Kiss János Péter - Mattányi Zsolt

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Alberti Evangélikus Gyülekezet Vendégháza
Advertisements

Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 1. példa A forgalmas órában egy vállalat.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Gyermekkönyvtárak kialakulása
GfK Hungária-Szonda Ipsos Internet Audience Research IV. negyedév időszakban végzett felmérés alapján készült A Magyar Online (Hajdú Online – Szabolcs.
MEDDŐ SZÉNHIDROGÉN KUTAK HASZNOSÍTÁSI LEHETŐSÉGEI
Szervezetfejlesztési Program
Kórházi könyvtárak MOKSZ elnökségi értekezlet Budapest, szeptember 19. dr. Kührner Éva PhD.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Hegykő Község Önkormányzata Fertői kerékpárút belterületi záró szakaszának kiépítése Szerződés száma: 2003/
A Mobil Orvosi Segélyhely (MOS)
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Dr.Vámosi Péter Szent Rókus Kórház Szemészeti osztály
Címalcím 1 Homokhátság – tervellátottság, tervezési szükségletek december 1. Kecskemét Duna-Tisza csatorna: víziók vagy valóság Czene Zsolt, tervező-elemző.
Felszíni víz monitoring
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
Sajtótájékoztató július 25. Dr. Szikora János elnök, APEH.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Nevezetes algoritmusok implementálása – 31. Mentők
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Ápolóeszköz kölcsönzés Négy hónap tapasztalatai Dr Pusztai Erzsébet.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
A kórházi kontrolling Készítették: Csillag Adrienn Junó Ilona Anett
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
A régió kapacitásának bemutatása
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Pest megyei Flór Ferenc Kórház, Neurológiai osztály
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
Standardizálás Példák.
Forgalomszámláló állomások átalakítása tengelyterhelés mérővé
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
A területrendezés és –fejlesztés adat háttere és technológiai megoldásai Göncz Annamária, Juhász Géza Péter
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Közmunkaprogram kórházaknak Budapest, április. 27 SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM KÖZMUNKA TANÁCS KÖZMUNKA TANÁCS.
Középfokú iskolai felvételi eljárás lebonyolításának ütemezése a 2009/2010-es tanévben Papp Brigitta.
Sürgősség Dr. Kincses Gyula ESKI.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
STROKE BETEGEKET ELLÁTÓ AKTÍV FEKVŐBETEG OSZTÁLYOK ÁPOLÁS-SZAKFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE 5.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
A politikai rendszerváltás utáni években egyes szervezett bűnözői körök gyorsan végrehajtható, jelentős profittal kecsegtető, ugyanakkor nagy kockázattal.
Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei 1.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Adatbázis alapfogalmak
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Foglalkoztatási Információs Pontok Békés megyében
óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
Integrált Könyvtári Rendszer. Történeti áttekintés  ‘85-ben kezdődött el a fejlesztés  ‘94-ben már a felhasználók rendelkezésére állt  ‘95-től az OSZK-val.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
11 Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei Ötlettől a sikerig! A Regionális.
Dr. Hőnyi Péter mb. osztályvezető Országos Mentőszolgálat
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Az árvíz Készítette :Görög Georgina SZIE-GTK-GVAM 1.évfolyam.
eeszt A csatlakozás feltételei és körülményei
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Előadás másolata:

Kiss János Péter - Mattányi Zsolt A sürgősségi betegellátás optimalizálásának térinformatikai vonatkozásai a stroke-ellátó központok példáján Kiss János Péter - Mattányi Zsolt A térinformatikai rendszer az Egészségügyi Minisztérium számára írott tanulmányhoz készült. © Bács-Nyír Bt 2005.

Az optimalizálandó folyamat állomásai Mentőállomás Stroke-esemény helyszíne Stroke-központ A stroke esetében a tünetek jelentkezésétől a kezelés megkezdéséig legfeljebb három óra telhet el. A kórházon belüli előkészületekre azonban minimum másfél óra szükséges. A stroke-centrumba való eljutás legfeljebb 90 percet vehet igénybe – a 90 percen belül nem elérhető településeket tehát ellátatlannak kell minősíteni.

A térinformatikai rendszer Feladat: A stroke-központok kiválasztása és ellátókörzeteik optimalizálása. A megoldás lényege: Vektoros úthálózati térkép alapján időtávolság-mátrix kiszámítása minden településtől minden potenciális stroke-központba, illetve a időtávolság minden településtől a saját mentőállomásig (ESRI ArcView 3.3-as térinformatikai szoftvere alatt) Optimalizáló program, amely N számú potenciális központból úgy választ M központot, hogy a minden beteget az időben legközelebbi kiválasztott centrumba szállítva országos összesítésben a legalacsonyabb legyen az eljutási idő.

Szükséges adatok: A stroke-központként szóba jöhető kórházak köre. A mentők haladási sebességének reális megválasztása a modellszámításhoz. Az úthálózat vektoros adatbázisa és attribútumai. Stroke-esetszámok települési szinten. A mentőállomások és körzeteik.

A stroke-központként szóba jöhető kórházak kijelölése elsősorban orvosszakmai kérdés finanszírozási vonzata miatt politikai döntést igényel Ezekre vonatkozó végleges döntés hiányában jelenlegi modelljeinkben a 19 megyeszékhelyet vettük figyelembe mint olyanokat, amelyek alkalmasak lehetnek stroke-ellátóközpont működtetésére.

Az úthálózat vektoros adatbázisa és attribútumai Vásárolt út-adatbázis (tesztelés  javítási igény: topológiai hibák, illetve kiegészítés mintegy ezer közforgalmú, szilárd burkolatú, de nem állami kezelésű külterületi úttal, illetve a fontosabb önkormányzati kezelésű belterületi szakaszokkal). Kidolgozott modelljeinkben - az OMSZ jelenlegi gyakorlata alapján – minden úton 60 km/h mentő-haladási sebességgel számoltunk. Ennek a valóságos viszonyokhoz igazítása érdekében azonban mindenképpen szükség van differenciált sebességű úttípusok bevezetésére a modellben. Az általunk javasolt haladási sebességek útkategóriánként: Sebesség km/h Autópálya (külterületi szakasz) 115 Autóút (külterületi szakasz) 95 Elsőrendű főút (külterületi szakasz) 80 Másodrendű főút (külterületi szakasz) Egyéb út (külterületi szakasz) 70 Belterület, Budapestet kivéve 45 Budapest belterület 35

Stroke-esetszámok települési szinten Szerepe: a településekre számított össz-eljutási idők országos összegzéséhez súlytényezőként szükséges szerepeltetni. A lehetséges adatok: az agyérbetegségben meghaltak száma lakóhely szerint egy 2000-2004 között éves átlagban az agyérbetegséggel kórházba szállított személyek száma 2000-2004 között éves átlagban (Adatforrás: OEP Informatikai Finanszírozási Főosztály, Szekszárd) Probléma: az adatbázisok a kezelésre szoruló személyt csak állandó lakhelyük települése (irányítószáma) alapján tartja nyilván, a stroke-esemény helyszíne szerint nem. Ráadásul a kétféle adatsor eltérései nagyok, és helyenként „gyanúsak” az adatok (pl. Hajdú-Bihar megye, Közép-Duna-völgy (Kalocsa térsége))

A mentőállomások és körzeteik Az OMSZ-től kapott mentőkörzet-adatbázis súlyos adminisztrációs és/vagy ellátásszervezési fogyatékosságokról tanúskodik: 186 nem önálló település szerepelt benne, ugyanakkor az ország 3145, jogilag önálló települése közül 53 település két mentőállomásnál is szerepelt, 36 település egyszer sem szerepelt, 18 település nyilvánvalóan téves mentőállomásnál szerepelt Ezen felül 33 település esetében a „hivatalos” mentőállomásnál legalább 15 perccel közelebb is van mentőállomás, többszáz esetben pedig 1-15 perc a különbség a legközelebbi, illetve a jelenleg „hivatalos” mentőállomás elérési ideje között.

A modellszámítások néhány eredménye

(a 19 megyeszékhely közül választva, a centrumok számától függően) Mely kórházak lennének az optimális centrumok elérhetőségi szempontból? (a 19 megyeszékhely közül választva, a centrumok számától függően)

A központok számának hatása (az átlagos eljutási idő, illetve a szakmailag még tolerálható 90 percen belüli eljutás aránya N db megyeszékhelyet stroke-központnak kiválasztva, a legoptimálisabb esetben)