Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa 1
2
3 PÉCS
Pécs2010 – alapkoncepció 4 „Az élettel teli közterek városa. Középváros, amely a városi élet másfajta modelljét tudja felmutatni, mint a metropoliszok vagy a kisvárosok.” „A kulturális örökség és a kulturális újítás városa: kétezer éves város, és a művészeti innováció helyszíne.” „A multikulturális város. Latin, török, német, horvát, magyar kulturális örökség Ma a magyarországi német, horvát, szerb, roma, lengyel, ukrán, ruszin, bolgár és görög kultúra legfontosabb helyszíne.” „A regionalizmus városa. Nincs még egy magyar város, amelyhez a decentralizáció és a regionalizmus gondolata jobban kötődne, mint Pécshez.”
5 Pécs2010 alapkoncepció 5 Pécs, kapu a Balkánra Kultúraközvetítő szerepet tölt be, együttműködés a Déli Kulturális Övezet városaival: Szeged, Trieszt, Tuzla, Szabadka, Eszék, Újvidék, Arad, Temesvár „Egy mindenkit visz” elv Magyarországot képviselve együttműködés a többi egykori EKF-címre pályázó magyar várossal: Debrecen, Budapest, Eger, Győr, Sopron, Miskolc
6 Művészeti – kulturális alapelvek 6 Pécs képviseli Magyarországot Európában 2010-ben. Cél Pécs kulturális identitásának meghatározása a következő évtizedekre Kulturális léptékváltás Az EKF kapcsán megépülő új kulturális létesítmények bevezetése, pozícionálása Pécs bekapcsolása a nemzetközi kulturális élet vérkeringésébe Együttműködés Essennel és Isztambullal
7 Finanszírozás 7 1. Beruházások: 138,4 Millió € •85% EU támogatás (a Dél-dunántúli Regionális Operatív program keretében) •10 % önerő (EIB-hitel, kormányzati garanciával) • 5 % önerő kiegészítés a kormánytól +4 Millió € támogatás az előkészítési munkákra a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől 2. OKM - Város szerződés: Kulturális programok: 22 Millió € - OKM: cca. 9,2 Millió € - Pécs városa: 12,8 Millió € Kommunikáció: 7,6 Millió € - helyi és regionális: 2,4 Millió € - országos és nemzetközi: 5,2 Millió € Egyéb források: 6 Millió € (pályázatok, szponzoráció)
8 Egyéb források 8 1. Szponzoráció (eseménytámogatás, projektek) Amit ajánlunk: a felvezető évek és 2010 nemzetközi rangú eseményeihez kapcsolt felületek, Nemzetközi és országos kommunikáció 2. Mecenatúra (találd ki te és valósítsuk meg együtt) Amit ajánlunk: az EKF teljes kommunikációs háttere és a mecénás saját csatornái együtt hordozzák a magas kultúra népszerűsítésének üzenetét. 3. Befektetések ( amelyek hosszútávon képviselik a befektető jóhírét és hasznot is hoznak) Amit ajánlunk: egyedi megállapodások olyan az EKF program pilléreihez illeszthető üzleti elgondolások kapcsán, amelyek a várost gazdagítják 2010 után is.
Pécs2010 – kulturális stratégia szimbolikája: a RÍTUS A cím egyszerre hordozza magában az év és a pályázat „rituális”, sorsdöntő szerepét, jeleníti meg az év szimbolikus erejét, és közösségi cselekvő jellegét. A Pécs2010 projekt egy folyamat betetőzése, átkristályosodási pontja Pécs város 2010 előtti és 2010 utáni életének. A RÍTUS az átváltozás fázisait követi, ezt tükrözi az év három részre tagolt programja is: kulturális örökség újbóli számbavétele közösségi érzés élményszerű megerősítése befogadó, az újra nyitott, élettel teli város megteremtése
Pécs2010 – kulturális stratégia 10 Program felépítés Pillér programok ______________ Meghívásos pályázatok programjai _________________________ Nyílt, tematikus pályázatok programjai __________________________________ „EKF-ernyő” alá befogadott programok ___________________________________________ Egyéb regionális és városi programok és kezdeményezések
11 A kulturális alapú városfejlesztés eszközei. Alapkövetelmény a FENNTARTHATÓSÁG A magyar kormány kiemelt projektté nyilvánította az EKF- beruházásokat. A megvalósíthatósági tanulmányok tükrében racionalizált projektek 20 Millió € forrás szabadult fel, amit a város új projektekre fordíthat: Városrehabilitáció; Színházrekonstrukció; Törökkori emlékek felújítása Beruházások 11
12 Beruházási költség:22,8 millió € Alapterület: m 2 Befogadóképesség: Nagyterem: 999 fő Szekciótermekkel kiegészítve: fő Első koncert: március 15 Multifunkcionális épület teljes értékű konferencia és hangversenytermi funkciókkal: - modern technológia - variálható tér - mozgatható széksorok - legújabb akusztikai technika Pécsi Konferencia és Koncertközpont
13 Beruházási költség:22 millió € Alapterület: m2 „A város nappalija” A hagyományos könyvtári funkciókon túl: kulturális rendezvényekre alkalmas terek (író-olvasó találkozók, kiállítások, performance); egyetemi előadótermek; gyerek-játszóház; könyvesbolt; étterem; kávézó; Átadás: 2010 tavasza Dél-dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont 13
14 „Múzeum utca” rekonstrukciója • Múzeumok felújítása • A „Múzeum utca” közterület-felújítása • Modern Magyar Képtár rekonstrukciója Beruházási költség: 6,2 millió € Átadás: 2010 eleje
15 Zsolnay Kulturális Negyed Beruházási költség: 51 millió €25 épület felújítása: ∑ m 2 Időszaki kiállítások befogadására alkalmas „Nagy Kiállítótér” a Negyedben lesz kialakítva. Északi terület: Zsolnay gyűjtemény – László Gyugyi Zsolnay Tematikus Park Digitális Animációs Központ ArtStart Inkubátor Ház Zsolnay étterem és kávézó „Bóbita” Bábszínház Déli terület: PTE Művészeti Kar „Zsolnay Kapu” (parkoló, infoközpont) Átadás: 2010 tavasza 15
16 Közterek és parkok újjáélesztése Beruházási költség:29,6 millió € Több mint 70 közterület m 2 Szempontok: •akadálymentesítés •forgalomcsillapítás •zöld felületek megnövelése •Karsztvizek felszínre hozatala •Sport és szabadidő eltöltésére alkalmas terek kialakítása Ütemezett átadás: 2009 nyarától folyamatosan 16
Magánbefektetések Szálloda- és turisztikai tervezett fejlesztések 4* szállodák: •Hotel Palatinus – Hotel Nádor (Széchenyi square) •Hotel Kikelet (Tettye) •Hotel Corso •Wellness Hotel Balokány •Mercure - Accor Hotel
Megközelíthetőség •Repülőtér - Pécs-Pogány – működő reptér, de nagy gépek fogadásához még meg kell hosszabbítani a kifutópályát •Autópálya – M6-M60 Budapest–Pécs – kormányígéret van arra, hogy 2010 tavaszára elkészül. •Vasút: 2010-ig a MÁV fejleszti a vonalat, cél a menetidő csökkentése 2h10m-re. •Vízi út: DUNA - Mohácsi Kikötő - 30 km from Pécs
19 • Három pillér: - imázskommunikáció -művészeti programok kommunikációja - új létesítmények bevezetése, pozícionálása • Intenzív országos és nemzetközi kampány 2009-től • Kommunikációs közbeszerzési tender kiírása folyamatban - 7,6 Millió € • Stratégiai partnerségek: Magyar Turizmus zrt.,Magyar Rádió, MTV, Duna TV, MTI Kommunikáció 19
20 Önkéntes program “2010-ig kétezertízen” Társadalmasítás 20
21 Köszönöm figyelmüket!