Az adópolitika aktuális kérdései dr. László Csaba 2012. március 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
Advertisements


A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Készítette: Sallai Katalin
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
A TAO támogatási rendszer Magyar Labdarúgás Fóruma
IX. Adójogi Konferencia, Tapolca, ápr Mihályi Péter A magyar járulékrendszer problémái.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Elkülönített állami pénzalapok
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Humánkineziológia szak
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
A tételek eljuttatása az iskolákba
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Az adórendszerek és az adóigazgatás fejlődésének tendenciái az OECD országokban, és az ezzel kapcsolatos hazai teendők (2005)
IV. Demográfia Halandóság
VERSENYEKÉPESSÉG NÖVELÉSE ADÓTERVEZÉSSEL Multinacionális cégek által alkalmazott technikák.
Az átláthatóság, mint elengedhetetlen feltétel Mádi-Szabó Zoltán A kis- és középvállalkozási részleg vezetője április 18.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Adórendszer és feketegazdaság – évi intézkedések december 5-6. Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium.
szakmérnök hallgatók számára
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása Szabó Péter János BME Anyagtudomány és Technológia Tanszék Anyagvizsgálat a gyakorlatban (AGY 4) 2008.
Kovács Álmos, szakállamtitkár Pénzügyminisztérium
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Kormányszóvivői tájékoztató. Öt éves adócsökkentés Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 19.
Béren kívüli juttatások Adókedvezmények Adóelőleg Ingatlan.
A Kárpátia Magyar-Román Kereskedelmi és Iparkamara
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
© 2004 KPMG LLP, a UK limited liability partnership and the UK member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. The KPMG logo.
1 Adóterhelés és a hazai gazdaság nemzetközi versenyképessége Halász Anita tudományos munkatárs ICEG Európai Központ Az EU-csatlakozás és a hazai gazdaság.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Varga Mihály október 4. Versenyfutás az idővel?
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Osztalékadó. Osztalékadó A Medgyessy-Gyurcsány-kormány adóreformja I. 550 milliárd Ft elvonás évente (55 ezer Ft/fő) 22 adóemelés Áfa radikális.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
9. Partnerség, érdekérvényesítés, kormányzati-közösségi kapcsolatok.
1 Versenyképesség – Befektetési klíma – Adórendszer dr. László Csaba, partner augusztus 27.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
a költségvetési tervek teljesítésében
Előadás másolata:

Az adópolitika aktuális kérdései dr. László Csaba március 1.

1 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Bevételek nagysága Annak ellenére, hogy általában az állam méretét hangsúlyozzák mint meghatározó tényezőt, az adórendszernek van önálló mozgása, sőt a túlzott adóztatás miatt gyakran felmerül az adócsökkentés igénye az állami kiadások lefaragásának segítségével. Az adórendszer ebben az értelemben önállóan is értelmezhető.

2 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Nemzetközi összehasonlítás Államháztartási bevétel/GDP %-ban EU 27 45,344,344,744,1 EU ,84544,8 44,7 Csehország 3839,838,939,1 39,3 Szlovákia 39,935,232,833,5 32,3 Lengyelország 38,139,439,537,2 37,5 Románia 33,932,433,632,1 34 Bulgária 40,738,34036,3 34,9 Németország 46,243,64444,9 43,6 Ausztria 50,148,248,348,7 48,1 Magyarország 44,742,245,546,945,2 Forrás: Eurostat

3 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Nemzetközi összehasonlítás  Az államháztartás bevételeinek GDP-hez viszonyított aránya 2000-ben még alatta volt közel 2%-ponttal a az EU átlagának. A 2000-es 44,7-es arány között 42,2 körülire csökkent, ami a 2006-os adóemelés után drasztikusan megemelkedett 45,5%-ra 2008-ra. A GDP 1%-a nagyjából 280 Md forintnak felel meg.  Az EU-ban jellemzően a régi tagországokban magas az adóterhelés, különösen a skandináv országokban (45% feletti). Átlag alatti Írországban ahol kifejezetten gazdaságpolitikai prioritásként kezelik az alacsony adószintet (29,8).  A Mo. szempontjából legrelevánsabb országokban mindenhol 40% alatti a bevételek aránya a GDP-hez képest.

4 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Nemzetközi összehasonlítás  között az adóemelések szembe mentek a nemzetközi tendenciákkal és jelentősen megnövelték a magyar adóterhelést.  A válság hatásai még alig látszanak a rendelkezésre álló statisztikákban. Az egyes tagországok reakciói meglehetősen eltérőek. Az adócsökkentés és növelés egyaránt előfordul, de egyértelműen inkább az adóemelés került előtérbe. Mo-on nagyjából 1000 Md Ft-nyi bevétel esett ki, de ezen túl a versenyképesség érdekében a korábbinál jelentősebb adóátrendezést célzott meg. (5% TBJ csökkentés. Szuperbruttósítás. SZJA csökkentés, egykulcsos adó, kétkulcsos TAO, jövedékiadó-emelés, kedvezményszűkítés)

5 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Közvetett adók ÁFA, jövedéki adók GDP %-ban EU 2711,1 10,710,510,9 EU 1710,810,910,510,410,6 Csehország10,310,610,210,710,8 Szlovákia11,811,69,79,69,4 Lengyelország11,311,912,611,312 Románia12,712,410,91011,4 Bulgária13,315,916,914,614,4 Németország109,810,310,810,5 Ausztria11,4 1111,411,3 Magyarország16,114,9 15,715,9 Forrás: Eurostat

6 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Közvetett adók ÁFA, jövedéki adók  Mo-on egyike a legmagasabb ezen adók aránya a GDP-hez viszonyítva az EU-ban. A legmagasabb ÁFA kulcsot alkalmazzuk 27%. Az ÁFA az egyik legstabilabban beszedhető adó, viszont a liberalizált kereskedelmi és utazási viszonyok között könnyen mozgathatóak az adóalapok az egyes országok között. Emellett szociális szempontból ezen adók hatása a legfontosabb.  Ezen típusú adók „népszerűsége” különösen ott figyelhető meg, ahol nagy a hajlam az adóelkerülésre.

7 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Jövedelem és vagyonadók SZJA, Tao, vagyonadók Jövedelem és vagyonadók a GDP %-ban EU ,511,611,5 EU 1712,211,211,911 Csehország7,78,87,97,27 Szlovákia75,66,25,25 Lengyelország6,86,48,16,96,5 Románia6,45,16,46,35,8 Bulgária6,74,66,15,54,8 Németország12,510,611,911,210,7 Ausztria12,512,113,312,112 Magyarország9,68,710,39,77,7 Forrás: Eurostat

8 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Jövedelem és vagyonadók SZJA, Tao, vagyonadók  Az EU-ban nagy a szórás. 5-7% (Szlovákia, Románia, Bulgária) 21-30% (Norvégia, Dánia). Mo. (7,7) még a es adóemelések után is jóval az EU átlag 11% alatt volt masszív adócsökkentés.  Vagyonadók terén Mo. relatíve alacsony szinten van.  A kevesen fizetnek sok adót jelenséget tükrözik a statisztikák.

9 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. TBJ jellegű bevételek Forrás: Eurostat TBJ a GDP %-ban EU 2712,912,7 13,112,9 EU 1714,714,314,214,614,4 Csehország15,115,515,614,915,3 Szlovákia14,112,712,112,712,3 Lengyelország12,912,311,3 11,1 Románia11,19,79,49,58,9 Bulgária10,89,77,87,77,1 Németország17,516,815,516,115,8 Ausztria14,814,614,41514,8 Magyarország13,312,513,713,212

10 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. TBJ jellegű bevételek  Mo. nagyjából az EU átlagánál van ezen bevételeknél (12%). A statisztikákat az is befolyásolja, hogy milyen modellt alkalmaznak az egyes országok. Magán vs. állami rendszerek aránya. Adóból vagy járulékokból finanszírozott ellátások. Szociális ellátó rendszerek kiterjedtsége.  A versenyképesség szempontjából releváns országokban Csehország kivételével jóval alacsonyabb ezen bevétele aránya a GDP-hez viszonyítva.  Sok tekintetben fontosabb mutató a béreket terhelő összes elvonás aránya „közkeletű” nevén adóék.

11 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Implicit adóterhelés a munkaerőn %-ban EU ,236,736 EURO övezet39,338,238,838,2 Csehország40,741,739,236,4 Szlovákia36,332,933,131,2 Lengyelország33,533,832,630,7 Románia33,528,127,324,3 Bulgária38,133,227,425,5 Németország40,738,839,238,8 Ausztria40,140,841,340,3 Magyarország41,438,442,141 Forrás: Eurostat

12 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Implicit adóterhelés a munkaerőn  A statisztikák az átlagos számokat mutatják, de ezekben is bőven az EU átlag felett vagyunk. Az SZJA, egyéni járulék és az, hogy a munkáltatói járuléknak nincs plafonja, egy rendkívül magas elvonást eredményez az élő munka költségeknél.  Adójóváírás kivezetése.

13 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Adónemek száma  Nemzetközileg meglehetősen szélsőséges példákkal lehet találkozni. A több, mint száz adónem is előfordul, néhány országban pedig mindössze 3-4 adónem. Mo-on adónem található meg, de ezek közül 6 bevételi forrás adja a bevételek döntő többségét. (SZJA 1550Md, Tao 364Md, ÁFA 2698Md, Jövedéki adó 969Md, TBJ 3681Md, Iparűzési adó 498Md összesen 9760Md a GDP 33,5%-a)  Az adófajták száma sok szempontból tükrözi az adórendszer funkcióit. Minél szélesebb funkciókkal ruházzák fel az adórendszert, annál több fajta adóra van szükség.  A kis adók viszont relatíve magas beszedési költségekkel járnak beleértve az ellenőrzési költségeket.

14 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Adónemek száma - Sok kis adó hatásai: - Növelik a rendszer bonyolultságát. - Csökkentik a bevallási hajlandóságot. - Növelik a nem szándékos hibázás lehetőségét. - Növeli az adórendszer adminisztrációs terheit a behajtó szerveknél és az adózóknál is. + Növeli a bevételeket. + Speciális funkciókat tud ellátni.

15 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Adórendszer funkciói, prioritások Az adópolitika talán legnagyobb kérdése, hogy a bevételek biztosításán túl kell-e további funkciókkal is felruházni az adórendszert. Ennek a dilemmának az alkérdése, hogy az adórendszer mennyire legyen az adózókra testre szabva. Vegye-e figyelembe az adózók eltérő tulajdonságait, sajátosságait?

16 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Étlap Az adórendszer lehetséges funkciói ■Bevételek biztosítása: - egyszerű - átlátható - könnyen adminisztrálható - kevés adónem ■ Versenyképesség javítása: - alacsony adókulcsok - egyszerű adminisztráció - transzparens rendszer - egykulcsos adók ■ Befektetés ösztönzés: - versenyképes adórendszer - speciális kedvezmények

17 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Étlap ■ Megtakarítások ösztönzése (életbiztosítás, nyugdíj, megtakarítás) : - kedvezmények ■ Állami funkciók önfinanszírozása: - díjak, illetékek ■ Hazai piac védelme: - vámok, különadók ■ Szociális kérdések kezelése. ■ Szegények támogatása. - Negatív adó. - Alacsony forgalmi adók. - Mentességek.

18 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. ■ Szociális igazságosság. Méltányosság: - progresszív adózás - vagyon adóztatás - adócsalás elleni szigorú fellépés - járadék jellegű adók. ■ Gyermeknevelés segítése, gyermek vállalási kedv növelése: - családi adózás - gyermekkedvezmények - differenciált forgalmiadó-rendszer Étlap

19 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Étlap ■ Idősek ellátása: - kedvezmények ■ Nyugdíj rendszer: - TBJ ■ Egészségbiztosítás: - TBJ - kedvezmények ■ Munkanélküliség elleni védelem, betegség elleni védelem: - TBJ ■ Környezetvédelem: - szennyezés adóztatása - „felelősök” adóztatása

20 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. ■ Kultúra, sport, stb: - speciális adók - adócímkézés - kedvezmények ■ Egészségügyi szempontok: - káros termékek speciális adóztatása (alkohol, dohány, stb) - kedvezmények - egészséges életmód ösztönzése ■ Káros szenvedélyek korlátozása: - játék adók - jövedéki adók ■ K+F ösztönzése: - speciális adók - kedvezmények Étlap

21 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Étlap ■ 1000 apró ötlet - Műemlékvédelem - Hazai turizmus - Mezőgazdasági termelés - Stb,stb,stb

22 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Adórendszer funkciói, prioritások A fentiekből látható, hogy az adórendszer számtalan funkció ellátására szolgálhat, de ezek hatékonysága sok esetben kérdéses, és szakmailag erősen vitatott. Az biztos, hogy minél több funkciót kell ellátni, annál bonyolultabb rendszer alakul ki.

23 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Adóelkerülés, adócsalás ■ Sokak szerint ez a magyar néplélek sajátossága és történelmi gyökerekre vezethető vissza. Az a „igazi” magyar, aki nem fizet adót a töröknek, labancnak, németnek, orosznak. ■ A közelmúlt történetéből viszont a legvidámabb barakk hatalmi gyakorlat jellemzője volt, hogy a mindennapi életben tömegek számára vált mindennapi gyakorlattá az apró ügyeskedések, visszaélések lehetősége, amelyekkel szemben a hatalom nem tudott/akart fellépni. (Fusizás, hálapénz, szolgáltatásokhoz-termékekhez való hozzájutásért apró szívességek, ajándékok, korrupciós pénzek gyakorlata) „Bocsánatos bűnök”

24 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Adóelkerülés, adócsalás A mai jelentős adó elkerülés a fentiekben jelzett máig ható kulturális tényezők mellett további tényezők eredménye. ■ Túlzottan bonyolult adórendszer ■ Magas adószintek. Életszerűtlen magas terhelés, az élőmunka terheknél. ■ Alacsony kockázat ■ Beszedési, ellenőrzési rendszer gondjai ■ Kiemelkedően adózóbarát adatvédelem ■ Igazságszolgáltatási rendszer lassúsága, kiszámíthatatlansága ■ Alkotmánybíróság korábbi gyakorlata. Extrém adózó védelem. ■ Társadalmi morál

25 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Adóelkerülés, adócsalás ■ A kis-közepes vállalkozóknál a beszedő szervezeteknek nincs elegendő kapacitása a visszaélések megakadályozására. Számlaadás elkerülése, házi pénztár, veszteséges gazdálkodás, elköltségelés, minimál-alacsonyabb béren való foglalkoztatás, színlelt foglalkoztatás, alvállalkozói láncok, stb. ■ A nagyobb cégeknél a nemzetközi adótervezés, off- shore lehetőségek számtalan formája áll rendelkezésre. Ezek javarésze teljesen legális módon is használható. Emellett bizonyos iparágakban az alvállalkozói láncok felépítésének segítségével kerülik el az adófizetést.

26 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Adminisztrációs terhek ■ A magyar rendszer közvetlen költségei nemzetközi összehasonlításban nem kiemelkedően magasak. Az önbevallási rendszer jellemzői miatt azonban a költségek jelentős része az adózóknál jelentkezik. ■ Az adminisztrációs terhek egy része a beszedés hatékonyságát szolgálja, illetve a bonyolult adórendszer természetes sajátossága. A bürokrácia csökkentése ezért sem egyszerű feladat. A fenti követelményekre is tekintettel külső és belső erőforrások koordinált felhasználása lehet eredményes.

27 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Mozgástér  Költségvetési politika  EU nem lelkesedik az adócsökkentésért  Szerény növekedési kilátások  Sarkalatos adótörvény (SZJA, TAO, gyerekkedvezmény)

28 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Nagy dilemmák  SZJA (egykulcsos, családi jelleg, gyerekkedvezmény)  TAO, HIPA (befektetés ösztönzés, EU folyamatok)  ÁFA (nincs hová hátrálni)  Jövedéki adók (EU követelmények, beszedhetőség)  TBJ → társadalombiztosítási rendszer jellege (tényleges biztosítási jelleg erősítése, állam szerepvállalása, méret, demográfia) ↓ élőmunka költség, versenyképesség  Vagyonadók (ingatlanadó iránt továbbra sincs lelkesedés)

29 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Nagy dilemmák  Önkormányzati adók (jövedelemadópótlékok, feladatcsökkenés, adóalap és feladat nagyon eltér)  Különadók → lehet-e az adórendszeren belül pótolni a kiesést? → ütemezés  IMF, EU megállapodás hatása

30 © 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG- hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. „Szokatlan adózások ezentúl semmi módon és semmi czímen se történjenek.” V. László évi decretum, 10.czikkely

Köszönöm a figyelmet! Q/A

© 2012 KPMG Tanácsadó Kft., a magyar jog alapján bejegyzett korlátolt felelősségű társaság, és egyben a független tagtársaságokból álló KPMG-hálózat magyar tagja, amely hálózat a KPMG International Cooperative-hez (“KPMG International”), a Svájci Államszövetség joga alapján bejegyzett jogi személyhez kapcsolódik. Minden jog fenntartva. Az itt megjelölt információk tájékoztató jellegűek, és nem vonatkoznak valamely meghatározott természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezet körülményeire. A Társaság ugyan törekszik pontos és időszerű információkat közölni, ennek ellenére nem vállal felelősséget a közölt információk jelenlegi vagy jövőbeli hatályosságáért. A Társaság nem vállal felelősséget az olyan tevékenységből eredő károkért, amelyek az itt közölt információk felhasználásából erednek, és nélkülözik a Társaságnak az adott esetre vonatkozó teljes körű vizsgálatát és az azon alapuló megfelelő szaktanácsadást. A KPMG név, a KPMG logó és a „cutting through complexity” a KPMG International lajstromozott védjegye.