Realista építészet EKLEKTIKA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
XIX. század második fele
Advertisements

Iparművészeti Múzeum A főváros egyik legszebb látnivalója a Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte, Zsolnay kerámiával fedett szecessziós palota. Gyűjteménye.
A realizmus XIX. század második fele
REFORMKOR (1830 körül – 1848).
Katona József szülőháza Kecskeméten. Katona József 1791 Katona József szülőháza Kecskeméten. Katona József november 11-én született Kecskeméten.
ESZTÉTIKAI VISZONYOK – Az esztétikai tárgy
Készítette: Nyírő Mátyás 8.b
A romantika Magyarországon
DUALIZMUS.
Művészettörténet Az impresszionizmus
Realizmus II A városi műfaj.
A REALIZMUS.
A magyarok vérzivataros századaiból…
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti és kulturális lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
REALIZMUS.
Automatikus diaváltás A hangszórókat kérem bekapcsolni.
Európai művészet a XVIII –XIX. sz.-ban
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
OSZTÁLYOZÓ VIZSGÁK 9.O. 10.O..
Nemzetállamok kora Gyakorló feladatsor.
HÁZI F. - ROMANTIKA.
Táncsics Mihály
Lous Comfort Tiffany ( ) Tiffany amerikai művész és ipari tervező, aki jól ismert műveit üveggel társítja. Az Art Nouveau (Új művészet) mozgalom.
A 19. század második fele. Historizmus, akadémizmus, impresszionizmus
Festészet, szobrászat Biedermeier
CAMILLE PISARRO Zene: Clayderman automata képváltás.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Van Gogh. (Japán fametszet nyomán)
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
A magyarok vérzivataros századaiból…
T.
T.
(középszintű érettségihez)
T.
A SZECESSZIÓ.
A realizmus az európai művelődésben
A realizmus az európai művelődésben
A KLASSZICIZMUS MAGYARORSZÁGON
A szimbolizmus.
A futurizmus.
A romantika.
A világ szép múzeumai Múzeum pedagógia.
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Művészettörténet zenészeknek Irányzatok a XIX
AZ IDŐSZAKI KIADVÁNYOK TÍPUSAI
orosz építészet a 19. században
Posztimpresszionizmus
BON VOYAGE! Kalandozás a képzőművészetben. MUSÉE DU LOUVRE.
A nemzetiségi statisztika forrásai Lencsés Ákos KSH Könyvtár.
Klasszicizmus Készítette: Ecseri István.
Alfons Mucha A csehországi Ivančicében született polgár szülők gyermekeként ben Bécsbe költözött, és ott színpadi díszleteket készített.
Készítette: Bakos Vanessza, 9.a
Magyar Nemzeti Galéria
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Készítette: Ecseri István.
Romantika 1850 ~ 1870 Készítette: Ecseri István.
Szobrászat.
Lajta Gábor: Az emmausi vacsora
A magyar klasszicizmus szobrászata
A posztimpresszionizmus
AZ ABSZOLUTIZMUS KORA „A nemzet ébren tartása”
T Téma: ÉLETKÉP.
Téma: CSALÁD.
BARABÁS MIKLÓS (1810, Kézdimárkosfalva , Budapest)
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
Előadás másolata:

Realista építészet EKLEKTIKA A korszakban egy épületet a rendeltetéstől függetlenül bármilyen stílusban lehetett tervezni. Követelmény: a választott stílusnak való hű megfelelés. A történeti korokhoz forduló „neo-stílusok” együttese az eklektika. Közigazgatási, kormányzati és hivatali épületek, színházak, könyvtárak, egyetemek, múzeumok, kórházak, vasszerkezetű pályaudvarok, kereskedelmi csarnokok, fedett üzletutcák épültek. Opera, Párizs

Realizmus a festészetben A realizmus első jelentkezése a festészetben a barbizoni iskola fellépése volt. A szabályok ellen lázadva a természetbe vonultak. Festészetüket a legapróbb részletekre való törekvés jellemzi. A realizmusban a festők a modern világot, és életet ábrázolták. Elvetették a vallási, mitológiai és az allegorikus témákat.

A realizmus szakaszai I. A realizmus kialakulása (az 1820-as, 1830-as évektől az 1850-es, 1860-as évekig)a romantikával együtt az új világábrázolás népszerűsítése a cél II. Az ún. nagyrealizmus (az 1850-es évektől az 1870-es, 1880-as évekig) az új irodalmi irányzatoktól (szimbolizmus, impresszionizmus) elkülönül III. A naturalizmussal versengő, azzal keveredő realizmust - nevezik kritikai realizmusnak (az 1880-as évektől az 1910-es, 1920-as évekig) IV. Az ún. utórealizmus (az 1910-es évektől az 1930-as, 1940-es évekig) kísérlet az avantgárd eszközeinek, tapasztalatainak felhasználására

Realista építészet EKLEKTIKA A korszakban egy épületet a rendeltetéstől függetlenül bármilyen stílusban lehetett tervezni. Követelmény: a választott stílusnak való hű megfelelés. A történeti korokhoz forduló „neo- stílusok” együttese az eklektika. Közigazgatási, kormányzati és hivatali épületek, színházak, könyvtárak, egyetemek, múzeumok, kórházak, vasszerkezetű pályaudvarok, kereskedelmi csarnokok, fedett üzletutcák épültek. Opera, Párizs

Millet: Angelus

Honoré Daumier: A mosónő, 1861.

Gustav Courbet: Jó napot, Courbet úr!

Realista festők Gustave Coubert 1819-1877 Kőtörők (1849)

Realista festők Honore Daumier 1808-1869 Harmadosztály (1860)

Realista festők Jean Francois Millet 1814-1875

Millet: Kalászszedők 1857. Párizs, Louvre

Realista festők Ilja Repin 1844-1930

Repin: Hajóvontatók a Volgán 1873. Szentpétervár, Russzkij Muzej

Repin: Hajóvontatók (1870)

Jean-Francois Millet: Kalászszedők 1857 realizmus Párizs, Musée d’Orsay

Wilhelm Leibl

Borsos József: Nemzetőr 1848. Magyar Nemzeti Galéria

Madarász Viktor: Hunyadi László siratása 1859. Magyar Nemzeti Galéria

Székely Bertalan: Egri nők 1867. Magyar Nemzeti Galéria

Barabás Miklós: Bittó Istvánné 1874. Magyar Nemzeti Galéria

Paál László: Út a fontainebleau-i erdőben 1876. Magyar Nemzeti Galéria

Benczúr Gyula: Buda visszafoglalása 1896. Magyar Nemzeti Galéria

Munkácsy Mihály: Tépéscsinálók 1871. Magyar Nemzeti Galéria

Munkácsy Mihály: Apa születésnapja

Realista szobrászat Jean-Baptiste Carpeaux (1827- 1875) Francia szobrász, festő és rézkarcoló. Öt évet töltött Rómában, ahol Bernini hatott rá. 1861-ben visszatért Párizsba, ahol a királyi udvartól több megrendelést kapott. Portrékat, szobrokat és mitológiai alakokat mintázott. Munkássága Auguste Rodin művészetét készítette elő. Legjelentősebb műve: A tánc – a párizsi opera homlokzatán

A SZECESSZIÓ

Lechner Ödön: Postatakarékpénztár, Budapest, 1899-1901 Lechner Ödön: Postatakarékpénztár, Budapest, 1899-1901. Otto Wagner: Postatakarékpénztár, Bécs, 1904-06.

A két takarékpénztár homlokzati részletei

A két takarékpénztár belseje

Charles Rennie Mackintosh: Glasgow-i Művészeti Iskola, 1897-1899.

Voysey: Vodin-ház

Victor Horta: Tassel-ház, 1892/93.

V. Horta: Eetvelde ház, belső

V. Horta: Solvay-ház, belső

Héctor Guimard: A párizsi metro lejárata, 1900.

Antonio Gaudi: Sagrada Família, Barcelona, 1900 körül

Antonio Gaudi: Casa Batlló, Barcelona, 1904-1906.

Magyar Ede: Reök-palota, Szeged, 1906-1907.

Magyar Ede: Reök-palota, Szeged, 1906-1907.

Joseph Maria Olbrich: Secession, Bécs, 1897-1908.

Otto Wagner: Majolikaház, Bécs, 1898-99.

Dagmar Adler és Louis Sullivan: Auditorium building, Chicago, 1887-89.

Ch. R. Mackintosh: Akvarell a Glasgow-i Cranston teaszalon dekorációjához, 1897.

Maurice Denis: Múzsák Ferdinand Hodler: A nappal, 1899 Maurice Denis: Múzsák Ferdinand Hodler: A nappal, 1899. és az Éjszaka, 1890.

Gustav Klimt: Salome, 1909.

Jan Toorop: Halál, hol a te győzelmed? 1892.

Henry van de Velde: irodabútor, 1899.

Emile Gallé: Váza, 1899.

Louis C. Tiffany: Lámpa, 1890-es évek

Zsolnay Vilmos és Mack Lajos: Váza, 1900.

René Lalique: Szitakötő-nő és Alfons Mucha tervei alapján karperec és gyűrű Sarah Bernhardt számára