A víztakarékosság és a szennyezés- megelőzés a vízválság tükrében Egyéni viselkedés és globális környezeti problémák Dr. Gayer József
Tartalom Globális kihívások, vízválság Az EU vízpolitikája és a társadalmi részvétel Települési csapadékvizek példája
Növekedési ütem Reid & Miller (1989) U.S. Bureau of the Census Richards (1991), WRI (1990) NOAA
Egy vízmozgalom kialakulása 1992: Dublin/Rió elvek, Riói Föld Csúcs, riói egyezmények (UNCBD, UNFCCC, UNCCD) 1997: I. Víz Világfórum . . . . . . 2012: 6. Víz Világfórum, 35.000 résztvevő, miniszteri nyilatkozatok, 2000: ENSZ Millenniumi Fejlesztési Célok 2003-2012 háromévente Víz Világjelentések 2012: Rió + 20
Vízkészletek Édesvíz: 2,53% – 35 x 106 km3 2/3 hó, jég Eloszlás egyenlőtlen Észak és Közép-Amerika 15% víz – 8% ember Dél-Amerika 26% víz – 6% ember Európa 8% víz – 13% ember Afrika 11% víz – 13% ember Ázsia 36% víz – 60% ember Ausztrália, Óceánia 5% víz – < 1% ember
Vízkészletek Felszín alatti víz kitermelésének jelentős növekedése
Vízkészletek A túlhasználat következménye
Az élettel kapcsolatos kihívások 1,1 milliárd ember fenntartható vízellátás nélkül 2,4 milliárd ember szanitáció (szennyvízelhelyezés) nélkül A vízhez kötődő betegségek: A szennyezett víz fogyasztás – hasmenés A vízi ökoszisztémában élő rovarok, csigák terjesztik – malária, bilharziázis Elégtelen vízellátás, higiénés problémák – rüh, trachoma Millenniumi Fejlesztési Célok 2015-re felére csökkenteni az ellátatlanok arányát Évi kétmilliárd eset – 300 millió súlyos Halálos: malária 1 millió, többi 2,2 millió
Az élettel kapcsolatos kihívások Veszélyeztetett Emlősök 24% Madarak 12% Halfajok 33% Az ökoszisztémák A víz minden ökoszisztéma lényeges eleme, mennyiségi, vagy minőségi problémák csökkenthetik a biodiverzitást, táplálékforrást, stb. Földfelszín 6% mocsarak, lápok, mangroveerdők, vizenyős prérik 1800 óta 50% kiszáradt, Duna mentén 80%
Vízgazdálkodás bizonytalanságok és kockázatok közepette Víz Világjelentés 2012 Vízgazdálkodás bizonytalanságok és kockázatok közepette
Víz Világjelentés 2012 Az érintettek minél korábban kapcsolódjanak be a döntéshozatali folyamatokba: javítva a döntések minőségét, növelve elfogadottságát és növelve a megvalósítás sikerét A víz és a változások hajtóerői közötti összefüggéseket is feltárja.
Jó hír – rossz hír 2012-ben UNICEF/WHO közös jelentése (2012) szerint a MDG vízellátási cél teljesült! A szanitációs cél viszont nem fog teljesülni 2015-re!
A globálistól a helyi szintig
Magyarország Duna Védelmi Nemzetközi Egyezmény (1994) EU tag (2004)
Magyarország Teljesítenünk kell az EU VKI-t Duna-medence, országos és egyéb releváns szinteken
§ EU Víz Keretirányelv (VKI) Végső cél a vizek jó állapotának elérése 2015-re Felszíni vizek: ökológiai és kémiai Felszín alatti vizek: kémiai és mennyiségi § a vízzel kapcsolatos európai jog összefoglaló törvénye
EU Víz Keretirányelv (VKI) a vizekkel kapcsolatban lévő ökoszisztémák véd. fenntartható vízhasználatok elősegítése emisszió csökkentésével a vízminőség javítása felszín alatti vizek védelme árvizek és aszályok káros hatásának mérséklése
EU VKI jellemzői 800.000+ km2 81 millió lakos 14 (+5) ország Minden víz Környezeti célkitűzések Vízgyűjtő-szemlélet Az érintettek bevonása
Társadalmi részvétel
Az érintettek bevonása
A Valenciai Víz Bíróság
A Valenciai Víz Bíróság
Az érintettek bevonása A társadalmi részvétel eszköz: a döntéshozatal javítására a környezeti ügyek társadalmi tudatosítására a tervek elfogadtatására
Az érintettek bevonása Ha a kormányzati szervek megosztják a felelősséget az érdekeltekkel, az javíthatja a hatékonyságot. A társadalom tagjai is felelősséget viselnek. Nem erőltethető rá az emberekre a részvétel. Az érdekeltek részéről szándék, bátorság, érettség és energia-ráfordítás szükséges, hogy bekapcsolódjanak a folyamatba.
Az európai vízpolitika és a társadalom Preambulum „Ezen irányelv sikere . . . az információktól, a konzultációktól és a nyilvánosság, ide értve a vízhasználókat is, bevonásától függ.”
Az európai vízpolitika és a társadalom A társadalmi részvétel szintjei ACTIVE INVOLVEMENT CONSULTATION INFORMATION SUPPLY AKTÍV RÉSZVÉTEL KONZULTÁCIÓ INFORMÁCIÓ ÁTADÁS Biztosítani kell Bátorítani kell VKI 14. cikk
Az európai vízpolitika és a társadalom A társadalmi részvétel eszköz: ….. a tervek elfogadtatására VGT
A VKI konzultációs határidői Minden esetben 6 hónap konzultáció! VGT határidők: 2009, 2015, 2021(dec.) -3 év: VGT ütemterv és munkaprogram (benne konzultációs terv), -2 év: jelentős vízgazdálkodási kérdések, -1 év: VGT tervezet. Minden esetben 6 hónap konzultáció!
VGT egységek
A társadalom bevonás stratégiája Írásos és szóbeli konzultáció 42 alegységen 4 részvízgyűjtőn országosan www.vizeink.hu
Az intézményi biztosítékok országos – Orsz. Vízgazdálkodási Tanács 4 részvízgyűjtő – RVT 12 vízgyűjtő-gazdálkodási tervezési bizottság (KÖVIZIG)
A tanácsok összetétele + Alulról-felfelé delegáció! 40% kormányzat 20% civil szerv. 20% vízhasználók 20% szakma-tudomány + Alulról-felfelé delegáció!
A tanácsok feladata figyelemmel kísérik a folyamatot, tájékoztatják a nyilvánosságot, véleményezés, javaslattétel, a VGT társadalmi kontrollja. Erős civil részvétel. Az OVT tagjai között: WWF Magyarország HOLOCÉN Magyar Hidrológiai Társaság GWP Magyarország Duna Környezetvédelmi Fórum
42 fórum (VGT 2009) Cél: Észrevételek gyűjtése, 30-40 résztvevő/fórum, 40-50 észrevétel/fórum, Emlékeztető Összesen: 1500 résztvevő, 2300 észrevétel
25 tematikus és területi fórum mezőgazdaság, halászat, rekreáció, fejlesztési programok, termálvizek, az önkormányzatok szerepe, Duna, Tisza, Balaton, Dráva, nagy tavak, . . . Összesen: 1100 /1500
A civil szervezetek kérésére meghosszabbított írásos konzultáció
A VGT tartalma A vízgyűjtő bemutatása Vizeket érő terhelések és hatásaik Védett területek kataszterezése Monitoring hálózati térképek Monitoring hálózatok eredményei Környezeti célkitűzések Vízhasználatok gazdasági elemzése Intézkedési programok A közvélemény bevonása Egyéb releváns programok és tervek listája A klímaváltozás kezelése
Víztestek 213 869 185 www.vizeink.hu
Intézkedések példái Erózióvédelem Ivóvízbázis védőterülete Jó mezőgazdasági gyakorlatnak megfelelő tápanyag- és növényvédőszer-használat NATURA2000 Hullámtér-szélesítés, Puffersáv (védősáv) Nitrát-felesleg megszüntetése (jó mg-i gyakorlat, !! karszt, szennyezett területek Mg-i művelés megszüntetése a parti sávban Meder-rehabilitáció
Duna Védelmi Nemzetközi Egyezmény (1994) Duna-medence Duna Védelmi Nemzetközi Egyezmény (1994)
Megfigyelők Black Sea Commission
A „Blueprint” Az EU vízpolitika céljait 2015-re nem fogjuk elérni. (EEA 2010) EU válasz: „Blueprint to Safeguard Europe's Water”, elkészül 2012 végére Cél: jó minőségű, megfelelő mennyiségű víz minden jogos vízigény kielégítésére. Időtávlata 2020 - 2050, (EU 2020 stratéga)
A „Blueprint” előkészítése 12. Zöld Hét május 22-25. 3. Európai Víz Konf. Brüsszel, május 23-24. http://ec.europa.eu/greenweek
A városiasodás hatásai vízhozam t vízhozam t vízhozam
Változó koncepció t t 1970-es évekig: „Minél gyorsabban szabaduljuk meg a csapadékvíztől” t vízhozam t vízhozam 1990 – „Amilyen lassan csak lehet”, Vízminőség szabályozás
Urbanizáció extremizáció Változás Hatás Válasz Pb, Zn, Cu, SO4, BOI, KOI, N, P, stb. XX. század T extremizáció
A csapadékvíz mint készlet
A csapadékvíz mint készlet Tetővíz hasznosítás locsolás, WC öblítés, mosás . . .
Tetővíz hasznosítás
Tetővíz hasznosítás Átlagos esetben napi 45l/fő vízigényt fedezhetünk tetővízből. (Dulovicsné, 2008) Ez a fogyasztás kb. 40%-át teszi ki.
Zöld tető
Zöld tető
Zöld tető
A települési vízgazdálkodás összefüggései Vízgyűjtő-gazdálkodás Települési vízgazdálkodás Városgazdálkodás
Ez még nem tudatosult eléggé a közondolkodásban. Végszó Globális problémák Lokális hatások Ez még nem tudatosult eléggé a közondolkodásban. Mindnyájan felelősek vagyunk magunkért, utódainkért (jelenért, jövőért) és a környezetünkért.
Köszönöm a figyelmet