Magyarországi cloud computing megoldások, belépési területek a hazai kis- és közepes méretű vállalatok számára Riba István
Belépési területek Általános problémák: ◦ Egy nagy szoftver bizonyos részfunkciójára/kisebb kihasználtságára van szükség Avagy miért kölcsönzünk 3 órára teherautót? ◦ Olyan speciális kis méretű szolgáltatásokra van szükség, melynek egyedi kiépítése drága – például saját alkalmazások kiterjesztésére Avagy miért kölcsönzünk 3 órára utánfutót?
Megfontolások, félelmek Azaz mikor éri meg autót lízingelni…? Ár ◦ Alternatívák Kötöttség Biztonság ◦ Adatok ◦ Okostelefonok ◦ Hozzáférések ◦ Audit „Komfort” Megfelelőségi korlátok ◦ Pl. PSZÁF Színvonal
Összefoglaló Ha már van autónk… Távmenedzsment ◦ …Átalánydíjas autószerviz Üzleti alkalmazások és szolgáltatások menedzsmentje Alkalmazások alatti infrastruktúra menedzsmentje Biztonság növelése ◦ …Autólopás elleni védelem – pl. nyomkövető Biztonsági incidensek elemzése Üzleti alkalmazások riportolása Rendelkezésre állás és teljesítmény tesztelés ◦ …Autó fedélzeti számítógépe Elérhetőségi, teljesítmény riportok Üzleti folytonosság monitorozása Helpdesk / Servicedesk ◦ …ha autószalon / autószerviz van a birtokunkban
Távmenedzsment …Átalánydíjas autószerviz Kritikus üzleti szolgáltatások (számlázás, ügyfélportál, internetbank...) Az ügyfél üzemeltetője / alkalmazás gazdája meghatározott riasztásokat kap (sms, , telefon...) a szolgáltatás kiesés esetén vagy a várható kiesést megelőzően Előnyök: üzletfolytonosság magas szinten tartása ◦ ügyfél oldalon nincs beruházás (hw, sw, szakértő), havi díj kapacitás, rendszerszámtól függően skálázva
Alkalmazás kiegészítés: log elemzés, riportolás …Autólopás elleni védelem – pl. nyomkövető Infrastruktúra és üzleti alkalmazások naplóelemzése, riportolása ◦ Biztonsági incidensek felismerése ◦ Üzleti mérőszámok alapján történő riportkészítés ◦ Üzleti szolgáltatások rendelkezésre állásának riportolása Akár szerződött partner mérése, statisztikakészítés ◦ Távmenedzsment megoldással kombinált operációs riportok Előnyök: ◦ üzletfolytonosság fenntartása, szolgáltatáskiesés minimalizálása ◦ üzleti előnyök kiaknázása elemzések alapján ◦ ügyfél oldalon beruházás (hw, sw, szakértő) nincs vagy minimalizált
Rendelkezésre állás és teljesítmény tesztelés …Autó fedélzeti számítógépe Kritikus infrastruktúraelemek vagy üzleti alkalmazások tesztelése szolgáltatás rendelkezésre állásának mérése mellett annak időszakos teljesítmény-mérése kritikus infrastruktúraelemek vagy alkalmazás-rétegek meghatározása Távmenedzsment megoldással kombinált operációs riportok és riasztások felépítése Előnyök: ◦ Rendelkezésre állás monitorozás ◦ Ügyfél elégedettség növelése ◦ Szolgáltatás hibák időben történő észlelések
Helpdesk / Service Desk …ha autószalon / autószerviz van a birtokunkban Szabványos hibakezelés és ügykövetés a kommunikációban Saját, vagy bérelt alkalmazottakkal Egységes, auditálható kommunikációs rendszer - függetlenül a megkeresés módjától: ◦ ◦ Telefon ◦ Személyesen Előnyök: ◦ Megfelelőség, válaszidő menedzsment ◦ Ügykövetés, erőforrások monitorozása ◦ Nincs szükség komplex helpdesk megoldásra
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!