Közlekedés és zajtérképezés Muntag András EnviroPlus Kft.
► Mi az a zajtérkép?
► Zajtérkép = a zaj megjelenítése térképi formában FEM (finite element - végeselem) BEM (boundary element - peremelem) SEA (statistical energy analysis - …) PE (parabolic equation – a hullámegyenlet parabolikus megoldása) RT (ray tracing - nyomkövetés) regressziós közelítés
► Zajtérkép 1.
► Zajtérkép 2.
► Zajtérkép 3.
► Zajtérkép ez is, az is
zajterhelési térkép (mekkora a zaj?) zajérzékenységi térkép (előírás) ► Zajtérképek típusai zajterhelési térkép (mekkora a zaj?) zajérzékenységi térkép (előírás) konfliktustérkép (hol van túllépés?) akciótérkép (az elérendő zajcsökkenés) érintettségi térkép (hol érint sok lakost nagy túllépés?)
► Konfliktustérkép
► Homlokzati zajszintek
► Homlokzati zajszintek Üllői út „csendes” belső udvarok
► ÉM-térkép 0 < 100 < 100 - 200 200 - 500 500 - 1000 1000 - 2000 0 < 100 < 100 - 200 200 - 500 500 - 1000 1000 - 2000 2000 - 5000 > 5000
► Hogyan készül?
► A zajtérkép előállításának folyamata Geodéziai adatok (domborzat, felszín, stb.) GIS adatbázis kialakítása Adatbevitel a zajszámítási szoftverbe, zajszámítási modell felépítése Forgalmi adatok (forgalomnagyság, összetétel stb.) Akusztikai/zaj adatok (pl. felszín elnyelése, üzemi források stb.) Különböző zajtérképek előállítása Népességi adatok Térkép alapú informatikai rendszer elkészítése Dokumentációk előállítása
► Munkaterület
► Geodézia 16 Téradatok – 2010 01. 19.
► Közúti hálózat
► Csomópontok, útszakaszok
► Szegmentálás 25x25 seg 1 km – 63e 3 km – 13e
terjedési számításokhoz Újraszámítás esetleges ► Informatika Geo-adatbank Szoftver terjedési számításokhoz zaj/légszennyezés Emissziós adatok Forgalmi adatok Üzemek adatai Felhasználói szerver Internet Map Server Hálózat Újraszámítás esetleges indítása GIS Desktop Adatbank- felhasználó Viewer Nyilvánosság a weben Népességi adatok Számítógépek Számítógép-hálózat Geo-alapadatok Topográfia Épületek Akadályok részekre bontott számításokhoz
► Konzorcium Konzorcium vezetője Szakmai koordináció Geodéziai szakterület Közlekedési szakterület Zajvédelmi szakterület Informatikai szakterület
► Zajtérkép = információ
►Zajtérkép = információ : az út típusa
►Zajtérkép = információ : forgalom
►Zajtérkép = információ : nehézjármű
►Zajtérkép = információ : sávok száma
►Zajtérkép = információ : burkolat
►Zajtérkép = információ : sebesség
►Zajtérkép = információ : lejtő/emelkedő
►Zajtérkép = információ : a város 3D-modellje
► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : terhelések összegződése ----- közút ----- vasút ----- repülő
► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : fokozott védelem?
► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : Zajtérkép, Lden
► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : az érintettek száma
► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : súlypontok Lakosra vetítve
► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : értékelés
► Milyen hatásai vannak a zajnak? A zaj által kiváltott reakciók A zaj kedvezőtlen hatásának megnyilvánulási területei A kedvezőtlen hatások következményei, költségösszetevők Emberi egészség Termeléskiesés Immateriális kts-ek (halál, fájdalom, alacsonyabb életminőség) Fizikai és pszichés zavarok az embereknél Lakáshasználat Ingatlanok értékcsökkenése, Bérlés utáni illetékek/adók kiesés Tanulási képesség Alacsony képzettség (későbbi, alacsonyabb szintű tanulás) Eltérő emberi viselkedésmó- dok Ipar / Üzem Csökkenő termelékenység (alacsonyabb teljesítőképesség) Zajvédelem építési kts-ei (ablak, teremelrendezés stb.) Szabadidő/ Turizmus Társadalmi reakciók Településtervezés Forgalomkiesések (Attraktivitás vesztesége) Zaj miatti kora távozás Infrastruktúra / Közlekedési módok Telkek beépíthetőségi korlátai miatti veszteségek Zavarok az állatoknál / ökoszisztémában Lakósűrűség Zajcsökkentési intézkedések (Zajvédő falak, útburkolatok, motortokozás, stb.) A természet teljesítőképessége Teljesítményvisszaesés/korlát Sokszínűség elvesztése Élelmiszerveszteség ...
► Intézkedési terv = döntéselőkészítés : értékcsökkenés
► Összefoglalás Elkészült egy jogszabályban előírt módszer szerinti felmérés a teljes agglomerációról, főutakról, vasúti fővonalakról (2007-08); Most készül további 8 városról, további utakról, vasútvonalakról (2012-13); → az igazán zajjal terhelt területek 2012-ig fel lesznek mérve; Jogszabály szerint a zajtérképezést 5 évente el kell végezni; Nem csak azt tudjuk meg, hogy hol mekkora a terhelés, hanem azt is, hol mekkora a lakossági érintettség, hol van „konfliktus”; Nem csak azt tudjuk, hol van probléma - ezt eddig is tudtuk/éreztük - hanem lehetőség van arra is (mivel modellszámításról van szó), hogy a tervezett állapotot bemutassuk;
Ezzel az eszközzel optimalizálni lehet a változtatást környezet-védelmi szempontból - méghozzá gyorsan! A megjelenítés és értékelés módja alkalmat ad a zajprobléma széles körű bemutatására, a nem szakértő döntéshozók és a nyilvánosság is megérti a problémát, át tudja látni a jövőben várható helyzetet - lehet kommunikálni a tervezések kapcsán a lakossággal - lakossági fórumok stb; Ha tervezésre használjuk, akkor lehetőség van az aktuális állapotra való frissítésre, azaz nem kell 5 évente elölről kezdeni a felmérést.
► Köszönöm figyelmüket!