Dióssy László szakállamtitkár, c. egyetemi docens

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Energetikai projektek előkészítése, finanszírozása M27 ABSOLVO Consulting.
Advertisements

Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
Az új épületenergetikai szabályozás
ÖKO Zrt. Budapesti Corvinus egyetem
Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
1 Éghajlatvédelem a kormányzatban Zágoni Miklós Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Delegációs terem, október 13.
A képzési program célja
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Környezetvédelmi szempontok: Energiahatékonyság, hazai e-hulladékos fejlesztési tervek, Zöld Beruházási Rendszer Dióssy László szakállamtitkár, c. egyetemi.
Egy kis település lehetőségei a környezet- tudatossá válás útján napjainkban Pirtyák Zsolt Lajoskomárom polgármestere.
Energetikai támogatási rendszerek Június 03. Lipcsik Melinda Energia Központ Kht.
EU-s energetikai pályázati lehetőségek jelenleg és a jövőben
ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN NEMZETI ENERGIAHATÉKONYSÁGI CSELEKVÉSI TERV Gergely Kálmán Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
UNIÓS FORRÁSOK ELNYERÉSE ÉS FELHASZNÁLÁSA Kiss GyulaVezető tanácsadó.
Hőközpont szétválasztás elemzése, pályázati tapasztalatok KEOP
Gyorsítósáv II. Háttérelemzések május
Új Széchenyi Terv Zöldgazdaság-fejlesztési kitörési ponthoz kapcsolódó megújuló energia forrást támogató pályázati lehetőségek Dibáczi Zita Projektmenedzser.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Klímabarát zöldáramok hete július 30.
A faanyag energetikai hasznosításának hazai helyzete és racionális fejlesztési módjai Sopron, Szeptember 04. Dr. Jung László vezérigazgató-h.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Előadó: Marsai Miklós Telefonszám:
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
1 Megújuló villamosenergia arányát tekintve: Új befektetések a fenntartható energiarendszerekbe Technológiánként: Értékben: Régiónként: Forrás:
LAKATOS TIBOR igazgató Visegrád, november 5-6. Biomassza a távhőben, termeljünk-e villamosenergiát?
EU csatlakozás tükrében (fejlesztések támogatással)
Energetikai pályázatok pályázói szemmel
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Megújuló energiahasználat helyzete Magyarországon, valamint szerepe az éghajlatváltozás elleni küzdelemben március 13. Békéscsaba Jólét (welfare)
A klímapolitika aktuális kérdései és a megújuló energiaforrások
Országos Környezetvédelmi
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
A Környezet és Energia Operatív Program évi pályázatai.
Lorem ipsum. KEOP-OS ENERGETIKAI PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK Horváth Péter július 11. Fórum - Hosszúhetény.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
I.Nemzetközi példák II.Magyar helyzet III.Klímatörvénnyel kapcsolatos elképzelések.
A decentralizált villamosenergia-termelés hazai helyzetének áttekintése -a legfrissebb és közeljövőben várható szabályozói fejlemények- Tóth Tamás közgazdasági.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Civin Vilmos MVM Zrt. „Klímacsúcs” Budapest, február 27. Klímaváltozás és egy állami tulajdonú villamos társaság.
Energetikai támogatási rendszerek Július 30. Lipcsik Melinda Energia Központ Nkft.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
„Hazai és Európai Uniós pályázatok ” Szakmai Fórum A hazai textilipari vállalkozások részvétele és részvételi lehetősége a Saving Energy in the.
„Megújuló energiaforrások a térségfejlesztés szolgálatában” Gulyás Gréta 12.a Bartha Szabolcs 10.a Hegedűs Márton 10.a Gyöngyösi József Attila Szakközépiskola,
Versenyképesség és környezetvédelem Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása, ÁROP
A társasházak energiahatékonysági felújítását segítő projektmenedzsment képzés szeptember 23. Iparosított és hagyományos technológiával készült épületek.
Lehatárolási irányok: Árvízvédelem Vízgazdálkodás Természetvédelem, Natura 2000 Energiahatékonyság növelése Megújuló energiaforrások alkalmazása Hulladékkezelés.
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
MEGÚJULÓ ENERGIA A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN előadó: Ámon Ada Energy Summit – Gerbeaud Ház Budapest, november 25.
Mitől innovatív egy vállalkozás?
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Az új Vidékfejlesztési Program
ZÖLDEK Klaszter Nemzetközi Konferencia A megújuló energia jövője a Közép-dunántúli régióban Edutus Főiskola,
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
NAPELEM MINT ALTERNATÍV ENERGIAFORRÁS. MIRE VALÓ A NAPELEM? Hiedelem = melegvíz termelés Valódi alkalmazás = elektromos áram termelés Felhasználás: közvetett,
Környezet és Energia Operatív Program Várható energetikai fejlesztési lehetőségek 2012-ben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Energetikai célú pályázatok rövid áttekintése Gajzágó Gergő programmenedzser május 19.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
12 ezer milliárd forintos keret
160 Mrd Ft energetika. Megjelent a KKV szektor megújuló épületenergetikai beruházásait támogató pályázati felhívás!
Előadás másolata:

Hazai programok, ösztönzők és támogatási lehetőségek a megújuló energiák területén Dióssy László szakállamtitkár, c. egyetemi docens Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium 2009. június 4.

Hazai stratégiák, programok Az Európai Unió: direktívákkal, jogszabályokkal, stratégiákkal ösztönzi az energiatakarékosság, hatékonyság növelését. Keretdokumentum: „ Magyarország energiapolitikája 2008-2020”-című stratégia (Korm. által 2007/11/28-án, OGY által 2008/04/17-én elfogadva) Meghatározta a vonatkozó részstratégiák főbb irányait és célértékeit ún. energiapolitikai indikátorokkal: - Összmegújuló energia növelés: 136-186 PJ/év (15 %) - Zöld villamosenergia: 7557-9470 GWh - Energiamegtakarítás en.hat.-i intézkedésekkel: 54-57 PJ/év (9 %) Részstratégiák, programok: Nemzeti Energiahatékonysági Cselekvési Terv (2008-2016) (Korm. által elfogadva 2008/02/13.-án) Magyarország megújuló energiaforrás felhasználás növelésének stratégiája, 2008-2020 (Korm által 2008/09/03.-án elfogadva) Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia (OGY által 2008.03.20-án elfogadva) A keretfeltételeket a hatályos hazai és európai uniós jogszabályok, stratégiák és az ezek alapján kitűzött célszámok szabják meg. Részstratégia: A Nemzeti Energiahatékonysági Cselekvési Terv direktíván alapul. Az energia-végfelhasználás hatékonyságáról és az energetikai szolgáltatásokról szóló direktíva célja, hogy a tagállamok biztosítsák azokat az intézményi, pénzügyi és jogi ösztönzőket, amelyekkel csökkenthetik a hatékony energiafelhasználás előtt álló akadályokat és elősegíthetik az energetikai szolgáltatások piacának erősödését. A direktíva előírja a tagállamok számára akciótervek készítését, középtávú energiahatékonysági akciók intézkedések bemutatásával. Az elkészült hazai cselekvési terv célja: 2008-tól 2016-ig évi 1%-kal kell csökkenteni Magyarország végső energiafelhasználását. A cselekvési terv vázolja a már folyamatban lévő illetve tervezett intézkedéseket. A célkitűzések elérése érdekében a cselekvési terv egyik fő beavatkozási területe a lakossági szektor épületállományának energiakorszerűsítése (a lakosság mint szektor az energiafelhasználás több mint 40%-áért felelős) A megújuló energiák alkalmazását a 2008-2025 közötti időszakra vonatkozó Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia is támogatja.

A stratégia célkitűzésen belül: Stratégia a magyarországi megújuló energiaforrások felhasználásának növelésére 2008-2020 Legfőbb stratégiai cél, hogy Magyarországon 2020-ban a megújuló energiaforrások felhasználása érje el a 186,3 PJ/év mértéket (ez 2006-ban 55 PJ/év volt ) A stratégia célkitűzésen belül: - a zöldáram termelés a 2006. évi 1630 GWh-hoz képest 2020-ban érje el a 9470 GWh-t (79,6PJ), - a hőtermelésen belül a megújuló energiaforrások felhasználása a 2006. évi 36 PJ-hez képest érje el a 87,1 PJ-t, - az üzemanyag-fogyasztáson belül a bioüzemanyagok energiaértéke – figyelembe véve az egyéb, megújuló energiahordozó bázisú üzemanyagokat –a 2006. évi mintegy 1 PJ-hez képest 2020-ra növekedjen 19,6 PJ-ra. A megújuló stratégia célkitűzése egy olyan jövőket vázol fel, amivel 15%-ot meghaladó mértékűre lehet felvinni a hazai megújuló energiahordozó részarányt 2020-ra. Az Európai Tanács 2007. márciusi ülésén határozott arról, hogy a megújuló energiaforrások részaránya 2020-ra EU szinten érje el a 20%-ot és 10%-ban határozta meg az elérendő bioüzemanyag hányadot. Ezt az elvárást a tagállamok szintjére bontja le az Európai Parlament és Tanács 2008. január 30-án megjelent, a megújuló energiahordozók támogatásáról szóló irányelv javaslata. Magyarország felé elvárás ez alapján, hogy 2020-ra a megújuló energiahordozók részaránya 13%-ot érje el. A Kormány által elfogadott megújuló energiahordozó stratégia elősegíti Magyarország EU elvárásokhoz való közelítését, úgy hogy feszített, de megfelelő támogatások mellett elérhető célkitűzéseket határoz meg. Legfőbb stratégiai cél, hogy Magyarországon 2020-ban a megújuló energiaforrások felhasználása érje el a 186,3 PJ/év mértéket (ez 2006-ban 55 PJ/év volt). A stratégia célkitűzésen belül (lásd dián) A megújuló stratégia célja egyrészt, hogy Magyarország megfeleljen az EU tagállami elvárásnak, másrészt pedig – figyelembe véve a hazai megújuló energiahordozó potenciált –minél jobban érvényesítse a megújuló energiahordozók részén elérhető nemzetgazdasági előnyöket (importfüggőség mérséklés, környezeti állapot javulást, a foglalkoztatottság növelése).

Jogszabályi előírások VET (2007. évi LXXXVI. tv. a villamos energiáról) 1995. évi LVII. tv. a vízgazdálkodásról törvény 1996. évi LIII. tv. a természetvédelemről 1996. évi LIV. tv. az erdőről és az erdő védelméről 2003. évi CXXVII tv. a jövedéki adóról Magyarországon nincs érvényben különálló megújulóenergia-törvény, a megújuló energiaforrásokkal történő energiatermelést különböző jogszabályok szabályozzák. A villamosenergia törvény és rendeletei rögzítik a megújuló villamosenergia-termelés és támogatás szabályait, a gáztörvény lehetőséget a biogáz gázhálózatba történő betáplálására, a vízgazdálkodásról szóló törvény részben szabályozza a geotermikus energiafelhasználást, de ugyanilyen fontos még a biomassza felhasználás szempontjából a természetvédelmi és erdőtörvény, vagy a bioüzemanyagok tekintetében a jövedéki adó törvény. Magyarországon a közcélú hálózatra termelt zöldáram számára garantált átvétel és kiemelt átvételi ár van érvényben. Az átvételi árak különböző szempontok szerint differenciáltak, mégsem képesek biztosítani a megfelelő feltételeket a megújuló energia-technológiák széles spektruma számára. A jelenlegi árak a szélenergia és szilárd biomassza-égetés számára kedvezőek, így ezen technológiák mutattak komoly fejlődést az elmúlt években.

A zöldenergia elterjesztésének feltételei Elhatározás – világos politikai szándék Stratégiák, tervek, programok – EU-s és hazai szintű célok, konkrét célértékek meghatározása, a feladatok leosztása Anyagi eszközök – Az uniós és hazai támogatási források biztosítása Technológia – a hasznosítás technikai lehetőségeinek biztosítása Kutatás-fejlesztés – a hasznosítás környezeti szempontjainak kutatása, a hazai viszonyoknak megfelelő technológiák kifejlesztése

A jelenlegi támogatási lehetőségek Környezetvédelmi és Energia Operatív Program (KEOP) Energiatakarékossági Hitel Alap (EHA) Zöld Beruházási Rendszer (ZBR) Nemzeti Energiatakarékossági Program (NEP) Regionális Operatív Programok (ROP) Normatív területalapú támogatások Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap (EMVA)

A Zöld Beruházási Rendszer szakmai tervezete Nemzetközi CO2-kereskedelemből befolyó bevételekre épül Igazodik: az 2002/91/EK irányelvhez, a 7/2006 (V.24.) TNM rendelethez, illetve részben az energiatanúsításról szóló 176/2008. (VI. 30.) korm. rendelethez A KVVM kezeli Támogatható beruházások: CO2 kibocsátást csökkentik A legnagyobb hazai CO2 megtakarítási potenciál az épületszektorban van Épületeket érintő energiahatékonysági beruházásokat kíván támogatni a ZBR Ez még kérdéses. Csaba!!!

Energiatakarékossági Hitel Alap Létrejött: 1991-ben 1,2 Mrd kerettel( jelenleg 2,5 Mrd Ft ) Felvehető kedvezményes hitel: 100 MFt Saját forrás elvárás: 20% Kamatszint: jegybanki alapkamat 1/3-a + 2,5 % Futamidő: max. 6 év Gazdaságossági elvárások: fejlesztésre számítva 50 GJ/év/MFt belső megtérülési ráta: jegybanki alapkamat x 0,8 megújuló energiánál: jegybanki alapkamat x 0,4 Kezelője: Energiaközpont Nonprofit Kft. Kereskedelmi és Hitelbank Rt. Jelenleg is működik Németország kormánya a magyar gazdaság számára 1991. évben célzottan szénbeszerzésre 50 millió márka segélyt ajánlott fel. A segélyből befolyt forint összeg 60%-a az energiatakarékossági, az energiaigényesség mérséklését szolgáló beruházások kedvezményes hitellel történő támogatására szolgál. Az Alap olyan energia-megtakarítást eredményező fejlesztések megvalósítását finanszírozza, amelyek az energia-megtakarítások révén hatékonyan járulnak hozzá a nemzetgazdaság energiaigényességének mérsékléséhez, az energiaköltségek csökkentéséhez, a környezetszennyezés mérsékléséhez, valamint az importfüggőség csökkentéséhez. Pályázók köre: a pályázaton részt vehetnek természetes vagy jogi személyek, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok. Az EK-hoz kell benyújtani a pályázatot, a K&H dönt.

Környezet és Energia Operatív Program 2007-2013 közötti időszakra energiás fejlesztésekre: 100 milliárd Ft

KEOP 4 – Megújuló energiafelhasználás növelése Kedvezményezettek: Kp-i ktgvetési szervek és intézményeik, önkormányzatok, oktatási szervek, vállalkozások, nonprofit szervezetek Konstrukció Keret (2009-10, billió HUF) Támogatás intenzitás (%) Támogatás összege (millió HUF) Eljárás 4.2. A helyi hő és hűtési igény kielégítése megújuló energiaforrásokkal 6 10-70% 1-1000 Aut/ egyfordulós 4.3. Megújuló energia alapú térségfejlesztés* 10-80% 50-500 Egyfordulós 4.4. Megújuló energia alapú villamosenergia-, kapcsolt hő- és villamosenergia-, valamint biometán-termelés 10 10-1000 4.6. Nagy és közepes kapacitású bioetanol üzemek létesítésének támogatása* 5 2-30% 400-1500 Az idén márciusban indultak el a 4.2, illetve a 4.4-es konstrukciók. A 4.3, illetve a 4.6 később (várhatóan legkésőbb szeptemberre) kerülnek kiírásra. * Később kerülnek meghirdetésre

KEOP 5 – Energiahatékonyság fokozása Kedvezményezettek: KKV-k, kp-i ktgvetési szervek és intézményeik, oktatási intézmények, önkormányzatok, non-profit szervezetek Konstrukció Keret (2009-10, milliárd HUF) Támogatás intenzitás (%) Támogatás összege (millió HUF) Eljárás 5.2 Harmadik feles finanszírozás 4 20-35% 1-500 A: Automatikus B: Egyfordulós 5.3 Épületenergetikai fejlesztések 6 10-70% Egyfordulós 5.4 Távhő szektor energetikai korszerűsítése 8 10-50% 10-500 Mindhárom konstrukció elérhető az NFÜ honlapján. 5.2-es konstrukció: Tekintettel az intézményekre általában jellemző gyenge önrész-finanszírozási képességre és beruházási hajlandóságra, a pályázati konstrukció kedvezményezettje nem közvetlenül az intézmény, hanem a beruházás lebonyolítását közbeszerzési eljáráson elnyerő vállalkozás (3. fél – ESCO –energy service company cég) A korszerűsítést végrehajtó vállalkozás és a fenntartó között határozott idejű (5-15 év) éves bérleti jogviszony jön létre, melynek keretében a vállalkozás saját forrásból a fenntartó intézményeiben megvalósítja a korszerűsítést. A beépítésre került eszközök az ESCO tulajdonát képezik. A bérleti időszak végén a tulajdonos az eszközök sorsáról szabadon dönthet, azonban értékesítésük esetén a fenntartó részére elővásárlási jogot köteles biztosítani. 5.3-as konstrukció: Támogatható tevékenységek jórészt megegyeznekaz 5.2-es konstrukcióval, azzal a különbséggel, h itt már a közvilágítás is támogatható – 5.2-nél ez nem elérhető. Valamint a vállalkozások üzemi és irodaépületeire is külön definiálja az elérhető fejlesztéseket – jórész azért, mert a technológiai jellegű energiahatékonysági fejlesztések más forrásból már elérhetők, ezért KEOP ezt nem támogatja. 5.4 távhő szektor A távhő rendszerek korszerűsítése révén a távhő-termelés és szolgáltatás energetikai veszteségei csökkennek, a szolgáltatás költségei mérséklődnek, a kapcsolódó ÜHG kibocsátás csökken. Hatására a távhő-szolgáltatásból történő kilépések száma várhatóan csökken.

KEOP 4 – es pályázatok: Mi támogatható? KEOP-2009-4.2.0/B: hő- és hűtési igény megújuló energiaforrásból Napenergia hasznosítás Biomassza felhasználás Biogáz Geotermikus energia Hőszivattyús rendszerek Hűtési igény megújulóból Megújulók kombinálása KEOP-2009-4.4.0: megújuló energia alapú villamosenergia, kapcsolt hő- és villamosenergia, biometán termelés Napenergia alapú villamosenergia termelés Biomassza felhasználás villamosenergia, vagy kapcsolt hő és villamosenergia termelésre, Vízenergia hasznosítás (5MW korlát) Biogáz termelés és felhasználás Geotermikus energia hasznosítása Szélenergia hasznosítása Megújuló energiaforrások kombinálása

KEOP 5-ös pályázatok támogatható tevékenységei KEOP-2009-5.2.0/A és B: harmadik feles finanszírozás Hő- és villamosenergia-termelő, - szállító és –átalakító berendezések korszerűsítése, cseréje, hatásfokának javítása, szabályozhatóvá tétele Elektronos rendszer és világításkorszerűsítés Villamos energia és gáz felhasználás távfelügyeleti rendszerének és távleolvasási lehetőségének támogatása (kizárólag az első 2 támogatási lehetőséggel együtt) B komponens: megújulókkal kombinált KEOP-2009-5.3.0/A és B: energiahatékonyságokat növelő beruházások, illetve megújulóval kombinált energiahatékonysági fejlesztések 1) Energiafelhasználás csökkentése: az épületek hőtechnikai adottságainak javítása, intézmények fűtési, hűtési és használati melegvíz rendszereinek korszerűsítése, világítási rendszerek korszerűsítése, a közvilágítás energiafelhasználásának csökkentése, illetve komplex, több energiahatékonyság-növelési tevékenységet magában foglaló beruházások 2) A közösségi jog értelmében vállalkozásnak minősülő szervezetek üzemi és irodaépületeiben megvalósítandó épületenergetikai fejlesztések: az épületek hőtechnikai adottságainak javítása, a kis- és középvállalkozások nem termelési célú fűtési, hűtési és használati melegvíz rendszereinek korszerűsítése, világítási rendszerek korszerűsítése, illetve komplex, több energiahatékonyság-növelési tevékenységet magába foglaló beruházások. A B komponensre az energiahatékonyság javításra és ezzel egyidejűleg megújuló energiafelhasználásra vonatkozó tevékenységek támogathatóak. KEOP-2009-5.4.0: távhő szektor energetikai korszerűsítése 1)Hulladékhő hasznosítás 2)Primer hőtávvezetékek cseréje, és föld feletti távhő vezeték szigetelése 3)Szolgáltatói hőközpontok szétválasztása, felhasználói hőközpontok korszerűsítése 4)Változó tömegáramú rendszer kialakítása 5)Hőhordozó közeg váltása (gőzrendszer átalakítása forróvizes rendszerre) Fenti tevékenységek egymással kombináltan is alkalmazhatók

TOVÁBBI INFORMÁCIÓK Irányító Hatóság Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 06 40 638-638 www.nfu.hu Pályázatkezeléssel kapcsolatos speciális információk Energia Központ Nonprofit Kft. 1134 Budapest, Váci út 45. A. ép. 6. em. Tel.: 06-1-802-4390 Fax: 06-1-802-4301 www.energiakozpont.hu

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!