A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék
Bevezetés
Turizmus és globalizáció kapcsolata •Horizontális és vertikális tőke összefonódások a turisztikai vállalkozások területén, •Külföldi tőkebefektetések a hotel-, turisztikai attrakciók és desztinációk területén, •A turisztikai desztinációk konkurenciája a világpiacon, •Globális turizmusmenedzsment kiépülése a hotel-, a légitársaságok és tour operátorok stratégiájában.
A társadalmi gazdasági környezet változásai és a turisztikai trendek kapcsolatrendszere Forrás: Steinecke, 2006.
Keresleti trendek •Motiváció, –Üdülés – pihenés → aktív tevékenységek, –MICE piac erősödése, tevékenységei között szabadidős formák, helyszínek (kulturális programok) •Társadalmi, demográfiai változások –Szeniorok részarányának rohamos növekedése, –Családstruktúrában bekövetkező változások, –Iskolai végzettség általános szintjének növekedése, –Tudás és ismeretek iránti igény emelkedése, •Egészségtudatosság, •Munkaidő/szabadidő értelmezésének átalakulása.
Kínálati trendek •Globalizáció és lokalizáció jelensége, •Egyéniesített termékek tömeges igényekben, •Law cost járatok megjelenése (elterjedése más ágazatokban), •Internet használat, •Professzionalizálódó desztinációk, –Leglátogatottabb desztinációk között a tematikus parkok vannak az első helyen!
Turisztikai terek változásának trendjei •Klasszikus turisztikai desztinációk – új szereplők, –Leggyorsabban fejlődő nagyrégiók: •Kelet-ázsiai/pacifikus (Kína, Hongkong, Szingapúr, Ausztrália), •Dél-ázsiai (Sri Lanka, Maldív-szigetek), –Új típusú desztinációk •Kalandparkok, •Ma még utópisztikusnak tűnő űr, mélytengerek, sivatagok, magashegységek.
A belföldi és a beutazó turizmus alakulása Magyarországon
Forrás: KSH, 2006 *ezer
A belföldi turizmus
Beutazó turizmus