Bedekovics István, KSH november 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
KILÁBALÁS - NÖVEKEDÉS október VARGA MIHÁLY.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
1. oldal A vezetői döntéseket támogató mutatószám rendszer Pilot projektzáró jelentés szeptember 9.
A projekt megvalósítás tapasztalatai
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
1Kőszeg, december 12. Ellenőrzés, kifizetés folyamata Szabó András.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
EU II..
FEJLESZTÉSI FELADATOK FINANSZÍROZÁSA Gazdaságfejlesztési pályázatok a tervezéstől a megvalósításig - több száz nyertes pályázat tapasztalatai alapján -
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A globalizáció hatása a nemzeti számlarendszerre KSH, szeptember 22.
A diákat készítette: Matthew Will
Nemzeti Egészségügyi Számlák (NESZ) május 23. Mentusz Zsófia Központi Statisztikai Hivatal.
Controlling a gyakorlatban Nemzetgazdasági controlling, Eger és Kelet-Magyarország szerepe a nemzetgazdaság fejlődésében dr.Bamberger Anna Magyar Controlling.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Távmunka a területfejlesztésben
Phare ellenőr feladata, szerepe a Programban Karlik Csilla Közbenső Fórum 2002/2003 évi területfejlesztési Phare program Február 1. Debrecen.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
A magyar gazdaság várható helyzete
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Kormányszóvivői tájékoztató Public Private Partnership Átfogó hatékonyságjavítási és befektetési-aktivitás növelési program.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Dr. Báger Gusztáv A PPP: az állami és magánszektor együttműködésének tapasztalatai és ellenőrzése.
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
IV. Terjeszkedés 2..
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
Előadás másolata:

Bedekovics István, KSH 2006. november 2. Az államháztartás statisztikai elszámolása különös tekintettel a PPP projektekre Bedekovics István, KSH 2006. november 2.

Az előadás szerkezete Az államháztartás statisztikai fogalma, elszámolása Az EDP jelentés A PPP projektek statisztikai története A statisztikai elszámolás elvei Hazai tapasztalatok Bevezető

A költségvetési hiány és az államadósság alakulása 2002 2003 2004 2005 2006 PM előrejelzés Költségvetési hiány, md Ft 1415,9 1196,3 1097,9 1434,0 2006,7 A GDP százalékában 8,2 6,3 5,3 6,5 8,6 A GDP százalékában mnnypénztárak nélkül 9,0 7,2 7,8 10,1 Államadósság a GDP százalékában 55,6 58,0 59,3 61,6 68,4

A költségvetési hiány és az államadósság alakulása az Európai Unióban A legmagasabb költségvetési hiány 2005-ben: Magyarország 6,5%(7,8), Portugália 6,0%, Görögország 5,2%, Olaszország 4,1% 9 ország volt a 3%-os küszöb felett 15 országban javult, 9 országban romlott, 1 országban változatlan a ráta 2004-hez viszonyítva A legmagasabb államadósság 2005-ben: Görögország 107,5%, Olaszország 106,6%, Belgium 93,2%, Málta 74,2% 9 ország volt a 60%-os küszöb felett 12 ország mindkét mutatója a küszöbérték alatt van

Az államháztartás statisztikai fogalma Jogi államháztartás – ÁHT 1.§ 1. bek. Statisztikai államháztartás – nemzeti jövedelem és vagyon újraelosztása és/vagy nem piaci termelők nem-piaci termelés fogalma – 50%-os szabály besorolt vállalatok: ÁPV Rt, NA Rt, Állami médiák, MTI, MÜPA, ÁAK Rt (2006-tól) non-profit intézmények: mintegy 180 szervezet magánnyugdíj-pénztárak (2007 márciusig)

Elszámolási elvek elszámolási konzisztencia eredményszemléletű elszámolás időtényezővel korrigált pénzforgalmi elszámolás gazdasági konzisztencia „Ha a gazdasági műveletek oly módon kerülnek számbavételre a hivatalos elszámolásokban, hogy a jog szerinti elszámolás ellentmond a gazdasági műveletek valós gazdasági tartalmának, akkor a nemzeti számlák a valós gazdasági tartalom elszámolását részesítik előnyben.” speciális tranzakciók: privatizáció PPP

Az államháztartással kapcsolatos statisztikai jogszabályok Magyarországon nincs, csak a Statisztikáról szóló 1993. évi tv. ÁHT, költségvetési törvény EU: ESA 95 (2223/96 Tanácsi Rendelet ESA kézikönyv a kormányzati hiányról és az államadósságról EDP jogszabályok

EDP jelentés Évente kétszer (március és szeptember végén) kell az Eurostatnak benyújtani Részletes adatok az államháztartás hiányáról és az államadósságról A 2005. decemberi jogszabály alapján részletes háttéradatok szolgáltatása (többek között részletes lista a PPP projektekről) Többhetes ellenőrzési procedúra (Eurostat) Rendszeres és rendkívüli helyszíni ellenőrzés (Eurostat)

Az EDP jelentés összeállítása Magyarországon Három intézmény vesz részt benne: KSH, MNB, PM KSH: államháztartási hiány MNB: államadósság PM: prognózis A három intézmény együttműködését egy megállapodás szabályozza Munkacsoport a három intézmény szakértőiből, amely rendszeresen ülésezik módszertani kérdések megvitatására

Publikálás Eurostat: sajtóközlemény kb. három héttel a beadás után a főbb mutatókból Eurostat honlap fejlesztése: 2006 május - külön rész a kormányzati statisztikáról – folyamatosan bővül a tartalom Az összes tagország legutóbbi 4 jelentése hozzáférhető Magyarország: 2006 októberig az Eurostat sajtóközlemény magyar változatát publikáltuk 2006 októbertől a KSH is publikálja a teljes jelentést

A PPP projektek statisztikai története ESA95 EDP kézikönyv Eurostat sajtóközlemény 2004 február Módszertani útmutató – a kormányzati hiányról és államadósságról szóló EU kézikönyv kiegészítő fejezete 2004 október

A KSH tevékenysége a PPP projektekkel kapcsolatban Előzetes állásfoglalás kiadása Közvetlenül, jogszabály alapján: felsőoktatás-fejlesztési program Közvetve, a PPP Tárcaközi Bizottság tagjaként

PPP Tárcaközi Bizottság A 2093/2003 (V.29) kormányhatározat alapján a Kormány hozta létre Feladata: PPP projekttervek véleményezése, a projektek megvalósulásának nyomon követése Tagjai: GKM(elnök), PM, IRM, Miniszterelnöki Hivatal, KSH

PPP TB működése Eddig közel 100 projekttervet véleményezett Túlnyomó többségük előkészítés alatt illetve közbeszerzési szakaszban tart OM és NSH projektek, börtönprojektek, Nemzeti Múzeum mélygarázs, Erkel Színház, autópályák, MTV székház, Kongresszusi központ, Ferihegyi vasút Jelenleg a kötelezettségvállalás éves összege mintegy 54 milliárd Ft, a költségvetés kiadási főösszegének 0,7%-a

PPP projektek előnyei közcélú feladatok ellátására lehet általa megoldást találni úgy, hogy a költségvetési deficit nem növekszik (a költségvetési hiány csak az adott évben fizetendő szolgáltatási díjjal nő); a magánszféra bevonásával a beruházás hatékonyabban valósítható meg, mint állami beruházásként; az állam kockázata ilyen megoldásoknál alacsonyabb, mint az állami beruházásoknál; az állam az igénybe vett szolgáltatással arányos díjat fizet (minőség, mennyiség), így a várható kiadások jól tervezhetőek „PPP used to describe arrangements where the public sector contracts to purchase quality services on a long-term basis as to take advantage of private sector management skills incentivised by having private finance at risk.” HM Treasury, UK 2000

PPP projektek kockázatai a projekt nem megfelelő definiálása esetén a projektet az Eurostat átminősíti, így az azonnali hiánynövelő tényezővé válik (a projekt az ESA’95 szerint rejtett állami hitelfelvételnek bizonyul, és a beruházás teljes összege megjelenik az állami kiadások között); a közbeszerzés során a PPP specifikus szakmai tapasztalatok hiánya miatt az állami érdekérvényesítés nem elég erős, így végsősoron a megvalósítás nem lesz hatékonyabb, mint állami beruházásként lenne; a kockázatok pontatlan definiálása és megosztása miatt az állami kockázatvállalás nagyobb lesz a szükségesnél; a szolgáltatási díjra vonatkozó tárgyalásoknál a PPP specifikus szakmai tapasztalatok hiánya miatt az állami érdekérvényesítés nem elég erős, így végsősoron az állam többet fizet a szükségesnél; a monitoring és a visszacsatolások hiánya miatt az állam számára optimális megoldástól való eltérés nem, vagy csak lassan kerül korrigálásra

A PPP beruházások két változata A magánpartner egy teljesen új eszközt hoz létre Az állami partner egy már meglévő eszközt ad át a magánpartnernek, aki azt lényegesen felújítja

A statisztikai elszámolás elvei A kockázatok viselése A szerződő partner szektorbesorolása: Magán vagy állami piaci vállalat (50%-os kritérium) Az eszközök besorolása

Elsődleges elemzés: A kockázatok fajtái Építési kockázat Rendelkezésre állási kockázat Keresleti kockázat

A kockázatok viselése Alapszabály: A kockázatok közül az építési kockázatot és a másik kettő közül legalább az egyiket a magánpartnernek kell viselni Egy adott kockázattípust akkor visel a magánpartner, ha az odatartozó kockázati elemek döntő részét viseli

Építési kockázat(1) Építési többletköltségek Késve teljesítés Hibás tervezés Szabványok figyelmen kívül hagyása Műszaki hiányosságok Alvállalkozó hibás teljesítése Finanszírozási kockázat

Építési kockázat(2) A szolgáltatási díjfizetést csak a beruházás elkészülte után lehet megkezdeni A szerződésnek tartalmaznia kell a beruházó hibájából fakadó késedelem esetén alkalmazott szankciókat A beruházási többletköltségek a szolgáltatási díjban nem jelenhetnek meg

Rendelkezésre állási kockázat Rendelkezésre állási díjstruktúra a futamidő teljes hosszára rögzített Rendelkezésre állási díj a futamidő során reálértékben konstans A szolgáltatási színvonal romlása automatikus szankcionálást von maga után Monitoring rendszer: a díjlevonás arányos a színvonal csökkenéssel

Keresleti kockázat A közcélú igénybevétel aránya legalább 50% A díjfizetés a közcélú igénybevétellel arányos Szabad kapacitás hasznosításból származó bevételeknek összhangban kell lenni a díjfizetéssel

Másodlagos elemzés Akkor fontos, ha a kockázatvállalás szerint nem egyértelmű a megítélés A legfontosabb kritérium, hogy mi lesz az eszközzel a szerződés lejártakor Az állami partnernek csak opciója lehet a megvásárlásra A szerződés lejártakor az ár nem lehet sem túl magas, sem túl alacsony

Speciális esetek Az állam 100%-os állami tulajdonú vállalattal szerződik Nem kizáró ok, de fontos, hogy piaci alapon szerződjenek Állami garanciák Csak a beváltáskor érdekes – az eszköz általában átsorolódik

Hazai tapasztalatok Jogi és intézményi háttér nem rendezett Magánpartnerek és bankok nem értik az ügylet specifikumait Szolgáltatási díj elemekre bontása – költségtérítés - nincs tényleges gazdálkodás Devizahitel a finanszírozáshoz – árfolyam- és kamatkockázat Szolgáltatási díjfizetés technikája

Bedekovics István istvan.bedekovics@ksh.hu KSH, 1024 Bp. Keleti Károly u. 5-7