L O G I S Z T I K A A L A P J A I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

Logisztika alapvetések.

Készítették: Kerényi Éva Mogyorósi Mária Péterffy Réka
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Forgóeszköz-gazdálkodás
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Készlet késztermékek, alkatrészek, kiegészítő termékek,
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Hogyan csökkentheti költségeit versenytársainál nagyobb mértékben?
Tevékenységmenedzsment 1. szeminárium
Katonai logisztikai alapismeretek
1. A vállalat működésében Ön anyaggazdálkodással foglalkozik
L O G I S Z T I K A A L A P J A I.
Mellár János 5. óra Március 12. v
V. A készletezés logisztikája
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Forgóeszköz-gazdálkodás
Értékesítési csatornák
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Készítette: Unyatyinszki Csaba
Készítette / Author: Tuska Katalin
Elektromos mennyiségek mérése
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Forgóeszköz-gazdálkodás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Közlekedési logisztika
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
ÉRTÉKESÍTÉSI POLITIKA
Logisztika 6.előadás.
Mekkora készletet tartsunk?
A marketing és a logisztikai költségek közötti kölcsönhatások Lipák Mária BGF, KVIFK, 2009.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
III. A logisztika jövője
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
szakmérnök hallgatók számára
II. Logisztikai tervezés
Termelésmenedzsment Production Management
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
Europapier Hungária A logisztika szerepe a versenyképességben Laskai István - Kócsó Tamás
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Forgóeszköz Azok az eszközök, amelyek várhatóan egy évnél rövidebb ideig szolgálják a vállalkozási tevékenységet Főbb csoportjai: a) készletek b) követelések.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban Működési terv.
Készletgazdálkodás és logisztika
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Vállalkozásmenedzsment I.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Beszerzések hatékonyság növelése
8. tétel.
Ellátási lánc menedzsment
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
MRP számítás.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Előadás másolata:

L O G I S Z T I K A A L A P J A I

Amerikai Egyesült Államok Logisztika Tanácsa, 1998 3 L O G I S Z T I K A „A logisztika – az ellátásilánc-menedzsment (Supply Chain Management, röviden SCM) részeként – alapanyagok, félkész- és késztermékek, valamint a kapcsolódó információk származási helyről felhasználási helyre való hatásos és költséghatékony áramlásának tervezési, megvalósítási és irányítási folyamata, a vevői elvárásoknak történő megfelelés szándékával.” Amerikai Egyesült Államok Logisztika Tanácsa, 1998 2017.04.04.

L O G I S Z T I K A Kívülről - befelé fuvarozó szállítmányozó Ø 2017.04.04.

L O G I S Z T I K A Kívülről - befelé Logisztikai központ Ø 2017.04.04.

Optimális termeléshez Ø L O G I S Z T I K A belülről - kifelé Optimális termeléshez Megfelelő feltételek 2017.04.04.

Minden anyagáramlási folyamat 4 L O G I S Z T I K A Minden anyagáramlási folyamat Beszerzés, alapanyag-ellátás, – gondoskodni a szükséges anyagokról (mennyiség, minőség, ár, beérkezések ütemezése, átvétel rendje, minőség-ellenőrzés, stb.) Elosztás, áruterítés, – gondoskodni az elkészült termékek eljuttatásáról a vevő/felhasználó részére (szállítási határidő-, kiszállítási tételnagyság-, szállítóeszköz meghatározása, visszáru kezelése, stb.) 2017.04.04.

Minden anyagáramlási folyamat 4 L O G I S Z T I K A Minden anyagáramlási folyamat Készletgazdálkodás, – gondoskodni, hogy az egyes alapanyagokból, alkatrészekből, vagy részegységből a mindenkor szükséges mennyiség – de (ideális esetben) ne több – mindig rendelkezésre álljon. Raktározás, – gondoskodni a készletek fizikai elhelyezéséről, biztonságos tárolásáról, gyors hozzáférhetőségéről, stb. 2017.04.04.

Minden anyagáramlási folyamat 4 L O G I S Z T I K A Minden anyagáramlási folyamat Szállítás, anyagmozgatás, – gondoskodni, hogy a bejövő, illetve kimenő anyagok megfelelő módon, gyorsan és biztonságosan kerüljenek a rendeltetési helyükre. Szállítmányozás, – a termékek szállításához szükséges szállítási mód, eszköz, tétel összeállítása, fuvarszervezés, a hozzá tartozó adminisztratív folyamatokkal pl. vámügyintézés, kvóták figyelembe vétele, stb. 2017.04.04.

Minden anyagáramlási folyamat 4 L O G I S Z T I K A Minden anyagáramlási folyamat Rendelésfeldolgozás, – a bejövő igényekre rövid határidővel árajánlatot adni, a megrendeléseket visszaigazolni, ütemezni, a kiszállított árut számlázni, nyomon követni (garancia, egyéb ex-post szolgáltatások). Informatikai háttér, – gondoskodni a folyamatok közötti információáramlás minél zökkenőmentesebb megvalósításáról, beleértve az adatok gyűjtését, kiértékelését, felhasználóik szerinti csoportosításukat (mindenki csak olyan adatokat kapjon, ami a munkájához szükséges, de azt minél hamarabb, és hiánytalanul). 2017.04.04.

Iparvállalat logisztikai modellje 5 Vállalati logisztika Ellátási környezet Ellátási logisztika Termelési logisztika Elosztási logisztika Felhasználó környezet Távolsági szállítás Raktári Üzemi anyagmozgatás Raktári Távolsági szállítás I P A R V Á L L A L A T Beszerzési piac Értékesítési piac Alapanyag raktár Termelőüzem Késztermék raktár Hulladékkezelési logisztika Anyagáramlás (alapanyag, alkatrész, félkész termék, késztermék, segédanyag, stb.) Anyagáramlás (újrahasznosítható hulladék, üres rakományhordozók, cserepalackok stb.) Információáramlás 2017.04.04.

9 M L O G I S Z T I K A Megfelelő információ, Megfelelő anyag, 5 L O G I S Z T I K A 9 M Megfelelő információ, Megfelelő anyag, Megfelelő energia, Megfelelő személyek, Megfelelő mennyiségben, Megfelelő minőségben, Megfelelő időpontban, Megfelelő helyre, Megfelelő költséggel. 2017.04.04.

A logisztika céljainak változása az idő függvényében Ø Vevő kiszolgálás A logisztika célja Értéknövelt szolgáltatások Logisztikai teljesítmény Az értékesítés támogatása A termelés támogatása 1950 1970 1985 1995 2005 2017.04.04.

A logisztika területei 7 Logisztika Ellátás (beszerzés) Alapanyag, alkatrész, félkésztermék, termék, fogyasztási cikk stb. Elosztás (értékesítés) Felhasználás, fogyasztás, újrahasznosítás, stb. Informatika Termékelőállítás, szolgáltatás végzés, üzemeltetés stb. Gazdasági rendszer - Gazdasági szervezet 2017.04.04.

L O G I S Z T I K A termelés beszerzés értékesítés Ø L O G I S Z T I K A termelés Marketing ? beszállítók vevők beszerzés értékesítés termelésmenedzsment termelésszervezés Logisztikai koncepció A teljes folyamat összehangolása a vevőtől indulva 2017.04.04.

Nagyon komplex kapcsolat- és folyamatrendszer 6 Értékesítési logisztika, marketinglogisztika, vagy elosztási logisztika, – célja, hogy a termék vagy szolgáltatás eljusson a vevőkhöz; 1 Termelési logisztika, – minden a termék előállításával, vagy a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos teendő, lásd termelésmenedzsment, termelésszervezés; 2 Beszerzési logisztika, vagy ellátási logisztika, – gondoskodni, hogy a szükséges alkatrészek, alapanyagok rendelkezésre álljanak. 3 Nagyon komplex kapcsolat- és folyamatrendszer 2017.04.04.

Logisztika - vállalati stratégia 6 Mindhárom területre léteznek mérőszámok Cél: Komplex mutatószámrendszer, mely a teljes folyamatot méri (még nincs) 2017.04.04.

A logisztikával kapcsolatban levő főbb szakterületek 8 Logisztika Gyártás-technika Kommuni-kációs technika Informatika Közlekedés-technika Szállítás- és rakodás-technika Üzem- és vállalatgaz-daságtan Marketing Raktározás-technika Csomagolás-technika 2017.04.04.

A logisztikával kapcsolatban levő főbb szakterületek 8 Közlekedés-technika google Gyártás-technika Szállítás- és rakodás-technika Logisztika logistics Csomagolás-technika Üzem- és vállalatgaz-daságtan Találatok száma: 6 440 000 Raktározás-technika Marketing finance Kommuni-kációs technika Informatika 66 400 000 2017.04.04.

Mi a probléma? 1 2 2 folyamatot kell megtervezni! 8 Mi a probléma? Logisztika Gyártás-technika Kommuni-kációs technika Informatika Közlekedés-technika Szállítás- és rakodás-technika Üzem- és vállalatgaz-daságtan Marketing Raktározás-technika Csomagolás-technika 2 folyamatot kell megtervezni! 1 Működési mechanizmus, milyen modellt választunk? Fizikai megvalósítás, hogyan működtessük a rendszerünket? 2 2017.04.04.

Költségek !? 1 2 2 fő költségcsoport! Fizikai megvalósítás költségei, 9 Logisztika Gyártás-technika Kommuni-kációs technika Informatika Közlekedés-technika Szállítás- és rakodás-technika Üzem- és vállalatgaz-daságtan Marketing Raktározás-technika Csomagolás-technika Költségek !? 2 fő költségcsoport! Adminisztratív, irányítási költségek a beszerzés, a készletezés, az értékesítés, a termelésellátás adminisztratív költségei + az információrendszer működtetésének költsége 1 Fizikai megvalósítás költségei, szállítás, tárolás, anyagmozgatás, csomagolás 2 2017.04.04.

Költségek !? Vállalati költségcsökkentési stratégiák 10 Vállalati költségcsökkentési stratégiák Ez az év is jól kezdődik? FIGYELEM! csak egymás rovására módosíthatók! Ki viszi el a balhét? Az egyes területek költségeinek csökkenése adott esetben más területeken költségnövekedést eredményezhet szállítás összköltség raktárkészletek csomagolás szállítási károsodások megbízás lebonyolítása beszerzés ügyfélszolgálat külső raktár raktározás gyártás L O K Á I S O P T I M U 2017.04.04.

merev termékstruktúra Logisztika - vállalati stratégia Ø Egymás rovására teljesíthető feltételek Rendelkezésre állás Magas raktárkészlet Magas készlet és/vagy merev termékstruktúra Kiszolgálási idő Testre szabott termék, DE hosszú átfutási idő Kiszolgálás minősége 2017.04.04.

13 Ellátási lánc - Porter 2017.04.04.

Ellátási lánc - Porter Minden cég „felrajzolja” magának. Ø Ellátási lánc - Porter Minden cég „felrajzolja” magának. Az egyik kimenete = a másik bemenete Vajon hol vagyunk mi ebben a láncban? Jó logisztikai rendszer = a teljes értéklánc menedzselésével! 2017.04.04.

Az ellátási lánc menedzselése 14 Miért fontos a teljes lánc figyelése? Termelési és kiszolgálási stratégiák mennyiség minőség egyediség kapacitás < igény kap. > igény dönt. krit. minőség dönt. krit. testre szabás Logisztikával kapcsolatos elvárások mindent mi beszállítók partnerek aquizíció(k) minősítési rendszer outsourcing Hogyan tudom a vevői igényeket a „legjobban” kielégíteni? 2017.04.04.

EGYKOR 1920-as évek „stratégiája” Ø Hogyan tudom a vevői igényeket a „legjobban” kielégíteni? 1920-as évek „stratégiája” A teljes ellátási lánc „saját” üzem acélgyár üveggyár szénbánya 2017.04.04.

ÉS MA Ø Hogyan tudom a vevői igényeket a „legjobban” kielégíteni? Koncentráljunk a magkompetenciánkra! Economies of scale profit center – cost center outsourcing partnerek 2+1 2017.04.04.

Vállalati környezet PIAC VEVŐI IGÉNYEK TERMÉKÉLETCIKLUS 15 PIAC globalizáció piacbővülés de globális a verseny is! stratégiai partner Pl. autóipari, elektronikai beszállítók „rabszolga” VEVŐI IGÉNYEK minőség ár szállítási határidő TERMÉKÉLETCIKLUS egyre rövidül lépést kell tartani INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIA 2017.04.04. gyors, pontos információáramlás földrajzi távolság

Értékrendszer Ritkán múlik egy vállalaton pl. egyedi szoftver 17 Ritkán múlik egy vállalaton pl. egyedi szoftver alapanyag beszállító feldolgozó (több lépcső) vevő / felhasználó legnagyobb LOGISZTIKAI kihívás A vállalaton átnyúló folyamatláncokkal A szervezeti egységeken átnyúló folyamatláncokkal TANULSÁG Egy vállalat funkcionális területein belül kölcsönös függőség 2017.04.04.

Ellátási lánc információhiány együttműködés hiánya 20 információhiány együttműködés hiánya K Ö V E T K E Z M É N Y az ellátási lánc egyik tagja sem tud rendesen tervezni! OSTORCSAPÁS - effektus 2017.04.04.

Ellátási lánc Döntetlen? 20 mely csatornákon, milyen költségek mellett jön az INPUT? mely csatornákon, milyen közvetítőkön keresztül jutunk el a FOGYASZTÓHOZ? Gyártás: 50 % Elosztási csatorna: 50 % A jövő az elosztási csatornák versenye Kompenzálja-e hozzáadott érték? „DRÁGA” szaküzlet „OLCSÓ” bevásárlóközpont Döntetlen? 2017.04.04.

Ostorcsapás - effektus 23 sörgyár nagykereskedő infó áru fogyasztó infó áru kiskereskedő áru infó 2017.04.04.

Az ellátási lánc dinamikája Kisker. rendelések Rendelési tételnagyság Vásárlói igény Nagyker. rendelések Termelési terv Idő 2017.04.04.

Készletek és információk az ellátási láncban: az ostorcsapás effektus Rendelési tételnagyság Vásárlói igény Termelési terv Idő 2017.04.04.

Készletek és információk az ellátási láncban: az ideális állapot Vásárlói igény Mennyiség Termelési terv Idő 2017.04.04.

A sörös játék elve Mennyiség Idő Vásárlói igény Termelési terv 2017.04.04.

Ostorcsapás - effektus 24 Kiváltó okok 1 Keresleti előrejelzések pontatlansága 2 Megrendelések periodikus feladása 3 Áringadozás hatása 4 Félelem a hiánytól 2017.04.04.

Ostorcsapás - effektus 24 Kiváltó okok 1 Keresleti előrejelzések pontatlansága Múltbeli adatokra épül + biztonsági készlet A lánc minden további tagja ugyanígy kalkulál! Multiplikátor hatás! 2017.04.04.

Ostorcsapás - effektus 24 Kiváltó okok 2 Megrendelések periodikus feladása Nem folyamatos rendelés – nagyobb tételnagyság Pl. MRP modul heti egyszeri futtatása A gyártó is ezzel kalkulál! Nagyobb készletet fog tartani! 2017.04.04.

Ostorcsapás - effektus 24 Kiváltó okok 3 Áringadozás hatása Instabil árak – „spájzolás” A várakozás erősíti ezt a hatást! Ugyanez igaz akciós árak esetén is! 2017.04.04.

Ostorcsapás - effektus 24 Kiváltó okok 4 Félelem a hiánytól hiány – elvesztett vevő átlagosan 100 napos készlet! Törekedjünk minél nagyobb biztonságra! A valósnál nagyobb rendelés, hátha fellendül a kereslet. A 4 ok együttes hatása kivédhetetlen! Pl. AUDI motor 2017.04.04.

Optimális telephelyek tervezése 26 Elsősorban stratégiai döntés „Üzemi” feladatok Telephely katalógus területi paraméterek (fekvése, mérete, beépíthetőség és egyéb építészeti előírások) közlekedési és szállítási feltételek (út - és vasúthálózat, vízi szállítási lehetőség) egyéb infrastrukturális tényezők munkaerő (típusa, száma, képzési szintje) beszerzés és ártalmatlanítás (nyersanyagok, víz, energia, kommunális - és veszélyes hulladékok kezelése, illetve elszállítása) értékesítési lehetőségek (lakossági potenciál, vásárlóerő, konkurencia) személyes preferenciák (lakó - és pihenési lehetőségek) 2017.04.04.

Optimális telephelyek tervezése 26 Elsősorban stratégiai döntés Üzemi feladatok Telephely katalógus egy terület bármely pontja elvileg alkalmas lehet egy terület véges számú pontja jöhet szóba lehetséges telephelyként Döntési szempontok: szállítási költségek beruházási költségek várható termelési és raktározási költségek 2017.04.04.

Beszerzési Logisztika 62 Hasonló megfontolások mint az értékesítésnél, csak most mi vagyunk a vevők Szerencsétlen eset: Mind felfelé a vevőink felé, mind lefelé a beszállítóink felé alkalmazkodnunk kell 2017.04.04.

Beszerzési Logisztika 64 mi beszállító Milyen a kapcsolatunk? kapcsolatmenedzsment 1. eset Tranzakció orientált modell 2. eset Kapcsolat orientált modell 3. eset Stratégiai partnerkapcsolat 2017.04.04.

Beszerzési Logisztika 64 1. Tranzakció orientált modell Középpontban az ár Cél a legalacsonyabb áron, folyamatos ellátást biztosítani A beszállító ellenfél rövid távú kapcsolat Nyertes – vesztes felállás Pl.: autóipar, elektronikai ipar, mezőgazd. termékek, stb. 2017.04.04.

Beszerzési Logisztika 64 2. Kapcsolat orientált modell tevékenységek megosztása problémák közös megoldása a beszállító partner hosszú távú kapcsolat, bizalom Nyertes – nyertes felállás manapság a legelterjedtebb 2017.04.04.

Beszerzési Logisztika 64 - 65 3. Stratégiai partnerkapcsolat tevékenységek integrálása együttműködés, komplex beszerzés a kevés beszállító megbízható partner hosszú távú szoros kapcsolat egymásra utaltság Pl.: autóipar, elektronikai ipar, stb. 2017.04.04.

Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsi nagy Beszerzés fontossága Befolyásolható termékek Stratégiai termékek rutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek 2017.04.04.

Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsi nagy Beszerzés fontossága Befolyásolható termékek Stratégiai termékek rutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek elengedhetetlenek a vállalat alapvető tevékenységének végzéséhez, és beszerzésük gyakran jelent problémát, ezért célszerű stratégiai partnerkapcsolat kialakítása a beszállítóval 2017.04.04.

Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsi nagy Beszerzés fontossága Befolyásolható termékek Stratégiai termékek rutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek nélkülözhetőek ugyan, de beszerzésük néha nehézségekbe ütközhet, ezért kapcsolatorientált viszony kiépítése célszerű a beszállítókkal, mert az összehangolt tevékenységgel csökkenthető a beszerezhetőség kockázata 2017.04.04.

Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsi nagy Beszerzés fontossága Befolyásolható termékek Stratégiai termékek rutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek fontosak a vállalat számára, de nem fenyeget hiány az inputpiacon, ezért a vállalatnak alternatív döntési lehetősége van. Az adott szituációtól függ, hogy melyik kapcsolatmenedzsment modellt alkalmazza 2017.04.04.

Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsi nagy Beszerzés fontossága Befolyásolható termékek Stratégiai termékek rutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek nem célszerű jelentős erőforrásokat lekötni a beszerzésre, hiszen a termékek nem lényegesek a működés szempontjából, és beszerzésük is biztosított. A cél általában a lehető legjobb ár kiharcolása. 2017.04.04.

Egy autógyár ellátási láncának kapcsolati rendszere Amerikai: 1800-2500 első vonalbeli Japán: 300-340 3. Szintű beszállítók 2. Szintű beszállítók 1. Szintű beszállítók 1. Szintű vevők 2. Szintű vevők 3. Szintű vevők/ végfelhasználók Alapanyag beszállítók 3. szint az n-edik beszállítóhoz 1 1 Vevők / végfelhasználók 2 2 1 n n 1 1 3. szint az n-edik Vevőkhöz 1 2 n n 2 1 1 n 2 3 1 2 3 n n n n 1 n Irányított folyamati kapcsolatok Monitorizált folyamati kapcsolatok Irányítás nélküli folyamati kapcs. Külső tagok folyamati kapcs. Központi cég (OEM) A központi cég ellátási láncának tagjai A központi cég ellátási láncának nem tagja 2017.04.04.

Akkor végül is hogyan jutunk el a vevőhöz? Ø Logisztikai folyamataink legyenek összhangban az elosztási csatorna jellegzetességeivel! 2017.04.04.

Az értékesítési csatornák alaptípusai 50 Az értékesítési csatornák alaptípusai T E R M E L Ő K Közvetítő (ügynök) Nagy-kereskedő Nagy-kereskedő Nagy-kereskedő Pl. „háztáji” Kis-kereskedő Szaküzlet Pl. piac Szupermarket Hipermarket Kis-kereskedő Pl. Electro Word F E L H A S Z N Á L Ó K, F O G Y A S Z T Ó K klasszikus „szerep” porszívó 2017.04.04.

Vevőkiszolgálás Tipikus célok 1. Logisztikai költségek csökkentése 51 Tipikus célok 1. Logisztikai költségek csökkentése mérhető output, teljesítményadatok rendelkezésre állnak 2. Jobb vevőkiszolgálás komplikált elemzés, adatok megbízhatósága ? 1 új vevő megszerzése = 6 régi vevő megtartása pénzügyi mutatók nincsenek Mit mérjünk? más piaci szegmensek, eltérő vevőkör Keveredik a Logisztika és a MARKETING - MIX 2017.04.04.

Vevőkiszolgálás dilemmája 52 megfontolandók „alá”tervezés „fölé”tervezés elvárt kiszolgálási szint konkurencia gyakorlata fizetési hajlandóság a kiszolgálási szint költségei Hogyan különböztessük meg termékeinket? ár költség termékhez kapcsolódó szolgáltatások 2017.04.04.

Beszerzés jövedelmezőség „mini” számpélda 40 jövedelmezőség „mini” számpélda Bevételének több mint felét anyagra költi Átlagos vállalat Árbevétel: 10 Mil. lej Beszerzés: 5 Mil. lej Átlagos hozam: 10 % Profit: 1 Mil. lej A vezetőség szeretné a profitot növelni: 25 % -al 1. eset 2. eset Forgalom növelése: Költségek csökkentése: 250 ezer lejjel 5 % -al 2,5 Mil. lejjel 25 % -al 2017.04.04.

Beszerzés Minden évben újabb „költségcsökkentés” Ø Minden évben újabb „költségcsökkentés” Autóiparban, elektronikai iparban „kötelező” Évi 2 – 3 % az elvárt csökkenés Ezt csak a saját folyamataink állandó tökéletesítésével (folyamatos javítás) tudjuk biztosítani 2017.04.04.

Korszerű beszerzési megoldások 43 Korszerű beszerzési megoldások Cross - Docking Continuous Replenishment Quick Response 2017.04.04.

Wal – Mart „találmánya” Áru csak teljes tételnagyságban szállítható Beszerzés 43 Cross - Docking Konténerek és raklapos szállítmányok gyors átrakása Wal – Mart „találmánya” Áru csak teljes tételnagyságban szállítható Átrakás „röptében” 2017.04.04.

Konténerek és raklapos szállítmányok gyors átrakása Beszerzés 44 Cross - Docking Konténerek és raklapos szállítmányok gyors átrakása 2017.04.04.

Beszerzés Continuous Replenishment 45 Continuous Replenishment Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe Az ellátó vállalat „látja” a vevő készletszintjét, és külön rendelés nélkül szállít ha kell. A „pull” elv egy lehetséges megvalósítása Erős informatikai támogatás kell hozzá 2017.04.04.

Beszerzés Continuous Replenishment 45 Continuous Replenishment Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe Vendor Managed Inventory – beszállító által menedzselt készlet A szállító teljesen önállóan figyeli a készletet, és amikor kell feltölti a raktárt Cél: csökkenteni a készletszintet mind a vevőnél, mind a szállítónál 2017.04.04.

Beszerzés Continuous Replenishment 45 Continuous Replenishment Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe Co - Managed Inventory – közösen menedzselt készlet A szállító a készletet egyes elemeit figyeli, de ezt teszi a felhasználó vállalat is Cél: csökkenteni a kockázatot 2017.04.04.

Beszerzés Quick Response Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe 47 Quick Response Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe Nemcsak készletezés, és fizikai raktározás, hanem gyors reagálás A szállító folyamatosan látja a felhasználó készletét és automatikusan gyártani kezd, ha vmelyik termék fogytán van. Cél: javítani a vevőkiszolgálást Pl. Benettonnál heti 2 x rendelés Pl. Adidasnál félévente 2 x rendelés 2017.04.04.

Összefoglalás Telephely optimális kiválasztása. 1. eset Ø Telephely optimális kiválasztása. 1. eset Véges számú lehetséges telephely 2. eset Egy terület (sík) tetszőleges pontja mint lehetséges telephely „példák” 2017.04.04.

disztribúciós központ, gyár Példa az első esetre: Coca Cola Ø Jelmagyarázat: disztribúciós központ, gyár hagyományos raktár csereszekrényes átrakóhely átfolyó raktár 2017.04.04.