1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató
2 BALESETVIZSGÁLÓ SZERVEZETEK FELÉPÍTÉSE Az EU által preferált szervezeti felépítés a multimodális, egyre több ilyen eseményvizsgáló szervezet van.
3 European Network of Civil Aviation Safety Investigation Authorities ENCASIA Polgári repülésbiztonsági vizsgálatokat végző hatóságok európai hálózata Független, senki által nem utasítható szervezet! Alapja: 996/2010/EU rendelet Céljai: •az eseményvizsgálatot végző hatóságok által folytatott munka minőségének javítása, •a függetlenségük megerősítése, • •a vizsgálatot végző szakemberek képzése
4 ENCASIA HATÁSKÖRE, FELADATAI: •Ajánlások készítése és tanácsadás az Unió intézményei számára az eseményvizsgálatokra és a balesetek és repülőesemények megelőzésére vonatkozóan, •Az információk áramlásának elősegítése a balesetvizsgáló szervek között, •Az információk áramlásának segítése a balesetvizsgáló szervek, az EASA, a Bizottság és az ICAO között, •Képzés, •Az eseményvizsgálatok bevált eljárásainak népszerűsítése, •A vizsgáló szerv kérésére megfelelő segítség nyújtása, •Biztonsági ajánlások figyelemmel kísérése, elemzése.
5 ENCASIA Tagjai: Az Európai Unió valamennyi tagállamának polgári légiközlekedési balesetet vizsgáló szervei. Képviselők: A szervezetek első számú vezetői, multimodális szervezeteknél a polgári légiközlekedési balesetek vizsgálatáért felelős szervezeti egység vezetője helyettesítheti. Rendes ülés: Évente két alkalommal, de a tagok kezdeményezhetik rendkívüli ülések összehívását is. Öt munkacsoport. Pénzügyi háttér: A működéshez szükséges összeget az EU biztosítja, de egy saját alapítvány kezeli.
6 MUNKACSOPORTOK
7 KOMMUNIKÁCIÓS ÉS HÁLÓZATI MUNKACSOPORT
8 Cél: az ENCASIA honlapjának létrehozása Célközönség: a széles nyilvánosság Feladat: az ENCASIA és általában a szakmai vizsgálat lényegének, menetének bemutatása Elérhető: az EU honlapján keresztül és saját URL címmel Nem a balesetvizsgálók fóruma -Események adatbázis - jelszóval külön adatbázis ( ECCAIRS) -Biztonsági ajánlások adatbázis - jelszóval külön Uniós adatbázis -Balesetvizsgálók fóruma - külön EU-s rendszer, a CIRCA Nem cél az egyes szakmai vizsgálatok eredményeinek ismertetése
9 KÖVETENDŐ ELJÁRÁSOK
10 KÖVETENDŐ ELJÁRÁSOK Cél: A legjobb, leghasználhatóbb eljárások felderítése, népszerűsítése, gyakorlati átültetése. Nehézség: „Ahány ház, annyi szokás” -Minden tagállamban más a jogrendszer, különbözőek az eljárások, a már kialakult gyakorlat eltérő. Eszköz: Körbeküldtek egy, a témával kapcsolatos kérdőívet, amelyre eddig a tagállamok fele válaszolt. Eddigi javaslatok: •A kivizsgálásoknak (és a zárójelentéseknek) az esemény súlyához való igazítása, •„Sorvezető” kidolgozása az események besorolásához.
11 SEGÍTSÉG KÉRÉSE ÉS NYÚJTÁSA
12 SEGÍTSÉG KÉRÉSE ÉS NYÚJTÁSA A munkacsoport célja: Annak feltárása, hogy az egyes balesetvizsgáló szerveztek hogyan lehetnek a leghatékonyabban egymás segítségére (Nem kizárólag az eseményvizsgálatban! – pl.: Multimodális szervezetté válás)
13 KÉPZÉS
14 KÉPZÉS Az ENCASIA egyik alapfeladata a balesetvizsgálók megfelelő szintű képzettségének biztosítása – saját képzési program kidolgozása (megtörtént) 2013 május 15 – 17 első képzés (egy – egy fő tagállamonként) Jövő évi terv: két – két fő részére (elképzelhető, hogy kezdő tanfolyam is lesz)
15 PEER REVIEW
16 PEER REVIEW Új munkacsoport (kezdetben csak négy volt) Feladata: Az egyes tagállamok balesetvizsgáló szervezeteinek segítése a kapacitásaik kihasználásának, illetve a vizsgálatok szakmai színvonalának növelésének érdekében. Célja: Valamennyi tagállam a lehető legmagasabb szinten legyen képes lefolytatni az egyes események vizsgálatát. A munkacsoport által kidolgozott programot az ENCASIA – elfogadás után – eljuttatja a Bizottsághoz.
17 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET