Tehetségnevelés, tehetségpontok és az alapfokú művészetoktatás Művészeti Nevelés – Kultúra – Társadalom; jelen és jövő Budapest, E február 27. Bajor Péter igazgató, Nemzeti Tehetségpont Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége 1
- Amire építhetünk (kiváló eredmények és hagyományok, módszertan, Géniusz) - Komplexitás, együttműködések - Nemzeti Tehetségpont feladatai - Új pályázati lehetőségek, Tehetséghidak 2
3 Nemzeti Tehetség Program : Magyar Géniusz Program
Géniusz: új szavak és számok Hálózat és szakmai erősítés: Tehetségpontok létrehozása (most 700) Tehetségsegítő Tanácsok (most 65) Tehetségnapok (1, 59, 500) Programfejlesztés (118), -átadás (10 csomag) Pedagógusok és segítők képzése (740, ) Hazai és külföldi jó gyakorlatok összegyűjtése (105, 10, 9) 4
Géniusz: új szavak és számok Hálózat és szakmai erősítés: Tehetségkönyvtár (23: papír, elektronikus) Tehetségtérkép (tehetség-adatbázis) Tehetségbarátok Köre (segítők, szponzorok, önkéntesek) Mentorok, mentoráltak: Tehetségbónusz Kommunikáció (Hírlevél 7022, honlap , 8,5 millió oldalletöltés, megjelenések, ++) EU-s hálózat (10 csatlakozott ország) 5
6
7 2% % %
8
A fejlesztés komplex szemlélete pedagógus + kolléga, könyvtáros szülő, nagyszülő pszichológus kortársak társadalom művészetek, absztrakció! ének és zene! képzőművészetek! drámapedagógia! testnevelés játék! + + a fizikai környezet! + biztatás, dicséret! Figyelem: a tehetséges diák komplex segítést igényel és érdemel! 9
A játék ereje • Készségeket fejleszt • Önismeretet ad, önbizalmat • Segíti a társas kapcsolatokat • Harmóniát, lelki egészséget szolgál • Felelősségtudatot erősít • Felkészít a szükséges megoldásokra • Biztonságérzetet erősít • Érzelmek kifejezését tanítja Gyerekeknél és felnőtteknél is! A művészet is játék? 10
Művészetek, tehetséggondozás Egy művészeti ág mint speciális tehetségterület: komplex szemlélet szükségessége! Művészetek: mint más speciális tehetségterületek elengedhetetlen támogatói, kiegészítői A tehetséges diák komplex segítést igényel és érdemel! Vajon mindenki így gondolja? 11
Milyen az ideális (tehetségsegítő) pedagógus? Jó szakmai felkészültségű Példakép Jó „szeme” van, empatikus, jó emberismerő Türelmes, rugalmas Menedzser típus Kreatív Jól kommunikál Együttműködő Asszertív (konfliktusmentesen önérdek-érvényesítő) Tehetséges: motivált, érdeklődő… 12
Tehetséges együttműködések I. • Pedagógusok között (intézményen belül és kívül) • Diákok között (kortársak támogatása, önszerveződések, diák mentorok) • Mentorok és mentoráltak • Intézmények között (Tehetségútlevél?) • Szülők, családtagok (új fórumok, módszertan) 13
Tehetséges együttműködések II. • Civil szervezetek, önkéntesek (erőforrások) • Társadalmi csoportok (tanácsok: fenntartó, politika, gazdaság, média) • Munkaadók és fiatalok (Tehetség Piactér) • Szakmai területek (tantárgyi egymásra épülés) • Földrajzi területek (tudástranszfer, elzárt régiók) 14
Az együttműködés adatbázisa 15
A Nemzeti Tehetségpont feladatai I. • szolgáltatások a tehetségpont-hálózat tagjai részére (információ, regisztráció, akkreditáció, szakemberek stb.) • adatbázisok, Tehetségtérkép (tehetségpontok; tehetségek, mentorok, szponzorok, önkéntesek, tehetségsegítő tanácsok, jó gyakorlatok stb.) • mentor-mentorált rendszer működtetése • képzések, műhelymunkák szervezése 16
A Nemzeti Tehetségpont feladatai II. • kiadványok elektronikus és papíros megjelentetése • szakmai és külső tájékoztatás, honlap • országos, kárpát-medencei rendezvények (tehetségnap, tehetségkonferencia) • szakértői, elméleti munka (szakpolitika, tehetségpontok, EU-hálózat stb.) • Hazai pályázatok támogatása (OFI-Wekerle) • Tehetséghidak előkészítése (TÁMOP) 17
Hazai forrású pályázatok: 37 féle kiírás
Előkészületben: Tehetséghidak Fő célok: (az alapműködést nem oldja meg ez sem, de…) • Újszerű gazdagító programpárok létrehozása, finanszírozása • Kiemelt tehetségek és hátrányos helyzetűek támogatása • Felnőtt ifjú tehetségek megtalálása, bevonása • Képzések és műhelymunkák szervezése 19
Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetségpont 2012– TÁMOP3.4.4A Géniusz Program (0,7 Mrd Ft) OKA pályázatok (2,2Mrd Ft) OFI-Wekerle pályázatok TÁMOP3.4.4B TÁMOP3.4.3 (2,3 M Ft) TÁMOP3.4.4B és (1,7 Mrd Ft) TÁMOP Tehetséghidak (2 Mrd Ft) A Nemzeti Tehetség Program megvalósulása Forrás: EU 2014 – Köz- és felsőoktatási törvények tehetségtámogató elemei