Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Minden amit tudni akartál de soha sem merted megkérdezni
Advertisements

Grafikai alapismeretek
Kimeneti egységek Készítették: Boros Gyevi Vivien Tóth Ágnes
Pethő Balázs ELTE TTK Oktatástechnika Csoport
A digitális képfeldolgozás
Számítógép grafika.
Jelátalakítás és kódolás
Informatikai alapismeretek Hardver
Raszter és vektor Nagy Gyula YMÉK
Színformátumok és színmodellek
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
A Monitor A legfontosabb kimeneti eszköz a monitor. A monitoron megjelenő képek képpontokból (pixel) állnak. A jelenleg még a legelterjedtebb a katódsugárcsöves.
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Digitális képanalízis
Gödöny Péter ELTE IK, Pataky Szakközép
Készítette: Kecskés Imre
A digitális fényképezés alapjai
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
Multimédiás technikák 1. kérdés A homogén foltok kódolása milyen tömörítést valósít meg? a)veszteséges b)káros c)veszteségmentes d)redundáns.
SZÍNEKRŐL.
SZÍNEKRŐL.
A digitális képfeldolgozás
A számítógépes grafika céljai és feladatai
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
Színes világban élünk.
T.K. 33 – 34. Az alapértelmezett előtér- és háttérszín, valamint a körvonalak színének beállításához a Paletta színeit használhatjuk. 1 Az RGB színrendszerben.
Képszerkesztési alapfogalmak
Színek Harkai Richárd Free Powerpoint Templates.
Készítette: Vámossy Zoltán (Bebis anyagai alapján) 2004 (Stanford, Berkeley, CMU, Birmingham, ELTE, SZTAKI, SzTE anyagok alapján) Képfeldolgozás, alapok.
Színkeverés.
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Nyomdatechnika, tudnivalók, hasznos információk
Készítette : Tuska Borbála 8.b április
Nem irodai programok fájltípusai
Színek.
Grafika.
Monitorok.
Térképészet Színmodellek.
Pixel műveletek, képek Szirmay-Kalos László.
Színkezelés RGB-színrendszer Készítette : Zelnik Paloma
Színkezelés RGB-színrendszer Zarka Eszter márc. 27.
Színkezelés RGB-színrendszer Készítette: Soós Lilla 2012 március 27.
Képek feldolgozása 7. osztály.
Color Management I. színelmélet Lengyel Zsolt – Multimédia alapjai.
Kép formátumok, tulajdonságaik
Web-grafika II (SVG) 3. gyakorlat Kereszty Gábor.
Web-grafika II (SVG) 1. gyakorlat
Mi az RGB? Red Green Blue, a képernyős szín-megjelenítés modellje. Ha mindhárom alapszín teljes intenzitással világít, fehér színt kapunk. Ha mindhárom.
Bináris szám-, karakter- és képábrázolás
Informatikai alapismeretek Hardver
Grafika alapfogalmak.
Kép- és képfile-típusok Képrögzítés eszközei
Bevezetés a számítógépi grafikába
A GIMP képszerkesztö program bemutatása
Digitális fotózás Alapok.
A színek szerepe a térképészetben
A számítógépes grafika alapjai, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Tanagyag forrás © Szirmay-Kalos László, BME A számítógépes grafika céljai és feladatai 1.
1 A digitális képfeldolgozás alapjai A digitális képfeldolgozás alapjai.
A szg-es grafika alapjai Juhász Tamás.
Digitális képfeldolgozás Póth Miklós. Digitális képtípusok Raszter – Képpontokból épül fel Vektor – egyenletekből épül fel.
FÜLEMÜLE ORSZÁGOS INFORMATIKA VERSENY A nyomtatók Készítette: Szöllősi Anna Osztály: 6.a Felkészítő tanár: Kovács Balázs Iskola neve: Budai Városkapu iskola.
A színes képek ábrázolása. A szín A szín egy érzet, amely az agy reakciója a fényre. Az elektromágneses sugárzás emberi szem által látható tartományba.
A színek szerepe a térképészetben
Adat- tárolás.
04 – Színek, színelmélet, színmodellek, színcsatornák
Színelmélet Kalló Bernát KABRABI.ELTE.
Informatikai alapismeretek Hardver
Adatfeldolgozási ismeretek 1/15. ML, 2017
A digitális kép bevezetés.
A számítógép működésének alapjai
Előadás másolata:

Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12. Számítógépes grafika Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12.

Az emberi látás Jellegzetességei: A multimédia alkalmazások az emberi érzékszervek összetett használatára építenek. Jellegzetességei: az emberi látás térlátás 2 szögpercnél kisebb szöget bezáró pontszerű fényforrást nem tud megkülönböztetni eltérő színű fényforrásokat 10 szögperc alatt folyamatos mozgás láttatásához 20-30 képváltás

Az emberi látás Színlátás: A fény elektromágneses energia, melyből az emberi szem a kb. 400-700nm közötti hullámhosszú tartományt érzékeli 400 nm-nél rövidebb hullámhosszúak az ultraibolya sugarak, 700 nm-nél hosszabbak az infravörös sugarak Színérzethez szükséges: fényforrás, érzékelendő tárgy, érzékelő „berendezés” A tárgyak színét a spektrum visszavert ill. elnyelt nagysága határozza meg

Színrendszerek A színkeverés fajtái: A színtan legfontosabb feladata, hogy a különböző színárnyalatokat a színrendszerek szerint rendezze. Fénytani szempontokból az alapszínek nem keverhetők ki, de ezekből a látható színkép valamennyi színe előállítható, vagyis a három alapszínből minden természetben előforduló valamennyi szín kikeverhető.  A színkeverés fajtái: Additív (összeadó) színkeverés: Szubsztraktív (kivonó) színkeverés: 

Színrendszerek Additív (összeadó) színkeverés: Ezzel az eljárással dolgozik a monitor és a tévékészülék. A fényforrás által kibocsátott különböző színű fénysugarak "összeadódnak", és együtt hozzák létre a megfelelő színt. A három alapszín a vörös (Red) a zöld (Green) és a kék (Blue). Ezért gyakori, hogy ezt a színkeverést RGB színkeverésnek nevezik. Az RGB színek keverésekor,  pl.: kék + vörös=bíbor;        vörös + zöld + kék=fehér.

Színrendszerek Szubsztraktív (kivonó) színkeverés: Ennél az eljárásnál fehér fényre van szükségünk, amit három szűrőn vezetünk keresztül. Ezek a szűrők a kívánt arányban csökkentik a fehér fény vörös, zöld, kék tartalmát. Ezzel az eljárással keverik ki a festékekből a színeket, így működik, pl. a színes nyomtató. Ilyen eset áll elő egy vetített diakép vagy egy színes fénykép nézésekor.  

Színrendszerek Szubsztraktív (kivonó) színkeverés: Itt, a három alapszín a kékeszöld (cyan), a bíbor (magenta) és a sárga (yellow). De ezekből nem lehet tökéletes feketét kikeverni, így a feketét hozzá szokás venni, mint negyedik alapszínt.Ezt a színkeverést CMYK színkeverésnek is nevezik. Ekkor áll elő: sárga + bíbor=vörös; kékeszöld + sárga=zöld;  sárga + bíbor + kékeszöld=fekete (ill. szürke).  

Színrendszerek CMYK: Bíbor Cián Fekete CMYK Sárga Ellenőrizik, hogy az általuk használt színek megjeleníthetők-e nyomtatásban. Bíbor Cián Fekete CMYK Sárga

Színrendszerek Színmélység:   Az egy képponton megjeleníthető színek számát nevezzük színmélységnek. Az elterjedt színmélységek a következők:  8 bit  256 különböző szín  16 bit  65536 különböző szín  24 bit  16777216 különböző szín Az emberi szem nem képes 16 millió különböző szín megkülönböztetésére. Így a 24 és 32 bit mélységű színábrázolás jelentősége inkább technikainak nevezhető.  

Forrás: www.fotovilag.hu

Képtípusok Vektorgrafikus Bittérképes Előnyei? Előnyei? Hátrányai?

Képtípusok Bittérképes Vektorgrafikus Négyzetrácsban elhelyezkedő pontokból (pixelek) épül fel. Tároljuk: az egyes képpontok színét, átlátszóságát. Szerkeszthető: képpontok halmaza Vektorgrafikus Matematikai formulákkal leírható alakzatokból (vonalak, téglalapok, ellipszisek, Bézier-görbék stb.) épülnek fel. Tároljuk: pl. elemek helyzete, színe, határoló vonalak vastagsága. Szerkeszthető: az egyes képelemek külön-külön.

Képtípusok Bittérképes Vektorgrafikus Jellemzők: Jellemzők: Fotorealisztikus képábrázolásra alkalmas Ált. nagyobb méretű állományok – a méretet a kép nagysága és a színmélység határozza meg. A méret tömörítéssel (ismétlődő információk spec. kezelése) csökkenthető – vs. minőségromlás. Vektorgrafikus Jellemzők: Elsősorban grafikák, ábrák, grafikonok ábrázolására Minőségromlás nélkül méretezhető át. Kisebb méretű állományok – a méret a kép bonyolultsága határozza meg.

Képtípusok Bittérképes grafika Vektorgrafika

Képek nagysága Vektorgrafika Bittérképes grafika Tételezzük fel, hogy 500 egyenesből áll 640*480 koord. Rendsz. Az egyenesek kezdő- és végpontjainak 10-10 bit, és 9-9 bit szín- és attribútum mező 16 bit Vonalanként: 2*(10+9)+16=62 bit A képhez: 500*62=31000bit=3875bájt=3,8KB Bittérképes grafika 1 képponthoz 256 színben 1 byte kell. Képernyőnként: 640*480*1=307200bájt=300 KB True color használatakor háromszorosra nő.

Képformátumok Bittérképes BMP GIF Max 8 bites színmélység Lempel – Ziw tömörítő algoritmus azaz LZW (jellemző pixelsorozatok) –veszteség mentes tömörítés 60-70% tömörítés Átlátszóság Animált gif

Képformátumok Bittérképes JPEG Jpeg kompresszió (hasonló inf. elhagyása) Veszteséges tömörítés A sűrítés foka megadható TIFF Tömörítés nélkül, (= nagy méret!). Pixel- és vektorgrafikus képekhez is alkalmazható PCX, PICT, PNG, PSD,

Képformátumok Vektorgrafikus EPS, WMF, CDR, DFX, SVG

Képek beszerzése Vásárlás: vektor- és pixelgrafikus képek egyaránt vásárolhatók CD-n és online forrásokból (vö. stock photo). Előny: nagy képméret, általában kiváló minőség. [URL], [URL] Weboldalról letöltés: Fontos! Ezen képeket a szerzői jogok védik, felhasználásuk különböző korlátozások alá eshet (pl. engedélykérés, szerző feltüntetése stb. – de vannak szabadon felhasználható képek is) [URL], [URL], [URL], [URL] Fényképezés: Digitális fényképezőgéppel, sokszor utómunkát igényel. Szkennelés: Saját vagy idegen (szerzői jogok!) fényképek, ábrák digitalizálása. Képkészítés: képszerkesztő programok segítségével készíthetők, módosíthatók vektor- és pixelgrafikus képek. A felhasznált idegen képekre is vonatkoznak a szerzői jogok!

További információk Sulinet