Business Process Outsourcing © Arthur Andersen 2001 Szolgáltató központok a harmadik évezredben Várnai Éva partner Andersen, Vezetési tanácsadás
© Arthur Andersen 2001 Főbb gondolatok •Kiszervezés: – Miért? – Mit? •Megvalósítása ma és holnap: szolgáltató központok
© Arthur Andersen 2001 Kiszervezés: nincs új a nap alatt •Első publikáció: 1937 –Csináld azt amiben a legjobb vagy - a többit hagyd másokra (alap kompetenciák) –Kiszervezéssel el lehet kerülni beruházásokat és bizonyos kockázatokat •Mi változott azóta? –Kiszervezés: startégiai fókusz, rugalmasság, innováció –“Legjobb a világon” –Partnerek: speciális képességek, jó hatékonyság –Vertikális integráció: már nem cél –Nyereségesség és a kiszervezés: jelentős korreláció
© Arthur Andersen 2001 Mit szervezzünk ki? •Teljes üzleti folyamatokat, amelyek egy-egy funkcionális területet fednek le (karbantartás, belső ellenőrzés) •Nagyobb rendszereket a hozzájuk tartozó folyamatokkal együtt (logisztika, számvitel,energiaellátás, ingatlankezelés, IT) •Még az innováció is kiszervezhető: komplex tudásra van szükség hozzá, amit csak specialisták tudnak nyújtani A speciális tudással rendelkező partnerek: –olyan megoldásokat tudnak kidolgozni amire a szétszórt belső erőforrások soha nem lennének képesek –gyorsan be is vezetik ezeket a megoldásokat, mert a belső presztizs harcok nem akadályozzák őket
Source:Sloan Management Review Példák az egészségügyből •Hoffman La Roche az 50-es években: kutatás, fejlesztés egyetemi laboratóriumokkal •Gyógyszerfejlesztés ma: Kutatás-fejlesztés Tesztelés és gyártás Elosztás Kutatás kiválasztott területeken Kombinatorikus vegyészet Klinikai tesztelés Tömeggyártás engedélyeztetés Kis- és nagykereskedelem Marketing Logisztika
© Arthur Andersen 2001 Szállítók Nem stratégiai szolgáltató partnerek Kommunikációs partnerek Lehetséges működési modell a harmadik évezredben Tömegcikkek Értéknövelő beszállítók Hálózati operátor ASP Kommunikációs infrastruktúra Közös, osztott folyamatok Anyaggazdálkodás BérszámfejtésSzámvitel Kötelezettség vállalás Stratégiai partnerek Gyógyítás Elosztás, raktározás KarbantartásLogisztika Ügyfélmanagement Vevők Működés Szállítók Management Stratégia
© Arthur Andersen 2001 Stratégiai partnerek Kommuni- kációs partnerek Szállítók Osztott szolgáltató központok Alkalmazásszolgáltatók Új csomópontok keletkeznek Stratégiai partnerek Kommuni- kációs partnerek Szállítók Stratégiai partnerek Kommuni- kációs partnerek Szállítók Lehetséges működési modell a harmadik évezredben Nem stratégiai szolgáltató partnerek
© Arthur Andersen 2001 Osztott szolgáltató központok (BPO), ASP Tőzsdék Elszámolóházak Call centerek Száll. Stratégiai p. Nem stratégiai p. Komm. Kommuni- kációs partnerek Szállítók Stratégiai partnerek Kommuni- kációs partnerek Szállítók Startégiai partnerek Száll. Komm. Stratégiai p. Nem stratégiai p.. Stratégiai partnerek Nem stratégiai partnerek Kommunikációs partnerek Szállítók Lehetséges működési modell a harmadik évezredben
© Arthur Andersen 2001 Következtetések •Integrált kapcsolatok kiépítése versenyelőnyt biztosít •A hagyományos értékláncok értékhálózatokká válnak •A folyamatok átalakítása egyre inkább értékalapú integrációt jelent
© Arthur Andersen 2001 “Behálózott” kórház Elemei: •orvosinformációs rendszer •radiológiai információs rendszer •képarchívum rendszer •kórházi információs rendszer •elektronikus betegkartonok Működés: •új együttműködési formák –gyógyításban –támogató funkciókban •orvos-beteg kommunikáció online •online gyógyszerellátás
© Arthur Andersen 2001 Kérdések, amelyeket előbb-utóbb fel kell tenni •Vannak-e költségcentrumok a kórházban? •Azonosították-e a fő folyamatokat és vannak-e azoknak felelősei? •Ismertek-e a fő folyamatok költségei? •Tudják-e hogy szolgáltatásaik mibe kerülnek? •Vannak-e kooperációs partnereik? •Gondoltak-e arra, hogy bizonyos képességeket kívülről vegyenek meg? •Tudják hogy mivel lehetne kórházukat partnerek-befektetők számára vonzóvá tenni? •Tervezik-e integrált kórházi információrendszer használatát? •Milyen információik vannak betegeikről? •………..