1 Előadó: Németh Viktor projektvezető 2014. május 21-23. DRT Demand Responsive Transport "Igényvezérelt közlekedési rendszer tesztprojekt eredményei Miskolcon„ Előadó: Németh Viktor projektvezető 2014. május 21-23.
ATTAC (Attractive Urban Public Transport for Accessible Cities - Vonzó városi közösségi közlekedés az elérhetőbb városokért) A Miskolc Holding Zrt. vezette ATTAC projekt összesen 9 partnerrel valósul meg, melyek Olaszországból, Romániából, Szlovákiából, Bulgáriából, Görögországból, Szlovéniából és Magyarországról csatlakoztak a Team-hez. Az ATTAC témakörei: Mobilitási problémák kezelése igényvezérelt közösségi közlekedési szolgáltatás biztosításával. (DRT - Demand Responsive Transport) Innovatív és integrált jegyrendszer, valamint okos kártya rendszer bevezetése. Utas-tájékoztatási rendszer fejlesztése.
Fő elvárások, feltételek DRT projekt - Demand Responsive Transport (Igényvezérelt Közlekedési Rendszer) Tesztprojekt célja: utas szempontból az igényvezérelt közlekedési rendszer működésének elfogadása és annak használati hajlandósága, a közösségi közlekedési szolgáltatáson belül gazdaságosan működtethető-e a rendszer. Fő elvárások, feltételek Min. 4 hónapos tesztüzem Min. 4 db viszonylaton min. 3 db viszonylat, mely a jelenlegi menetrendben is szerepel max. 1 db új viszonylat, mely a jelenlegi szolgáltatásban nem szerepel Utazóközönség számára többletköltséget nem okozhat Jelenlegi közlekedési struktúrába illeszkedjen (megálló, jegy, bérlet) Járműméret igazodjon az igényekhez
Tesztprojekt koncepció I. I. Koncepció: Az MVK Zrt. szempontjainak, érdekeinek szem előtt tartása Költségcsökkentés A kiválasztott 4 viszonylaton a menetrendben meghirdetett késő esti és kora reggeli járatok igényvezérelt rendszerbe illesztése Minimális kommunikáció, az is az utolsó pillanatokban Eredmény: Az indulás előtt egy nappal lefújva Újratervezés
Tesztprojekt koncepció II. II. Koncepció: TÖBBLETSZOLGÁLTATÁS Kommunikáció – kommunikáció – kommunikáció Két lépcsős megvalósítás Első lépcső: 0-1 hónap – 4 meglévő viszonylat üzemidejének kiterjesztése 2-2 járattal, DRT rendszerben. Második lépcső: 2-4 hónap – 3 meglévő viszonylat és 1 teljesen új viszonylat, a jelenlegi szolgáltatással le nem fedett területen 3-4 hónapban a jármű méret igényhez való igazítása is valósuljon meg
Első lépcső I. Első lépcső DRT járatai: Induló dátum: 2013. május 13. (Első lépcső vége: 2013. június 16.) 4 meglévő viszonylaton az üzemidőn túl 2-2 plusz járat (16 járat) Kiválasztás: utas és területi képviselői igények alapján 3A-as viszonylat 21-es viszonylat 24-es viszonylat 31-es viszonylat Búza tér Balaton utca Tiszai pu. Kandó K. u. Repülőtér Szinvapark Avas vk. 20:58 21:10 03:25 03:55 21:30 03:15 03:30 21:28 21:40 23:30 00:00 22:10 21:45 00:43 01:03
Első lépcső eredményei I. Első lépcső: 2013. május 12. – 2013. június 16. (36 nap) Összesen 560 DRT járat 71 fő elszállított utas Regisztrációk száma Érdeklődő Valós 363 192 Igénybejelentések száma Összesen 3A 21 24 31 65 26 5 13 Alkalmazott módszer Web Telefon Személyes 18 46 1 Szállított utasok száma Összesen 3A 21 24 31 71 27 5 18
Második lépcső I. Módosítás (2-4 hónapra): A két legkevésbé kihasznált viszonylat lecserélése (24, 31) 1 db teljesen új viszonylat bevezetése a 31-es viszonylat helyett 24-es viszonylat lecserélése egy másik meglévő viszonylatra (20-as) Új viszonylattal szembeni alapvető elvárások, szempontok: A jelenlegi szolgáltatással le nem fedett terület bevonása, ellátása Az elmúlt években érkeztek, ellátatlan területekre vonatkozó igények figyelembevétele Üzemeltetési szempontok figyelembe vétele
Miskolc város 300 és 500 m sugarú lefedettségi térképe Második lépcső II. Miskolc város 300 és 500 m sugarú lefedettségi térképe
Második lépcső III. Üzemeltetési szempontok: Kritériumok három nagy csoportba kerültek besorolásra: Forgalmi szempontok (pl.:üzemidő, km, forduló) Gazdasági szempontok (pl.: üzemeltetési ktg., infrastruktúra ktg.) Szolgáltatói szempontok (pl.: terepviszonyok, utazási jelleg, lefedettség, fenntarthatóság) A különböző szempont csoportok súlyozásra kerültek 30, 40, 30 %-os súllyal. A csoportokon belül a szempontok 1-től 10 pontig pontozhatók. A legnagyobb pontszámot elérő új viszonylat megvalósítása javasolt.
Új viszonylat I. 6 db új lehetséges viszonylat: A1 - Búza tér – Pingyom tető A2 - Tiszai pu. – Zsigmondy u. – Repülőtér A3 - Búza tér – Közdomb A4 - Búza tér – Hidegh sor – TV torony A5 – Tapolcai kör járat A6 - Felső-Majláth – Állatkert
A6 A2 A3 A4 A1 A5
KRITÉRIUM RENDSZER EREDMÉNYE: Új viszonylat II. KRITÉRIUM RENDSZER EREDMÉNYE: ZOO RANGSOR ÚJ VISZONYLAT PONTSZÁM I. A6 - FELSŐ-MAJLÁTH – ÁLLATKERT (ZOO) 490 II. A1 - BÚZA TÉR - PINGYOM TETŐ 375 III. A4 - BÚZA TÉR - HIDEGSOR - TV TORONY 320 IV. A5 - TAPOLCA - TAPOLCA 263 V. A3 - BÚZA TÉR - KÖZDOMB 256 VI. A2 - TISZAI - ZSIGMONDI - REPÜLŐTÉR 200
Az ÚJ DRT viszonylat: ZOO Viszonylat jellemzői Üzemidő: 8:30 – 17:00 Napi fordulószám: 11 Forduló táv: 6,7 km Felső- Majláth - Vadaspark ZOO viszonylat Felső-Majláth Vadaspark 08:30 08:45 09:00 09:15 09:30 10:00 10:15 11:00 11:15 12:00 12:15 13:00 13:15 14:00 14:15 15:00 15:15 16:00 16:15 17:00 17:15
Második lépcső (3-4 hónap) További módosítás (3-4 hónap): A jármú mérettel való reagálás elvárás teljesítése Ha 1 fő utas igény esetén ne küldjünk szóló vagy midi autóbuszt Az MVK Zrt. legkisebb autóbusza a Plasma midibusz (43fő) Taxi szolgáltatóval szerződni 1-8 fő utas igény esetén taxi teljesíti a szolgáltatást
Második lépcső összefoglalva (2-4 hónap) DRT MÓDOSÍTÁS A 2. HÓNAPTÓL 2013. június 17.-től (nyári menetrend váltás) bevezetésre kerül (második lépcső vége: 2013. szeptember 12.): ZOO viszonylat 20-as viszonylat Taxi szolgáltatás (július 1-től)
Második lépcső eredményei I. Második lépcső: 2013. június 17. - 2013. szeptember 12. (88 nap) Összesen 2688 DRT járat 4333 fő elszállított utas 3db meglévő buszon: 495 fő ZOO buszon: 3 838 fő Regisztrációk száma Érdeklődő Valós 1279 904 Igénybejelentések száma Összesen 3A 21 20 ZOO 1149 231 131 28 731 Alkalmazott módszer Web Telefon Személyes 133 1015 4 Szállított utasok száma Összesen 3A 21 20 ZOO 4333 289 153 53 3838
Eredmény Cél Célok: Az utasok részéről a DRT rendszer használati hajlandóságának, elfogadásának, véleményének, vizsgálata Gazdasági előnyök, hatások vizsgálata, elemzése
Eredmény – Utas oldal 1.
Eredmény – Utas oldal 2.
Eredmény – Utas oldal 3. 97,1%
Eredmény – Gazdasági oldal 1. Költség-haszon (ZOO) Tényköltség Utasszám Kalkulált jegybevétel Kalkulált eredmény Időszak Fordulószám tény Futás km Költség Ft Fő 300 Ft/jegy Bevétel/Kiadás (Ft) június 17-30 72 482 173 423 772 231 600 58 177 július 197 1 320 474 504 1 842 552 600 78 096 augusztus 158 1 059 380 567 970 291 000 -89 567 szeptember 1-12 28 188 67 442 254 76 200 8 758 Összesen 455 3 049 1 095 936 3 838 1 151 400 55 464
Eredmény – Gazdasági oldal 2. Menetrendszerinti Igényszerinti Időszak Fordulószámterv Futás km Költség Ft Fordulószámtény június 17-30 154 1 032 370 932 72 482 173 423 július 341 2 285 821 350 197 1 320 474 504 augusztus 158 1 059 380 567 szeptember 1-12 88 590 211 961 28 188 67 442 Összesen 924 6 191 2 225 593 455 3 049 1 095 936 50,8 %
Eredmény – Gazdasági oldal 3. MEGLÉVŐ MENETRENDI VISZONYLATOK Viszonylat Jármű MENETREND szerint DRT rendszerben DRT megtakarítás Futás km Költség Ft 3A busz 1 408 380 112 176 47 514 57% 63% taxi - - 584 116 785 21 4 226 1 141 145 144 38 903 69% - 1 585 316 985 20 1 995 538 520 204 55 076 85% 121 24 267 TÖBBLETJÁRATOKRÓL VAN SZÓ 20-as viszonylat eredményeit nem vettük figyelembe
EREDMÉNYEK- GAZDASÁGI OLDAL 4. TAXI szolgáltatás 50-60% 56 % Menettrendi DRT TAXI DRT Akár ~ 70 % megtakarítás
DRT Jelene és Jövője DRT viszonylat tervek: A ZOO viszonylat 2014. április 15. - 2014. szeptember 30. között ismét közlekedik 2014-ben új DRT viszonylatok tervezése DRT kommunikációs, „átnevelő” intézkedések A DRT rendszer előnyének, hasznosságának megismertetése, melynek célja, hogy ne csak mint TÖBBLETSZOLGÁLTATÁST tudjuk alkalmazni, hanem a kihasználatlan késő esti, peremvidéki járatokon néhány éven belül bevezethető legyen.
Igénybejelentések száma Szállított utasok száma A ZOO viszonylat 2014. április 15. - 2014. május 12. közötti eredményei Igénybejelentések száma Alkalmazott módszer Szállított utasok száma Jeggyel utazik Bérlettel utazik Ingyen utazik Telefon Személyes 101 77 24 866 134 609 123
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! MVK Zrt, Projekt Igazgatóság Németh Viktor projekt vezető Email: nemeth.v@mvkzrt.hu Mobil: +36-70/366-6908