Monetáris politika a válság idején Simor András elnök 2012.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
A monetáris politikai döntéshozatal szempontjai A magyar gazdaság és a monetáris politika kilátásai július 1. Simor András.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK Karvalits Ferenc november Makrogazdasági kilátások - Karvalits Ferenc.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS március Virág Barnabás Március 29.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Meddig tart a „hét szűk esztendő” a hitelezésben? Simor András február 16. A Napi Gazdaság makrogazdasági fóruma.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
Ciklikus vagy strukturális? A gazdaságpolitika fő kérdése Simor András Közgazdász vándorgyűlés, Eger Szeptember 29.
Makrogazdasági kilátások ALUTA konferencia november 12.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS március Virág Barnabás Március 30.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
A növekedés esélyei jelentés az Eurozónából Havas István XX. Vezérigazgató Találkozó Sárvár, 2010 szeptember 29.
Makrogazdasági kilátások Simor András XXI. Vezérigazgatói Találkozó március 30.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
1 Az amerikai jelzálogpiaci válság és következményei (európai és hazai kihatások) Homolya Dániel, Közgazdasági elemző, Pénzügyi Stabilitás
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS szeptember Virág Barnabás szeptember
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
Inflációs jelentés, december Elemzői fórum Pellényi Gábor december 20.
Inflációs kilátások ra Kovács Mihály András November.
Inflációs Jelentés február elemzői fórum Kovács Mihály András.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS szeptember Virág Barnabás Szeptember 22.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS június Virág Barnabás Június 28.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS június Virág Barnabás Június 22.
Monetáris politika a válság idején Csermely Ágnes igazgató MNB Tanárszeminárium december 12.
Makrogazdasági kilátások Inflációs Jelentés március Virág Barnabás Március 28.
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés, március Magyar Nemzeti Bank Virág Barnabás, igazgató március 27.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Monetáris politika a válság idején
Monetáris politika a válság idején Simor András elnök Vas megyei Munkaadók és Gyáriparosok Szövetsége és a Vasegerszegi Közéleti Klub június 7.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
Monetáris politika a válság idején Karvalits Ferenc alelnök március 28.
Új követelmények a nemzetgazdaság finanszírozásában Közgazdász Vándorgyűlés október 2. Kármán András Nemzetgazdasági Minisztérium.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
1 Jelentés a pénzügyi stabilitásról április.
Az inflációs jelentés frissítése augusztus.
0 Makrogazdasági áttekintés november. 1 A Takarékbank es előrejelzése Reál GDP növekedés4.73,94, ,6-6,30,5.
Kiútkeresés az adósságválságban Hol tartunk most? Csermely Ágnes Bankok Magyarországon – 2012 Dr. Gáspár Pál Közgazdaságtudományi Emlékalapítvány konferenciája.
1 Magyarok a piacon II. Hogyan hat a pénzügyi válság a KKV- szektorra? Király Júlia (MNB) A prezentáció készítésében közreműködtek a Pénzügyi Stabilitási.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK Simor András szeptember Közgazdász-vándorgyűlés Magyar Közgazdasági Társaság 1 Makrogazdasági kilátások - Simor.
Pénzügyi stabilitási jelentés
Magyar gazdaságpolitika a nemzetközi kilátások tükrében Kopits György Magyar Közgazdasági Társaság 47. Vándorgyűlése Zalakaros, szeptember 25.
Európa, a régió és Magyarország bankszektorának kilátásai – XXVIII. Vezérigazgatói találkozó Siba Ignác szeptember 12. – Röjtökmuzsaj.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Makrogazdasági kilátások, március
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
Fizetési mérleg jelentés
Makrogazdasági kilátások, december Magyar Nemzeti Bank Pellényi Gábor december 18.
Makrogazdasági kilátások Inflációs Jelentés június
Fenntartható növekedés – Banki kockázatok (makro körkép) Hornok Attila OTP Banka Srbija VMKT konferencia május 18.
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – szeptember Magyar Nemzeti Bank Gábriel Péter, igazgató szeptember 24.
Innovatív monetáris politika nem-hagyományos időkben Az MNB válaszai a makrogazdasági kihívásokra GTTSZ konferencia Kuti Zsolt, igazgató április.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
MAGYAR GAZDASÁG Jobban teljesít?
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – június
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – március
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Monetáris politika a válság idején Simor András elnök 2012.

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. • Az egyensúlytalanságok kialakulása a válság előtt • Erőteljes alkalmazkodás a válság során • Miért torpant meg a kilábalás? • Mit tehet az MNB a gazdasági helyzet javítása érdekében? Tartalom

1. Az egyensúlytalanságok kialakulása a válság előtt

A GDP növekedés Magyarországon lemaradt a régiós versenytársaktól Simor András - Monetáris politika a válság idején 4

Államadósság a GDP %-ában Miközben jelentős pénzügyi egyensúlytalanságokat halmozott fel Simor András - Monetáris politika a válság idején Külső adósság a GDP %-ában 5

A külső eladósodás együtt járt a magánszektor fedezetlen nyitott devizapozíciójának kinyílásával Simor András - Monetáris politika a válság idején 6

7 Régiós összehasonlítás Simor András - Monetáris politika a válság idején 7

2. Erőteljes alkalmazkodás a válság során

A „folyó” mutatókban gyors és nagymértékű alkalmazkodás történt Simor András - Monetáris politika a válság idején 9

Az államháztartás strukturális egyenlege a GDP százalékában Simor András - Monetáris politika a válság idején 10

Az államadósság lassú mérséklődésére számítunk, de ebben nagy az egyedi intézkedések, átmeneti tételek szerepe Simor András - Monetáris politika a válság idején A GDP-arányos államadósság várható alakulása 11

A leértékelődés miatt a jövedelmekhez képest nem csökken a hitelállomány A felhalmozott állományokban azonban sokkal nehezebb javulást elérni Simor András - Monetáris politika a válság idején 12

A folyamatos külföldi forráskivonás ellenére még mindig magas a hitel/betét arány Forrás: MNB, EKB. A bankrendszer és a fiókok hitel/betét mutatója nemzetközi összehasonlításban Simor András - Monetáris politika a válság idején 13

A bankrendszeri mérlegalkalmazkodás együttjár a hitelezés erőteljes visszafogásával Forrás: MNB Simor András - Monetáris politika a válság idején 14

Visszaeső belső kereslet Belföldi felhasználás (szezonálisan igazított szintek) Simor András - Monetáris politika a válság idején Az adósságleépítés mind a lakosságnál, mind az államháztartásnál a folyó kiadások csökkentését követeli meg, a rossz konjunkturális helyzetben visszaesnek a beruházások 15

Az export azonban segített a kilábalásban Simor András - Monetáris politika a válság idején 16

3. Miért torpant meg a kilábalás?

• Európában a szuverén és banki kockázatok egymást erősítették • Az európai bankrendszer portfolió-minőségével és tőkehelyzetével kapcsolatos aggodalmak felerősödtek: • Egymással szembeni bizalmatlanság: befagyó pénzpiacok • Forrásköltségek emelkedése: emelkedő CDS-ek • Tőkebevonás nehézségek: csökkenő részvényárak • Év végére jelentős likviditási problémák, a válság során tapasztalt legmagasabb banki CDS-ek • A bankszektor problémái a periféria szuverénválságát is erősítették • November végére megnőtt az esélye a hitelpiaci összeomlásnak (credit crunch) és a szuverén válság felgyorsulásának Az európai adósságválság Simor András - Monetáris politika a válság idején 18

Az állam refinanszírozási költsége jelentősen emelkedett az eurozónában Forrás: Thomson-Reuters, Bloomberg. 5 éves CDS felárak (2011 június átlaga = 100) Simor András - Monetáris politika a válság idején 19

Anyabankok ötéves CDS felárainak alakulása A bankok refinanszírozási költsége jelentősen emelkedett az euroövezetben Simor András - Monetáris politika a válság idején 20

A likviditásbővítés javította a bankszektor helyzetét, ami jelentősen oldotta a szuverén válságot AZ EKB év végi eszközei oldották a feszültségeket Simor András - Monetáris politika a válság idején • november 3-án az EKB bejelenti második fedezett kötvényvásárlási programját (CBPP 2, 40 Mrd euro) • A dollárforrás-zavarok kezelésére a fejlett országok jegybankjai december 5-től csökkentették a fennálló dollár swap keretek költségeit • EKB 3 éves hiteltender • Először december 21-én: 489 Mrd euro • Másodszor februári éves hiteltendert 529 Mrd euro értékben vettek igénybe • Sikeres, a bankszektor feszültségeit érdemben oldotta • Enyhített fedezeti kör előírások (ABS kötvények) 21

A bankközi piaci mutatók jelentősen estek Az EKB eszközei enyhítették a pénzpiaci feszültséget Simor András - Monetáris politika a válság idején 22

• Exportpiacaink beszűkülnek • Számottevő romlás a kockázati megítélésben: leértékelődő árfolyam, emelkedő finanszírozási költségek • Anyabankoktól származó források beszűkülése és megdrágulása, a hitelezési feltételek további szigorítása • Az óvatos fogyasztói magatartás tartós fennmaradása • A külső és belső kereslet egyidejű romlása alacsonyabb beruházási aktivitást és rosszabb foglalkoztatási kilátásokat okoz • A romló növekedési pálya újabb költségvetési egyensúlyjavító intézkedéseket tesz szükségessé Hogyan érint minket az adósságválság eszkalációja? Simor András - Monetáris politika a válság idején 23

Az exportpiaci részesedés alakulása A romló globális konjunktúra szűkíti export lehetőségeinket Simor András - Monetáris politika a válság idején 24

Magyar állampapír-piaci referenciahozamok alakulása A piaci szereplők csak egyre magasabb kockázati felárak mellett hajlandóak finanszírozni a költségvetést Forrás: Thomson-Reuters, MNB. Simor András - Monetáris politika a válság idején 25

A helyzet stabilizálása érdekében a jegybank decemberben kamatemelésre kényszerült Simor András - Monetáris politika a válság idején 26

• A BIS adatai szerint a banki forráskivonás Magyarországról volt a legnagyobb a régióban • Kezdeti kitettség • Hazai profitkilátások • Fiskális finanszírozhatósági kockázatok: • Jelentős lejáratok • Bár az elsődleges egyenleg szufficitet mutat, alacsony növekedés mellett a kialakult magas hozamszint tartósan nem fenntartható • Továbbra is úgy látjuk, hogy jelentős finanszírozási kockázatokkal és reálgazdasági költséggel járhat együtt egy IMF megállapodás nélküli forgatókönyv A romló kockázati megítéléshez magyar specifikus elemek is hozzájárultak Simor András - Monetáris politika a válság idején 27

A bankrendszerből folyamatos a külföldi forráskivonás Forrás: MNB, EKB. A külföldi források változása június végéhez képest nemzetközi összehasonlításban Megjegyzés: 2010-ben 1700 milliárd forinttal, miközben 2011-ben 1800 milliárd forinttal csökkent a bankrendszer külföldi forrásállománya. Simor András - Monetáris politika a válság idején 28

A bankrendszer és a fiókok éven belül kumulált adózás előtti eredménye A bankrendszer romló jövedelmezősége versenyhátrány az anyabanki forrásallokációs döntésekben Forrás: MNB. Megjegyzés: A bankrendszer 2011 végén éven belül kumulált adózás előtti eredménye -45 milliárd forint (bankadó és végtörlesztés nélkül 310 milliárd forint). Bankrendszeri adózás utáni jövedelmezőségi mutatók nemzetközi összehasonlításban Simor András - Monetáris politika a válság idején 29

Lejáró állami és bankrendszeri éven túli források Simor András - Monetáris politika a válság idején 30

A kockázati feláraink jobban emelkedtek, mint a régióban Simor András - Monetáris politika a válság idején 31

A régió többi valutájához képest többet gyengül a forint az euróval szemben Simor András - Monetáris politika a válság idején 32

A háztartások felé a évi SZJA kiengedést követően tartósabb visszafogás érvényesül, elsősorban a transzferek és a közszféra béreinek megszorítása miatt*. Nincs forrása a belföldi kereslet élénkülésének Simor András - Monetáris politika a válság idején * A táblázat nem tartalmazza az EU által előírt, a GDP 0.5%-át kitevő strukturális intézkedések hatását Megjegyzés: a további idénre szükséges megközelítőleg 0,5%-os kiigazítás nélkül. 33

Tartósan magas munkanélküliségi ráta Simor András - Monetáris politika a válság idején A kormányzati intézkedések növelik az aktivitási rátát, de a foglalkoztatás lassú emelkedése miatt végig magas a munkanélküliségi ráta. 34

Az idei magas adminisztratív béremeléseket követően a laza munkapiacon a bér dinamika gyorsan csökkenhet Simor András - Monetáris politika a válság idején 35

A lakossági fogyasztást a csökkenő reáljövedelmek és az óvatosság határozzák meg Simor András - Monetáris politika a válság idején 36

A bankok hitelezési hajlandósága tartósan alacsony maradhat Simor András - Monetáris politika a válság idején 37

Mérsékelt beruházási aktivitás Simor András - Monetáris politika a válság idején A folytatódó autóipari beruházások ellenére a vállalatok beruházási rátája továbbra is alacsony marad, a lakáspiac idén elérheti a mélypontját 38

A vártnál erősebben gyorsuló infláció az év elején Meglepetés okai: • nagyobb áfa-begyűrűzés • erősödő költségsokkok • romló alapvető inflációs folyamatok Simor András - Monetáris politika a válság idején 39

A magas szinten ragadó nyersanyagárak is hozzájárultak az alapfolyamatok romlásáh oz Simor András - Monetáris politika a válság idején 40

Az indirekt adó közvetlen hatásainak kifutásával és költség- sokkok lecsengésével 2013 elején elérhető az inflációs cél Simor András - Monetáris politika a válság idején 41

Főbb üzenetek Simor András - Monetáris politika a válság idején • 2012-ben stagnálást és 2013-ban is csak visszafogott gazdasági növekedést várunk, a kibocsátás mindvégig elmarad potenciális szintjétől • Az inflációt az indirekt adóemelések, a tartósan gyenge árfolyam és a szabályozott áremelések jelentősen a cél fölé emelik 2012-ben • Az alappálya szerint az elkövetkező negyedévekben a kamatszint tartása szükséges az inflációs cél 2013-as eléréséhez • A kamatszint csökkentésére a jövő év elején, a kockázati prémium érdemi mérséklődésével és az inflációs alapfolyamatok javulásával kerülhet sor 42

4. Mit tehet a jegybank a gazdasági helyzet javítása érdekében?

• Elsődleges célját szem előtt tartva a rendelkezésre álló eszközökkel mérsékli a növekedési áldozatot és lehetőségeihez mérten simítja az alkalmazkodást • Az MNB lehetőségei korlátozottak • Monetáris lazítás a devizaadósság következtében pénzügyi stabilitási kockázatot jelenthet • Alapvető célok: • inflációs cél elérése - kiszámítható környezet • pénzügyi stabilitás biztosítása - növekedés közvetett • árfolyam túllövések elkerülése támogatása • Egy kibővített monetáris eszköztár segíthet • piaci kudarcok kezelésében, piacépítésben • de hosszabb távon hiányt/adósságot generálhat és • bizalomromlást, tőkekivonást, stabilitási kockázatokat okozhat Mit tehet az MNB? Simor András - Monetáris politika a válság idején 44

• Az MNB nem tudja helyettesíteni a piacot – az átmeneti piaci zavarok elhárításában és a piac építésében lehet szerepe • Devizalikviditás biztosítása • A hitelállomány 65 százaléka devizában van • A devizaszűke különösen piaci sokkok idején okoz jelentős zavart, amit a jegybank deviza swap eszköztárával enyhíthet • Kockázat: a devizatartalék csökkenésével fokozódik a bizalomhiány • Forintlikviditás bővítése • Elmúlt években gyors forintlikviditás bővülés • Rendszerszinten érdemi likviditásfelesleg – nincs probléma • Jelentős sokkok esetén egyedi szinten lehetnek kockázatok Az MNB eddigi intézkedései Simor András - Monetáris politika a válság idején 45

• Alapvető célok: • Defláció elkerülése – „nulla kamatszint” melletti további monetáris lazítás • Piaci súrlódások enyhítése, transzmisszió javítása • Főbb beavatkozási módok: • Banki likviditásnyújtás – kis kockázat, szűk alkalmazhatóság • Hitelpiaci beavatkozás (értékpapír-vásárlás), a jegybank állami garanciával hitelkockázatot vállalva csökkenti a piaci felárakat A nem konvencionális eszközök nemzetközi tapasztalata Simor András - Monetáris politika a válság idején 46

• A nem konvencionális eszközöket érdemi mennyiségben csak fejlett országok használták • Feltörekvő országokban a kamaton kívüli lazítás árfolyam- gyengülést, tőkemenekítést, prémiumnövekedést okozhat • Hitelkockázat átvállalás közvetve fiskális költséget jelenthet, így csak ott alkalmazható, ahol nincs fenntarthatósági probléma • Feltörekvő országokban hiányzik a vállalati értékpapír-piac A nem konvencionális eszközök nemzetközi tapasztalata Simor András - Monetáris politika a válság idején 47

Probléma • Alacsony hitelezési hajlandóság (kockázatkerülés) • Romló gazdaságpolitikai hitelesség • Gyengülő hitelportfolió minőség • Alacsony hitelezési képesség • Alacsony tőkeellátottság (bankadó, végtörlesztés) • Szűkülő finanszírozási források (külső forráskivonás, alacsony megtakarítás) • Zavarok a bankközi piacok működésében Hogyan indulhat újra a magyarországi hitelezés? Feladat • általános bizalom építés • növekedési potenciál és versenyképesség erősítése • hitelkockázat átvállalás • piac konform gazdaságpolitika • piacépítés • új finanszírozási konstrukciók támogatása • likviditás biztosítása Jegybanki feladat Kormányzati feladat Simor András - Monetáris politika a válság idején 48

A bankok biztonságos működéséhez egyre nagyobb forintlikviditási puffer szükséges • Bizonytalan nemzetközi környezet, piaci zavarok • Kockázati megítélés romlása • Swap piaci ráutaltság ismételt növekedése A bankrendszer mérlegének lejárati szerkezete romlott • A hosszabb lejáratú források hiánya közrejátszhat a hitelezési képesség romlásában Hosszabb távon új finanszírozási struktúrát kell kialakítani • Belső, stabil forintforrások piacát kell fejleszteni Új kihívások a hitelezési képesség javításában Simor András - Monetáris politika a válság idején 49

1.Hosszú, 2 éves lejáratú, fedezet melletti refinanszírozás, változó kamatozással • Lejárati összhang növelésével erősíti a bankok mérlegét • Hosszabb lejáratú kihelyezéseket támogatja • A forintlikviditást érő sokkok esetén védőhálót biztosít 2.Új jelzáloglevél vásárlási program • Cél a lejárati eltérés csökkentése – hosszú források között kiemelt fontosságúak a jelzáloglevelek • Feltétel: az univerzális jelzáloglevél kibocsátási jog megteremtése • A jegybank ismételten vásárol jelzáloglevelet az elsődleges piacon 3.Fedezeti kör bővítése • Növeli a bankok likviditási pufferét, likviditási védőhálót biztosít Monetáris politikai eszköztár bővítés Simor András - Monetáris politika a válság idején 50

Köszönöm a figyelmet!