Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kérdések és dilemmák a Rába tudásmenedzsment stratégiájában Győr, 2012.03.07. Vissi Ferenc Rába Nyrt. HR igazgató.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kérdések és dilemmák a Rába tudásmenedzsment stratégiájában Győr, 2012.03.07. Vissi Ferenc Rába Nyrt. HR igazgató."— Előadás másolata:

1 Kérdések és dilemmák a Rába tudásmenedzsment stratégiájában Győr, 2012.03.07. Vissi Ferenc Rába Nyrt. HR igazgató

2 2 A Rába Csoport Fő adatok (IFRS) 2010 (auditált) 2011 (nem auditált) Árbevétel: HUF 35 777 m HUF 39 319 m EBITDA: HUF 3 117 m HUF 3 846 m Létszám: 2 045 fő 1 962 fő Alapítva 1896 Üzletágak Rába Járműipari Holding Nyrt.* Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft. Rába Jármű Kft. Rába Futómű Kft. Ingatlan Vegyesvállalatok Fehrer Automotive - Rába Kft. Fehrer 70% - 30% Rába Közepes sorozatú komplett futóművek, nagysorozatú futóműalkatrészek haszongépjárművek számára Személygépjármű fém alkatrészek a régió piacára Speciális járműgyártás Nem termelő ingatlanok hasznosítása * Budapesti Értéktőzsdén jegyzett Jármű Kft. 14% Alkatrész Kft. 26% Futómű Kft. 60%

3 3 Belföld Suzuki BPW Dana Honvédelmi Minisztérium GAZ Kamaz EU Dana Meritor Scania Claas USA Marmon-Herrington Meritor Dana John Deere 7 483 7 902 14 317 13 889 2 331 880 8 494 14 972 3 931 897 Összesen 2010-ben: 35 777 m HUF Összesen 2011-ben: 39 319 m HUF Rába a világpiacon FÁK + nem EU Ázsia

4 4 Legjelentősebb vevőink

5 A válság hatásai •Fogyasztás csökken – eltolódás a kisebb járművek irányába •Pénzügyi nyomás erősödik •Élesedő/túlélési verseny – árnyomás •Dráguló/nehezen elérhető hitelek •Várható a műszaki igények megváltozása (termékek a következő időszakra) Beszállítói kör konszolidációja A pénzügyi válság átterjedt a reálgazdaságra Hatásai: •Mindhárom stratégiai piacon csökkenő igények •Instabil deviza árfolyamok •A beszállítók többsége még nem reagált Gazdasági és piaci környezet

6 A válság túlélése: •pozitív üzemi eredmény, •fizetőképesség megőrzés (cash), •kompetencia megőrzés, •növekedési képesség megtartás, •tudás megőrzés, fejlesztés, •célzott innováció mellett Cél

7 7 Tudás megőrzés Kompetencia vizsgálat piaci oldalról •gép •szakterület Kompetencia hordozók •MESTEREK •TANÍTÓK

8 8 RÁBA MESTER Cél: a kulcspozíciót betöltő dolgozók kiválasztásán, megbecsülésén, fejlesztésén, tevékenységének nyomon-követésén, időszakonkénti értékelésén keresztül •tudás-elismerés, -megőrzés, -átadás, •fluktuáció csökkentés Általános követelményrendszer •magas szintű szakmai tudás és speciális helyi ismeretek •meghatározó folyamatok / berendezések felelős szakemberei •átlagon felüli teljesítmény •kialakult kapcsolatrendszer •gazdasági és minőségügyi szemlélet •tudásátadási készség és képesség •példakép •a vállalat, a feladat és a pozitív, célirányos változás / változtatás iránt iránti elkötelezettség Feltételek •a pozíció betöltése, megtartása, újbóli megszerzése éves értékeléshez kötött •kiemelt díjazással jár (megbízás időtartamára, a ledolgozott órára fizetett külön pótlék)

9 9 TANÍTÓK Oktatási anyag készítés – kollégáktól-kollégáknak Témák: •vállalati és HR stratégia által kiemelt fontosságú kompetenciák megőrzése, •tapasztalati tudás átadás •a gyártási és egyéb üzleti folyamat során felmerülő kérdésekre adott válaszok •hatékony és minőségi munkavégzés elősegítése Folyamat: •témajavaslat benyújtása •cél, vázlat, szakértő, oktatandó kör, terjedelem, képzési feltételek megjelölésével •témajavaslat jóváhagyása •szerződéskötés •kidolgozás •értékelés •oktatás / visszamérés

10 10 Oktatási anyag Tartalmi elemek: •címlap •tartalomjegyzék •előszó (tanfolyam célja, kiknek szól, szükséges óraszám, felhasználók bemeneti követelményei) •a téma kifejtése •összegzés •ellenőrző kérdések •teszt kérdéssor (vizsgakérdések) megoldó kulccsal együtt •hivatkozások, felhasznált szakirodalom feltüntetése Elvárások: •szakmailag és stilisztikailag is kifogástalan • az alapismeretek mellett részletesen tartalmazza a Rábánál alkalmazott módszereket, eljárásokat, technológiákat •a legújabb módszerek, kutatások eredményeit használja fel a Rábán belüli hatékonyabb munkafolyamatok kialakítása érdekében •terjedelem: 30-100 A4-es oldal + elektronikus formátum

11 11 Oktatási anyag Értékelés szempontszintszorzó tartalom/forma 4-5 0,4 nehézségi fok 1-5 0,5 oldalszám 1-5 0,1 Speciális (kimondottan Rábára jellemző), részletes téma kidolgozás, amely a Rábánál kulcskompetenciát képvisel külön díjazást jelent A Rába-nál készült valamennyi oktatási anyag szerzői jogvédelem alatt áll

12 12 Elkészült tananyagok Alapismeretek •Általános járműipari ismeretek •Kovácsolási alapismeretek •Műszaki rajzolvasás •Hőkezelő túlélő tanfolyam a Kovács üzemben •NC alapok Szakmai ismeretek •Megmunkáló gépek kezelése, programozások (FANUC, Siemens, NCT, Univers) •Szerszámkopás •Hőkezelés •Repedésvizsgálat •Hegesztett hídház gyártástechnológia •Fogyó elektródás védőgázas ívhegesztés •Minőségi gyártás és minőségbiztosítás a Kovács üzemben Általános műszaki ismeretek •Műszaki oktatás nem műszakiaknak •Kovácsolásról nem műszakiaknak

13 13 •Fenntarthatóság –Innovatív vállalalat az intenztív K+F tevékenységnek köszönhetően –Fenntartható növekedés új üzletekkel, új termékekkel •Magasabb hozzáadott érték –Az innováció révén növekedjen a magas hozzáadott értékű, komplex termékek részaránya –Értékesített fművek számának növelése (2009: 7.000 fmű/év, 2015 – 15.000 fmű/év) –A termék részeként, de részben önmagában és szolgáltatásként is hasznosuljon a szellemi hozzáadott érték is •Tevékenységek –Fejlesztési irányok meghatározása (alkalmazott kutatás, előfejlesztés) –Futóműfejlesztés a vállalati stratégiával összhangban •Busz, tgk., mezőgazdasági alkalmazások –Projekt menedzsment, termék élettartam engineering (párhuzamosan 2 nagy, 3-4 közepes projekt) •K+F csapat (a meglévő konstrukciós team mellett) –Az Intézet vezetője (tapasztalt járműipari K+F mérnök, doktori végzettséggel) –Fejlesztő csapat: 5 fő tervező mérnök (ProE mint CAD eszköz, FEM, kerekek, NVH, mechatronika, idegen nyelveket beszélő mérnökök) –Teszt csapat (15 fő, különféle tesztpadok) •Beruházás (3 év) –Program indulása: 2010 július 1. – 8 millió USD –Épület rekonstrukció, infrastruktúra –Modernizált kísérleti üzem, felújított és új tesztberendezések –Új szoftverek (FEM, fogaskerék, további ProE licenszek és modulok) –Új generációs fogaskerékgyártás Célzott innováció - Rába Fejlesztési Intézet

14 14 Piac ismeret Benchmark Termék (futómű) ismeret Benchmark Gyártás- technológiai és teremlési ismeret Üzleti szemlélet, projekt ezetés, árképzés Speciális tudás FEM fogaskerék zaj Rendszer (jármű) ismeret Kommunikáció Általános fejlesztő- mérnöki képességek Személyes munka Kompetencia profil

15 15 Tudás megosztás Közös projektek •Termék fejlesztés vevőkkel közösen •Külső kapcsolatrendszer fenntartása –Egyetemi együttműködések – Győr, Budapest, Veszprém (szakmai / Practing gyakorlat, előadás sorozatok, diploma munka készítés, hallgatói versenyek, stb.) –Integrált Járműipari Termék és Technológia Fejlesztő Rendszer Kutatása (IJTTE_08) - a K+F tevékenység magas szintre emelése korszerű tervezési és termelés irányítási eljárások fejlesztése, valamint új termékek, szolgáltatások létrehozása a Nemzeti Technológia Program (NTP) keretében a Nemzeti Kutatási és Technológia Hivatal támogatásával –közreműködés a Járműipari Regionális Egyetemi Tudásközpont létrehozásában

16 16 Tudásmenedzsment megjelenése a stratégiában ÁrbevételÜzemi eredmény Értékesítés bruttó eredménye* A Rába Csoport eredményterve, 2010-2015 [mrd Ft] *Nettó árbevétel – Közvetlen költségek

17 17 Köszönöm a figyelmet !


Letölteni ppt "Kérdések és dilemmák a Rába tudásmenedzsment stratégiájában Győr, 2012.03.07. Vissi Ferenc Rába Nyrt. HR igazgató."

Hasonló előadás


Google Hirdetések