Puskás Tivadar Távközlési Technikum Hydrocar Köszöntjük a kedves hallgatóságot! Engedjék meg, hogy bemutassam Dezse Tibort….Tanulmányunk célja egy oktatásban is használható bemutató modell kifejlesztése amelyen szemléltethetőek napjaink alternatív energiaforrásai. Autónkat alapvetően PEM cellás energiaforrással készítettük. Puskás Tivadar Távközlési Technikum
PEM cella Működési hőmérséklet: 5-35°C Hatásfok: 30-40% Anód: 2 H2 => 4 H+ + 4 e- Katód: O2 + 4 H+ + 4 e- => 2 H2O Egyesített reakció: 2 H2 + O2 => 2 H2O Működési hőmérséklet: 5-35°C Hatásfok: 30-40% Tibi
Hidrogén autók Környezetbarát Honda mutatta be elsőként Sorra készülnek a referencia autók a gyártóktól Még nem hozták forgalomba Manapság középpontba került a környezetszennyezés és ennek mérséklésében nyújthat segítséget a hidrogénautó. Már a Hondának, Toyotának és a Mecedesnek is van koncepció autója de kereskedelmi forgalomban még egyik sem kapható. Felmerül a kérdés, hogy mi értelme a vizet villamos energiával bontani majd visszaalakítani, hogy energiát nyerjünk belőle és ez mennyire környezetbarát? A válasz az, hogy a hidrogén nap illetve szélenergiával is előállítható és ugyanolyan gyorsan és egyszerűen tankolhatunk vele mint mai üzemanyagainkkal.
A kiindulás Interneten megvásárolható Egyszerű használat Alapötletül ez a boltban is megvásárolható egyszerű kisautó szolgált amely a cella működését hivatott bemutatni. Mi ennél látványosabbat szerettünk volna amivel a cella használhatóságát is bemutathatjuk. Interneten megvásárolható Egyszerű használat Szemlélteti a működést
Saját készítésű modellünk Hydrocar Saját készítésű modellünk
Az autó alapja Szénszál (karbon) Könnyű Jól alakítható Nehezen deformálható Modern Kezdik használni az autógyártásban
Az autó alapja Szénszál (karbon) Könnyű Jól alakítható Nehezen deformálható Modern Kezdik használni az autógyártásban
Futómű Saját készítésű tengelyek Modellboltban kapható műanyag kerekek Csapágyazás Fogasszíjas hajtás Autónk futóművének kialakítása nem túl bonyolult hisz nem az volt a lényeg, tengelyeket magunk eszetergáltuk réz illetve ezüstacélból.
Futómű Saját készítésű tengelyek Modellboltban kapható műanyag kerekek Csapágyazás Fogasszíjas hajtás Ezeken a képeken az első illetve hátsó tengely látható, az első tengely anyaga réz mivel azt hajlítani is kellett
Futómű Saját készítésű tengelyek Modellboltban kapható műanyag kerekek Csapágyazás Fogasszíjas hajtás Itt már az autóba beszerelt futóművek láthatóak.
A meghajtás kb. 10000 a motor fordulatszáma Modell repülőknél használt áttétel 1:7 áttétel Fogasszíjas hajtás Egyszerű felépítés
A cella H-20 típusú 20W maximum teljesítmény Aktív hűtés Választásunk a Horizon H-20 típusú cellára esett melynek teljesítménye 20W. A cella tetején egy hűtőventillátor található mivel a cella működése közben akár 50°C-ra is felmelegedhet bár a kísérleteink során nem nagyon emelkedett szobahőmérséklet fölé.
A cella H-20 típusú 20W maximum teljesítmény Aktív hűtés A képeken a cellához szükséges egyéb kiegészítők láthatóak. Egy elektronikusan nyitható szelep melyen a keletkező víz távozik a cellából („kipufogó”). Egy reduktor amely a palackban lévő 50bar nyomást az optimális 0,4bar körülire csökkenti. És a palack ami kifejezetten hidrogén tárolásra készült.
A cella H-20 típusú 20W maximum teljesítmény Aktív hűtés Itt látható a cella az autóba építve.
A cella adatai Itt a cella technikai leírása látható.
A motor és az elektronika Brushless motor Szuperkapacitások Motor szabályzó Adó-vevő Szervó
A motor és az elektronika Brushless motor Szuperkapacitások Motor szabályzó Adó-vevő Szervó
A motor és az elektronika Brushless motor Szuperkapacitások Motor szabályzó Adó-vevő Szervó
A motor és az elektronika Brushless motor Szuperkapacitások Motor szabályzó Adó-vevő Szervó
A motor és az elektronika Brushless motor Szuperkapacitások Motor szabályzó Adó-vevő Szervó
A kész autó
Puskás Tivadar Távközlési Technikum Köszönjük a figyelmet! Előadók: Dezse Tibor, Gazsó Bence Társaink: Pozsonyi Miklós, Eördögh Balázs Puskás Tivadar Távközlési Technikum