Dr. Eszes István
A sarki online fűszeres Eszes István Ph.D. Budapesti Gazdasági Főiskola Magyar Marketing Szövetség 17. konferenciája Balatonalmádi, május 8.
Dr. Eszes István Mit hoz a jövő? Avagy milyen változások várhatók az e-kereskedelem területén •Korábbi próféciák •Szemléletbeli változások •Mindenhol elérhető Internet •Perszonalizáció •Web 2.0 megjelenése az üzleti alkalmazásokban •C2B
Dr. Eszes István Korábbi próféciák •Úgy hiszem, hogy talán öt computer számára van piac.” Thomas Watson, az IBM elnöke, 1943 •„Jövőben a számítógépek nem lesznek nehezebbek 1,5 tonnánál” Popular Mechanics, 1949 •„OK … de mire jó?” egy IBM kutató mérnök a microchip felfedezéséről, 1968 •„Nincs semmi indoka annak, hogy valaki számítógéppel rendelkezzen otthonában” Ken Olson, a DEC elnöke, 1979
Dr. Eszes István Szemléletbeli változások •„rákapcsolódni a hálóra”” „a hálón lenni” •az Internet nem a tevékenység célállomása, hanem inkább a világot összetartó ragasztóanyag lesz •elavult kifejezések: Internet, űrkorszak, atomkorszak •állandó online kapcsolat •számítógépek beépülése mindenhová •CD /DVD halála letölthető média •globális kommunikáció (YouTube) •„világfalu” megvalósulása (Marshall McLuhan, 1964) •interaktív média •művészet technológia
Dr. Eszes István A tartalomfogyasztás új korszaka forrás: T-Online
Dr. Eszes István Mindenhol elérhető internet
Dr. Eszes István Az e-kereskedelem fejlődése e-kereskedelem m-kereskedelem u-kereskedelem földrajzi kereskedelem
Dr. Eszes István u-commerce •ubiquitous •magyarul: univerzális kereskedelem •mindenhonnan elérhető •fogyasztói igények megismerése és kielégítése •átstrukturálás
Dr. Eszes István Bolt Eladás Web Direct Mail Call Center Mobil MarketingÉrtékesítésSzolgáltatás vevői adat- bázis u-commerce
Dr. Eszes István Hozzáférés Mindenhol Szolgáltatások és Általános ElérhetőségHálózatok egyesítése Azonosíthatóság Egyedi Adatok és Szabványos LokalizációAlkalmazások egyesítése u-kereskedelem sarokkövei
Dr. Eszes István e-kereskedelmi stratégia változásai e-kereskedelemu-kereskedelem KözvetítőA megcélzott webhelyA mobilközvetítő Elérési pontSzemélyi számítógép + speciális software + távközlési kapcsolat •PDA •Mobiltelefon •Interaktív TV •Állandó vonalkapcsolat •Vezeték nélküli kapcsolatok: WLAN, WiMAX Az ügyfél elérhetőségeCsak akkor, amikor a PC képernyője előtt ül és internetezik •Hetente 7 nap, •naponta 24 óra hosszat és •bárhol Megcélzott ügyfélTudatos, ár-összehasonlító vásárló Bárkinél StratégiaHangsúly a tartalmon: Webhelyek létesítése A weblapok testre szabása Hangsúly a kontextuson közeg technológia ott és akkor, amikor szükség van rá
Dr. Eszes István Marketing stratégia ma •Célkitűzésnek megfelelő webhely •individuális kapcsolatot biztosító software •statikus üzleti modell: mozdulatlan webhely – a vevő jön el ide •aktivizálódás a látogatás alatt: ajánlatok, információk •vevői reakció vásárlás / memorizálás
Dr. Eszes István nem kell belépni a rendszerbe testre szabott kiszolgálás folyamatos interaktivitás hatékonyság fokozása jobb és olcsóbbszolgáltatás vevő beazonosítása
Dr. Eszes István Ne a fogyasztót hozzuk oda a termék értékesítési helyére, hanem az igény felmerülésekor az üzenetünk jusson el az ügyfélhez!
Perszonalizáció / Személyreszabás •Információk, ajánlatok, termékek illesztése a beazonosított vásárló igényeihez •web design, kommunikáció formája
Dr. Eszes István A Web 2.0 az e-üzletben •Divatos kifejezés •Semmi köze az Internet2-höz •Definició olyan második generációs internetes szolgáltatások gyűjtőneve, amelyek elsősorban a közösségre épülnek … A felhasználók jellemzően kommunikálnak egymással, és kapcsolatokat alakítanak ki egymás között. A web 2.0 kifejezést Tim O'Reillynek, az O'Reilly Media cég alapítójának tulajdonítják, ből. (Wikipedia)internetesTim O'Reillynek O'Reilly Media2004
Dr. Eszes István A Web 2.0 közösségek térképe
Dr. Eszes István Vállalati alkalmazása (2007 április)
Dr. Eszes István Web 2.0 cégek bevételei forrás: T-Online
Dr. Eszes István Felvásárlások forrás: T-Online
Dr. Eszes István Egy újfajta megközelítés •az eddigi piramis megfordítása •C2B •fogyasztó - kereskedő
Dr. Eszes István Mi a C2B? •egy ügyfél – több kereskedő •piramis megfordítása •ÜGYFÉL a korábbi vásárlás és preferenciák tetszőleges megosztása másokkal •KERESKEDŐ vevői igények pontosabb kiszolgálása •MARKETING CRM igéretek megvalósítása adatok ügyfél adatok ügyfél online kereskedők
Dr. Eszes István A C2B megjelenítése – vevői vásárlási folyamat Online kereskedő
Dr. Eszes István A C2B megjelenítése – vevői vásárlási folyamat ajándékok könyvtár, iskola, munkahely, hitel offline boltok más online kereskedők Online kereskedő
Dr. Eszes István A C2B megjelenítése – vevői vásárlási folyamat Ajándékok könyvtár, iskola, munkahely, hitel Offline boltok Más online kereskedők Online kereskedő Marketing munka ez alapján? Vagy ez alapján?
Dr. Eszes István Ajánlás alapú értékesítés: gyenge Online kereskedő 1. Online kereskedőtől vásárlás (és adatok)
Dr. Eszes István Ajánlás alapú értékesítés: gyenge Online kereskedő 1. Online kereskedőtől vásárlás (és adatok) 2. Értékesítési ajánlat (és minőség)
Dr. Eszes István Ajánlás alapú értékesítés: gyenge Online kereskedő 1. Online kereskedőtől vásárlás (és adatok) 2. Értékesítési ajánlat (és minőség) 3. Ajánlás alapú vásárlás
Dr. Eszes István Ajánlás alapú értékesítés: gyenge Online kereskedő 1. Online kereskedőtől vásárlás (és adatok) 2. Értékesítési ajánlat (és minőség) 3. Ajánlás alapú vásárlás A kapcsolat erőssége:
Dr. Eszes István Az ajánlás alapú eladás C2B módja Online kereskedő könyvtári,iskolai, munkahelyi, hitel adatok offline eladások adatai ajándékok adatai Egyéb online eladások adatai Online kereskedői eladások (és adatok)
Dr. Eszes István Az ajánlás alapú eladás C2B módja Online kereskedő 1. könyvtári,iskolai, munkahelyi, hitel adatok 1. offline eladások adatai 1. ajándékok adatai 1. Egyéb onlie eladások adatai 1. Online kereskedői eladások (és adatok) 2. Eladási ajánlat (és minősége)
Dr. Eszes István Az ajánlás alapú eladás C2B módja Online kereskedő 1. könyvtári,iskolai, munkahelyi, hitel adatok 1. offline eladások adatai 1. ajándékok adatai 1. Egyéb onlie eladások adatai 1. Online kereskedői eladások (és adatok) 2. eladási ajánlat (és minősége) 3. ajánlás – alapú vásárlás
Dr. Eszes István Az ajánlás alapú eladás C2B módja Online kereskedő 1. könyvtári,iskolai, munkahelyi, hitel adatok 1. offline eladások adatai 1. ajándékok adatai 1. Egyéb onlie eladások adatai 1. Online kereskedői eladások (és adatok) 2. eladási ajánlat (és minősége) 3. ajánlás – alapú vásárlás A kapcsolat erőssége:
Dr. Eszes István A C2B jövője: megbízható 3. oldal Könyvtáram (minden média) Preferenciáim
Dr. Eszes István A C2B jövője: megbízható 3. oldal Könyvtáram (minden média) Preferenciáim Online kereskedők
Dr. Eszes István A C2B jövője: megbízható 3. oldal Könyvtáram (minden média) Preferenciáim Hálózatom host gépe (megbízható 3. oldal) Online kereskedők
Dr. Eszes István A C2B jövője: megbízható 3. oldal Könyvtáram (minden média) Preferenciáim Könyvtáram és preferenciák Hálózatom host gépe (megbízható 3. oldal) Anonimizáló szürő (opcionális) Online kereskedők
Dr. Eszes István Ajánlások A C2B jövője: megbízható 3. oldal Könyvtáram (minden média) Preferenciáim Könyvtáram és preferenciák Hálózatom host gépe (megbízható 3. oldal) Ajánlások Ügyfél profil Anonimizáló szürő (opcionális) Ügyfél profil összesített ajánlások Online kereskedők
Dr. Eszes István Ajánlások A C2B jövője: megbízható 3. oldal Könyvtáram (minden média) Preferenciáim Könyvtáram és preferenciák Hálózatom host gépe (megbízható 3. oldal) Ajánlások Ügyfél profil Anonimizáló szürő (opcionális) Ügyfél profil összesített ajánlások Ajánlás alapú vásárlások Online kereskedők Ajánlás alapú vásárlások
Dr. Eszes István Befejezésként … „… a jövő nincs teljesen hatalmunkban, viszont nem áll teljességgel hatalmunkon kívül.” Epikurosz
Dr. Eszes István Az előadáshoz felhasznált források: •Manhattan Research – Opinion Leader Roundtable, April 2007 •The Future of the Internet Pew / Internet, 2006 •Business Crawls onto Web 2.0 eMarketer, May 1, 2007 •A Peak at our Internet Future Michael Pinto •U-commerce: New Challanges for e-business Leslie Leong, Inderscience Enterprises Ltd., 2006 •Why Amazon is not enough Brett Lider, 2005 •T-Online adatok •Gfk Hungaria adatok Köszönöm megtisztelő figyelmüket Eszes István