Közlekedés és zajtérképezés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

Zajszennyezés.
KözOP sz főút Hévíz elkerülő és 71. sz
Dr. Tomor Tamás Projektvezető augusztus
Somogy megyei projektek
Pályázati adatok: Projekt címe: „ A pedagógiai módszertani reformot támogató informatikai infrastruktúra fejlesztése Békéscsaba iskoláiban” Azonosító:
A szabadidő fogalma.
különböző megjelenési formái és alkalmazási területei
A stratégiai zajtérképek
Várpalota elkerülő építése
A látható és kezelhető környezeti zaj
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben
EKOP Elektronikus levéltár
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
TELEPÜLÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI
6. rész: A részletmérés.  A változási vázrajzok elkészítéséhez szükséges részletmérés során a változással érintett területen az állami alapadatok tartalmában.
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
SZEKTOR EMISSZIÓ ÁLLAPOT HATÁS Ipar VOC Felszíni ózon Mezőgazd. termés Közlekedés Energia termelés Háztartás Mezőgazd. NO x NH 3 PM SO 2 PM koncentráció.
Városi tömegközlekedés
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
2006. június 13.Környezetvédelmi Világnap - aktuális kutatási kérdések a környezetvédelemben 1 Zajtérképezés Magyarországon A stratégiai zajtérkép mint.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Lesku Miklós - polgármester Záhony Város
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
Kővári János országgyűlési képviselő,
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
A „stratégiai zajtérkép” és a zajtérkép értelmezése
Budapest térinformatikája ArcGIS alapokon Kocsis Miklós
Közúti baleseti statisztikák elemzése. Közúti baleseti adatok eredete Rendőrség által helyszíni adatrögzítésből nyert adatok.
M0 útgyűrű déli szektor bővítése
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
61. számú főút Nagykanizsa elkerülő szakasz építése a km szelvények között Lakossági fórum március 11.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
M0 ÚTGYŰRŰ DÉLI SZEKTOR BŐVÍTÉSE M6 autópálya – 51 sz
1 Lakossági fórum A Lónya-Barabás határátkelő-helyekhez vezető utak korszerűsítési munkái II. ütem építése március 5.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum 46. sz. főút km szelvényben lévő endrődi Hármas – Körös híd átépítési munkái február 19.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Gyakorlati alkalmazás
Márkus Miklós szakértő
A Balaton Régió környezeti állapotának értékelése
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Nagy teherbírású rendszerüzemeltetés a felhőben. Miről lesz szó? Cloud áttekintő Terheléstípusok és kezelésük CDN Loadbalancing Nézzük a gyakorlatban.
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
Közlekedésbiztonságra fordítható források
Zajvédő- és madárvédő falak
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
Immisszió Térképezés- Zaj 3. Előadás:
Számítástechnika az UVATERV-ben
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
Élettani hatások, amelyekre nem fordítunk kellő figyelmet
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
NR2C-projekt (hosszú távú vízió) Dr. Gáspár László – Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft. CERTAIN Szeminárium Keszthely szeptember 11.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
„Fenntartható” utak K+F bizottság ÁGAZATI K+F TEVÉKENYSÉGET IGÉNYLŐ TÉMÁK   Görgényi Ágnes Colas Hungária Zrt. bizottsági tag.
beruházás-tervezési ABCD
Előadás másolata:

Közlekedés és zajtérképezés Muntag András EnviroPlus Kft.

► Mi az a zajtérkép?

► Zajtérkép = a zaj megjelenítése térképi formában FEM (finite element - végeselem) BEM (boundary element - peremelem) SEA (statistical energy analysis - …) PE (parabolic equation – a hullámegyenlet parabolikus megoldása) RT (ray tracing - nyomkövetés) regressziós közelítés

► Zajtérkép 1.

► Zajtérkép 2.

► Zajtérkép 3.

► Zajtérkép ez is, az is

zajterhelési térkép (mekkora a zaj?) zajérzékenységi térkép (előírás) ► Zajtérképek típusai zajterhelési térkép (mekkora a zaj?) zajérzékenységi térkép (előírás) konfliktustérkép (hol van túllépés?) akciótérkép (az elérendő zajcsökkenés) érintettségi térkép (hol érint sok lakost nagy túllépés?)

► Konfliktustérkép

► Homlokzati zajszintek

► Homlokzati zajszintek Üllői út „csendes” belső udvarok

► ÉM-térkép 0 < 100 < 100 - 200 200 - 500 500 - 1000 1000 - 2000 0 < 100 < 100 - 200 200 - 500 500 - 1000 1000 - 2000 2000 - 5000 > 5000

► Hogyan készül?

► A zajtérkép előállításának folyamata Geodéziai adatok (domborzat, felszín, stb.) GIS adatbázis kialakítása Adatbevitel a zajszámítási szoftverbe, zajszámítási modell felépítése Forgalmi adatok (forgalomnagyság, összetétel stb.) Akusztikai/zaj adatok (pl. felszín elnyelése, üzemi források stb.) Különböző zajtérképek előállítása Népességi adatok Térkép alapú informatikai rendszer elkészítése Dokumentációk előállítása

► Munkaterület

► Geodézia 16 Téradatok – 2010 01. 19.

► Közúti hálózat

► Csomópontok, útszakaszok

► Szegmentálás 25x25 seg 1 km – 63e 3 km – 13e

terjedési számításokhoz Újraszámítás esetleges ► Informatika Geo-adatbank Szoftver terjedési számításokhoz zaj/légszennyezés Emissziós adatok Forgalmi adatok Üzemek adatai Felhasználói szerver Internet Map Server Hálózat Újraszámítás esetleges indítása GIS Desktop Adatbank- felhasználó Viewer Nyilvánosság a weben Népességi adatok Számítógépek Számítógép-hálózat Geo-alapadatok Topográfia Épületek Akadályok részekre bontott számításokhoz

► Konzorcium Konzorcium vezetője Szakmai koordináció Geodéziai szakterület Közlekedési szakterület Zajvédelmi szakterület Informatikai szakterület

► Zajtérkép = információ

►Zajtérkép = információ : az út típusa

►Zajtérkép = információ : forgalom

►Zajtérkép = információ : nehézjármű

►Zajtérkép = információ : sávok száma

►Zajtérkép = információ : burkolat

►Zajtérkép = információ : sebesség

►Zajtérkép = információ : lejtő/emelkedő

►Zajtérkép = információ : a város 3D-modellje

► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : terhelések összegződése ----- közút ----- vasút ----- repülő

► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : fokozott védelem?

► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : Zajtérkép, Lden

► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : az érintettek száma

► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : súlypontok Lakosra vetítve

► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : értékelés

► Milyen hatásai vannak a zajnak? A zaj által kiváltott reakciók A zaj kedvezőtlen hatásának megnyilvánulási területei A kedvezőtlen hatások következményei, költségösszetevők Emberi egészség Termeléskiesés Immateriális kts-ek (halál, fájdalom, alacsonyabb életminőség) Fizikai és pszichés zavarok az embereknél Lakáshasználat Ingatlanok értékcsökkenése, Bérlés utáni illetékek/adók kiesés Tanulási képesség Alacsony képzettség (későbbi, alacsonyabb szintű tanulás) Eltérő emberi viselkedésmó- dok Ipar / Üzem Csökkenő termelékenység (alacsonyabb teljesítőképesség) Zajvédelem építési kts-ei (ablak, teremelrendezés stb.) Szabadidő/ Turizmus Társadalmi reakciók Településtervezés Forgalomkiesések (Attraktivitás vesztesége) Zaj miatti kora távozás Infrastruktúra / Közlekedési módok Telkek beépíthetőségi korlátai miatti veszteségek Zavarok az állatoknál / ökoszisztémában Lakósűrűség Zajcsökkentési intézkedések (Zajvédő falak, útburkolatok, motortokozás, stb.) A természet teljesítőképessége Teljesítményvisszaesés/korlát Sokszínűség elvesztése Élelmiszerveszteség ...

► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : értékcsökkenés

► Összefoglalás Elkészült egy jogszabályban előírt módszer szerinti felmérés a teljes agglomerációról, főutakról, vasúti fővonalakról (2007-08); Most készül további 8 városról, további utakról, vasútvonalakról (2012-13); → az igazán zajjal terhelt területek 2012-ig fel lesznek mérve; Jogszabály szerint a zajtérképezést 5 évente el kell végezni; Nem csak azt tudjuk meg, hogy hol mekkora a terhelés, hanem azt is, hol mekkora a lakossági érintettség, hol van „konfliktus”; Nem csak azt tudjuk, hol van probléma - ezt eddig is tudtuk/éreztük - hanem lehetőség van arra is (mivel modellszámításról van szó), hogy a tervezett állapotot bemutassuk;

Ezzel az eszközzel optimalizálni lehet a változtatást környezet-védelmi szempontból - méghozzá gyorsan! A megjelenítés és értékelés módja alkalmat ad a zajprobléma széles körű bemutatására, a nem szakértő döntéshozók és a nyilvánosság is megérti a problémát, át tudja látni a jövőben várható helyzetet - lehet kommunikálni a tervezések kapcsán a lakossággal - lakossági fórumok stb; Ha tervezésre használjuk, akkor lehetőség van az aktuális állapotra való frissítésre, azaz nem kell 5 évente elölről kezdeni a felmérést.

► Köszönöm figyelmüket!