Rába Járműipari Holding Rt

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Sándorfi Balázs Globális gépipari trendek és ezek hatása a magyarországi piaci szereplőkre Sándorfi Balázs - -
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Kérdések és dilemmák a Rába tudásmenedzsment stratégiájában Győr, Vissi Ferenc Rába Nyrt. HR igazgató.
1 Megaprofil 2 Termékeink 3 Projekt, – beépített termékek 4 Sikertényezők.
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Energetikai folyamatok és berendezések
Válságkezelés vállalati lehetőségei Rába Járműipari Holding Nyrt.
Magyarországi jármű- és járműalkatrész-ipar, ezek szerveződései
Rába Futómű Kft. Fejlesztési irányok és kkv-kal közös együttműködési lehetőségek november 12.
Szigorlati mintafeladat megoldása (folytatás)
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Makrogazdasági és részvénypiaci kilátások
Tőzsdeklub Gépipari cégek a BÉT-en Linamar Hungary Nyrt. Rába Járműipari Holding Nyrt november 28.
Kérjük halkítsák le telefonjukat!
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
Társaságunk bemutatása 2009.
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
2006. január 27. Kovács József vezérigazgató A 30 éve alapított Paksi Atomerőmű Rt évi működése Sajtótájékoztató január 27.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
A tételek eljuttatása az iskolákba
2010 október 2651 kp. Vizsga 2. feladata
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje A fazekas műhely példája és más egyszerű példák a vállalat modellezésére, rendszermátrix számításokra.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
szakmérnök hallgatók számára
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
A diákat készítette: Matthew Will
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
Termelésmenedzsment Production Management
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember Cég neve MCE Konferencia 2005 A controlling gyakorlata Controlling Kemény Gyula.
Stratégia, előrejelzések az Electrolux csoportnál
A controlling és vezetői számviteli rendszer architektúrája
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
A nyomdaipar évi teljesítménye a papírkereskedelem tükrében.
Econet.hu Nyrt év jelentősebb eseményei I i alaptőke-emelés Est Média Group Kft. 70%-ának megszerzése /Pesti Est, Est.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
H-2310 Szigetszentmiklós, Gyári út 70. Tel./Fax:
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
IV. Terjeszkedés.
IV. Terjeszkedés 2..
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
MultiMOL, avagy a regionális multivá válás folyamata a MOL-nál március 6. Jerkovits Éva, Pál Zsófia.
Strictly Confidential Április 2010 Federal-Mogul Hungary.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Az NHP második szakaszának eredményei és kilátásai
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
Budapesti Corvinus Egyetem, Számvitel tanszék
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Dr. Lelkes Márk Rába Fejlesztési Intézet Vezető
Kocsis Ernő Ügyvezető igazgató Roto Elzett Certa Kft.
Előadás másolata:

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Rába Járműipari Holding Nyrt. © Rába Rt.

A Rába Csoport felépítése Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. A Rába Csoport felépítése Rába Járműipari Holding Nyrt. Fő adatok (IFRS) 2005 Üzletágak Ingatlan Rába Futómű Kft. Rába Alkatrész Kft. Rába Jármű Kft. Árbevétel: 47.3 billion EBITDA: 600 m HUF Létszám: 3.037 Fókusz a nagysorozatú haszongépjármű futóműalkatrészekre Személygépjármű fém alkatrészek a régió piacára Nem termelő ingatlanok hasznosítása Projektalapú járműgyártás Futómű 61% Alkatrész 23% Jármű 16% © Rába Rt. Teszt központ

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Rába a világpiacon 90.4 71.5 15.8 FÁK + non-EU 51.2 Belföld USA EU 4,6 Ázsia 3.9 Dél-Amerika Összesen 2005: 237.4 M USD © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. A legjelentősebb vevők © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Futómű üzletág 23% 77% 6% 71% Komplett futómű Modulok, főegységek Alkatrész Telephely Győr Árbevétel 30.092 m Ft Létszám 1.845 fő Terület 770.000 m² Termelési terület 195.000 m² Megmunkálás Alkatrész megmunkálás és komplett futómű szerelés 100,000m²-en, mely magába foglalja a felületkezelést, hőkezelést és csomagolást. Kovács Kovács gyár 40,000 t éves kapacitással és a szükséges szerszámgyártással Öntöde Gömbgrafitos öntöde évi 12.000 t kész öntvény kapacitással és a hozzá tartozó mintakészítővel © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Futómű üzletág Futómű főegységek, alkatrészek Busz- és off-road futóművek Piacok Vevők 47.2% 23.7% 10.4% 3.0% 2.6% 13.1% USA EU FÁK+Kelet Európa Ázsia Dél-Amerika Belföld Liaz (Likinskij Avtobus) 28% 25% 8% 7% 5% 3% 24% Meritor Global Dana Global BPW Marmon-Herrington John Deere Egyéb © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Beépítések © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Alkatrész üzletág Mór 7.150 m Ft 600 fő 130.000 m² 32.000 m² Telephely Árbevétel Létszám Terület Termelési terület Sárvár 3.312 m Ft 390 fő 112.000 m² 21.000 m² Sajtolás és hegesztés Hegesztő robotok Kataforetikus festés PU habosítás Szabászat, varrás NC-,CNC- megmunkáló gépek Hagyományos fúró-, maró- és köszörű gépek Hidraulikus és mechanikus présgépek 65% 4% 26% Személygépkocsi ülés és alkatrészek Kötöttpályás jármű ülés és alkatrész Közúti haszongépjármű alkatrész Egyéb © Rába Rt. Autóbusz ülés és alkatrész 1%

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Alkatrész üzletág Ülés rendszerek Fémalkatrészek Ülések Ülés alkatrészek Forgácsolt Piacok Vevők Lear Co. 20% Egyéb 74% 26% Belföld Európa Magyar Suzuki Rt. 3% 48% 3% Rába Jármű 3% ISE GmbH 7% 8% 8% NAF GmbH Denso © Rába Rt. Rába Futómű Kft.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Beépítések © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Jármű üzletág Katonai terepjáró gépkocsik Jármű alvázak Piacok és vevők Termék- és piaci stratégia A Rába 15 éves keretszerződést kötött a magyar Honvédelmi Minisztériummal, aminek alapján kizárólagos szállító a terepjáró kategóriában Autóbuszok önjáró alvázai regionális késztermékgyártóknak Alváz-szerkezetek európai piacra Projektalapú fejlesztések A piac kiszolgálása stratégiai partnerekkel A kapacitások értékesítése projekt-alapú üzletekben © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Kérdés 1. © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. EU kovács piac és versenyhelyzet Acél gyártás Kovácsolás Megmun-kálás Futómű szerelés Jármű-gyártás EU OEM-ek Futómű gyártók :ARM, DANA, Carraro, ZF Kisebb megmunkáló: Zakrisdalsverken Kisebb kovácsgyárak Kovácsgyárak: Bharat Forge, Schöneweiss, Bertot, Sifco Acélgyárak: Thyssen, Buderus, kisebb gyártók © Rába Rt. RÁBA

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Kérdés 2. © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Üzleti környezet Alapanyagárak alakulása Erőteljesen növekvő energiaárak* *bázis 2004. dec. Forrás: Rába Forrás: Rába A keresztárfolyamok változása Forrás: Rába USD EUR 170 175 180 185 190 195 200 205 210 215 220 2005 Q1 Q2 Q3 Q4 2006 230 235 240 245 250 255 260 265 270 275 280 Ft/USD átlagárfolyam Ft/EUR átlagárfolyam © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Piaci trendek USA tgk piac EU tgk piac db db Orosz busz és trolibusz piac db © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Kérdés 3. © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt Restrukturálás, hatékonyságjavítás fő elemei 2017.04.03. 2003 - A Fókusz meghatározása Dezinvesztíció – motor, ipartechnika, energia szolgáltatás, Integris Létszámhatékonyság, létszámstruktúra 2004 - A legnagyobb problémák kezelése, a romlás megállítása Holding-Futómű szervezeti összevonás Surcharge bevezetése Portfolió tisztítás Telephely koncentráció I. – kapuvári gyár áttelepítése Győrbe 2005 - Épitkezés - stratégia Beruházások – Mór hegesztő robotok, Futómű megmunkáló központok Lean manufacturing Alkatrész győri üzemének integrálása a Jármű üzletágba Szervezeti szintek csökkentése Telephely koncentráció II. – Futómű győri egységeinek egy telephelyre vonása 2006 - Jelentős stratégiai lépések befejezése Telephely koncentráció III. – Futómű koncentráció 28e-ből 67e-be; Jármű áttelepítése a Futómű telephelyére Drasztikus árbevétel növelés Folyamatos költség hatékonyság javítás © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Hatékonyságjavítás fő mutatói Létszám összetétel 57% 43% Fizikai Szellemi+improduktív 68% 32% Fizikai Szellemi + improduktív Költségszintek 1 főre jutó árbevétel m Ft © Rába Rt. Közvetett szint Közvetlen szint

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Javuló teljesítmény minden üzletágnál Árbevétel üzletáganként m Huf 31605 20125 10058 1635 40155 25264 11019 6090 47346 30092 11283 8089 5000 10000 15000 20000 25000 30000 35000 40000 45000 50000 Csoport Futómű Alkatrész Jármű 2003 2004 2005 IFRS Üzemi eredmény üzletáganként m Huf -6151 -6406 -988 60 -5158 -4643 -760 266 -1976 -2508 -204 497 -7000 -6000 -5000 -4000 -3000 -2000 -1000 1000 Csoport Futómű Alkatrész Jármű 2003 2004 2005 © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Csoport stratégia 2005-2007 A Rába Rt. célja egy 200 millió Eurós* eredményes járműipari cégcsoport kialakítása kétszámjegyű növekedési rátával Fókusz a nagysorozatú haszongépjármű futóműalkatrészekre Európában, komplett futóművek kiválasztott szegmensekben Cél: Letisztult termékportfólió, növekedés, versenyképesség Futómű Üzletág Személygépjármű fém alkatrész gyártás a régió piacára Cél: eredményes, korszerű technológiával ellátott beszállító Alkatrész Üzletág Projektalapú járműgyártás Cél: Stabil jövedelmezőség Jármű Üzletág Nem termelő ingatlanok hasznosítása Cél: Készpénz felszabadítás a stratégiai üzletekre Ingatlangazdálkodás © Rába Rt. *A HM megrendelés bevételei nélkül

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Csoport stratégia Üzleti stratégia Növekedés a stratégiai piacokon Kategóriájában kiemelkedő minőség – mérnöki háttér Pontos szállítás – ellátási biztonság Csoport célja a cégérték növelése Üzemi és nettó eredmény javítása Készpénztermelés növelése Hitelállomány csökkentése Akvizíciók Árbevétel növelése Ingatlan stratégia Telephely/operációs konszolidáció Termeléshez nem szükséges ingatlanok hasznosítása Felszabaduló tőke felhasználása a hitelállomány csökkentésére Működési stratégia Teljesítmény menedzsment Innovatív, specialista szervezet Folyamatos javítás szervezeti elterjesztése, tudás és változás menedzsment © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Kérdés 4. © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Ingatlanvagyon bemutatása Termeléshez szükséges ingatlanok Terület (m²) Beépített (m²) Győr-reptér 708,394 245,395 Mór 156,445 45,737 Sárvár 112,150 18,898 Lakóövezeti ingatlan – ingatlanprojekt része (Rába-Engel projekt) Hasznosításra kijelölt ingatlanok Terület (m²) Beépített (m²) Korábbi központi 429,770 Ipari ingatlanok – értékesítés alatt Terület (m²) Beépített (m²) Győr-reptér 25,258 2,338 Győr-közúti 57,618 40,013 Kapuvár 160,310 16,165 Egyéb speciális ingatlanok – értékesítés alatt Terület (m²) Beépített (m²) Kispesti irodaház - eladva 4,949 1,097 Szálloda-Győr 2,105 1,997 Üdülők 16,914 Próbapálya-Écs 1,004,065 © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Ingatlanok számokban könyv szerinti érték Termeléshez szükséges ingatlanok ~6.0 mrd Ft Hasznosításra kijelölt ingatlanok ~3.5 mrd Ft Várható bevétel a 2007-2009-es időszakban: 2-3 mrd Ft © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Kérdés 5. © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Cégérték növelés 2006-2009-es stratégiai célok Tulajdonosi érték növelése 2006 2007 2008 2009 Részvény ár (Ft) 609 1000 1500 2000 Kapitalizáció (mrd Ft) 8.2 13.4 20.1 26.6 © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt A javulás forrásai 2007-ben 2017.04.03. Növekedés Futómű megmunkált kovács termékekkel Európában komplett futóművekkel Fák és Marmon (USA) Alkatrész Stratégiai együttműködés a Suzukival és az ülés rendszerintegrátorával – Toyo Seat Sárvár – kapacitás kiterhelése, felfutó EU üzletek Jármű Vasszerkezeti háttéripari kapacitás kiterhelése Új szerelési munkák megszerzése Hatékonyságjavítás Telephely konszolidáció A nagy infrastruktúrából adódó költségek csökkentése Üzemi hatékonyság növelése Folyamatos fejlesztés gyakorlatának erősítése Fedezet menedzsment Belső logisztika újraszervezése Termelés szervezés hatékonyságának javítása (élőmunka, energia, minőség) © Rába Rt.

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Célok Növekedés Hatékonyságjavítás Növekvő EBITDA Koncentrált beruházás Ingatlan hasznosítás Fenntartható fejlődés Hitel állomány csökkentése © Rába Rt. Cégérték növekedés

Rába Járműipari Holding Rt 2017.04.03. Kérdés 6. © Rába Rt.