„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Egy innováció nyomában
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Átlépés a felsőoktatásba – a tipikus és a rendhagyó hallgatói utak jellemzői Bander Katalin A felsőoktatási struktúrába kódolt egyenlőtlenségek.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Az első házasság felbomlása
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Foglalkoztatás, iskolázottság és képzettség
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
A középfokú oktatás szerkezeti változásai és az érettségivel kilépők Imre Anna – Híves Tamás Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2010 június.
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A tételek eljuttatása az iskolákba
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. Vándorgyűlése
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Szakképzési rendszer és munkaerő-piac Az állami felsőoktatási férőhely-allokáció hatékonysága a felsőfokú végzettségűek munkaerő-piaci helyzetének tükrében.
Az adó- és transzferrendszer változásainak elemzése mikroszimulációval Benczúr Péter – Kátay Gábor – Kiss Áron Hozzászóló: Varga Júlia MTA KRTK KTI „Bérek,
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
A évi demográfiai adatok értékelése
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
ÜDVÖZÖLJÜK a Térségi Konferencia résztvevőit november.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A évi népszámlálás és a külföldiek integrációja Gödri Irén Transznacionalizmus és integráció c. konferencia Budapest, május 17.
Szakmaszerzés után három évvel… Készítette: Tomasz Gábor tud. munkatárs november 5.
Felnőttoktatási tájékoztatója
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
AZ EGYSÉGESÍTETT ANYAKÖNYVEZÉS KIALAKÍTÁSÁNAK ÚTJÁN 1. rész 1. dia.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Korreferensi vélemény Hermann Zoltán – Varga Júlia: A népesség iskolázottságának előrejelzése 2020-ig Iskolázási mikroszimulációs modell (ISMIK) Budapest,
Iskola és közösség Iskola és közösség I: Iskola és település (oktatásökológiai megközelítés) Iskola és közösség II: Az iskola funkciói (funkcionalista.
A „tudatos vásárló” – avagy „hiszünk-e a felelős vállalati magatartásban?” Készítette: Páthy-Dencső Blanka TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. 1112,
Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus.
Adamecz Anna: Iskolalátogatási korhatár és az érettségi elérésének valószínűsége Hozzászóló: Varga Júlia MTA KRTK KTI.
Az érettségi védelmében
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia A népesség iskolázottságának előrejelzése 2020-ig Iskolázási mikroszimulációs modell (ISMIK) Hermann Zoltán – Varga Júlia „Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia Szirák, 2012. november 9-10.  

Miről fogok beszélni ▪ az ISMIK modell felépítése ▪ az előrejelzés alapverziójának eredményei ▪ iskolázottság a roma diákok nem romákhoz hasonló iskolai pályafutása esetén ▪ oktatáspolitikai intézkedések hatása - tankötelezettség változása, szakiskolai továbbtanulás növelésének hatása - felsőoktatási felvételi keretszámok korlátozásának hatása

ISMIK modell Mikroszimulációs modell – az egyének iskolai pályafutását modellezi Probabilisztikus modell - nem modellezi a magatartásváltozásokat Dinamikus mikroszimuláció - a szimuláció minden időlépésében minden egyén tulajdonságai megváltozhatnak empirikusan megalapozott átmenet-valószínűségek alapján Kiinduló adatbázis – a teljes népességet reprezentáló keresztmetszeti minta Keresztmetszeti szimuláció, a teljes népességet évről évre modellezi Diszkrét idejű, a naptári év az időegység Rekurzív modell, az eseményeket meghatározott sorrendben egymás után modellezi Kiválasztás: sztochasztikus - (mean-constrained stochastic drawing) Országos és regionális modell

ISMIK modell kiinduló népesség - a 2001. évi Népszámlálás 50 %-os lakásmintája 5 096 323 egyén adatai korrekciókkal roma státusz meghatározása roma státuszúak száma = a 2003. évi reprezentatív cigányvizsgálat adatain alapuló, 2001-re vonatkozó a romának tekintett népesség számára vonatkozó becslés

ISMIK modell Az átmenet-valószínűségek becsléséhez használt adatbázisok: TÁRKI- Educatio Kht. Életpálya-adatfelvételének 2006-2009-es hullámai KIRSTAT 2001-2010-es adatai FELVI adatbázis 2001-2009. évi adatai Felsőoktatási statisztikai adatgyűjtés Népszámlálás, 2001 Mikrocenzus, 2005 Diplomás Pályakövetés Országos Kutatás (DPR) 2010. adatai

Modellezett események az ISMIK modellben Érintettek Kimenetek Változók I. DEMOGRÁFIAI ESEMÉNYEK I. 1. SZÜLETÉS I. 1.1. Gyereke születik 15- 50 éves nők 1. Igen 2. Nem Kor, végzettség, roma, településtípus, megye I.1.2. A születés idejének meghatározása újszülöttek 1. Szeptemberig született 2. Szeptember után született – I.1.3. Az újszülött nemének meghatározása 1. Lány 2. Fiú I.1.4. Az apa iskolázottságának meghatározása 1. Általános iskolánál alacsonyabb 2 Általános iskolai 3. Szakmunkás/szakiskolai 4. Érettségi 5. Felsőfok Anya végzettsége, roma, településtípus, megye I.2. HALÁLOZÁS Nem, anya végzettsége 1-20/25 évesek Kor, nem 20/25 évesnél idősebbek Kor, nem, végzettség

II. ISKOLÁZÁSI ESEMÉNYEK II.1. II.1. ÁLTALÁNOS ISKOLAI PÁLYAFUTÁS II. II.1.1. Elvégzi-e az általános iskolát 18 éves korig nappali tagozaton? Hány éves korban? 14-17 évesek 1. 14 évesen 2. 15 évesen 3. 16 évesen 4. 17 évesen 5. nem szerez végzettséget Nem, anya/apa végzettsége, roma, településtípus, megyei II.1.2. Elvégzi-e az általános iskolát esti tagozaton 20 éves korig? 20 éves, nincs általános iskolai végzettsége 1. Igen 2. Nem – II.2. KÖZÉPFOKÚ ISKOLAI PÁLYAFUTÁS II.2.1. Továbbtanul nappali tagozaton középfokon? Milyen iskolatípusban? 14-17 éves, az általános iskolai végzettséget az adott naptári évben szerezte 1. Gimnáziumban tanul tovább 2. Szakközépiskolában tanul tovább 3. Szakiskolában tanul tovább 4. Nem tanul tovább II.2.2. Végzettséget szerez középfokon nappali tagozaton? Hány év alatt? Az általános iskolát elvégzők közül azok; akik továbbtanultak középfokon 4; vagy 5 évvel korábban 1. Érettségi gimnáziumban, 4 év 2. Érettségi szakközépiskolában, 4 év 3. Szakiskolai végzettség, 4 év 4. Érettségi gimnáziumban, 5 év 5. Érettségi szakközépiskolában, 5 év 6. Szakiskolai végzettség, 5 év 7. Nem szerez végzettséget Nem, anya/apa végzettsége, roma, iskolatípus, településtípus, megyei II.2.3. Érettségit szerez nem nappali tagozaton? 22-29 éves, általános iskolai vagy szakiskolai végzettségű 1. Érettségi gimnáziumban 2. Érettségi szakközépiskolában 3. Nem szerez végzettséget Nem, kor, végzettség

Esemény Érintettek Kimenetek Változók II.3. FELSŐOKTATÁSI PÁLYAFUTÁS II.3.1. Továbbtanul felsőfokú szakképzésben nappali tagozaton? 0-3 évvel a megfigyelés éve előtt érettségizettek, akik a felsőoktatásba korábban nem kerültek be 1. Igen 2. Nem Nem, kor, iskolatípus, érettségi éve, településtípus, régiói II.3.2. Továbbtanul felsőfokon alap vagy osztatlan képzésben nappali tagozaton? 0-3 évvel a megfigyelés éve előtt érettségizettek, akik alap vagy osztatlan képzésbe korábban nem kerültek be II.3.3. Felsőfokú végzettséget szerez nappali tagozaton szakképzésben? Hány év alatt? Felsőfokú nappali tagozatos szakképzésbe bekerültek 1-3 évvel korábban, akik nem tanultak tovább alap vagy osztatlan képzésben 1. Igen, 1 év alatt 2. Igen, 2 év alatt 3. Igen, 3 év alatt 4. Nem szerez végzettséget Nem II.3.4. Felsőfokú végzettséget szerez nappali tagozaton képzésben? Hány év alatt? Felsőfokú nappali tagozatos alap vagy osztatlan képzésbe bekerültek 3-8 évvel korábban 1. Igen, 3 év alatt 2. Igen, 4 év alatt 3. Igen, 5 év alatt 4. Igen, 6 év alatt 5. Igen, 7 év alatt 6. Igen, 8 év alatt 7. Nem szerez végzettséget II.3.5. Felsőfokú végzettséget szerez nem nappali tagozaton? 18-39 éves érettségi vagy felsőfokú szakképzettség végzettségűek, akik nem tanulnakii nappali tagozaton a felsőoktatásban Nem, kor II.3.6. BA/főiskolai vagy MA/egyetemi szintű végzettséget szerzett? Alap vagy osztatlan képzésben diplomát szerzett az adott vagy az előző évbeniii 1. BA/főiskolai végzettséget 2. MA/egyetemi végzettséget

III. RÉGIÓK KÖZÖTTI MIGRÁCIÓ III.1. Lakóhely régiója 0-23 évesek legfeljebb általános iskolai végzettséggel, akik a szülőkkel élnek 1. Közép-Magyarország 2. Közép-Dunántúl 3. Nyugat-Dunántúl 4. Dél-Dunántúl 5. Észak-Magyarország 6. Északalföld 7. Délalföld Anya (ha nincs: apa) neme, kora, végzettsége, régió az előző évben 23-74 éves népesség és 0-23 évesek, akiknek általános iskolánál magasabb végzettségük van vagy nem a szülőkkel élnek Nem, kor, végzettség, régió az előző évben

Az alapverzió eredményei – „minden ugyanúgy megy tovább” nincsenek intézményi és magatartásváltozások A 25-64 éves népesség iskolázottsága tovább nő 2010 és 2020 között, de lassabban, mint 2000 és 2010 között

Az alapverzió eredményei A fiatal korcsoportokban megáll az alacsony iskolázottságúak arányának csökkenése

Az alapverzió eredményei A fiatal korcsoportokban megáll az alacsony iskolázottságúak arányának csökkenése

Az alapverzió eredményei A fiatal korcsoportokban megáll a szakmunkás/szakiskolai végzettségűek arányának csökkenése

Az alapverzió eredményei A fiatal korcsoportokban megáll az érettségizettek arányának növekedése

Az alapverzió eredményei A fiatal korcsoportokban megáll a diplomások arányának növekedése

Az alapverzió eredményei - nemek szerinti különbségek A nők ledolgozzák iskolázási hátrányukat, és előnyre tesznek szert iskolázottságban

Az alapverzió eredményei - nemek szerinti különbségek A nők jelentős előnyre tesznek szert a diplomások arányában

Az alapverzió eredményei - regionális különbségek ● KM ● KD ● NYD ● DD ● EM ● EA ● DA Észak-Magyarország, Észak-Alföld nő a leszakadás

Iskolázottság a roma diákok nem romákhoz hasonló iskolai pályafutása esetén Az alacsony végzettségűek aránya 3 százalékponttal kisebb volna

Iskolázottság a roma diákok nem romákhoz hasonló iskolai pályafutása esetén A középfokú végzettségűek aránya 2, a felsőfokú végzettségűek aránya 1 százalékponttal nagyobb volna

A regionális különbségek nagyon lecsökkennének Iskolázottság a roma diákok nem romákhoz hasonló iskolai pályafutása esetén A regionális különbségek nagyon lecsökkennének ■ alapváltozat ■ roma diákok nem romákhoz hasonló iskolai pályafutása esetén

Oktatáspolitikai intézkedések hatása tankötelezettség változása, szakiskolai továbbtanulás növelése ● alapváltozat ● tankötelezettség-szakiskola változat, változatlan középfokú lemorzsolódás mellett ● tankötelezettség-szakiskola változat, magasabb középfokú lemorzsolódás mellett

Oktatáspolitikai intézkedések hatása tankötelezettség változása, szakiskolai továbbtanulás növelése ● alapváltozat ● tankötelezettség-szakiskola változat, változatlan középfokú lemorzsolódás mellett ● tankötelezettség-szakiskola változat, magasabb középfokú lemorzsolódás mellett

Oktatáspolitikai intézkedések hatása tankötelezettség változása, szakiskolai továbbtanulás növelése ● alapváltozat ● tankötelezettség-szakiskola változat, változatlan középfokú lemorzsolódás mellett ● tankötelezettség-szakiskola változat, magasabb középfokú lemorzsolódás mellett

Oktatáspolitikai intézkedések hatása felsőoktatási felvételi keretszámok korlátozása

Köszönöm a figyelmet