Využitie IKT vo vyučovaní jazykov pre budúcich učiteľov na jazykovo zmiešanom území Az IKT lehetőségeinek felhasználása a leendő tanárok nyelvi képzésében.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Getting started with intercultural dialogue - perspectives from HungaryAvviare il dialogo interculturale – prospettive nei musei ungheresiGetting started.
Advertisements

A majorsági projektet támogatja a Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány és az FSZK. A MAJORSÁG működésével támogatja a felnőtt autisták munkahelyének.
Mobile Voice Communication Project Review •Cooperating partners: Cisco and T- Mobile, HTTP Foundation •Aim: new course on Cisco WLAN and Mobile.
English version A sablon nyelvének választása: /Format/Slide Design /majd jobb oldalt válaszd a másik be- ágyazott sablont! Projekt logó beállítása: /View/Master.
The Hungarian language
Nyereményjátékok és a Facebook - aki mer, az nyer!?”
TRAINING PROVIDERS : Keyplayers for SME competitivity François Adoue, Multimedia Jobs Association President EQF Code logo DAT CONFERENCE BUDAPEST DECEMBER.
Saturday, 30 July, 2005 CEOI 2005 News. Saturday, 30 July, 2005 Introduction We are honoured to have been asked to host the 12 th Central-European Olympiad.
"Shoes on the Danube Bank” "נעליים בטיילת הדנובה"
1 3rd Transnational Steering Committee Meeting, Brussels Learning materials SZOBOSZLAI Mihály – KOVÁCS András BUTE Learning materials.
21 Years of Partnership and Innovation 1989 Citrix Systems founded 2010 Citrix signed licensing agreement with Microsoft for NT Server Introduced Independent.
STORY THE MAN THE BOY AND THE DONKEY. AZ EMBER A FIÚ ÉS A SZAMÁR.
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András “PENSION REFORM IN HUNGARY: DO WE NEED ONE (PILLAR) MORE?” symposium Washington.
Dreams. How much does our dream cost? If we plan something or dream about somthing we hope them to come true. If we plan something or dream about somthing.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Az élet kettesben.
PRESENT CONTINUOUS PRESENT CONTINUOUS Folyamatos jelen idő.
What is the Mission Situation in Hungary?. Dr. György KOVÁCS What Is The Mission Situation In Hungary? Presentation Design by Ed Nickle – United World.
„ Bottom-up” cluster development and cooperation in Hungary Hungarian Confederation of Clusters and Networks Conference on cluster-cooperation in the V4.
ENEREA - Észak –Alföld Regional Energy Agency Gábor Vámosi Managing director.
Secondary studies in foreign languages Tanulmányok idegen nyelven Opportunities in Debrecen Debreceni lehetőségek.
Bevezetés a tárgyakhoz Tárgyak  Objects are the containers for values of a specified type  Objects are either signals, variables or constants  Once.
Kortárs diagnózisok helyzetfelmérés.
Fehérjék 4 Simon István. Predicting protein disorder - IUPred Basic idea: If a residue is surrounded by other residues such that they cannot form enough.
Basics A few things one must know. Slides Insert a title slide Put a title on it.
What did you see? It was about ten in the morning, and I was sitting in Maxi’s Café near City Park. I was having a cup of coffee, and I was watching the.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt eTwinning: a digital touch in teacher training Klaudia.
Az erőátviteli rendszer
Infokom. rendsz. 1. előadás szep Infocommunication systems Infokommunikációs rendszerek 1. előadás Takács György.
Course Situation and Event Driven Models for Multilevel Abstraction Based Virtual Engineering Spaces Óbuda University John von Neumann Faculty of Informatics.
Európai Neutronkutató Központ létesítése Magyarországon
KÖZÉP-ÁZSIA:A GREAT GAME- MASODIK FELVONÁS Tamás Pál MTA SZKI.
Projektmunka az NI-nál
Elektroanalitikához segédábrák Az ábrák több, részben szerzői jogokkal védett műből, oktatási célra lettek kivéve. Csak az intranetre tehetők, továbbmásolásuk,
Egy GAZDAG HIBAJELENTÉS elég információt tartalmaz ahhoz, hogy AZONNALI LÉPÉSEKET lehessen tenni, a javítás érdekében.
Null Hypothesis (H 0 ) is true He truly is not guilty Alternative Hypothesis (H 1 ) is true He truly is guilty Accept Null Hypothesis Acquittal Right decision.
EGEE-II INFSO-RI Enabling Grids for E-sciencE EGEE and gLite are registered trademarks P-GRADE Portal gyakorlat ismertető Gergely.
Teachers as key stakeholders of ICT in Hungarian schools Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Tanulni, tanulni, tanulni Értékesítői képességek, a személyzet képzése.
Könyvtár, csomag és alprogramokVHDL Könyvtár, csomag és alprogram n Library és use n Package n Alprogramok –Procedure –Function –Resolution function Egy.
Multilingual websites in Hungary Gabriella Szalóki Egy előadás könnyen vitára ösztönözheti a hallgatóságot. A PowerPoint bemutatók használatával azonban.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 6 / 1 C h a p t e r 6 Elastic Critical Plate Buckling Loads.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 1 / 1 C h a p t e r 1 Introduction.
A magyar nyelv nagyszótára ‘Comprehensive Dictionary of Hungarian’ (Dictionary of the Academy) A brief history Tamás Péter Szabó Department of Lexicography.
3. lesson made by Gönczi Zsófia. You can sit down only, if you say the following words correct!
TALÁLTAM EGY OLDALT AHOL EZEKET A “TOJÁSOKAT” LEHET LÁTNI. NAGY MÛVÉSZNEK KELLET LENNI, HOGY ILYEN SZÉPEN TUDTA FORMÁZNI A TOJÁSOK HÉJÁT, DE SZERINTEM.
New Horizons in Brain Research & Gendered Innovation VALÉRIA CSÉPE Brain Imaging MTA RCNS, Budapest.
University of Szeged, Department of Hungarian Linguistics Discourse markers in classroom interactions Anita Schirm
BETISZK Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ Belvárosi Regional Integrated Vocational Training Centre.
Hajdicsné Varga Katalin PhD
Technological investigation of Early Neolithic pottery from Vörs, South-West Hungary Gherdán, Katalin* - T. Biró, Katalin** - Szakmány, György* - Tóth,
Design Thinking módszertan Juhász Dániel UI Designer / DT Coach Buday Balázs Product Owner / DT Coach.
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10Romans 12:10 Romans 12:16Romans 12:16 Romans 15:14Romans 15:14 1 Corinthians 11:331 Corinthians 11:33 2 Corinthians.
Magyar Orvostanhallgatók Egyesülete Hungarian Medical Students’ International Relations Committee The Committee about 1000 members in Hungary 4 Local.
ZooGuide – az ismeretterjesztés és az oktatás eszköze  Érdekes és részletes leírások a park állatairól  „Audioguide” funkcióval kiegészített virtuális.
D2A Pathway 2: End of Life Care – Home (usual place of residence)
Sponge: Case study Write down your responses and then discuss as a class. Scenario: There is a drought. Your crops are dying, and the economy is getting.
Systems Hardware Business challenge
DHS Announcements.
Main Idea: New nations emerged from the British colony of India
OCT. 31 – NOV. 3, 2016 Ms. Crouse and Mrs. Leverence First Grade
TECHNICAL TRAINING December 2012.
Charles Hahn Membership Director
What would x have to be in order for the mean to be 8?
Eastern Analytical Symposium, Princeton NJ
Today’s Scripture: Morning Message: Psalm 71:1-6 “Our Daily Manna”
MusicNet East: ‘Changing Tunes’ Stevenage Musical Inclusion Project
Using the Conversion Factor
Antibiotic Drug Prescription
Major Academic Plan (MAP)
Honors Español IV íOlé!.
Előadás másolata:

Využitie IKT vo vyučovaní jazykov pre budúcich učiteľov na jazykovo zmiešanom území Az IKT lehetőségeinek felhasználása a leendő tanárok nyelvi képzésében a nyelvileg vegyes területeken Ildikó Pšenáková Orsolya Hegedűs Slovakia

Introduction – Úvod - Bevezetés  One of the priority requirements for an individual to succeed in today’s society is the knowledge of foreign languages. Jednou z prioritných požiadaviek pri uplatnení sa jedinca v dnešnej spoločnosti je znalosť cudzích jazykov. A mai társadalomban az egyén érvényesülésének egyik fontos feltétele az idegennyelv-tudás

Introduction – Úvod - Bevezetés  Ideally, the European citizens should have a command of at least three languages: a lingua franca, the official language of their country and the language of their own region (mostly their mother tongue). Obyvatelia Európy v ideálnom prípade, by mali ovládať tri jazyky: jeden svetový, svoj štátny jazyk a jazyk regiónu, v ktorom žije (často je to materinský jazyk). Az európai állampolgároknak ideális esetben minimum három nyelv ismerete fontos: egy világnyelv, egy államnyelv és a saját vagy közeli régió nyelve, ami gyakran lehet az anyanyelve is.

Introduction – Úvod - Bevezetés  A new challenge for schools: the multilingual education that is developing and supporting multilingualism. Školy stoja pred výzvou: poskytovať viacjazyčné vzdelávanie, rozvíjať a podporovať viacjazyčnosť. Az iskolák új kihívás előtt állnak: lehetőséget nyújtani a többnyelvű tanításra, fejleszteni és támogatni a többnyelvűséget.

Introduction – Úvod - Bevezetés  Schools might considerably contribute to the promotion of multilingualism by appropriate language teaching and using more languages in education. Školy správnou jazykovou výučbou vo veľkej miere môžu prispieť k dosiahnutiu viacjazyčnosti. A helyes nyelvi oktatással, több nyelv használatával, az iskolák nagy mértékben hozzájárulhatnak a többnyelvűség eléréséhez.

Multilingualism and language teaching Viacjazyčnosť a vyučovanie jazykov Többnyelvűség és nyelvoktatás  Slovakia = multi-ethnic country – viacnárodnostný štát – többnemzetiségű ország  5.4 million inhabitants - obyvateľov - lakos  officially recognized 12 national minority communities - uznáva 12 národností – 12 államilag elismert kisebbség  The Hungarians are the most significant and officially the largest ethnic minority – najpočetnejšou národnostnou menšinou je maďarská – a legnagyobb kisebbség a magyar.  Hungarians 8.5%  Roma 2.0%,  Czechs 0.6%,  Ruthenians 0.6%,  Ukrainians 0.1%,  other 0.5%

Multilingualism and language teaching Viacjazyčnosť a vyučovanie jazykov Többnyelvűség és nyelvoktatás  With students who come from linguistically mixed areas, teaching (especially language teaching) has an even more specific character. (Hungarians - weak command of Slovak, Slovaks - might speak some Hungarian, with a very low langauge competency level). Ak prichádza na univerzitu študent zo strednej školy s vyučovacím jazykom maďarským, často hovorí po slovensky veľmi slabo alebo s chybami. Naopak študenti, ktorí skončili stredné školy po slovensky, ovládajú síce maďarský jazyk, ale jeho úroveň je nízka („kuchynská”). A nyelvileg kevert régiókból származó hallgatók (nyelv)oktatása specifikus. (a magyar nemzetiségűek gyenge szlovák nyelvtudása, szlovákok magyar „konyhanyelven”)

Multilingualism and language teaching Viacjazyčnosť a vyučovanie jazykov Többnyelvűség és nyelvoktatás  An indirect way of language teaching: the students choose the language of the lecture of other subjects. Nepriame vyučovanie jazyka: študent si vyberá jazyk prednášky. Indirekt nyelvoktatás: hallgató megválaszthatja az előadás nyelvét. For example:  Basis of informatics and other courses relating to computer technology: terminology always starts with the English phrase and the explanation highlights its Hungarian or Slovak equivalent i.e. Terminológia sa povie anglicky a vysvetlenie SK a HU, napr. Az angol terminológia magyarázata szlovákul és magyarul, pl. ROM – Read Only Memory – Pamäť len na čítanie – Csak olvasható memória

Multilingualism and language teaching Viacjazyčnosť a vyučovanie jazykov Többnyelvűség és nyelvoktatás  But learning new words is not enough to speak and translate a sentence properly. Therefore languages are also taught in a traditional way at our Faculty. As the number of lessons are limited, it is essential to introduce new forms and methods to education as well as utilize possibilities of modern ICT. Ale učiť sa len slová, nestačí na hovorenie alebo preklad textov. Preto sa jazyky vyučujú aj tradičnou formou. Nakoľko je počet vyučovacích hodín obmedzený, je potrebné využiť možnosti IKT. A szavak ismerete nem elég a beszédhez. Ezért a nyelvoktatás hagyományos formában is zajlik. A limitált óraszám szükségessé teszi az IKT használatát.

ICT in education IKT vo vyučovaní – IKT az oktatásban  With modern ICT tools, teaching will become much more interesting and efficient, and will motivate students to achieve better performance. S využitím moderných prostriedkov IKT sa vyučovanie stáva zaujímavejším a účinnejším, a študenti sú viac motivovaní a dosahujú lepšie výsledky. A modern IKT eszközeinek felhasználásával az oktatás érdekesebbé és hatékonyabbá válik, és a diákok jobb eredményeket érnek el.

Whiteboard in language teaching Interaktívna tabuľa vo vyučovaní jazykov Interaktív tábla a nyelvoktatásban  Whiteboard = a „hit” at schools! Interaktívna tabuľa - nový hit v školách ! Interaktív tábla – új szenzáció az iskolákban !  As we train future teachers, we also deal with the opportunities of proper usage of the interactive whiteboard in teaching various school subjects, therefore in teaching languages among others. Budúci učitelia si musia osvojiť prácu s tabuľou. A leendő tanároknak el kell sajátítaniuk a tábla használatát.

White board

Teaching languages at primary school Vyučovanie jazykov na ZŠ – Nyelvoktatás az AI-ben

M-learning  Mobile learning (m-learning) makes studying possible anytime, anywhere, about anything and without time restrictions through mobile phone. M-learning umožňuje učiť sa hocikedy, hocikde, hocičo, bez časového obmedzenia M-learning lehetővé teszi a tanulást bárhol, bármikor, bármiről az időtől függetlenül.

M-learning  It can be used by anybody who wants to learn individually or in group, on contact lessons or for distance learning. M-learnig môže využiť každý, kto sa chce učiť, individuálne alebo v skupine, v prezentačnej aj externej forme. Az m-learninget bárki használhatja egyéni vagy csoportos tanulásra, kontakt vagy távoktatás formájában.

M-learning in language learning M-learning vo vyučovaní jazykov M-learning a nyelvoktatásban  M-learning can be successful in language teaching and learning for many reasons. M-learning sa môže vhodne využiť vo vyučovaní jazykov. Az m-learning sikeresen alkalmazható a nyelvoktatásban is.

M-learning in language learning M-learning vo vyučovaní jazykov M-learning a nyelvoktatásban Why? Because:  small size of the display,  short, interesting and comprehendible assignments,  using pictures, video and voice function. Prečo? Lebo:  malý displej,  krátke, zaujímavé a zrozumiteľné zadania,  možnosť používať obrázky, video a zvuk. Miért? Mert:  kis képernyő,  rövid, érdekes és érthető feladatok,  képek, videó és hang használata.

„Interrogative sentences using the words WHERE, WHEN and HOW OFTEN”.

Multilingual education + ICT tools = extra work for both students and teachers Viacjazyčné vyučovanie + IKT = práca navyše pre pedagóga aj pre študenta Többnyelvű oktatás + IKT = többletmunka tanár és diák számára egyaránt Teachers: persistent, patient, tolerant... Students: strong willpower, encouraged by their teachers... Pedagóg: vytrvalosť, trpezlivosť, tolerantnosť... Študent: pevná vôľa, učiteľova podpora.... Tanár: kitartó, türelmes, toleráns Diák: akaraterő, tanári biztatás...

They must accept those rules that apply to all language learning: one can learn to speak through speaking, to understand through listening and to write through writing. El kelll fogadniuk azok a szabályokat amelyek minden nyelvtanulásra érvényesek: beszélni csak beszélve, érteni csak hallgatva és írni csak írva lehet megtanulni.

Thank you for your attention! Ď akujeme za pozornos ť ! Köszönjük figyelmüket! Gràcies per la seva atenció!Gracias por su atención! Made by Google translator.... 