Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12. Számítógépes grafika Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12.
Az emberi látás Jellegzetességei: A multimédia alkalmazások az emberi érzékszervek összetett használatára építenek. Jellegzetességei: az emberi látás térlátás 2 szögpercnél kisebb szöget bezáró pontszerű fényforrást nem tud megkülönböztetni eltérő színű fényforrásokat 10 szögperc alatt folyamatos mozgás láttatásához 20-30 képváltás
Az emberi látás Színlátás: A fény elektromágneses energia, melyből az emberi szem a kb. 400-700nm közötti hullámhosszú tartományt érzékeli 400 nm-nél rövidebb hullámhosszúak az ultraibolya sugarak, 700 nm-nél hosszabbak az infravörös sugarak Színérzethez szükséges: fényforrás, érzékelendő tárgy, érzékelő „berendezés” A tárgyak színét a spektrum visszavert ill. elnyelt nagysága határozza meg
Színrendszerek A színkeverés fajtái: A színtan legfontosabb feladata, hogy a különböző színárnyalatokat a színrendszerek szerint rendezze. Fénytani szempontokból az alapszínek nem keverhetők ki, de ezekből a látható színkép valamennyi színe előállítható, vagyis a három alapszínből minden természetben előforduló valamennyi szín kikeverhető. A színkeverés fajtái: Additív (összeadó) színkeverés: Szubsztraktív (kivonó) színkeverés:
Színrendszerek Additív (összeadó) színkeverés: Ezzel az eljárással dolgozik a monitor és a tévékészülék. A fényforrás által kibocsátott különböző színű fénysugarak "összeadódnak", és együtt hozzák létre a megfelelő színt. A három alapszín a vörös (Red) a zöld (Green) és a kék (Blue). Ezért gyakori, hogy ezt a színkeverést RGB színkeverésnek nevezik. Az RGB színek keverésekor, pl.: kék + vörös=bíbor; vörös + zöld + kék=fehér.
Színrendszerek Szubsztraktív (kivonó) színkeverés: Ennél az eljárásnál fehér fényre van szükségünk, amit három szűrőn vezetünk keresztül. Ezek a szűrők a kívánt arányban csökkentik a fehér fény vörös, zöld, kék tartalmát. Ezzel az eljárással keverik ki a festékekből a színeket, így működik, pl. a színes nyomtató. Ilyen eset áll elő egy vetített diakép vagy egy színes fénykép nézésekor.
Színrendszerek Szubsztraktív (kivonó) színkeverés: Itt, a három alapszín a kékeszöld (cyan), a bíbor (magenta) és a sárga (yellow). De ezekből nem lehet tökéletes feketét kikeverni, így a feketét hozzá szokás venni, mint negyedik alapszínt.Ezt a színkeverést CMYK színkeverésnek is nevezik. Ekkor áll elő: sárga + bíbor=vörös; kékeszöld + sárga=zöld; sárga + bíbor + kékeszöld=fekete (ill. szürke).
Színrendszerek CMYK: Bíbor Cián Fekete CMYK Sárga Ellenőrizik, hogy az általuk használt színek megjeleníthetők-e nyomtatásban. Bíbor Cián Fekete CMYK Sárga
Színrendszerek Színmélység: Az egy képponton megjeleníthető színek számát nevezzük színmélységnek. Az elterjedt színmélységek a következők: 8 bit 256 különböző szín 16 bit 65536 különböző szín 24 bit 16777216 különböző szín Az emberi szem nem képes 16 millió különböző szín megkülönböztetésére. Így a 24 és 32 bit mélységű színábrázolás jelentősége inkább technikainak nevezhető.
Forrás: www.fotovilag.hu
Képtípusok Vektorgrafikus Bittérképes Előnyei? Előnyei? Hátrányai?
Képtípusok Bittérképes Vektorgrafikus Négyzetrácsban elhelyezkedő pontokból (pixelek) épül fel. Tároljuk: az egyes képpontok színét, átlátszóságát. Szerkeszthető: képpontok halmaza Vektorgrafikus Matematikai formulákkal leírható alakzatokból (vonalak, téglalapok, ellipszisek, Bézier-görbék stb.) épülnek fel. Tároljuk: pl. elemek helyzete, színe, határoló vonalak vastagsága. Szerkeszthető: az egyes képelemek külön-külön.
Képtípusok Bittérképes Vektorgrafikus Jellemzők: Jellemzők: Fotorealisztikus képábrázolásra alkalmas Ált. nagyobb méretű állományok – a méretet a kép nagysága és a színmélység határozza meg. A méret tömörítéssel (ismétlődő információk spec. kezelése) csökkenthető – vs. minőségromlás. Vektorgrafikus Jellemzők: Elsősorban grafikák, ábrák, grafikonok ábrázolására Minőségromlás nélkül méretezhető át. Kisebb méretű állományok – a méret a kép bonyolultsága határozza meg.
Képtípusok Bittérképes grafika Vektorgrafika
Képek nagysága Vektorgrafika Bittérképes grafika Tételezzük fel, hogy 500 egyenesből áll 640*480 koord. Rendsz. Az egyenesek kezdő- és végpontjainak 10-10 bit, és 9-9 bit szín- és attribútum mező 16 bit Vonalanként: 2*(10+9)+16=62 bit A képhez: 500*62=31000bit=3875bájt=3,8KB Bittérképes grafika 1 képponthoz 256 színben 1 byte kell. Képernyőnként: 640*480*1=307200bájt=300 KB True color használatakor háromszorosra nő.
Képformátumok Bittérképes BMP GIF Max 8 bites színmélység Lempel – Ziw tömörítő algoritmus azaz LZW (jellemző pixelsorozatok) –veszteség mentes tömörítés 60-70% tömörítés Átlátszóság Animált gif
Képformátumok Bittérképes JPEG Jpeg kompresszió (hasonló inf. elhagyása) Veszteséges tömörítés A sűrítés foka megadható TIFF Tömörítés nélkül, (= nagy méret!). Pixel- és vektorgrafikus képekhez is alkalmazható PCX, PICT, PNG, PSD,
Képformátumok Vektorgrafikus EPS, WMF, CDR, DFX, SVG
Képek beszerzése Vásárlás: vektor- és pixelgrafikus képek egyaránt vásárolhatók CD-n és online forrásokból (vö. stock photo). Előny: nagy képméret, általában kiváló minőség. [URL], [URL] Weboldalról letöltés: Fontos! Ezen képeket a szerzői jogok védik, felhasználásuk különböző korlátozások alá eshet (pl. engedélykérés, szerző feltüntetése stb. – de vannak szabadon felhasználható képek is) [URL], [URL], [URL], [URL] Fényképezés: Digitális fényképezőgéppel, sokszor utómunkát igényel. Szkennelés: Saját vagy idegen (szerzői jogok!) fényképek, ábrák digitalizálása. Képkészítés: képszerkesztő programok segítségével készíthetők, módosíthatók vektor- és pixelgrafikus képek. A felhasznált idegen képekre is vonatkoznak a szerzői jogok!
További információk Sulinet