Gazdasági kihívás 2010 Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara Vállalkozói együttműködési kultúra
Egy főre jutó GDP, vásárlóerő-paritás alapján az EU-27 százalékában 2006-ban és 2008-ban
Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU 27 átlaga = 100) (Forrás: KSH)
Konvergencia helyett divergencia – Miért alakult így? A „konvergencia”- program Kizárólag egyensúlyra való törekvés, figyelmen kívül hagyva a növekedési szempontokat Kizárólag fiskális szemléletű probléma-megközelítés Rövid távú gondolkodás, jobbára PR kormányzás Átgondolt gazdaságpolitika hiánya A gazdaságpolitikai eszközök összehangolatlansága A szakmai szempontok kiszorítása a döntéshozatalból Érdemi párbeszéd hiánya Egymás ellen ható célok és programok meghatározása Európai Uniós források hibás felhasználása Strukturális reformok, átalakítások elmaradása
5
6
A válságkezelő pálya fő veszélye: Ugyanazt a hibát követjük el, mint a konvergencia- programkor, holott most rosszabb állapotú a gazdaság, mint 2006-ban Egyoldalú egyensúlyi törekvés Fiskális szemléletű probléma megközelítés A válságot tekintjük a bajok forrásának A megnyert időt nem használjuk fel a rendszerek, a struktúrák átalakítására Feléljük, „elégetjük” erőforrásainkat, tartalékainkat A mostani pálya nem fenntartható!
További tévútjaink: Ultra-liberális, a nemzeti érdekeket figyelmen kívül hagyó gazdaságpolitika Hibás privatizációs filozófia – állami monopóliumokból magánmonopóliumok teremtése Lecsúszás az Euróról Rossz hatásfokú Uniós pénzfelhasználás Hibás médiapolitika Mennyiségű szemléletű felsőoktatás Lepusztított szakképzés
GDP / GNI
10
A cégek adminisztrációs terhei EU 25 átlag a GDP %-ában 3,5 % Magyarországon: 6,7 % EU célkitűzés 2012-ig 25 %-kal csökkenteni a vállalkozások adminisztrációs terheit > ennek érdekében Magyarországon évente 100 Milliárddal kellene csökkenteni az adminisztrációs terheket Kormányzati törekvés a bürokrácia csökkentésére > valójában nő! „Az íróasztal mindig talál magának munkát ” + a hatósági ellenőrzési gyakorlatának anomáliái
Korrupció – a Transparency International szerint Közvetlenül nem mérhető, csak becsülni lehet A 180 országot tartalmazó listán Magyarország a 39. helyről a 47.-re csúszott Összehasonlításul: Románia: 70. Ausztria: 12. Az állami megbízásoknál 10 – 20 % a korrupciós díj A közbeszerzések becsült összege 2008-ban 1600 milliárd forint – (ez nem megegyező az állami megbízásokkal)
Túl a mélyponton? Munkanélküliség: 11,4% Ipari termelés visszaesése (2009. Január – December): - 17,7 % > decemberben + 1% Ipari export alakulása (2009. January – december): - 18,7% > decemberben +1% Építőipar visszaesése (2009. Január – December) : - 4,3 % > Decemberben – 6,2 % ! > De: szerződésállomány + 23,5 % Turizmus: - 8,4 % 6/26/201420
KKV-kat támogató hitelprogramok: UMFT 53 szerződött ügynökön keresztül 2007-ben 395 vállalkozás hitelezése 2008-ban 261 vállalkozás hitelezése Mikrohitel és Mikrohitel Plusz programok 3 év alatt együttesen 2 Milliárd forint hitelkihelyezés 381 vállalkozásnak 2009-ben 9 Milliárd forint Mikrohitel kihelyezés 1490 vállalkozásnak JEREMIE forrás 190 Milliárd forint > kihelyezve 7 Milliárd Összesen közel száz „közreműködő szervezet” JEREMIE kockázati tőkealapok megjelenése
Igényelt Széchenyi Kártya: db Átadott Széchenyi Kártya: db Kihelyezett hitelkeret:712 Mrd Ft Éves hitelkihelyezés:130 Mrd Ft Éves szintű Széchenyi Kártya kihelyezés: mikro-, kis-és középvállalkozás Széchenyi Kártya - A név hitelez
Együttműködési lehetőségek: Széchenyi kártya, kkv finanszírozás Kamat- és garanciatámogatás továbbfejlesztése Beruházási hitel és más konstrukciók kialakítása Szakképzés > duális képzés Kereskedelemfejlesztés átszervezése Bürokrácia leépítése Adórendszer átalakítása Munkahelyteremtés, foglalkoztatás EU források átcsoportosítása gazdaságélénkítésre Növekedés és egyensúly segítése
A klaszter mint gazdasági szervezőerő
A póluson belüli klaszter struktúra Klaszter Menedzsment Szervezet Regionális kormányzat Ipar Költségvetési kutató intézmények Finanszírozók -EU és HU állami -Magántőke Forrás : The Cluster Policies White Book 1.Bizalomépítés - néhány ember között 2.Kapcsolatok 3.Vízió és stratégia KÖZÖS 4.MegvalósításKÖZÖSEN Intézmények Vállalatok között
Önkormányzat - Ipar – Egyetem együttműködés PHARMAPOLIS Szolgáltató szektor Kutatások Gyógyszer- és biotechnológiai vizsgálatok Minőségügy Innováció menedzser- képzés Egyéb Műszer és diagnosztika Egészségmegőrzés Egyéb Új cégek Regionális iparági klaszterek és új klaszterképző externáliák Gyógyszeripar, Funkcionális Élelmiszeripar, Termál egészségipar Tőke beáramlás Funkcionális élelmiszer Növényi gyógyszer Új gyógyszer Gyógy-túrizmus Termál-túrizmus Modern orvosi irányelvek és a tradicionális orvoslás újraértelmezése Orvosi műszer Kutató műszer Diagnoszti- kumok Konferencia túrizmus Szállodaipar és egyéb
A magyar stratégiai húzóágazatok klaszter szintű leképezése : Debrecen-Szeged-Balatonfüred projekt társaságok Debreceni Akkreditált Klaszterek Pharmapolis 28 1)Pharmapolis Debrecen Innovatív Gyógyszer-ipari Klaszter 2)Thermál Egészségipari Klaszter 3)Pharmapolis Funkcionális Élelmiszeripari Klaszter (folyamatban)
A megyei székhelyen kívüli klaszterek
Hajdúszoboszló, mint a Termál Egészségipari Klaszter egyik bázisa Fehérje „misfolding” Gyógyszeres terápia Betegségek Diabetes II ISZB, ALS Huntigton d. Parkinson d. Alzheimer d. (Diabetes III) Nem gyógyszeres prevenció Betegségeket megelőző állapotok Insulin Rezisztencia
A klaszterek ereje és lehetősége a projekttársaságokban rejlik
Jó gyakorlatok a debreceni Pólusból
Bizalom Összefogás
Köszönöm megtisztelő figyelmüket