Az on-line referensz tájékoztatás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements


Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Internet magyarul? Széphalom, 2009 okt.2. Internetezés és nyelvhasználat A magyar nyelvű tartalmakon kívül milyen tartalmakat használ az interneten? (internetezők.
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Oktatási anyagok cseréje, internetes oktatás "Kutatás-fejlesztés a kárpát-medencei kisebbségi és nyugati magyar tudományos műhelyekben" Pongor Sándor.
Mitől sikeres egy intézményi szakkönyvtár? Dr. Palotai Mária - ESKI Országos Egészségpolitikai Szakkönyvtár június 18. „Vállalati könyvtárak tegnap.
Humánkineziológia szak
Elektronikus szolgáltatások mindenkinek Electronic services for everybody Moldován István OSZK Budapest, november 24.
Mellár János 5. óra Március 12. v
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Elektromos mennyiségek mérése
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
A web és működése A Világháló három szabványra épül:
Ember László XUBUNTU Linux (ami majdnem UBUNTU) Ötödik nekifutás 192 MB RAM és 3 GB HDD erőforrásokkal.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Minőségügy és ellátási hibák csökkentése a Magyarországi kórházakban Makai Péter, Jacobsen Ákos, Péter Tünde, Szy Ildikó Gulácsi László
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
. Droginfo Európai Addikciós Portál Kovács Beatrix Informatio Medicata szeptember 26.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Híres magyar nők.
Készítette: Werner Gábor
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
Domain Name System – DNS keresése az interneten.
A Magyar Elektronikus Könyvtárról Kaposvár, november 5. Moldován István MEK könyvtáros
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
A hazai könyvtárak és az Európai Digitális Könyvtár Információs nap a 3. FP7-ICT pályázati felhívásról Budapest, január 29.
szakmérnök hallgatók számára
Kerékpártároló átadás
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
DAT 2006 konferencia A könyvtárak digitális világa szekcióülés Budapest, november 21.
A Neumann Kht. a kreatív iparágak szolgálatában Mátrai Julianna Pályázati szakértő Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ Kht november.
Budapest, november 8. 1 Szakadatbázisok és elektronikus források Orbán Éva igazgatóhelyettes Szent István Egyetem Állatorvos-tudományi Könyvtár,
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
A WEB ARCHÍVUMOK KÉRDÉSKÖRE KÖNYVTÁRI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI SZEMPONTBÓL.
var q = ( from c in dc.Customers where c.City == "London" where c.City == "London" select c).Including( c => c.Orders ); select c).Including(
7. Házi feladat megoldása
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
Digitális, vagy információs? Műveltség! Koltay Tibor.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Körmendi György SPSS Hungary 2007 november 6. Magyar nyelvű szöveganalitika.
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
R e f e r e n s z s z o l g á l t a t á s Személyes, nyomtatott, elektronikus és online tájékoztatás, amely segítséget nyújt a könyvtár olvasói számára.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
Az IKT szerepe a kompetencia alapú oktatásban. THE EDUCATION INFRASTURCTURE IN HUNGARY I. The number of personal computers and users in educational institutions.
A Nemzeti Könyvtár internetes szolgáltatásai benne a Magyar Elektronikus Könyvtárról bővebben Góczán Andrea augusztus 2.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Káldos János Országos Széchényi Könyvtár Magyar Elektronikus Könyvtár.
ZooGuide – az ismeretterjesztés és az oktatás eszköze  Érdekes és részletes leírások a park állatairól  „Audioguide” funkcióval kiegészített virtuális.
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
AZ EGYES ORSZÁGOK KÖNYVTÁRI RENDSZERÉNEK TÁJÉKOZTATÓ SZOLGÁLTATÁSAI
A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea.
Előadás másolata:

Az on-line referensz tájékoztatás Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Informatikus-könyvtáros szak Az on-line referensz tájékoztatás Mohácsi Bernadett Oktató: Pajor Enikő Papp Csaba főiskolai docens Informatikus-könyvtáros szak BA II. évf.

Mi ez? Világhálón fellelhető információk gyors és egyszerű továbbítása a felhasználó felé E-mailben, űrlapokon (referensz interjúnak felel meg) keresztül ad választ Felismerték, hogy a legtöbben a világhálón bárki számára megtalálható hivatkozásokat, tanulmányokat olvassák

Története 1980-as évek vége→ megjelentek a számítógépek Az internet hálózat korai korszakában ftp és telnet elérési mód volt Az internet hálózat navigáció után kiált 1. sikeres kísérlet→ GOPHER 1993→Tim Berners Lee→ WWW

Kialakulása Az elektronikus,- digitális,- és virtuális könyvtárak miatt jött létre, mivel csak, akkor nevezhetők könyvtárnak, ha valóban teljesítik a könyvtári funkciókat.

Az internet könyvtáros Egyre több információra van szükségünk, egyre rövidebb idő alatt Ebben segít az internet Nem mindenki tudja használni a keresőrendszereket Az internet könyvtárosnak kell segítenie, így információs szakemberekké alakulnak Konkrétan nem válaszolnak Rávezetnek arra, hogy hogyan igazodjunk el a világhálón Gyors és hozzáférhető segítség az elinduláshoz

Hogyan kerül az internet könyvtároshoz a kérdés? Az űrlapot a szolgáltatás moderátori központjába kerül A moderátor könyvtáros dönti el, hogy maga válaszolja meg vagy szakreferenshez küldi

Mi az amire nem válaszolnak? Jogi és orvosi problémák Etikai kérdések Rejtvénykérdések, tesztfeladatok Házi feladatok, dolgozatok, szakdolgozatok, disszertációk, de az elindulásban segítenek Családfa kutatás Fordítás

On-line referensz szolgáltatás Hazánkban még „gyerekcipőben” jár Külföldön mára már rutin Miért félnek a referensztől? A könyvtáros nincs megszólítható állapotba A felhasználó fél odamenni a pulthoz

Magyar on-line referensz szolgáltatás MIT-HOL(Magyar Internetes Tájékoztatás-Hungarian Online Librarian) - mára már nincs (1999.márc.-2000.dec.) - a LibInfo elődje LibInfO (Librarians’ Information On-line) http://www.libinfo.oszk.hu 2001 óta 2 napon belül válaszolnak 59 könyvtár vesz részt a szolgáltatásban

Külföldi on-line referensz szolgáltatás IPL (Internet Public Library) - http://www.ipl.org - 1995 óta - non-stop - témakörök szerint rendeznek Ask A Librarian -http://www.loc.gov/rr/askalib - Csak az Egyesült Királyság területén válaszolnak - 365 nap 24 órájában üzemel - 60 könyvtár vesz rész a szolgáltatásban VRD (Virtual Reference Desk) -http://www.vrd.org - Egyesült Államok

Mitől lesz on-line referensz egy szolgáltatás? Közvetlen szolgáltatás A könyvtárak interneten keresztül történő információs szolgáltatása Hálózaton keresztül on-line bármikor elérhető Valós idejű technológián alapuló szolgáltatás Más időzónákban lévő kérdezők számára időtől függetlenül kínálja a szolgáltatást Használata ingyenes Célja, hogy a tájékoztató könyvtárosok az interneten is segítséget tudjanak nyújtani az információt keresőknek

Egységes rendszerbe szervezi a helyi internet könyvtáros szolgáltatásokat Konkrét kérdésről van szó Nincs lehetőség referensz interjúra (kivéve űrlapoknál) A könyvtáros nem ad meg minden forrást, csak az elindulásban segít A kérdező módszertani segítséget kaphat Különböző csevegő programok segítségével kérdezhet az érdeklődő Válaszok e-mailben, 2 napon belül Nem pótolja a hagyományos tájékoztató szolgáltatást

Újabb fejlemények 4 alapvető kérdés: Van-e valamilyen szintű tájékoztató szolgáltatás? → idegen nyelv Bátran fordulhat-e ide az ember? Professzionális-e, felhasználóbarát-e? Elégedett-e a felhasználó az adott szolgáltatással?

A virtuális referensz újabb fejleménye: egységes archívum kiépítése. Új lehetőségek: -chat -videokonferencia

Nemzetközi és államokon belüli projektek QuestionPoint→http://www.questionpoint.org/ IM→Instant Messaging (azonnali üzenetküldő) Digital Reference Service→ (digitális referencia szolgáltatások) Web Content Center Al@din→http://www.aladin.bibliotheek.nl/

Összegzés A könyvtár és a könyvtáros fogalma jelentés változáson ment át Szerepei és feladatai megváltoztak Fontos létezésük

Bibliográfia Al@din weiss alles. Drei Jahre erfolgreicher Information-dienst der niederländischen Bibliotheken In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 2. sz. 412-413. p. Application of the reference guidekines in chat reference interactions. A study of online reference skills In: Könyvtári figyelő, 53. évf. 2007 3. sz. 613-614. p. Aufbruch in den virtuellen Raum, Anleitung zum Aufbau eines Web Contact Centres In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 1. sz. 206-207. p. Building bridges for collaborative digital reference between libraries and museums through an examination of reference in special collections In: Könyvtári figyelő, 5 1. évf. 2005. 4. sz. 935. p. Collaborations as the norm in reference work In: Könyvtári figyelő, 53. évf. 2007. 3. sz. 612-613. p. Chat reference communication patterns and implications. Applying politeness theory In: Könyvtári figyelő, 54. évf. 2008. 1. sz. 170-171. p.

The democratization of information The democratization of information? Wikipedia as a reference resource In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 4. sz. 689-670. p. The Digital Refernce Electronic Warehouse Project. Creating the infrastructure for digital reference research through a multidisciplinary knowledge base In: Könyvtári figyelő, 53. évf. 2007. 4. sz. 847-848. p. Evaluation of online reference services. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 56. évf. 2009. 1. sz. (online elérhető: http://tmt.omikk.bme.hu/issue.html?issue_id=500) Einsatz und Erfahrungen mit Questionpoint in der Zentral- und Landesbibliothek Berlin In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005/1, 164.p. Enhancing access to resources through the online catalog and the libarary web site In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 1. sz. 204. p. Encounting virtual users: a qualitative investigation of interpersonal communication in chat reference In: Könyvtári figyelő, 53. évf. 2007. 1. sz. 175. p. Guidelines for behavioral performance of reference anf information service providers In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005. 2. sz. 408-409. p. Guidelines for implementing and maintaining virtual reference services In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005. 2. sz. 407-408. p. A historical overview of Internet references services In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 1. sz. 206. p.

Hír- és refernsz szolgáltatók In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 52. évf. 2005. 5. sz. 254-255. p. IM me In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005. 4. sz. 936-937. p. The impact of electronic information delivery on reference enquiries In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005. 4. sz. 933-934. p. Impact of the internet on delivery of reference services in English public librarias In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005. 3. sz. 658-659. p. Integrating library references services in an online information literacy course In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 1. sz. 205-206. p. Integration in academic reference departments. In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 2. sz. 413-414. p. Die Kunden dort bedienen, wo sie sind. DigiAuskunft besteht Bewährungsprobe In: Könyvtári figyelő, 53. évf. 2007. 1. sz. 174-175. p. Libinfo 2.0 In: Könyv, könyvtár, könyvtáros, 2008. 8. sz. 32-33. p. Location is everything. The use and marketing of reference e-mail In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 4. sz. 668-689. p. Meansuring the completeness of reference transactions in online chats In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005. 2. sz. 409-410. p. One school’s experince with virtual reference In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 1. sz. 207-208. p.

One-stop shopping. Merging service points in a university library In: Könyvtári figyelő, 54. évf. 2008. 4. sz. 735. p. Questions asked at the virtual and phychical health sciences reference desk In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005. 4. sz. 934-935. p. II reference che verra In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005. 1. sz. 163-164. p. Reference service in international students. In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 4. sz. 604-605. p. From reference library to information service In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005. 1. sz. 162-163. p. Reference service in the digital age: an analysis of sources used to answer reference questions In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005. 4. sz. 934. p. Servicio de referencia virtual. Teoría y práctica en torno a las políticas para su gestión y desarrollo In: Könyvtári figyelő, 54. évf. 2008. 3. sz. 560-561. p. Služba Spỳtajte sa knižnice na Slovensku In: Könyvtári figyelő, 54. évf. 2008. 1. sz. 169-170. p. SMS reference. Keeping out with your clients In: Könyvtári figyelő, 54. évf. 2008. 1. sz. 172. p.

Supporting children and teens after school: a library approach In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 4. sz. 604. p. Tájékoztatás a jövő könyvtárában In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 53. évf. 2006. 10. sz. 469-471. p. Telephone calls received at an academic library’s reference desk. A new analysis In: Könyvtári figyelő, 54. évf. 2008. 1. sz. 171-172. p. Text messaging in an academic library. Integrating SMS into digital reference In: Könyvtári figyelő, 53. évf. 2007. 4. sz. 848. p. Tricky devil: a humorous training technique for the chat reference environment In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 1. sz. 205-206. p. A virtuális tájékoztatás múltja és jelene In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 52. évf. 2005. 4. sz. 198-200. p. Virtual reference: alive and well In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005. 3. sz. 658. p. Virtual reference training: the second generation In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 4. sz. 688. p.

What are afraid of? A survey of librarian opinions and misconceptions regarding instant messenger In: Könyvtári figyelő, 53. évf. 2007. 4. sz. 848-850. p. Weltoffen-kundnorientiert-professionel? Studierende aus Peking und Stuttgart decken Defizite bei der E-mail- Auskauft auf-weltweit In: Könyvtári figyelő, 52. évf. 2006. 4. sz. 687-688. p.

Köszönjük a figyelmet!