Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége One vision One identity One community Készítette: Koncz Richárd és Bárány Ákos Budapest, 2012 november 22.
I. Alapinformációk II. Főbb makrogazdasági mutatók III. Belső kereskedelem IV. Együttműködési forma A három pillér V. Soft policies Munkaügy VI. Külkapcsolatok VII. Válság
Alapítás: 1967 – Bangkok Elsődleges célok: ◦ A közös gazdaságfejlesztés gyorsítása; ◦ A tagországok közötti gazdasági, társadalmi és kulturális kapcsolatok és együttműködés elősegítése; ◦ A regionális béke előkészítése; ◦ Nemzetközi szervezetekkel szorosabb együttműködés ◦ Biztonsági kérdések (hidegháború idején relváns)
A válság minden tagállamban jelentős visszaesést okozott, de általánosságban elmondható, hogy a térség a világgazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő régiója
Óriási eltérések az államok között – messze a fiskális unió
• A legnagyobb belső befektető országok: Indonézia (48%) és Szingapúr (27,5%) • Az ASEAN-on belüli FDI nagy része Indonézia kivételével az alábbi fejletlen tagországokba vándorol: Kambodzsa, Laosz, Myanmar
• Az ASEAN-on belüli kereskedelem aránya enyhén növekszik • A térség jelentősen felértékelődött az elmúlt másfél évtizedben • A válságok jelentős visszaesést hoztak, de gyors a fellendülés • Az országok Kína példáját követik – kereskedelmi fölény
Milyen integrációs szinten van? 1967 óta van fejlődés 1997 – válság: az integráció mélyült 2008 december 15. : hatályba lép az ASEAN- Charta ◦ Gazdasági Közösség (AEC) ◦ Politikai-biztonsági közösség (APSC) ◦ Társadalmi-kulturális közösség (ASCC) (soft policies)
ASEAN-Charta legfőbb célkitűzése: 2015-re gazdasági integráció Ennek elemei: ◦ Egységes piac és termelési bázis ◦ Versenyképes gazdasági régió ◦ Régión belüli egyenletes, egységes gazdasági fejlődés ◦ Az ASEAN világgazdaságba történő teljes integrációja
Elérése érdekében együttműködés: ◦ Humánerőforrás ◦ Szakképesítések kölcsönös elismerése ◦ Konzultáció makrogazdasági és pénzügyi kérdésekben ◦ Közös infrastruktúra-fejlesztési projektek ◦ A négy szabadság elvének megvalósulása (áruk, szolgáltatások, munkaerő, tőke) Kormányközi struktúra
Közös célok ◦ Békés egymás mellett élés ◦ Világbékére való törekvés ◦ Demokratikus és harmonikus környezet megteremtése ◦ Békés növekedés ◦ Régión belüli gazdasági politikai különbségek leküzdése Eszközrendszer ◦ Politikai törekvések összehangolása ◦ Közös normák alkotása ◦ Belső konfliktusok megelőzése ◦ Felmerült konfliktusok megoldása ◦ Konfliktust követő béketeremtés ◦ Végrehajtási-mechanizmusok Határidő: 2015
ASEAN Ministers Responsible for Culture & Arts (AMCA) ASEAN Ministerial Meeting on Disaster Management (AMMDM) ASEAN Education Ministers Meeting (ASED) ASEAN Ministerial Meeting on Environment (AMME) COP to AATHP (Conference of the Parties to the ASEAN Agreement on Transboundary Haze Pollution) ASEAN Labour Ministers Meeting (ALMM) ASEAN Health Ministers Meeting (AHMM) ASEAN Ministers Responsible for Information (AMRI) ASEAN Labour Ministers Meeting (ALMM) ASEAN Ministers Meeting on Rural Development and Poverty Eradication (AMRDPE) ASEAN Ministerial Meeting on Science and Technology (AMMST) ASEAN Ministerial Meeting on Social Welfare and Development (AMMSWD) ASEAN Committee on Women (ACW) ASEAN Ministerial Meeting on Youth (AMMY)
Régió további integrációja érdekében kulturális tevékenységek „pártolása” Sport (FIFA világbajnokság 2030) Oktatási programok (ASEAN University Network, ösztöndíjak) Díjak, elismerések (the ASEAN Outstanding Scientist and Technologist Award)
285 millió munkavállaló Jakarta, első ALMM találkozó 2000 óta: ASEAN Labour Ministers (ALM) Work Programme Senior Labour Officials Meeting (SLOM): monitorozás 5 prioritás: különböző generációk munkavállalásának biztosítása, munkaerőpiac monitorozása,munkaerő mobilitása, szociális védelem, háromoldalú tárgyalások biztonság és egészség 2007 január: ASEAN Declaration on the Protection and Promotion of the Rights of Migrant Workers (ACMW): védelem, megfelelő munka- és munkakörülmények biztosítása, bér, életfeltételek a migráns munkavállalók számára Bangkok: tárgyalások az intézményesített keretekről
Megalakulásánál semmi jele a Kínával való együttműködnének Mára nem akarja kizárni magát a Kínával való kapcsolatból Kölcsönös érdeklődés A csúcstechnológia terén még a fejlett nyugati államokhoz képest nem tudja felvenni a versenyt Kína legnagyobb beruházó a régióban (nyersanyag-felhasználás) A kínai magántőke is egyre nagyobb mértékben áramlik a délkelet- ázsiai térségbe Két régió közelségének negatívuma: bizonyos területen vetélytársai egymásnak ◦ termelési és értékesítési területek ◦ külföldi tőke és technológia megszerzése
1. számú kereskedelmi partner 11,3% november ASEAN-China Free Trade Area (ACFTA) január 1. hatályba lépés világ legnagyobb szabadkereskedelmi övezete
EU-ASEAN bilaterális kapcsolat Rendszeres találkozók: EU és ASEAN Plus Three (Burma & emberi jogok?) 2. legnagyobb kereskedelmi partner 10,2% FDI : átlagosan évi € 9,1 milliárd április: szorosabb kooperáció egyes területeken
90-es évek dél-kelet ázsiai térség fellendülése Japán számára kulcsfontosságú 1988 $1,9 milliárd „segély” Politikai erőfeszítések, diplomáciai lépések a jó viszony megteremtése érdekében EAS (ASEAN Plus Three) Plus Six (India, Ausztrália, Új-Zéland) 10,1%-os részesedés az ASEAN összkereskedelméből
1977 óta 90-es években felerősödik: programszerű együttműködés Kereskedelem Beruházás Technológia Oktatás Trade and Investment Framework Agreement (4. kereskedelmi partner: 9%) ASEAN Defense Industry Collaboration (ADIC) Geopolitikai és gazdasági jelentőség a térségben Kínával szemben november: USA is részt vesz az EAS-on
bilaterális megállapodás évi átl. 11,3%-os forgalomnövekedés exportnövekedés: 21,1% importnövekedés: 40,2% Potenciális előnyök! augusztus ASEAN-India Free Trade Area (AIFTA) január 1-től hatályos Termékek 90%-nak kereskedelmét liberalizálták köztük: olaj!, kávé, tea, paprika
Egyensúlyteremtő stratégiák I. BELSŐ Belső fogyasztásEmberi erőforrás Befektetés ösztönzés II. KÜLSŐ Árfolyamok Kereskedelem- politika
A 21. század nem Európáé Ázsiáé (gazdasági, politikai) A távol keleti országok jelentős eredményeket mutattak fel: ◦ az éhezés visszaszorításában ◦ az iskolázottsági szint emelésében ◦ az infrastruktúra fejlesztésében Integráció szorosabbra fűzése? Vagy „TALK SHOP”?
bangkok/documents/publication/wcms_ pdf bangkok/documents/publication/wcms_ pdf html html economies/ economies/ asean-risk asean-risk-2012
Sikeres lehet-e az ASEAN Kína nélkül, vagy elkerülhetetlen, hogy a legnagyobb kereskedelmi partnerrel szorosabb legyen a viszony?