Műholdas útdíjszedő rendszerek Verebély Tibor Senior stratégiai presales menedzser T-Systems Magyarország Zrt.
Miért van szükség e-útdíjra?
Ft/év A magyar GDP 0.5%-a Ft/nap
Miért van szükség útdíjra?
Pozitív hatások
Hegyeshalom-RöszkeDíjköteles autópályánDíjmentes főúton Úthossz:344 km (315 díjköteles)337 km Időtartam:4 ó 18 p5 ó 9 p Útdíj (85,34 Ft/km):26,916 Ft- Ft Érintett utak:M1, (M0), M51, 85, 81, 7, 62, 6, 51, 52, 53, 502,5 Érintett települések száma:-31 Díjköteles úthálózat - Leterelődési hatás Tipikus, Hegyeshalom-Röszke transzfer útvonal egy 12 t-nál nehezebb, 4 vagy többtengelyes tehergépkocsival:
Útdíjrendszer – Technológiák GNSS - CNDSRC TechnológiaMűholdas, mobilkommunikációval Mikrohullámú Útmenti infrastruktúra építésNincs szükségMinden útszakaszra Fedélzeti egységIntelligensEgyszerű KiterjeszthetőségNéhány hét alattFőutakra irreális ÚthálózatAkár teljes úthálózatGyorsforgalmi utak PéldákNémetország, Szlovákia, Franciaország Ausztria, Csehország, Lengyelország Hibrid technológia: a két technológia hátrányait ötvözi
km úthálózaton
Kiszámíthatóan? ?
Kiszámíthatóan! !
Megbízhatóan! Az üzemeltetőnek (ÁAK Zrt) naponta Ft-ot kell ügyfélbarát módon beszednie több tízezer úthasználótól OBU logisztika Adatfeldolgozás Adatbiztonság Számlázás Fizetési módok kezelése Egyenlegfeltöltés 7x24 ügyfélszolgálat (call center, portál) Viszonteladói hálózat (benzinkutak, stb.) Ellenőrzés Bírságolás Behajtás Stb
Toll Collect: a világ első és legnagyobb GNSS alapú útdíj rendszere
Toll Collect: Ft éves bevétel felhasználó, OBU
Satellic Tolling Platform
Satellic Tolling Platform A megoldás elemei On-Board Unit (OBU) az útdíj meghatározására Eszköz menedzsment és díjadat kezelés Szerződés menedzsment, számlázás, fizetés, ügyfélszolgálat Ellenőrzés
PozícionálásTérképi illesztés Jármű pozíciójának felismerése GNSS jelek alapján Díjazott útvonal azonosítása Díjazás GNSS pozíciók térképhez rendelése Az adott útvonal díjkötelességének eldöntése Díjszámítás a tarifa modell alapján Számlázás Pénzügyi folyamatok Díjtételek felhasználóhoz rendelése Fizetések és elszámolás Központi rendszer Térképi adatbázis Fedélzeti egység Satellic Tolling Platform Műholdas pozícionáláson alapuló díjazási folyamat GSM/GPRS
Intelligens OBU – Miért? Adatvédelem Az OBU-ból csak a díjrekord jut ki Sebesség, pozíció, nem jut be a központba Nem díjköteles úton semmilyen adatot nem küld ki az OBU Nincs központi járműkövetés Felhasználói felület Útdíj egyenleg/ díjazási információk real time megjeleníthető Menürendszerben felhasználói beállítások (tengelyszám, stb.) Egy OBU – több jármű (az aktuális jármű menüből választható ki) Felhasználóbarát megoldás, bizalom Üzemeltetési megfontolások A kommunikáció és/vagy a központi rendszer kiesése esetén is működik a díjszámítás Kicsi adatkommunikációs igény Járműkiterjesztésnél a központi rendszert nem kell bővíteni Kisebb üzemeltetési költség, biztos bevétel Értéknövelt szolgáltatások Segélyhívás Interoperabilitás Helyfüggő forgalmi információk Km-alapú biztosítás Flottamenedzsment Extra bevétel az üzemeltetőnek - érték az úthasználónak
N52°30.500‘ Pozíció/GPS adat E013° ‘ 1.1. Díjszámítás (utazás adatai, szerződés adatai, tarifa) 4.4. GEO-objektum/digitális térkép Térképre illesztés 2.2. Díjazott objektum? Díjazott szakasz/tarifa modell 3. Díjszámítás folyamata az OBU-n Díjadat rögzítés, beküldés 5.5. GSM/GPRS
A díj egysége: Távolság (km, szakasz) - útdíj Idő (perc, nap, hét) – „dugódíj”, parkolási díj Alkalom (pl. híd, alagút, hágó, komp ) Satellic Tolling Platform Tarifa modell A díj dimenziói: Út jellege (autópálya, főút, város) Járműkategória (tengelyszám, EURO kat.) Idő (nappal-éjjel, hétköznap-hétvége) További dimenziók: Fehér- és feketelisták Gyakori használók Helyi úthasználók Régiók stb.
Ellenőrzés 20 Az ellenőrzés hatékonyságot befolyásoló tényezők: A használt ellenőrzési módszerek Az ellenőrzőrendszer kiépítettségének mértéke Ellenőrzött járművek aránya, az ellenőrzés pontossága Büntetés mértéke Behajtás hatékonysága (pl. pótdíj vagy hatósági bírság) Kommunikáció
Mozgó ellenőrzés Kitereléses, megállításos ellenőrzés Céges ellenőrzés Ellenőrzési módszerek 21 Fix kapus ellenőrzés Hordozható kapus ellenőrzés Út menti, autós ellenőrzés A T-Systems szellemi tulajdona, harmadik félnek csak a cég írásbeli engedélyével szabad továbbadni!
22A T-Systems szellemi tulajdona, harmadik félnek csak a cég írásbeli engedélyével szabad továbbadni! EETS – Egységes Európai Útdíjszedési Szolgáltatás
Köszönöm a figyelmet! Kérdések?