Hazai külfejtéses szilárdásvány bányászat aktuális tervezési és üzemeltetési kérdései adalékanyag gyártói szemmel avagy: külszíni fejtéses szilárdásvány.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest, június 30. A Jobbik EU-mérlege Az EU csatlakozás társadalmi és gazdasági hatásai.
Advertisements

Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
2013. év végéig kitermelt: •~ 500 felfedezett mezőből •Földgáz:229,8 milliárd m 3 •Kőolaj: 98,6 millió tonna Jelenlegi termelés a hazai földgázigények.
Hazai külfejtéses szilárdásvány bányászat aktuális tervezési és üzemeltetési kérdései adalékanyag gyártói szemmel avagy: külszíni fejtéses szilárdásvány.
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
„LEHETŐSÉGEK, KIHÍVÁSOK” Lakitelek Népfőiskola január 25.
Elkülönített állami pénzalapok
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A napenergia-piac jellemzői Magyarországon
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Eger november 17. Építőipari ásványi- és másodnyersanyagok (Az EU „SARMA” projekt.
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
Szálláshelyi vendéglátás
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Termelésmenedzsment Production Management
Controlling a gyakorlatban Nemzetgazdasági controlling, Eger és Kelet-Magyarország szerepe a nemzetgazdaság fejlődésében dr.Bamberger Anna Magyar Controlling.
A magyar gazdaság várható helyzete
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Bányászat és geotermia november Új kihívások és lehetőségek az OMBKE szerepvállalásában Dr. Nagy Lajos.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Kormány rendelet a NATURA 2000 területek kijelöléséről
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Államháztartási alapismeretek
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Termelői csoportok tájékoztatója Eredmények és lehetőségek B udapest, február 10. dr. Forgács Barnabás szakállamtitkár.
Cukor, napraforgó és burgonya
Előzmények, jellemzők munkavállaló, 2500 cég vagy vállalkozó,
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Tolna megyei földmérők helyzete a szakmagyakorlási rendelet szerint Németh András | TMMK GGT Szakcsoport elnök Tolna Megyei Földmérők Napja 2016.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép (a prezentáció az AKI és a KSH adatainak felhasználásával készült) Változatlan stagnálás? avagy Történt-e.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
SZERVEZET Szervezeti okok è A felhasználók és az informatikai részleg közötti gyenge kommunikáció è A felhasználók és az informatikai részleg céljai ütköznek.
Gazdasági ismeretek A gazdasági fejlettség mérőszámai.
A magyarországi K+F politika
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Energetikai gazdaságtan
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Hazai külfejtéses szilárdásvány bányászat aktuális tervezési és üzemeltetési kérdései adalékanyag gyártói szemmel avagy: külszíni fejtéses szilárdásvány bányászati akadályfutás Cseh Zoltán MBSZ alelnök, Adalékanyag Tagozati elnök, Colas Északkő Kft ügyvezető

Ágazati helyzetkép

• Hazai aggregátum ipari mutatók EU-s környezetben (forrás: UEPG)

Ágazati helyzetkép • Hazai aggregátum ipari mutatók EU-s környezetben (forrás: UEPG) EU27+EFTA átlag 5.8 to/lakos

Ágazati helyzetkép 1989 után megszűnik az építőipari alapanyag ellátási terület állami stratégiai felügyelete, évi Bt lefekteti a bányászati tevékenység végzésének szabályait, de a hazai ásványvagyonnak nem biztosít jogszabályi védelmet, Ellenérdekelt szaktárcák időközben kitermelik jogszabályaikat, egyértelműen az ásványvagyon fölé helyezik védendő értékeiket. Az új jogszabályok között nincs összhang, az össztársadalmi érdek sérül. A mai napig sincs az építőipari alapanyag ellátást biztosító bányászati és feldolgozóipari területnek állami stratégiai felügyelete.

Ágazati helyzetkép 1989 után megszűnik az építőipari alapanyag ellátási terület állami stratégiai felügyelete, Stratégia hiányában csökken a kimutatott ásványvagyon hozzáférhetősége, amely szám egyébként is óvatosan kezelendő! A „műrevaló” minősítés egyáltalán jelent garanciát arra, hogy teljes készletünk bármilyen piaci igénynek megfelelő minőséget biztosít! Jellemző lakossági vélemény a bányászat veszélyes, zaj, por, iszap, rezgés és forgalmi teher… A mai napig sincs az építőipari alapanyag ellátást biztosító bányászati és feldolgozóipari területnek állami stratégiai felügyelete.

Ágazati helyzetkép 1989 után megszűnik az építőipari alapanyag ellátási terület állami stratégiai felügyelete, Társadalmi igények tekintetében ma nem a bányászat, hanem a kibányászott ásványi anyag feldolgozásából előállított termék iránti szükséglet határozza meg adott bányászati terület stratégiai fontosságát  Energetika  Kohászat  Építőipari alapanyag A mai napig sincs az építőipari alapanyag ellátást biztosító bányászati és feldolgozóipari területnek állami stratégiai felügyelete.

Ágazati helyzetkép Társadalmi igények tekintetében ma nem a bányászat, hanem a kibányászott ásványi anyag feldolgozásából előállított termék iránti szükséglet határozza meg adott bányászati terület vagy ágazat stratégiai fontosságát:  Energetika  Kohászat  Építőipari alapanyag Hivatali ügyek számának alakulása felhasználó ipari csoportosításban

Ágazati helyzetkép Társadalmi igények tekintetében ma nem a bányászat, hanem a kibányászott ásványi anyag feldolgozásából előállított termék iránti szükséglet határozza meg adott bányászati terület vagy ágazat stratégiai fontosságát:  Energetika, Kohászat, Építőipari alapanyag

BÁNYAJÁRADÉK Funkcióján túl, nemzetgazdasági szempontból ma a legfontosabb, a bányászati ágazatok súlyát, stratégiai fontosságát jellemző mérőszám: • A bányajáradék költségvetési bevétele 2012-ben: 93 MrdFt  97%-át a kőolaj és a földgáz termékek utáni befizetések jelentik.  Indok arra, hogy miért nem szükséges építőipari alapanyag biztosítás stratégiai, tervezési és jogalkotási feladatait ellátó állami intézményi rendszer ???  Ha igen akkor hibás megközelítés!  Más társadalmi szükséglet kielégítését kell megoldania.  Nem hasonlítunk 1 tonna zúzott és osztályozott kavics árát 1 tonna gázolaj árával… Ágazati helyzetkép A KÖLTSÉGVETÉS KÖZVETLEN BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI FEJEZET ÉVI KÖLTSÉGVETÉSE 1/7. ALCÍM: BÁNYAJÁRADÉK A bányajáradék költségvetési bevétele 2012-ben az előző évi 88 milliárd forintos előirányzattal szemben 93 milliárd forint. A bányajáradék döntő részét, több mint 97%-át továbbra is a kőolaj és a földgáz termékek utáni befizetések jelentik. A tervezés azzal számol, hogy − a kőolaj világpiaci ára a 110 USD/hordó szint felett stabilizálódik, ezáltal egész évben működik a kétszer +3%-os emelt bányajáradék-mérték, a hazai kitermelés tovább csökken; …

Az eltelt 20 év jogalkotási folyamatának főbb „eredményei”: Építőipari alapanyag ellátás hiányzó állami felügyeleti rendszere Szilárd ásvány bányászati akadály futás Hol is a helye az aggregátum iparnak?

Az eltelt 20 év jogalkotási folyamatának főbb „eredményei”: Építőipari alapanyag ellátás hiányzó állami felügyeleti rendszere  1989 óta megszűnt az ágazat állami felügyelete  ágazathoz értő szakemberek kikerültek az államigazgatásból  hozzáértő szakemberek nélkül és jogalkotói védelem hiányában az ágazatot más érdekek jogalkotói folyamatai ellehetetlenítik:  Természetvédelem  Örökségvédelem  Változó adószabályok  Terület rendezés  Ágazati stratégia hiánya, mely felhasználási statisztikai adatok és a felhasználói területeket felügyelő tárcákkal folytatandó konzultációk hiányában szinte tervezhetetlen feladat. Szilárd ásvány bányászati akadály futás

Építőipari alapanyag ellátás hiányzó állami felügyeleti rendszere Szilárd ásvány bányászati akadály futás … aggregátum stratégia helye a német gyakorlatban, (pozitív példa)

Természetvédelemi korlátok Szilárd ásvány bányászati akadály futás A kőzet ásványvagyon csak 19%-ban mentes természetvédelmi korláttól!

Természetvédelmi korlátok • N2K területek sajátos hazai KTVF értelmezése 2012-től • KTVF régiónként eltérő szigorral, • de jellemzően N2K területen a tervezett tevékenység teljes tiltása gyakorlat, akkor is, ha a területkijelölés indoka annak idején a terület koherenciája volt és nem a védett egyed vagy társulás ingatlanon történő megtelepedése. • Ez nem EU-s gyakorlat. • Közel 150 éve kőbányászatot folytató bánya tevékenysége korlátozott, kitermelhető ásványvagyona 75%-ban csökkent az új MÜT készítésénél immár kötelező környezetvédelmi hatásvizsgálat utáni engedélynek köszönhetően. • Változatlan gyakorlat mellett bányák sokaságát kell bezárni 100%-os N2K érintettség miatt, ha az aktuális MÜT kifut. Szilárd ásvány bányászati akadály futás Bocs! Ma nem tudok hasítani, a főnök azt mondta, hogy barátkozzak a terület koherenciájának elvével. Ja, és alig várom hogy megszülessenek a kis baglyok!

Természetvédelmi korlátok avagy hol lehet egyáltalán ipari, bányászati tevékenységet folytatni ? (kivonat egy „engedélyből”.) Szilárd ásvány bányászati akadály futás KTVF ott sem enged bányatelket bővíteni (fektetni) ott, ahol annak egyébként nem lenne jogszabályi, természetvédelmi korlátja.

Örökségvédelmi korlátok Szilárd ásvány bányászati akadály futás  Világörökség és építőipari alapanyag bányászat konfliktusa  Jelenleg Zemplénben illetve Tokaj-Hegyalján – ÉKM és Alföld ellátása  Közeljövőben a Duna hazai szakaszán - Bp-i agglomeráció ellátása

Adó korlát illetve vállalkozói kockázat Szilárd ásvány bányászati akadály futás  Telekadó  Főleg a külszíni fejtéses építőipari alapanyag ellátást „bünteti”.  Önkormányzati döntés szerint 0 – 319 Ft/m2 minden éven fizetendő. - infláció mértékében a felső határ növekszik…  Kiszámíthatatlan és tervezhetetlen.  Többszöröse is lehet akár a bányavállalkozás árbevételének!  Akár drágább, mint maga a föld terület értéke!  Tönkre is teheti a vállalkozást!

Bányavállalkozói reakciók Szilárd ásvány bányászati akadály futás  Kutatási kedv visszaesik. Emellett nincs állami kutatás…  Bányászati technológia telepítése rendkívül nagy erőforrás igényű és hosszabb megtérülési időszakkal bír, ezért  amíg a játékszabályok nem tisztulnak addig legfeljebb helyettesítő beruházások az elavult és kieső eszközök pótlására, további fejlesztés és bővítés nélkül.  Piaci dekonjunktúrában még inkább minimális költségre és ezen belül minimális létszámra való törekvés.

Ellátási kockázatok  Hektikus piaci igények mellett alkalmankénti kapacitáshiány.  Jelentős „döglött készletek” kialakulása a termelés (képződés) és felhasználás jelentős eltérése miatt (KZ 4/8, 0/32).  Bontási és ipari hulladékok kevésbé hatékony újrahasznosítása.  Csökkenő rendelkezésre álló primer bányászati tartalékok.  Állandó konfliktus helyzetek – hatósági, civil szervezeti vagy lakossági terhekből eredő.  Szükségesnél nagyobb környezeti terhelés.  Veszteséget termelő bányák, bányavállalkozások számának növekedése.  7-10 év után kialakuló alapanyag hiány,  mely a kiépült infrastruktúra terhelési paramétereit is átírja.

Ellátási kockázatok kezelése Kezelésének lehetséges állami megoldása: • Nemzeti Nyersanyag Ügynökség felállítása vagy más intézményi háttér kialakítása az alapanyag ellátás szükséges állami érdekeinek képviseletére, szakmai körökkel, más tárcákkal történő egyeztetések, viták folytatása az ágazati stratégia mielőbbi létrehozása és fenntartása érdekében. • Aggregátum ipar „Snap-See program” ajánlásainak megfelelő tervezése  14 Közép-kelet európai és balkáni országa, köztük Ausztria és Olaszország  Magyarországról az MBFH, MFGI és MBSZ dolgozik a munkacsoportban  Primer bányászati és bontási hulladékból származó aggregátumok  Eu-s forrásból támogatott projekt

Köszönöm figyelmüket!