Á GENS ALAPÚ TECHNOLÓGIÁK Tar Péter 1
M IK IS AZOK AZ ÁGENSEK ? Többféleképp definiálhatjuk az ágenseket: Az ágensek olyan egymással kommunikáló és együttműködő entitások, amelyek a környezetük aktív részeiként egy rendszer globális céljának elérése érdekében tevékenykednek. Mesterséges intelligencia alapú programok. Ágensek lehet például: Robotok „Gondolkodó” programok Szolgáltatást nyújtó objektumok Viselkedéssel leírható entitások Stb. 2
A Z ÁGENSEK FELÉPÍTÉSE, MŰKÖDÉSE Az ágens a környezetének eleme, azzal kapcsolatban áll. Szükség esetén beavatkozhat, vagy kommunikálhat más ágensekkel. 3 Környezet Ágens 1 Ágens 2 Ágens 3
A Z ÁGENSEK TULAJDONSÁGAI Képes a környezetét észlelni Figyeli a környezetet valamely tulajdonságát, Figyeli a környezet változásait Képes a környezetére hatni Cselekvést hajt végre Kommunikál más ágensekkel Célvezérelten működik Ez a cél általában a rendszer globális céljának elérése Autonóm Saját erőforrásokkal rendelkezik Emberi beavatkozásoktól mentesen képes működni Döntéseket hozhatnak 4
A Z ÁGENSEK JELLEMZŐI Számítási teljesítmény Jelentősen magasabb a hagyományos eljárás alapú megközelítésnél Az ágens üzenetváltások közben is aktív Üzenetek Szabványos üzenetváltások Az üzenet fogadható / elutasítható Viselkedés Működésük viselkedés orientált Szabályszerűen előre meghatározható Szolgáltatások Szolgáltatásokat nyújtanak a környezetük számára A szolgáltatásaikat mások igényelhetik Objektum-orientált szemléletet képviselnek 5
A Z ÁGENSEK TÍPUSAI Reflexszerű ágensek Gyors, egyszerű működést látnak el szabályok alapján Példa: Helyesírás-ellenőrző 6 Reflexszerű ágens Cselekvés Szabályok Érzékelés
A Z ÁGENSEK TÍPUSAI Belső állapottal rendelkező ágens Állapotot tároló reflexszerű ágens Az állapot a korábbi események következménye Példa: Szabályzó 7 Belső állapottal rendelkező ágens Cselekvés Szabályok Érzékelés Aktuális állapot
A Z ÁGENSEK TÍPUSAI Tanuló ágens Állapotok tároló reflexszerű ágens Az állapotokból következtetéseket vonhat le Példa: Vásárlási szokások felismerése 8 Belső állapottal rendelkező ágens Cselekvés Szabályok, Meta-szabályok Érzékelés Korábbi állapotok
A Z ÁGENSEK TÍPUSAI Célorientált ágensek Saját célja van, mérlegeli a lehetőségeit A cél lehet valamilyen mérték szerinti hasznosság is Példa: Sakkozó program 9 Belső állapottal rendelkező ágens Cselekvés Lehetséges döntések és eredményeik Érzékelés Aktuális állapotElérendő cél
Á GENS ALAPÚ ( TÖBBÁGENSES ) RENDSZEREK Ágens alapú rendszerek részei: Környezet A vizsgált rendszer, problématér Leíró szabályok Ágensek Szolgáltatások Kommunikációs csatornánk Műveletek Az ágensek ezek segítségével érzékelnek vagy beavatkoznak Példa: Komplex döntéshozó rendszerek, pl. biztonságtechnika 10
Á GENS ALAPÚ RENDSZEREK ELŐNYEI Elosztott architektúra Hibatűrő működés Skálázhatóság Platformfüggetlenség Párhuzamosíthatóság Szabványos kommunikáció Ágens karbantartás Másolás Törlés Újraélesztés Szolgáltatás menedzsment 11
Á GENS ALAPÚ PLATFORMOK Olyan környezet, ami ágens alapú rendszerek fejlesztését támogatja A platform által ellátott feladatok: Szabványos üzenetkezelés Ágensek karbantartása Szolgáltatások nyilvántartása Stb. 12
A JADE KERETRENDSZER 13
E GY JADE RENDSZER FELÉPÍTÉSE 14
A JADE RENDSZER SZOLGÁLTATÁSAI AMS – Agent Management System Egyedi azonosítók biztosítása Ágensek irányítása Jogosultságok RMA – Remote Monitoring Agent Ágensek felügyelete, kezelése DF – Directory Facilitator Yellow Pages szolgáltatás Szolgáltatások regisztrálhazók, kereshetők 15
A JADE RENDSZER HASZNÁLATA Rendszer szintű igények: JRE JDK JADE lib-ek Felhasználói igények: JAVA ismeretek Parancssoros fordítás, futtatás 16
JADE ÁGENSEK Származtatással készülnek Objektumként értelmezendők Létezik bizonyos konstruktor és destruktor Szabványosított kommunikációt használnak FIPA ACL (Foundation for Intelligent Physical Agents – Agent Communication Language) Előre definiált üzenettípusok Ontológiák! Egyedi azonosítók (AID) 17
Á GENS VISELKEDÉSEK Primitive Behaviours SimpleBehaviour CyclicBehaviour TickerBehaviour OneShotBehaviour WakerBehaviour ReceiverBehaviour Composite Behaviours ParallelBehaviour SequentialBehaviour 18
JADE ÁGENSEK MEGVALÓSÍTÁSA 19
P ÉLDÁK, GYAKORLÁS 20
T OVÁBBI INFORMÁCIÓK Ágensek: JADE: adePrimer.html adePrimer.html tml tml Szabványok:
K ÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! 22