Filmtörténet összefoglaló

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Advertisements

A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Gazdaság és technika II. - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika II. Film, mozi Tóth Attiláné dr.
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Filmműfajok.
MÉDIATÉKA Az Egyetemi Könyvtár multimédiás szolgáltatása
Jean-Paul Belmondo (Neuilly-sur-Seine, április 9. – ) francia filmszínész. Közismert beceneve: Bébel. Az 1950-es évek óta filmez. Jean-Luc Godard.
Az attrakció mozija és a „primitív kifejezésmód”
Jules Verne.
A mozgóképi elbeszélés
A MOZGÓ KÉP és hang TÖRTÉNETE
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Népszerű kultúra és magaskultúra
REALIZMUS.
12 filmremek Útmutató a klasszikus filmek világában 1958-ban nagyszabású világkiállítás zajlott le Brüsszelben. Korunk értékeinek bemutatásából nem hiányozhattak.
Comenius Comenius programokról általában Az egész életen át tartó tanulás Európai Uniós program egyik pályázati egysége: 1.Iskolai Együttműködések.
PÁSZTOR ÁDÁM NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK V. ÉVF. BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM.
Utópiák és ellenutópiák
Az abszurd dráma. Mit takar a fogalom? Elsősorban egy ír szerző, Samuel Beckett életműve tartozik ide (mások mellett) Fő műve: Godot-ra várva (En attendant.
A SZÜRREALIZMUS.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Kertész Imre: Sorstalanság
Szent Miklós élete Szent Miklós kultusza Legendakör ábrázolása Modern
Modern idők Modern Times (1936). Információk a filmről Rendező:Charles Chaplin Producer:Charles Chaplin Forgatókönyv:Charles Chaplin Operatőr:Ira H. Morgan.
A korai avantgárd és a film
Az átmeneti korszak Európában – 1917 Narratív összegzés mozija – Tom Gunning A film elit kultúrához való közeledése A film tömegmédiumként való.
Danthe Alighieri és Az Isteni színjáték.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Bepillantás egy boldogabb világba: Anika illúziója és a mozinézők illúziója 10/C.
Charlie Chaplin 14/C. Élete: 1889-ban Londonban látta meg a napvilágot. Apja otthagyta őket, az anyja pedig elmegyógyintézetbe került. Árvaházban töltötte.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
1.26 MICHELANGELO ANTONIONI
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
1.27 INGMAR BERGMAN JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
I. foglalkozás Készítette: Ragó Gábr.
Ljubov Orlova ,Zvenyigorod , Moszkva Zongorista Énekes Táncművész Filmszínész A szovjet filmművészet első igazi sztárja.
Korstílusok a film történetéből
FEKETE VALÉR (SIOR) PÁSZTORVÖLGYI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM.
3. A FILMELBESZÉLÉS KIALAKULÁSA
22. MAGYAR ÚJ HULLÁM JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A Hollywoodi Reneszánsztól az új Hollywoodig
Filmek Készítette Kiss Bence MF1-K2KYQ5X2. A prezentációm témájául kedven filmjeimet és sorozataimat választottam. Éspedíg:  Harcosok klubbja  Shrekk.
Filmműfajok.
Filmelemzési szempontok
FILMGYÁRTÁS – FILMMŰVÉSZET
1.29 EURÓPAI POSZTMODERN FILM
5. FILMMŰFAJOK JegyzetKészítette: Nikli Károly 2013.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
13. FRANCIA LÍRAI REALIZMUS
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
a kubizmus kubus = kocka
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
CSONGOR ÉS TÜNDE Sík Ferenc rendezése alapján A NEMZETI SZÍNHÁZ ● A● A Nemzeti Színházat először gróf Széchenyi István álmodta meg a Duna partjára. Pompázatos.
A FILMMŰFAJOK. A FILMMŰFAJOK (zsáner) KIALAKULÁSA a filmek rokonsági csoportjai, melyek többnyire hasonló történeteket dolgoznak fel, hasonló konfliktusokat.
Fekete Afrika A 2. Világháború jelentős hatással volt Afrikára. A háború után a legtöbb afrikai országban napirendre került a függetlenség kihívása. A.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Csongor és tünde Sík Ferenc.
A film műfajai 3. óra.
Tömegfilm és szerzői film
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Iglódi István rendezése
Előadás másolata:

Filmtörténet összefoglaló Nagy, nagy vonalakban

A film kezdetei 1 1895 december 28.: Lumiére-fivérek, Párizs, első vetítés A film a fő attrakció Nyilvános Pénzbe kerül Lumiére filmek: A vonat érkezése A kisbaba reggelije A munkaidő vége A megöntözött öntöző http://www.youtube.com/watch?v=S1G6v4Ycmnk

A film kezdetei 2 Méliés – eredeti foglalkozását tekintve bűvész Méliés filmjei: Egy hölgy eltűnése Négy fej jobb, mint egy Utazás a Holdba http://www.youtube.com/watch?v=dxB2x9QzXb0&feature=fvw

Amerikai filmgyártás Az Egyesült Államokban hamar kialakult a tömegfilmgyártás, a filmek műfajokba rendeződtek Népszerű műfaj Amerikában az 1920-as évek közepén: burleszk; legismertebb burleszk színész-rendező: Charlie Chaplin Chaplin filmek: A kölyök Aranyláz Cirkusz Modern idők A diktátor http://www.youtube.com/watch?v=6GjgoYFw4Gw

Hangosfilmváltás Az első hangosfilm a Jazzénekes (1927, főszereplő Al Jolson) A hangosfilm eleinte problémákat okozott túl hangosak voltak a kamerák és a lámpák,  túl nagyok és érzéketlenek voltak a mikrofonok,  a stáb nem volt hozzászokva, hogy csendesen viselkedjen a forgatáson,  sok sztár bevándorló volt, és akcentussal beszélt angolul A 30as évekre a problémák lassan megoldódtak, és kialakult Amerikában a klasszikus elbeszélésmód, ami a mai napig meghatározó a műfaji filmek szerkezetében Az órán elmondottakkal ellentétben a Jazzénekes volt az első hangosfilm, az Éneklő bolond abban volt első, hogy ezt a hangosfilmet vetítették először Magyarországon http://www.youtube.com/watch?v=m6jsXQm5IrM

Avantgárd Az európai képzőművészet jelentősen átalakult az 1920-as évek elejére I. világháború utáni depresszió, kiábrándultság a klasszikus értékekből A fotózás fejlődésével elvesztette jelentőségét a valósághű ábrázolásra való törekvés Egyre szélesebb körű ismertsége a freudizmus, a pszichoanalízis eredményeinek – a külső helyett a belső felé fordulnak Minden országban másképp alakult át a képzőművészet, a különböző irányzatok, ún. izmusok összessége az avantgárd

Szürrealizmus Valóságábrázolás helyett a tudattalan tartalmak felszínre hozását tartják fontosnak, mindenekelőtt az álmokat tartják fontosnak Központja elsősorban Franciaország Szürrealizmus a filmben: Andalúziai kutya (Luis Buñuel, Salvador Dalí) http://www.youtube.com/watch?v=Qho0CDTMCa0

Expresszionizmus Az érzelmeket, a szubjektív tartalmakat rávetíti a külső világra, a valóságábrázolás során nem csupán a fizikai valóságot, hanem a hozzá fűződő érzelmeket is kifejezi Központja Németország Az expresszionista film: Az expresszionista képzőművészet és színház is megjelenik benne; Expresszionista filmek: Friedrich Wilhelm Murnau: Nosferatu Fritz Lang: Metropolis Robert Wiene: Dr Caligari http://blogol.hu/pikz/vanguard/munch_sikoly.jpg http://www.youtube.com/watch?v=xrg73BUxJLI

Műfaji filmek Def.: Az egy műfajba tartozó filmek hasonló történeteket dolgoznak fel, hasonló konfliktusokat ábrázolnak, hasonló helyszíneken játszódnak, hasonló formanyelvi eszközöket használnak Metazsáner, vagy hatásműfaj: egy érzelem kiváltása a célja, nem feltétlenül a motívumok hasonlósága köti össze a csoport tagjait (horror: félelemkeltés; vígjáték: nevettetés; akciófilm: adrenalinszint emelés) Fontosabb műfajok (a teljesség igénye nélkül): fantasy, sci-fi, akciófilm, horrorfilm, krimi, gengszterfilm, thriller, történelmi film, dokumentumfilm, musical, western, kalandfilm, vuhszia, romantikus komédia, melodráma, vígjáték, burleszk, katasztrófafilm, stb. http://hu.wikipedia.org/wiki/Wuxia#Wuxia.C2.A0.28Vuhszia.29_a_filmv.C3.A1sznon

Gengszterfilm – ld. kiselőadás Bűnügyi műfajcsalád: Krimi (bűnüldöző a főhős) Gengszterfilm (elkövető a főhős) Thriller (áldozat a főhős) Gengszterfilm altípusai: Karrierista bűnöző Megélhetési bűnöző Bérgyilkos – egyedül dolgozik Heist – csapatban dolgoznak

Thriller – ld. kiselőadás Bűnügyi műfajcsalád: Krimi (bűnüldöző a főhős) Gengszterfilm (elkövető a főhős) Thriller (áldozat a főhős) Két altípus: Nő veszélyben Menekülő férfi Alfred Hitchcock életműve meghatározó

Újhullám: A szerzőiség elmélete 1950: Cahiers du Cinema – francia filmes szaklap, meghatározó alakjai Francois Truffaut és Jean Luc Godard Cikkeikben elmarasztalták az addigi filmgyártási gyakorlatot, amelyet a „papa mozijának” neveztek, és új típusú filmek készítését szorgalmazták Szerzőiség elmélete: Léteznek szerzői filmek, amelyek nem a piac kiszolgálására, hanem a filmalkotó (szerző) önkifejezésére szolgálnak A film szerzője a rendező, aki lehetőleg a forgatókönyvet is maga írja A szerzői rendezőnek felismerhető a stílusa, hasonló történeteket, problémákat boncolgat; van szerzői kézjegye, és életművet épít, tehát filmjei nem csupán követik egymást, hanem rendszert alkotnak A szerzőiség elméletének vitatott állásfoglalása szerint egy szerző legrosszabb filmje még mindig jobb, mint egy nem szerző legjobb filmje Ide kapcsolódik a kameratöltőtoll elmélet is (Astruc), amely szerint egy szerzői rendező úgy tud írni a kamerával, mint egy költő a töltőtollával

Újhullám: Franciaország A 60-as években Franciaországból indult az ún. újhullám, vagy modernizmus, amelyet a film nagykorúságának tekintünk, és több európai országban különböző módon újult meg a filmhez való hozzáállás (beszélünk francia újhullámról, cseh és szlovák újhullámról, szovjet újhullámról és magyar újhullámról is) Franciaországban Godard és Truffaut filmjei voltak meghatározóak Truffaut: viszonylag standard módon használja a formanyelvi eszközöket, de nagyon személyes témákat dolgoz fel Négyszáz csapás Jules és Jim 451 Fahrenheit Godard: szándékosan nem a megszokott módon használja a formanyelvi eszközöket Kifulladásig Külön banda Bolond Pierrot

Újhullám: Olaszország Nincs egységes olasz újhullám, de vannak meghatározó modernista rendezők az időszakban Federico Fellini: Országúton Édes élet (Dolce Vita) 8 és ½ Casanova Michelangelo Antonioni: Napfogyatkozás Kaland Nagyítás

Újhullám: Csehország Csehországban szocialista diktatúra van a 60-as években, így jelentősen más a cseh újhullám, mint az olasz, vagy a francia A cseh újhullám legfontosabb jellemzője, hogy groteszk, vagy abszurd módon ábrázolja a hatalmi rendszer visszásságait, és a mindennapi, kisemberek szemszögéből vizsgálja azt, emberközeli, életközeli felfogást tükröz Irodalmi alapjai is vannak - Bohumil Hrabal művei Jirí Menzel Szigorúan ellenőrzött vonatok Őfelsége pincére voltam Milos Forman Fekete Péter Tűz van, babám! Hair

Újhullám – Ingmar Bergman Ingmar Bergman svéd rendező, több színpadi darabot rendezett, mint amennyi filmet, de filmrendezőként ismertebb „A színész arca maga a színpad” Fontosabb filmjei: A hetedik pecsét Tükör által homályosan Úrvacsora A csend

Újhullám - Magyarország A 60-as években Magyarországon is volt újhullám, de Csehországhoz hasonlóan Magyarországon is szocialista diktatúra volt A TTT-rendszer értelmében a művészeti alkotásokat a hatalom besorolta a Tűr, Tilt, vagy Támogat kategóriába – kialakult egy „kódnyelv” az alkotók és a közönség között Jancsó Miklós legfontosabb filmjei Oldás és kötés Szegénylegények újabban a „Kapa-Pepe” sorozatról ismert (Nekem lámpást adott az Úr Pesten; Anyád! A szunyogok; Utolsó vacsora az Arabs Szürkénél) Tarr Béla legfontosabb filmjei Családi tűzfészek Werckmeister harmóniák Sátántangó

A magyar film-finanszírozás A magyar filmgyártás költségeinek oroszlánrészét az állam állja az ebből a célból megalapított MMKA-n (Magyar Mozgókép Közalapítvány) keresztül Szintén komoly bevétel származhat reklámbevételekből A kereskedelmi televíziók számára törvény írja elő, hogy bevételeik egy részét magyar filmek gyártására fordítsák

Kortárs magyar film Többféleképpen is bekerülhetnek a rendezők a filmgyártásba: Reklámfilmezésből (pl. Herendi Gábor – Valami Amerika; Kapitány Iván – Üvegtigris, Kútfejek) A Színház és Filmművészeti Egyetem hallgatói Önjelölt filmesek A Színház és Filmművészeti egyetemre 3-4 évente vesznek fel 8-10 rendező szakos hallgatót; időközönként egy-egy osztály képes nagyjából egyszerre színre lépni, őket az osztályfőnökük alapján szoktuk azonosítani A Simó osztály 2001-ben végzett, híresebb rendezők közülük: Török Ferenc (Moszkva tér, Szezon, Koccanás) Pálffi György (Hukkle, Taxidermia) Hajdú Szabolcs (Tamara, Fehér tenyér, Bibliotheque Pascal)