok, a magas zsír- és sótartalmú rágcsálnivalók, édesített gabonapelyhek, valamint a gyorséttermek ételeinek túlzott fogyasztása.

Az élelmiszerreklámok hatása A Yale Egyetem kutatása: az élelmiszerreklámok növelik az önkéntelen nassolást Zimmermann és Bell vizsgálata: szoros összefüggés mutatható ki a túlsúly és a kereskedelmi tévéadások élelmiszerreklámjainak nézése között Ellenvélemény: A Német Központi Reklámgazdasági Szövetség (ZAW) és az élelmiszeripar-kereskedelem szervezeteinek kiadványa

A hazai helyzet Tévénézési szokások 4-14 évesek: átlagosan napi három óra televíziózás (ebből két órát felügyelet nélkül) A családok 47 százalékában a gyerek szabadon dönti el, mit néz A magyar gyerekek közel 60 százaléka saját televízióval bír A gyermekek 63 százaléka három éves kora előtt tévézhet Zsebpénz elköltésének módja: Fiúk Lányok 8-11 évesek 12-14 évesek 1. Üdítő, édesség Üdítő, édesség 2. Ruhák Ruhák 3. Sportfelszerelés Kozmetikumok Játékok Mobiltelefon 4. Játékok Újságok 5. Gyorsétterem Gyorsétterem Forrás: Szonda Ipsos – KidComm 2008.

Vizsgálatunk mintavétele és módszertana A 4-14 évesek hétvégén televízióznak a legtöbbet Gyerekműsorok többnyire hétvégén reggel-délelőtt M1, M2, Duna TV, RTL Klub, TV2 2009 és 2012 három egymást követő augusztusi és decemberi hétvégéje, 6-12 óra között I. II. és III. kategóriába sorolt, kiskorúakat megcélzó műsorszámok Az ezeket megelőző, megszakító és követő klasszikus reklámblokkok Tartalomelemzés (KIWI-vizsgálat, jogszabályok, Reklámetikai Kódex)

Eredmények 2009 1. megfigyelési időszak (augusztus) (december) Összesen   Műsoridő Reklám (db) Óra /rekl. Óra / rekl. M1 8 óra 76 9,5 M2 13, 5 óra 19 1,4 23 óra 35 1,5 36,5 óra 54 Duna TV 10, 5 óra 16 óra 23 26,5 óra 0,8 RTL Klub 24 óra 116 4,8 25 óra 287 11,5 49 óra 403 8,2 Tv2 95 3,9 530 47 óra 625 13,3 72 óra 230 3,2 95 óra 951 10,01 167 óra 1181 7,1 2012 1. megfigyelési időszak (augusztus) 2. megfigyelési időszak (december) Összesen   Műsoridő Reklám (db) Óra /rekl. Óra / rekl. M1 10 óra 58 5,8 M2 27 óra 5 0,2 37 óra 11 0,3 64 óra 16 Duna TV 3,5 óra 0,5 óra 3 6 4 óra 0,8 RTL Klub 19 óra 85 4,5 17 óra 269 15,8 36 óra 354 9,8 Tv2 21 óra 158 7,5 361 19 40 óra 519 13 70,5 óra 248 3,5 83,5 óra 702 8,4 154 óra 950 6,2

Reklámozott termékkategóriák 2009 2012

A reklámok célcsoport szerinti megoszlása (db) 2009 2012

A reklámozott termékek árainak megoszlása célcsoport szerint 2009 2012

A képi ábrázolásmód a célcsoportok összehasonlításában 2009 2012

Élelmiszerreklámok a gyermeksávban A főműsoridő és a teljes műsoridő kontextusában Az élelmiszerhirdetések aránya   Nyár Tél 2009 2012 Gyereksáv 39,1% 21% 4,4% 7,4% Főműsoridő 14,2% 13,1% 8,7% 12,5% Teljes műsoridő 14,7% 17,4% 8,3% 13,4%

A reklámozott élelmiszertermékek típusai  2009 Teljes műsoridő Főműsoridő Gyereksáv   Esetszám % Gyorsétterem 54 3,8 6 2,6 24 18,2 Édesség 193 13,6 34 14,7 22 16,7 Tejtermék 502 35,4 84 36,4 21 15,9 Gabona/sütőipari termék 93 6,6 15 6,5 18 Chips/rágcsálnivaló 95 6,7 17 7,4 16 12,1 Nem alkoholos ital 164 11,6 27 11,7 13 9,8 Készétel 50 3,5 7 3 5,3 Élvezeti cikk 14 1 2 0,9 5 Alapélelmiszer 148 10,4 20 8,7 4 Zsiradék 71 19 8,2 1,5 Mirelit 33 2,3 - Összesen 1417 100 231 132  2012 Teljes műsoridő Főműsoridő Gyereksáv   Esetszám % Édesség 741 44,1 119 47,2 39 37,5 Gabona/sütőipari termék 88 5,2 7 2,8 35 33,7 Chips/rágcsálnivaló 6 0,4 - 5,8 Gyorsétterem 72 4,3 9 3,6 5 4,8 Nem alkoholos ital 187 11,1 17 6,7 4 3,8 Tejtermék 236 14,1 38 15,1 3 2,9 Alapélelmiszer 91 5,4 12 1 Egyéb 259 15,4 50 19,8 11 10,8 Összesen 1680 100 252 104

A reklámozott termékek megoszlása (nyári minta) 2009 2012

A reklámozott termékek megoszlása (téli minta) 2009 2012

Reklámstratégiák az élelmiszerreklámokban Kiemelt figyelmi zóna: - Vegyes célcsoport: 39,4% - Gyermek célcsoport: 32,4% - Felnőtt célcsoport: 31,8% Ígéretek, jutalmak: Egészséggel kapcsolatos előnyök: gyümölcsös (41%), természetes hozzávalók (26%), könnyű/friss (18%) Néhány kvalitatív jellemző: - Leggyakoribb domináns szituáció: fikció (31,4%), család (27,1%). - A reklámszpotok 27,5 százalékában tűntek fel gyermekszereplők. - Túlsúlyos szereplő nem jelent meg. Egészség, jó közérzet Erő, sportosság Szórakozás, élvezet Kaland, akció Harmónia Takarékosság, ajándék Természetes életmód 23,1% 11,7% 19,5% 11,3% 8,2% 21,9% 4,3%

Összegzés Amerikai Pszichológiai Társaság (APA): korlátozni kellene a nyolc éves kor alatti gyermekekhez szóló televíziós reklámokat Pszichológia: a gyermekek nyolc éves kor alatt védtelenek a reklámhatásokkal szemben Felvilágosító programok: hasznosak, de nem elégségesek.  „Reklámtalanítás”? Iskolaérettség  médiaértés, kritikus szemlélet. Ezen életkor eléréséig szükséges lehet a teljes védelem.

Köszönöm a figyelmüket! gabor.fabianyi@nmhh.hu www.nmhh.hu www.mediatanacs.hu