TRANZITFOGLALKOZTATÁS JELLEGŰ PROJEKTEK TAPASZTALATAI ÉSZAK-MAGYARORSZÁGON Dr. Török Béla Borsodi Tranzit Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Foglalkoztatás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Advertisements

Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
KIÚT A HÁTRÁNYOS HELYZETBŐL Modell értékű program a Zalaegerszegi kistérségben Molnár Máté programigazgató Foglalkozta Társ – Társ a foglalkoztatásban.
A munkanélküliség káros hatásának csökkentése foglalkoztatási projektek generálásával egy kistérségben Zentai Gábor Szigetvári Kultúr- és Zöld Zóna Egyesület.
Lépj pályára! Využi šancu! Lépj pályára! / Využi šancu! HUSK /1101 /1.6.2 /0107.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
Az eredményeket nem látni, hanem érezni kell Az EQUAL program hatása és kihatása Május 20 VGYKE.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A „FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt keretében megvalósuló szakmai tevékenységek TÁMOP /
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása TÁMOP /
Baranya Megyei Munkaügyi Központ Állami Foglalkoztatási Szolgálat Pécs, Király u. 46.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A „FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt keretében megvalósuló szakmai tevékenységek TÁMOP /
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Tranzit foglalkoztatás a Civil Nonprofit Kft-nél
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
DISSZEMINÁCIÓ Eredmények, ismeretek megosztása.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Besenyi Sándor Regionális szakmai munkatárs Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Régiós szakmai műhely - Szeged A „FoglalkoztaTárs.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Foglalkoztatási Fórum Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum 2011
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Munkaerő-piaci helyzet Teljes népesség fő Foglalkoztatottak fő (15.életév és 61. életév között) Munkanélküliség hó,1040 fő (Mnk.ráta.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
HU Phare program: A fogyatékkal élő emberek munkaerőpiacra jutásának elősegítése (A foglalkozási rehabilitáció eszköztárának rendszerszemléletű.
Tipikus hibák és szabálytalanságok a HEFOP intézkedés megvalósítása során Előadó: Kis Mónika Krisztina Hermes Holding Kft.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Támogató szolgáltatások női aspektusai Illés Tímea.
TRANZITFOGLALKOZTATÁS JELLEGŰ PROJEKTEK JÓ GYAKORLAT BEMUTATÁSA
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
INNOLEARN KONFERENCIA Gödöllő, szeptember 26.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó március 19. Budapest.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
„Gondoljunk a jövőre!” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, június 22.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Foglalkoztatási Paktum Magyarországon Gere János.
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Varga Péter, közszolgálati CMC
Előadás másolata:

TRANZITFOGLALKOZTATÁS JELLEGŰ PROJEKTEK TAPASZTALATAI ÉSZAK-MAGYARORSZÁGON Dr. Török Béla Borsodi Tranzit Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Foglalkoztatás és innováció – tematikus konferencia, Budapest,

FOGALMA (vitatott a pontos definíciója)  komplex tevékenység  három alapvető elem szerves összekapcsolódása, egymásra épülése o Képzés o Foglalkoztatás o Humán szolgáltatás (főként pszicho-szociális támogatás) TRANZITFOGLALKOZTATÁS

A tranzitfoglalkoztatás olyan, projektszerű körülmények között megvalósítandó komplex tevékenységrendszer, amelynek elsődleges célja a megvalósítás környezetének társadalmi, gazdasági jellemzőihez, lehetőségeihez és problémáihoz igazodva a projektrésztvevők számára minél tartósabb elhelyezkedési lehetőség biztosítása az elsődleges munkaerő-piacon. A tranzitfoglalkoztatási projektek általános szerkezetének elemei a szervezett előkészítés (gazdasági szereplőkkel való egyeztetés, toborzás, stb.), foglalkoztatási jellegű gyakorlatcentrikus szakmai képzés (nem feltétlenül OKJ-s, esetenként eredményesebb a speciális betanító képzés), illetve a tanulást, elhelyezkedést elősegítő – katalizáló – humánszolgáltatások (tréningek, pszicho-szociális, ha szükséges mentori jellegű szolgáltatások). A tranzitfoglalkoztatási projektek alapvető jellegzetessége, hogy az említett elemek egymással szerves összefüggésben, egymásra utalva, a helyi körülmények figyelembe vételével valósulnak meg. BŐVEBB DEFINÍCIÓ…

 A munkanélküliség csökkenése néhány százalékpontot jelent  A támogatási rendszer szigorodásával nőtt a,,rendszeren” kívüli munkanélküliség  Álláslehetőségek hiánya  Mobilitás hiánya az ügyfelek oldaláról  Szürkegazdaság erőteljes jelenléte ÉSZAK-MAGYARORSZÁG FOGLALKOZTATÁS ÉS MUNKAERŐPIAC

KIVÁLASZTÁS  Többlépcsős módszerek mutatkoznak eredményesnek  Túljelentkezés általánosan jellemző  Toborzásra épül - Minél szélesebb körben hirdethető a projekt, annál hatékonyabb a kiválasztás, ez minden esetben időigényes tevékenység TRANZIT JELLEGŰ PROJEKTEK TAPASZTALATAI

CÉLCSOPORT  Szigorú célcsoport kategóriák - Több hasonlóan hátrányos helyzetű rétegek kiszorulnak a projektből - Felmerül a célcsoport kategóriák szükségességének problémája -Felmerül annak az igénye, hogy egy projekten belül, nem csak képzésenként, hanem képességek szerint is bontva legyenek a csoportok -Szükség van tranzit jellegű foglalkoztatáspolitikai eszközökre (differenciált szükségletek) TRANZIT JELLEGŰ PROJEKTEK TAPASZTALATAI

LEMORZSOLÓDÁS  Indikátorok -,,problémás” ügyfelek kiszorulnak a projektből, nem kerülnek kiválasztásra, veszélyeztetik az indikátorok teljesítését - túlzott projektben tartási kényszer, fegyelem fellazulása, hiányzások elnézése stb. TRANZIT JELLEGŰ PROJEKTEK TAPASZTALATAI

ELHELYEZKEDÉS  Lényeges a képzésre választott szakma munkaerő-piaci relevanciája ( helyzetelemzés, munkáltatói kapcsolati tőke jelentősége a sikeres projekt érdekében)  Fontos tényező az elhelyezkedéshez és munkában maradáshoz szükséges kulcsképességek fejlesztése  Egyes szakterületeknél problémát jelenthet a program kezdő időpontjának csúszása (pl. építőipar-téli leállás) TRANZIT JELLEGŰ PROJEKTEK TAPASZTALATAI

 KOMPLEXITÁS IGÉNYE- általánosan jellemző  SZAKMAI KAPCSOLATOK, EGYÜTTMŰKÖDÉS IGÉNYE-INTÉZMÉNYRENDSZER KIALAKULÁSÁT TESZI LEHETŐVÉ (tranzitprogramok legfontosabb hatása)  Projektszemélyzet tevékenysége: jellemző a feladatok elkülönülése, komplex egységben, egy céldimenzió mentén PROJEKTMEGVALÓSÍTÓ SZERVEZETEK

 Évtizedes tapasztalatok nincsenek  Szigorú szabályok szerint készült költségtervek megnehezítették a tervezést ( előre nem látható kiadás, törvénymódosítások stb. ) PROJEKTEK ÉRTÉKELÉSE, KÖVETKEZTETÉSEK Hatékonyság, pénzügy

 A tranzitfoglalkoztatás jellegű projekteket lebonyolító szervezetek nagy általánosságban teljesítik a kitűzött indikátorokat  Statisztikai adatok azt bizonyítják, hogy a programrésztvevők nagyobb százaléka hasznosnak ítélte meg a projektben való részvételét  A projektek képesek voltak stabilan, komplexen működni  A lemorzsolódás alacsony  A képzést sikeresen elvégzettek száma magas PROJEKTEK ÉRTÉKELÉSE, KÖVETKEZTETÉSEK

KÖVETKEZTETÉSEK ERŐSSÉGEK  A tranzit működése során kialakult néhány olyan szervezet, amely képes arra, hogy nagyobb volumenben működtessen komplex munkaerő-piaci programokat, illetve alkalmasak tudásuk átadására  Elméleti és gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakemberek,,nevelődtek ki” - tranzit szakma kialakulása  Mással nem pótolható munkaerő-piaci katalizátor- szerep  Szoros szakmai és pénzügyi kontroll, megteremthető finanszírozási biztonság  Relatíve alapos tervezés, tervezhetőség

KÖVETKEZTETÉSEK GYENGESÉGEK  Szükséges lenne a tranzit pontos definiálása és a megfelelő törvényi szabályozás (projektek v. normatív finanszírozás?)  A tranzitfoglalkoztatás ismertsége alacsony fontosságához képest ( alacsony intenzitású PR munka)  Olyan hátrányos helyzetű ügyfelek kihagyása a projektből, akik tranzitálhatók lennének - célcsoport „lefölözése” az indikátorok teljesítése érdekében  A programok egy része valóban fölöslegesen drága lehet (pl. kevésbé,,problémás” ügyfelek bevonása a teljesítés érdekében - kevesebb időt és ráfordítást igényelne a képzésük és felkészítésük)  Korlát a tranzitprogramokat működtetni tudó szakemberállomány

KÖVETKEZTETÉSEK LEHETŐSÉGEK  Nagyobb volumenű, komplex munkaerő-piaci programok lebonyolítása  Elméleti és gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakemberek tudásának összegzése, átadása  A már kialakult kapcsolatrendszerek, együttműködések továbbfejlesztése.  Gazdasági-termelői szempontból újabb, összetett tranzit jellegű projektben megvalósítható konstrukciók megjelenése

KÖVETKEZTETÉSEK VESZÉLYEK  A vállalások ( indikátorok) teljesítése előnyt élvez az elsődleges céllal szemben  A tranzit elterjedése esetén felhígul a szakma  Több, nagyjából azonos volumenű projekt lebonyolítása esetén kiégés  Tranzitálás lehetősége a helyi munkaerőpiac függvénye

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!