Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia 2005
Mobil számhordozhatóság a Pannon GSM-nél Rabata József Pannon GSM
A Pannon GSM bemutatása Az ország második legnagyobb GSM szolgáltatója A Telenor csoport tagja Telenor Mobil, Telenor Mobile Sweden, Sonofon, ProMonte, Telenor Pakistan, GrameenPhone, DiGi, Kyivstar GSM, DTAC, Vimplecom, ONE A StarMap Mobile Alliance tagja Több mint 3 millió előfizető (számlás és prepaid) 27,7 Mrd HUF adózás előtti eredmény 2004. első 9 hónapjában (50,2 Mrd HUF EBITDA ugyanezen időszakban)
A Pannon GSM és a Microsoft kapcsolata 1996 – a kezdetek: Infrastruktúra (F+P, üzenetkezelés, desktop OS és Office) 1997 – az első ügyfél frontend alkalmazások (SOL 1.0) elkészülte (Cleware Kft.) 1999 – az SAP bevezetése MS SQL alapon 1999 óta Premier terméktámogatás 1998 – 2000 – egyre több frontend funkcionalitás (Pannon Online, Webshop) Microsoft platformon (Cleware, Grepton és mások) 2001-2002 – Integrated Customer Access (ICA) 2003 – Nagyvállalati ügyfelek önkiszolgáló szolgáltatás manipulációja a web-en keresztül (Key Account Microsite) 2003 – Prepaid ügyfelek kupon feltöltése ATM-en keresztül (StexMachine) 2004 – Mobil számhordozás (PANdORA) 2004 – Üzleti entitások adatainak konzisztens kezelése (TMF Customer BES)
Miért dolgozunk a Microsoft-tal Többször bizonyította, hogy meg tudja oldani az adott feladatot. Gyorsabb, mint a klasszikus nagyvállalati szállítók. „Future proof” – elhisszük róla, hogy 10 év múlva is lehet rájuk építeni. Az ár-érték arány aránya jobb, mint az átlag.
A PANdORA projekt
Mobil számhordozhatóság A projekt célja: mobil számhordozhatóság megvalósítása az EU csatlakozás napjától A peremfeltételek: félig kész szabályozás fix határidővel és büntetésekkel. 5 hónap a fejlesztési projekt alapító okirattól (az üzleti folyamat tervezése 3 hónappal korábban indult.) A választott technológia: MS Biztalk 2002, MS SQL 2000 cluster, Windows Application server (NLBS,.Net) Az alkalmazott fejlesztési módszertan: Microsoft Solution Framework (MSF) + UML jelölési és dokumentálási rendszer A vállalkozási konstrukció: Microsoft fővállalkozás, MS partnerek bevonásával (Grepton, Cleware)
Műszaki oldalról - szereplők
Műszaki oldalról - folyamat
A PANdORA tapasztalatai A projekt a szélsőséges feltételrendszer ellenére sikeresen lezárult, a PANdORA 2004. május óta éles üzemben dolgozik. Mozgó specifikáció – nincs törvény Az NHH SOAP értelmezése eltér a szabványtól A Pannon és a Microsoft Services képes volt kezelni a projekt technológiai és szabályzási (NHH – korábban HIF) kockázatait. A választott technológia bevált.
Módszertan? MSF – Microsoft Solution Framework RUP – Rational Unified Process XP – Extreme Programming Steve McConnell Rapid Development Code Complete Tapasztalat
Módszertani elemek és eszközök Kockázatkezelés (MSF) Tradeoff triangle (MSF) Versioned Releases (MSF) Daily dev meeting (XP) UML modellező nyelv (RUP) Source control, Bug tracking Kód analizátor: FxCop Code coverage mérő: Magellan Üzemeltetés támogatása Egyszerűség – „KISS: Keep it stupid simple” Kódminőség – „Beatiful software” (Charles Connell) Kommunikáció – „High-bandwith” Code review (MSF) Feature control (MSF) Daily Build (MSF) Timeboxing (XP) Kódolási konvenciók Proof-of-concept Automatizált unit teszt Automatizált build és setup Hotfix management
Folyamat Igényfelmérés, vízió kialakítása Specifikálás Koncepcionális és logikai tervezés + Proof-of-concept Megvalósítás Fizikai tervezés Fejlesztés Stabilizálás és dokumentálás Rollout Inkrementális módosítások Patch, Plusz funkció, Új release
Napi folyamat – Daily Build Reggeli meeting Napi feladatok, kérdések, fókusz Review-k Fejlesztés Teszt fejlesztés is párhuzamosan! Build és setup utánaállítása is folyamatosan! Késő délután: build, setup, unit test Másnap a build tapasztalatai beépülnek a teendőkbe
Új release folyamata Igények megismerése, nagyvonalú hatáselemzés, becslés Igények pontosítása, részletes hatáselemzés, tervezés Fejlesztés Teszt fejlesztés párhuzamosan Build és (fő) setup utánaállítása párhuzamosan Stabilizálás Inkrementális setup (hotfix) készítése és tesztelése Adminisztrátori dokumentáció utánaállítása Hotfix adminisztrálása, kiadása Fejlesztői dokumentáció utánaállítása Rollout Telepítés az üzemeltetői tesztkörnyezetre Éles telepítés (nagyobb módosítások esetén fejlesztői részvétellel)
Kérdések?
Köszönöm megtisztelő figyelmét!