Érettségi reform: a változás menedzselése a közoktatásban Az OKI országos szakmai konferenciája 2005 október 20-21. Halász Gábor Országos Közoktatási.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az érettségi rendszere
Advertisements

NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
Bláthy Ottó Villamosipari Szakközépiskola
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Nyílt napok látogatottsága
Tehetségpont létrehozása
A szaktanácsadás támogató szerepe
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
. J elentkezés a kétszintű érettségire 2004/2005. tanév február 10.
Karinthy Frigyes Gimnázium
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
A háború és a modern fegyveres erő
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Tájékoztató az egyéni tanrend összeállításához a 11. (12.) évfolyamra
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Kétszintű érettségi.
A szaktanácsadó segítő szerepe
A „politikai tanulás” (policy learning) és az oktatási rendszerek fejlődése Budapest, október 14. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A felvételi eljárás elemei
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
6., 8. és 10. évfolyamos országos kompetenciamérés
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Tájékoztató 10. osztályosoknak
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
A prezentációban – ahol rendelkezésre álltak - kis betűvel vagy külön utalással a évi, a évi, a évi és a évi május-júniusi vizsgaidőszak.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
Gyorsjelentés az érettségi eredményeiről július 12.
Az érettségi számokban
Tervezési folyamat.
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
A felvételi eljárás elemei
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Előadás másolata:

Érettségi reform: a változás menedzselése a közoktatásban Az OKI országos szakmai konferenciája 2005 október 20-21. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet

Miről szól ez az előadás? Az érettségi reform az oktatásügyi változások elméletének a perspektívájából A XX. századi nagy átfogó reformok utolsó példánya vagy egy XXI. századi új paradigma első kísérlete? Mit tanulhat… …az oktatásügyi változások elmélete az érettségi reformból, és …az érettségi reform oktatásügyi változások elméletéből?

Az oktatásfejlesztés XXI. századi paradigmája Lejárt az átfogó (large scale) oktatási reformok kora? Az új XXI. sz. modell (4 elem): Intézmény autonómia (önálló felelősség az eredményekért) Visszajelzés és elszámoltatás Szervezeti képességek fejlesztése Aktív állami innovációs politika Csak egyidejű alkalmazásuk eredményes

Valóban vége az átfogó reformok korának? Nem teljesen: az új paradigmában is vannak az egész rendszert alakító elemek A visszajelző elszámoltató rendszer kiépítése A szervezeti képesség fejlesztését segítő támogató rendszerek kiépítése Az innovációs politika nemzeti intézmény és eszközrendszerének létrehozása Standard-megállapodások, ezek érvényesítése

A reform mint tanulás A XXI. század oktatási reformjai az oktatási rendszer komplexitásából indulnak ki. Minden átfogó reform ugrás az ismeretlenbe A reformok akkor sikeresek, ha intelligens tanuló rendszerként tudnak működni A magyar érettségi reform intelligens tanuló rendszerként működik… …amely azonban komoly tanulási nehézségekkel küzd.

Érettségi reform: a változás új paradigmája Az érettségi reform mint út az ismeretlenbe Korlátozottan tervezhető folyamatok A reform mint tanulási folyamat A tanuló rendszerben való viselkedés tanulása A reform mint tanulás → tanulás a reformból → a tanulás tanulása

Út az ismeretlenbe (aggodalom és indulatok) „…az új követelményekkel való szembesülés sokkolni fogja a pedagógusokat.” (Szakmai szervezet véleménye - 2002. Szeptember 11.) „…egy kipróbálatlan rendszernek vetettek oda áldozatul egy egész generációt, kísérleti nyúlként használva a diákokat” (demonstráló tanár - Népszabadság, 2005. augusztus 6.)

Út az ismeretlenbe (vágy a változás pontos előre tervezésére) „Olyan ez, mintha valaki olyan repülőre szeretne fölülni, amelynek a harmada még el sem készült, s azt majd menet közben építik hozzá” (ellenzéki oktatáspolitikus - Népszabadság, 2005. március 23.) „Nem értem, miért nem lehet kitalálni egy rendszert teljesen és csak utána bevezetni” (tanuló - Origo, 2004. május 18. )

Út az ismeretlenbe (bizalom és remény) „Azért van (…) káosz, mert félünk az újtól, amit nem ismerünk. A rendszert mindenki csak most tanulja….” (tanár - Kisalföld, 2005. február 2. ) „Egy merőben új vizsgarendszer gyakorlata (…) csak hosszú évek munkája és tapasztalatai alapján kristályosodik ki… Jézus bátorítja a csüggedőket.” (Katolikus PI munkatársa - Új ember – 2005. május 15 )

Út az ismeretlenbe (aktív felkészülés) „…sok előadást hallgattunk meg, tanulmányoztunk a rendeleteket, próbaérettségit szerveztünk (…) és figyeltünk a tanárok beszámolóira, akik a tantárgyak (…) kérdezői lesznek .” (Iskolai tájékoztató - Pécs, 2004. szeptember 15. ) „…tanulóink stratégiákat "gyártottak" és gondoltak végig annak érdekében, hogy a kívánt célt biztosan el tudják érni.” (iskolaigazgató - Népszabadság, 2005. augusztus 31. )

Korlátozott tervezhetőség A tanuló rendszer jellemzői . nyitottság . a kölcsönös függés egymás cselekvésétől . visszacsatolási ciklusok és iterativitás. Két példa: A standardizálás mint nyitott társadalmi folyamat A felvételi stratégiák tanulása mint iteratív társadalmi folyamat

A standardizálás mint nem lineáris folyamat „A standardizálás nem lineáris, egyenes vonalú folyamat. Megszokottak az iteratív ciklusok és elvesztegetett erőforrások. Azt hiszem a ‘kaotikus’ szó jellemzi legjobban a folyamatot” (elméleti tanulmány az ipari standardizációról.) „A vizsga-standardok soha nem objektívek és nem is lehetnek azok: ezek társadalmi konstruktumok” (Mike Cresswell – Egyesült Vizsgabizottság, Anglia) Cresswell példája: Tegyük fel, hogy két vizsgabizottság azonos feladatokat ad, azonos módon értékel és a náluk vizsgázók osztályzatainak a megoszlása is azonos. Az egyik azonban elkezd olyan füzeteket kiadni, amelyek segítik a vizsgára való felkészülést, és ezeket sokan elkezdik használni. Ennek hatására elkezdenek javulni az eredmények. Noha továbbra is mindketten azonos feladatokat adnak, és ezeket azonos módon értékelik, az eredmények megoszlása már nem azonos, mert az egyik bizottságnál nő a jó eredményeket elérők aránya.

Standardizálás az érettségi reformban „Standard-alkuk” sorozata Általános követelmények Részletes követelmények Érettségi vizsgaszabályzat Feladatsorok összeállítása és kiválasztása (nehézségi szint „belövése”) Javítókulcsok megfogalmazása A javítási folyamat Egy példa: a nehézségi szint és megfelelő eloszlás beállítása (a „belövés”)

A kívánt eloszlás keresése: történelem középszint 2003 (12. évfolyamos önkéntesek N=623) 2004 (11. évfolyamos önkéntesek N=1522) 2005 („Éles érettségi N=83500)

A kívánt eloszlás keresése: matematika középszint 2003 (12. évfolyamos önkéntesek N= 527) 2004 (11. Évfolyamosok N=1600) 2005 („Éles érettségi N= 43442”)

Kölcsönös alkalmazkodás és iterativitás a felvételi versenyben A viselkedésünk mások viselkedésétől függ (csak a „ha, akkor” típusú forgatókönyvek működnek) Példa: az emelt szint választása Egyének: „ha sokan mennek emelt szintre, nekem is oda kell mennem” Felsőoktatási intézmények: „ha sokan jönnek emelt szinttel, illik jeleznem, hogy ez a követelmény”

Kölcsönös alkalmazkodás és iterativitás: a felvételi verseny példája Más a jó cselekvés t1, mint t2 időpontban (többszörös visszacsatolási ciklusok) A szereplők tanulásának segítése egyéni stratégia-építések támogatása iskolai szinten az egyéni stratégiák kialakítását támogató új szereplők és programok (pl. FISZ) A tanulás egyenetlen: kinek sok, kinek elég és kinek kevés az információ

A reform mint tanulási folyamat A kormányzás mint tanulás a modern politikaelméletben Próba és kísérletezés az érettségi reformban Tanulás, képességfejlesztés és kommunikáció az érettségi reformban Hányan vettek részt képzéseken?

A kormányzás mint tanulás „Mivel a politika szereplői a társadalmi viszonyok növekvő komplexitása miatt nem képesek a felvetődő problémákra azonnal megoldást találni, a társadalmak rákényszerülnek arra, hogy (…) kísérletezzenek.” „A politikaalakítás így folyamatos tanulássá válik. Ezzel új, a tanulásra épülő politikai rendszer jön léte…”. Sabel, Ch. F. (2001): A Quiet Revolution of Democratic Governance: Towards Democratic Experimentalism. in: Governance in the 21st century, OECD, Paris, 121-148. p.

A kormányzás mint tanulás „A kormányoknak magas szintű kísérletezéssel kell megtalálniuk azt, ami működik. Ez magába foglalja az egyszerű próba és tévedés módszert. Ez politikailag csak akkor lehetséges, ha a széles vitakultúra megértő és elfogad bizonyos tévedéseket.” Tom Bentley (2003): A kormányzás mint tanulás: a demokrácia kihívása.

A próba az érettségi reformban Érettségi feladatok újrajavítása Próbaérettségi 2003-ban és 2004-ben 2003 (5 tantárgy, 42 iskola, középszinten 630, emelt szinten tantárgyanként 84 diák) 2004 (5 tantárgy, önkéntesen minden 11. évfolyamos tanuló) Emelt szint Elemzés mintája Középszint 22003 3744 71927 6792

A próba az érettségi reformban A próbaérettségi céljai: A tanárok és a tanulók tájékoztatása. A feladatsorok, javítási útmutatók kipróbálása Eredmények értelmezése és visszajelzése a szereplők számára A vizsga szervezésének modellezése, (visszajelzés a fejlesztők és irányítók számára) Tanulás a próbaérettségiből

Tanulás, kompetenciaépítés kommunikáció Vizsgáztatók és javítók Tantárgyanként 30-35 multiplikátor, akik személyenként kb. 150 tanárt képeztek ki (összesen 4449 fő) A tanulók felkészítése játékok, versenyek, helyi próbaérettségik Feladatfejlesztők képzése (jelenleg is) Konferenciák, fórumok „Érettségi” és „konferencia” –347 000 említés

A multiplikátorok által kiképzett tanárok száma Tantárgy Tanárok száma Angol nyelv 714 Matematika 690 Magyar nyelv és irodalom 657 Német nyelv 633 Történelem 539 Fizika 310 Informatika 296 Földrajz 230 Biológia 212 Kémia 168 Összesen 4449

Az oktatási rendszer képessége a tanulásra A reform-tanulást nehezítő tényezők túl nagy egyéni kockázatok felelősök keresését hangsúlyozó kultúra lineáris gondolkodási kultúra politikai játszmák evidenciák, adatok hiánya kommunikáció hiánya

Az oktatási rendszer képessége a tanulásra A reform-tanulást segítő tényezők egyéni kockázatok mérséklése a bizonytalanság kezelésére való képesség, a tévedés lehetőségének elfogadása elágazásokban, visszacsatolási ciklusokban, iteratív folyamatokban gondolkodás kultúrája evidenciák, adatok, elemzések jelenléte és… …ezekre épülő intenzív társadalmi kommunikáció

Üzenet az oktatási változások kutatóinak A jövőben az átfogó rendszer-reformok ritkák lesznek, de ha lesznek, ezek csak „tanuló rendszerként” szervezhetőek meg A „reformnak mint tanuló rendszernek” komoly társadalmi és szakmai feltételei vannak Az érettségi reform egyik tanulsága: meg kell tanulnunk tanulóként reformálni

A sikeres reformok titka: a tanulás tanulása „…folyamatosan tanulni azt, miképpen tanulhatunk együtt” (Peter Senge, The Fifth Discipline)

Köszönöm a figyelmet! E prezentáció megtalálható lesz a www.oki.hu/halasz honlapon