29/06/ A helyzet jobb mint gondolnánk: Az internetes kereskedelem helyzete, súlya, jelentősége Magyarországon. E-Business Symposium, április 8. Gerentsér Imre
29/06/2014 2
3 Előadás tartalma •Az e-commerce definíciója •Hol tart a magyar e-commerce? •Egy magyar felmérés érdekes eredményei
29/06/ E-Commerce definíciója
29/06/ Fogalmak (általában) •Electronic commerce, commonly known as e-commerce or eCommerce, consists of –the buying and selling of products or services –over electronic systems such as the Internet and other computer networks. •Electronic Business, commonly referred to as "eBusiness" or "e-Business", may be defined broadly as any business process that relies on an automated information system. Today, this is mostly done with Web-based technologies. –In practice, e-business is more than just e-commerce. E-commerce seeks to add revenue streams using the World Wide Web or the Internet to build and enhance relationships with clients and partners … –E-business involves business processes spanning the entire value chain: •electronic purchasing •supply chain management •processing orders electronically, •handling customer service •cooperating with business partners. Special technical standards for e-business facilitate the exchange of data between companies. E-business software solutions allow the integration of intra and inter firm business processes. E-business can be conducted using the Web, the Internet, intranets, extranets, or some combination of these.
29/06/ E-kereskedelem határai Startlap-on hirdetni Elektronikus ügyfélszolgálat Profession.hu Kirakat.hu Webshop Aukciós portálok Intranetes riport Hirdetés kiajánlás Teszvesz.hu Árösszehasonlító oldalak Állásgyűjtő portálok StartApró
7 Fogalmak (médiavállalat) – értéklánc (Internet value chain) Tartalom €0,015€0,015 €0,12€0,12 €1,15€1,15 €20,00€20,00 €0,03€0,03 €1,50€1,50 € 300 €3000€3000 Tartalom Letöltés Pot. Vevő (lead) Átkattint Eladás
29/06/2014 8
9 Hol tart ma Magyarország?
29/06/
29/06/ E-Commerce spending WORLDWIDE
E-Commerce spending
29/06/ Products purchased 61%41% 17%9% 20%10% 33%22% 10%8% 16%10% 17%4%
29/06/ Milyen termékeket vásárolnak? 14%6% 5% 32%27% 8%5% 6%5%
29/06/
29/06/ BUYER PENETRATION
29/06/ Do you personally use the Internet? Base: whole population, 15+, weighted sample, N=1000 per country, Gfk Survey The graph shows the internet users penetration in the individual countries.
29/06/ Base: weighted sample, Internet users, Gfk, szeptember How often do you use the following internet services? Shopping over the Internet Internet users penetration Austria 59,4% Poland 39,7% Czech rep. 47,5% Ukraine 11,5% Slovenia 62,3% Slovakia 42,3% Romania 27,3% Russia 24,0% Croatia 39,4% Bulgaria 30,1% Serbia 36,5% Hungary 40,8% Bosnia and Herzegovina 28,9%
29/06/
29/06/
29/06/ How do you most frequently start your search for products that you want to buy on the Internet? Attitudes towards online shopping N – respondents that have done shopping on the Internet more than once Labels for shares < 5% are hidden. Source: gemiusReport, October October 2007
•Elmaradunk a kelet- európai átlagtól –Társadalmi okok –Piaci szereplők (nincs Seznam, Allegro) •De már kint vagyunk a vízből... •Tipp! Ne induljunk ki a magyar viszonyokból, ha külföldre akarunk menni 29/06/
29/06/ karácsonyi tapasztalatok
29/06/
29/06/
29/06/
29/06/
29/06/
29/06/
29/06/
50 ezer Ft felett
29/06/ ezer Ft felett
29/06/
29/06/
29/06/
29/06/
29/06/
•Az e-kereskedelemnek már mérhető súlya van és dinamikusan nő! •Nagyobb vásárlóerő használja a netet •Tájékozódás tekintetében egyértelmű szerepe van az internetnek! Értéklánc különböző szakaszai szóba jöhetnek! •Egyáltalán nem kedvezőtlenek a tapasztalatok! •Vannak sikeres vállalkozások… 29/06/
29/06/ Köszönöm a figyelmet
29/06/
•A GKI becslése szerint az online boltok forgalma 2007-ben meghaladta a 45 milliárd forintot, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom fél százaléka. Megfigyelhető, hogy a piacra legkorábban belépő online értékesítők, ma is őrzik előnyüket, de előkelő pozícióikat csak akkor tarthatják meg, ha folyamatosan fejlesztenek és még több szolgáltatással állnak a vásárlók rendelkezésére. •Legnépszerőbb termékkategóriák: •–Biztosítási szolgáltatások •–Élelmiszer •–Irodaszerek, taneszközök •–Könyv •–Ruházat •–Számítástechnikai eszközök •–Telekommunikációs eszközök •–Utazási szolgáltatások ,73% 29/06/
•Az online kiskereskedelmi forgalom aránya a teljes Magyarországi kiskereskedelmi forgalomhoz viszonyítva 0,8-0,9% volt 2006-ban • Az EU15 országainak átlagában ez az arány 1,7-1,9% • A növekedés üteme változatlanul nagy (50%), de változatlanul •alacsony a bázis. • A vásárlások tranzakciónkénti értéke tisztán internetes áruházak •esetében évek óta növekszik (25-30 ezer Ft/tranzakció), míg a •hagyományos kiskereskedelmi háttérrel is rendelkezı boltok •esetében csökken (5000 Ft/tranzakció), ami nem jelent negatív •tendenciát, csak összetétel változást. 29/06/