A Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közalapítvány, Ipari Kommunikációs Technológiai Intézet egyes új kutatás-fejlesztési eredményei Innováció és fenntartható felszíni közlekedés Budapest, Laborczi Péter, Ph.D. Gordos Géza egyetemi tanár, MTA doktora, CEO Ipari Kommunikációs Technológiai Intézet (IKTI) MyTraffic – GPS alapú közlekedési információk mobilon
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Tartalom 1. Forgalmi információs rendszerek, navigációs rendszerek 2. MyTraffic: közösségi alapon, a felhasználók mobiltelefonjairól származó adatok alapján határozza meg a forgalom aktuális helyzetét, így a közlekedők térben és időben releváns forgalmi térképet kapnak 3. Néhány a témába vágó új kutatási eredmény
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány 33 IKTI Témák 1. Infokommunikációs hálózatok 2. Szenzorok és aktuátorok 3. Intelligencia / algoritmusok I.Közlekedésben (ITS) a.Intelligens mobilitás b.Car-2-Car kommunikáció c.Közlekedési információs rendszerek II.Otthonokban a. Ambient Assisted Living (AAL) b.Szenzorhálózatok c.Helyzet- és mozgásdetektor III. Iparban (AAW) a.Ambient Assisted Working b.RFID
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Traffic jam
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Közlekedési hírek (1)
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Közlekedési hírek (2)
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Közlekedési hírek (3)
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Web 2.0 A közlekedők egy részhalmaza megosztja egymással az aktuális információit Manuális – pl. sms Automatikus – Floating Car Data (GPS alapon)
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Navigációs rendszerek (1) Első generáció 1. Digitális térképek 2. Algoritmusok: útvonaltervezés 3. Navigáció 4. POI-k Második generáció 1. Közlekedési információk integrálása a. TMC b. Nagyobb sávszélesség (mobilinternet)
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Probléma: túlreagálás (overreaction) Egységes közlekedési információ a kerülőutakon okoz torlódást
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Navigációs rendszerek (2) Harmadik generációs navigációs rendszerek – Hálózatba kötött, – Közösségi alkalmazások, – A forgalmat optimálisan szétosztják a hálózatban Előnyök: – Más felhasználóktól és a központból származó információk, – Központ optimalizál, – Közlekedési információk és más helyhez kötött információk Például: – Melyik út a leggyorsabb ADOTT IDŐBEN, ADOTT FELHASZNÁLÓNAK? – Hol tankoljak? – Melyik étterembe térjek be? (személyre szabott, a felhasználók értékelése alapján készített javaslat)
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány GeoWeb a járműben Most – +/- 1 óra Itt – Útvonal környékén Tömör – 1-2 mp alatt felfogható GeoWeb: Geogáfiai (hely alapú) információ és a mai Internet összeolvasztása Közlekedési és más információk Forrás: NavNGo
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Alkalmazások S. Hess: eSafety Conference – Berlin 5-6 June 2007
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány „Connected Car”
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány MyTraffic rendszer Eszköz: GPS-szel és mobil internettel felszerelt okos telefon vagy PDA: egyrészt adatszolgáltatók a rendszer számára, másrészt „cserébe” a információt (pl. forgalmi helyzetet ábrázoló térképet) kapnak Server park MyTraffic client GPS, parkolóhely, stb. adatok Feldolgozott, összesített, adatok + előrejelzés Adatbázisok, algoritmusok
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Adatkapcsolat A készüléken elérhető internetkapcsolaton keresztül: - 3G/HSDPA: optimális az alkalmazás sebessége - EDGE: használható, de előfordul, hogy pár másodpercet várni kell a térkép letöltésével - GPRS: igen lassú a letöltés - A MyTraffic program napi rendszeres használata kb. havi 0,5 GB adatforgalommal jár.
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Információ előállítása A szerveren a felhasználók mozgásaiból, és egyéb rendelkezésre álló adatokból intelligens algoritmusok (gráfelmélet, adatbányászat, predikció) meghatározzák az aktuális forgalmi helyzetet. Az információ forrásai maguk a rendszert használó autósok minél többen használják a MyTraffic alkalmazást, annál teljesebb, pontosabb kép alakul ki az adott terület útjainak forgalmi helyzetéről Ha kevés MyTraffic felhasználó autózik a városban bázisflotta: más flottakövető partnerek adatai alapján A rendszer természetesen csak anonim GPS adatokat használ, semmilyen személyes adatot nem kezel.
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Ismerje meg Töltse le Regisztráljon Installálja Használja
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány FORRÁSADATOK JELLEMZÉSE („BENCHMARKING”)
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Forrásadatok minősége Mivel a Floating Car Data rendszerek jellemzően flottakövető cégektől, illetve magánszemélyektől származó adatokat használnak, nem garantált a forrás GPS adatok minősége Ezért fontos, hogy a rendszer forrás adatait minősítsük, „benchmarking” mérőszámokkal jellemezzük A GPS adatok térbeli és időbeli eloszlását elemezve néhány egyszerű mérőszámmal jellemezzük az adatforrásokat Kérdések: – Mely adatforrás nyújt „jobb” adatot? – Az adatok alapján lehet megbízható információt nyújtani? – Minőség folyamatos monitorozása
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Általános mérőszámok Járművek száma Rekordok száma Félre vezető lehet Adatok mélyebb analízise szükséges
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Időbeli eloszlás
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Térbeli eloszlás
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány FCD adatok összehasonlítása Időbeli és térbeli lefedettség Flották egymással és önmagukkal történő összehasonlítása Pl. #1 és #2: önmagukkal történő lefedettsége ~ 60% Egymáshoz viszonyított lefedettsége > 40%
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány FCD adatok minősége Út osztályok szerint Fontosabb utakon nagyobb a lefedettség
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány CAR-2-CAR KOMMUNIKÁCIÓ, SZIMULÁCIÓ
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány 27 Information Dissemination Focus: Information Collection and Dissemination via Wireless Vehicular and Sensor Networks Design wireless ad-hoc communication protocols for AmI systems: – Ambient Assisted Living/Working (AAL) – AAL in vehicles: Aim: ease the every day life of drivers by reducing the risk of accidents, improving safety, increasing road capacity and reducing traffic jams Pile-Up avoidance – reliable, fast communication Ad-hoc Tempomat – reliable, persistent communication Traffic Information – real-time processing and interpretation of huge amount of vehicle data
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány 28 RUBeNS Simulator Simulation Integration Framework RUBeNS - Rural & UrBan e-Travelling Network Simulator: Simulator environment to develop and analyze Vehicle2Vehicle and Vehicle2Infrastructure communication protocols by simultanously modeling both vehicle movements and the communications among them Protocol and Algorithm development based on RUBeNS: Ad-hoc Tempomat Pile-up Avoidance Traffic information: e.g. how spreading of information ( e.g. about a jam) effects the behaviour of nearby vehicles
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány 29 Spatially Constrained Dissemination of Traffic Information Protocols for ad-hoc traffic information: – Target field pf application: Car-2-Car communication of traffic information – Problem with current protocols: Huge amount of data broadcast storms Developed dissemination protocol with Spatially Constrained Dissemination of Traffic Information SPAtial Context awarE (SPACE) Algorithm: calculate areas of interests where information about a traffic jam must be forwarded
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Új publikációk a témában A. Török, P. Laborczi, G. Gerháth, “Constrained Dissemination of Traffic Information in Vehicular Ad Hoc Networks”, IEEE 68th Vehicular Technology Conference (VTC2008- Fall), Calgary, Canada, 21–24 September J. Szigeti, P. Laborczi, G. Gordos, „Benchmarking of Floating Car Data Sources”, accepted for presentation at the 16th World Congress on Intelligent Transport Systems, Stockholm, Sweden, September 2009, Paper no (scientific paper) A. Török, P. Laborczi, B. Köves, G. Gerháth, „Intelligent Information Spreading Protocol for Vehicular Ad hoc Networks” accepted for presentation at the 16th World Congress on Intelligent Transport Systems, Stockholm, Sweden, September 2009, Paper no (scientific paper) P. Laborczi, A. Török, M. Mate, R. Vida, "Routing and information spreading in ITS networks", accepted book chapter in book Wireless Technologies for Intelligent Transportation Systems, Nova Science Publishers, Inc., to be published in A. Török, P. Laborczi, B. Mezny, „Spatial Context-awareness in Vehicular Ad Hoc Networks”, accepted for presentation at the IEEE International Workshop on Vehicular Communications, Networks, and Applications (VCNA 2009), Kaohsiung, Taiwan, December B. Mezny, P. Laborczi, G. Gordos, "Ad-hoc Adaptive Cruise Control Algorithm”, Infocommunications Journal, Selected Papers Vol. 64, No. 1., 2009.
BAYZOLTÁN Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Konklúzió Téma: intelligens közlekedési rendszerek rohamosan fejlődő ága: közlekedési információk gyűjtése és terjesztése Közlekedési információk is az ún. helyfüggő szolgáltatások részét fogják képezni, melyben például adott pozícióhoz közel eső szolgáltatások kereshetőek Intézetünk azon dolgozik, hogy a közlekedési információk minőségét is javítva, azokat más helyfüggő szolgáltatásokba is integrálja, valamint a járművezetővel való intelligensebb kommunikációt is megvalósítsa (pl. beszédszintézis, és beszédértés segítségével)